Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 19:40:17
Kranenberg, een exercitie in code 70 door jan47
Vandaag om 19:29:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag door FritsT
Vandaag om 18:22:28
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 18:17:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 18:07:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
  

Auteur Topic: Belfeld in de jaren 50  (gelezen 25684 keer)

ruben giesbertz

  • Gast
Belfeld in de jaren 50
« Gepost op: 22 February 2009, 11:50:13 »
Na veel zoeken, tekenen en verhalen heb ik dan toch eindelijk het sporenplan van Belfeld in de jaren 50 compleet. Belfeld ligt op de lijn Roermond Nijmegen tegenwoordig stoppen er geen treinen meer en ligt er gewoon een enkele spoorlijn. Vroeger was dat heel anders en lag er een klein rangeer terrein en het was dubbel sporig. Er ligt ook een steen fabriek met een spooraansluiting dit is tegenwoordig ook al allemaal weg. Vandaar ook mijn keuze voor de jaren 50 omdat er dan veel mogelijk heden zijn met rangeren en materieel.


( plaatje komt uit een boek )


( van sporenplan.nl )

Dit is ongeveer het sporenplan ( afbeelding klopt niet helemaal ) de aansluiting naar Laters en de Globe zal ik niet gaan maken.


Eerst even alles uiteken of het wel allemaal past



Was nog niet helemaal te vreden en heb het later opnieuw gedaan.
Toen maar de nodige rails bestel en gaan leggen.





Ik ben toch nog wat probleempjes tegen gekomen, dus nog wat rails bestelt dat het goed komt.
Als deze binnen is zal ik weer verder gaan met bouwen en komt er ook weer een update.

Ruben

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2009, 11:51:32 »
Kun je dan ook rondrijden of alleen rangeren?

Leuk idee.

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2009, 12:23:32 »
Als het goed is kan ik ook rondjes gaan rijden maar dat is een project voor later.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2009, 12:25:17 »
Doe maar op je gemak Ruben.

Ik ben ook nog steeds niet begonnen aan mijn baan.
Maar ik heb alle tijd.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2009, 13:28:46 »
Hoi Ruben,
leuk zo'n baantje uit de regio. Ik las gisteren overigens in de limburger over een studie om Belfeld weer in gebruik te gaan nemen, samen met evt een nieuw stationnetje in Venlo-Zuid.
Maar dat zijn plannen in een heel pril stadium begreep ik.

Groeten,
Patrick

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2009, 08:29:36 »
@ Patrick,
Ze zijn er al langer mee bezig om het station hier te openen en met dat van Grubbenvorst zijn ze geloof ik ook bezig.

@ Jos,
Ja tuurlijk doe ik rustig aan. Eerst alles goed uitdenken voor je wat doet zodat je daarna geen problemen meer tegen komt. Kan natuurlijk altijd nog gebeuren.

Ruben

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #6 Gepost op: 23 February 2009, 10:06:05 »
Met de bouw zul je altijd hier en daar een probleem uitdaging kunnen tegenkomen.
Dat heb ik ook (En ik zit nog steeds in de planfase).

Maar het is nu juist de uitdaging om zo een probleem op een passende wijze op te lossen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #7 Gepost op: 01 March 2009, 16:39:16 »
Vandaag al vast de wissels geschildert, omdat ik ze dan goed kan vast houden en overal wel goed bij kom.



Ook heb ik de kasten onder bij de wisseltong van een beetje roest voorzien



Verder ben ik nu ook nog bezig met nederlandse stootblokjes te maken op basis van de Fleischmann.

Ruben

Wim Rosbender

  • Wullem NS
  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #8 Gepost op: 01 March 2009, 17:56:16 »
Ruben,

Als je hulp of zo nodig hebt ???

Ik zit in Swalmen,,,

Stuur maar een PB dan komt het wel goed !

Leuk ID trouwens,,

Groetjes, Wullem NS

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #9 Gepost op: 02 March 2009, 14:21:37 »
De stootblokken zijn klaar.
Ik heb 2 verschillende gemaakt.



Deze heb ik gemaakt na er een van Artitec te hebben gezien, heeft het witte vlak een betekenis of zit het er gewoon voor de sier  ???



En de normale rode de zwarte plekken moeten vet vlekken voorstellen van de buffers van de wagons anders vond ik het ook maar zo kaal rood  :P

Ruben

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #10 Gepost op: 14 March 2009, 20:26:28 »
Vandaag nog een beetje gebouwd. Ik ben bezig met een perron te maken, het perron wat ik als voorbeeld heb is van bielzen opgebouwd. Ik gebruik hiervoor lucifers.
Door er 2 op elkaar te plakken heb je ongeveer de goede hoogte van een oud perron. Dit komt omdat vroeger de perrons erg laag waren.


Plaatje van het Utrechts archief.


Het oude perron van Belfeld of wat er nog van over is.

Eerst heb ik een simpele tekening gemaakt van hoe het ongeveer moet gaan worden. Het perron is maar erg kort. Waarom dit zo was ik heb geen idee (misschien iemand die het weet  ???) Daarna heb de topjes van de lucifer eraf gesneden met een hobby mesje, na een paar keer een lijntje trekken kun je het er gewoon van afbreken. Daarna heb ik de delen met houtlijm aan elkaar geplakt en met een paar elastiekjes de boel bij elkaar houden.








Als het een beetje mee zit ga ik morgen weer verder aan het perron.

Ruben
« Laatst bewerkt op: 14 March 2009, 20:32:13 door Ruben Giesbertz »

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #11 Gepost op: 20 March 2009, 21:41:50 »
Perron zit helemaal in elkaar en is  geverft.
Morgen nog effe klinkers halen en het afmaken en dan kan het op de baan.





Wie weet welke kleur klinkers erop moeten zitten rode of grijze.

Ruben

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #12 Gepost op: 20 March 2009, 21:59:43 »
Als ik naar de foto kijk dan kan ik er eigenlijk niks anders van maken als grijze klinkers.
Rood op een zwart/wit foto is altijd wat donkerder dan dit.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2009, 12:18:13 »
Perron is klaar  :D
Ik heb toch voor rode klinkers gekozen omdat mij de kleur beter leek passen bij het bruine van het perron.



En met een paar poppetjes erop leeft het al een beetje



De platen zijn van auhagen en heb ik met wat grijze verf verouderd.

Ruben

ruben giesbertz

  • Gast
Re: Belfeld in de jaren 50
« Reactie #14 Gepost op: 25 March 2009, 21:47:34 »
Vandaag best veel kunnen doen.
Zo heb ik een nieuw hekje gemaakt, hoogte verschillen gemaakt waar veel tijd in ging zitten en ook nog het perron geplaats samen met het station en de loods.




Het hekje wat ik gewoon met nagels heb gemaakt en daarna de kop eraf geknipt.
Beetje bruine verf en het ziet er goed uit. Misschien dat ik er nog een beetje grijs over doe.





Ik heb hiervoor dunne wit piepschuim gebruikt. Deze heb ik met houtlijm op elkaar geplakt droogt lekker snel en het zit daarna ook goed vast.
Met dat zelfde piepschuim heb ik ook hoogte verschillen gemaakt.




Ook nog effe een foto van het seinhuis


En het interieur van het seinhuis



En dan nog een overzichts foto hoe het er nu bij ligt.




Zaterdag ga ik nog wat met papier maché knoeien.
De baan zal zondag bij de MGV staan met de opendag, ik zal die dag ook nog aan de baan gaan werken.

Ruben



« Laatst bewerkt op: 25 March 2009, 21:49:45 door Ruben Giesbertz »