Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Hans1963
Vandaag om 16:43:29
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: Kwaliteit Electrotren 1300 (Turquoise)?  (gelezen 3382 keer)

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Kwaliteit Electrotren 1300 (Turquoise)?
« Gepost op: 21 February 2009, 15:15:39 »
Hmm,

Afgelopen woensdag heb ik een elektrotren 1300 AC in de Turquoise uitvoering gekocht bij een bekende modelspoorwinkel in Utrecht.

Bij thuiskomst vond ik de sleper erg veel lawaai maken en ondanks allerlei verwoede pogingen kreeg ik hem niet stil. Van ellende toen maar een roco sleper er op gezet. Wat een rust daarna zeg  :)

Maar toen viel het me op dat ik de aandrijving goed kon horen. Als wtb-er weet ik voldoende van aandrijvingen wanneer iets goed loopt en iets minder goed loopt. Af en toe hoorde ik ook een jankend geluid. Hm, Ik vond dat geen goed teken. Maar de lok bleef verder goed doorlopen.

Vanochtend wilde ik nog een paar rondjes rijden met deze lok maar tot m'n verbazing stond hij stil bij de wissel en hoorde ik hem slippen. M.a.w. hij kwam niet over de wissel heen.

Nader onderzoek leerde mij dat het asje met wieltjes die voorzien zijn van antislipbandjes gewoon vrij kon ronddraaien  :-| Na nog wat geëxperimenteer kwam ik er achter dat de ene keer het asje niet vrij was te draaien en de andere keer wel. Duidelijk iets mis dus met de overbrenging. Dezelfde dag nog terug naar de winkel en zonder probleem werd de lok omgeruild. Voor de zekerheid liet de verkoper de nieuwe lok even heen en weer rijden. Tot onze verbazing was ook deze lok niet zo lekker om aan te horen......

Het volgende exemplaar was gelukkig wel goed op die ongelukkige sleper na. Deze ook weer vervangen door een roco exemplaar

Echter, bij nadere inspectie thuis viel het me op dat het omhulsel van het draaistel aan de voorzijde los zat. Op de baan is dat geen gezicht zo'n scheefzittend draaistel dus na een uur sleutelen (verwijderen kap) kon ik dit omhulsel terugklikken.

ook viel het me op dat de aandrijfas met de antislip bandjes enorm veel speling heeft voordat hij wordt "tegengehouden" door de motoraandrijving. Ik kan het asje bijna een halve omwenteling geven. De overige aandrijfasjes hebben veel minder speling.

Het viel me op dat de hele aandrijving maar ook de ophanging van de assen allemaal van kunststof is. Nu heb ik niets tegen kunstof maar wel tegen veel speling.

Mijn vraag: is dat normaal bij deze lok? Zijn de nieuwere / latere uitvoeringen van deze lok beter?

Ik vind het een verschrikkelijke mooie lok maar ik heb een beetje twijfels over de kwaliteit. Kan ik ook niet anders verwachten natuurlijk voor 109 euro.

mvg

Arthur

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3536
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Kwaliteit Electrotren 1300 (Turquoise)?
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2009, 16:06:15 »
Ik heb 1 van de eerste varianten electrotren de 1307 in berlijns blauw.

Ik heb echter nooit problemen gehad met de genoemde defecten.
Overigens rij ik gelijkstroom maar dan nog mag het geen verschil geven.

Dat een sleper lawaai maakt daar kan ik dan ook niet over oordelen.
de assen zijn inderdaad wel losjes gemonteerd in de draaistellen maar geven
in mijn geval geen problemen, het heeft in wisselstraten en krappe bogen
eerder een voordeel dat er iets meer zijdelingse speling zit.

Motorisch is mijn loc zo goed als fluisterstil afgezien van contactgeluid.
Misschien dat een wisselstroomrijder meer ervaringen kan delen.

(misschien goed om het onderwerp even te verduidelijken met wisselstroom)

Succes er mee, misschien gewoon weer terug naar de winkel?
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Kwaliteit Electrotren 1300 (Turquoise)?
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2009, 16:09:02 »
Mijn geel/grijze piept/snerpt een klein beetje. de speling van het asje met de antislipbandjes is bij al mijn (3) exemplaren zo.

Wat mij ook opviel is dat het dakje waarachter de decoder zit op alle exemplaren een beetje krom is getrokken.
Vr. groeten,
Bob

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2620
Re: Kwaliteit Electrotren 1300 (Turquoise)?
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2009, 16:10:50 »
Ik heb in 2005 de eerste blauwe variant gekocht en in 2006 de turquoise. Allebei gelijkstroom.
Het zijn prima locs en ik heb er nooit problemen mee gehad.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Kwaliteit Electrotren 1300 (Turquoise)?
« Reactie #4 Gepost op: 21 February 2009, 16:23:07 »
Maar toen viel het me op dat ik de aandrijving goed kon horen. Als wtb-er weet ik voldoende van aandrijvingen wanneer iets goed loopt en iets minder goed loopt. Af en toe hoorde ik ook een jankend geluid. Hm, Ik vond dat geen goed teken. Maar de lok bleef verder goed doorlopen.

Hoe erg was dat lawaai, zoals bij Marklin of oudere Roco's.
Mijn geel/grijze heeft wat meer lawaai maar niet dat het echt storend is.
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22635
Re: Kwaliteit Electrotren 1300 (Turquoise)?
« Reactie #5 Gepost op: 21 February 2009, 16:27:30 »
Twee stuks, nooit problemen, niet lawaaiïg te noemen. Ik heb de wielstellen met asb vervangen door wielstellen zonder asb (wegens asb-allergie  ;D) en ook dat verliep probleemloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 428
Re: Kwaliteit Electrotren 1300 (Turquoise)?
« Reactie #6 Gepost op: 21 February 2009, 17:26:47 »
Inmiddels heb ik de lok op de roco methode laten inrijden. Hij loopt als een zonnetje en is net zo stil als een 2rail variant door die sleper van Roco.

@Bob: nee dat lawaai is beslist anders. Ik hoorde duidelijk iets aanlopen. Maargoed, dat probleem heb ik nou niet meer.

Verder vind ik het een ontzettende leuke verschijning met die kleur op mijn baan.

Grt,

Arthur