Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: hulp bij seinen plaatsten  (gelezen 2564 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
hulp bij seinen plaatsten
« Gepost op: 20 februari 2009, 13:37:50 »
Is er iemand die mij zou kunnen helpen met het plaatsen van seinen in mijn baanplan? Ik rij met DB in tijdperk V. (www.1op160.nl/baanplan.aspx)



Vooral bij de wissels heb ik geen idee waar de wissels moeten komen.
Ook weet ik niet precies wat voor wissels er moeten komen.
Maar ik wil het leuk houden en 100% echt hoeft het niet perse te worden.

Ik vroeg me ook af... als een trein rechtdoor wil over een wissel.
Maar het baanvak na de wissel is bezet.
Staat het rode sein dan voor of na de wissel ?
En als het sein na de wissel staat... stop de trein dan voor het sein of ook voor de wissel ?

Ik hoop dat iemand mij kan/wil helpen.

Alvast bedankt,

Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2009, 13:56:35 »
Hoi Michel,

ik ben geen specialist in het seinwezen, en zeker niet die van de DB. Voor de basis voor de opstelling van de seinen kiijk je naar Koploper en hoe je de indeling van blokken hebt gedaan. Je hebt er blokken en wisselcomplexen. Spoorsecties die korter zijn dan je langste trein worden gemakkelijkshalve toegewezen aan het wisselcomplex. Het principe is nu dat je elke mogelijke inrijweg naar een wisselcomplex beveiligd met een sein. De overgebleven baanvakken beveilig je dan met aan het eind van elk blok een sein.

Als je dit principe keurig aanhoud, kom je al een heel eind. Er zullen dus (over het algemeen) geen seinen terug te vinden zijn vlak na een wissel.

Het zelfde geldt voor rangeerseinen (kleine beweging?), met afwijlking dat de minimale opstellengte kan beperkt worden tot die van je langste locomotef.

Zoals gezegd is bovenstaande  een vuistregel. Specifieke invulling zal beter door specialten uitgelegd worden. Daar schiet ik te kort.
groetjes,
Michiel

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2009, 14:01:56 »
De seinen bij wissels staan er altijd voor een wissel.



De pijlen wijzen naar de richting waar de trein naar toe gaat.

Dit is tenminste hier in NL, Duitsland verschilt volgens mij niet veel, of wel soms?

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2009, 14:12:14 »
Hallo Michiel,

Bedankt voor je uitleg... dit maakt het al een heel eind duidelijk.
Toch nog een vraagje...

Het principe is nu dat je elke mogelijke inrijweg naar een wisselcomplex beveiligd met een sein. De overgebleven baanvakken beveilig je dan met aan het eind van elk blok een sein.

Als je dit principe keurig aanhoud, kom je al een heel eind. Er zullen dus (over het algemeen) geen seinen terug te vinden zijn vlak na een wissel.

Als er geen seinen terug te vinden zijn vlak na een wissel... hoe weet de trein dan welk spoor het in mag rijden? Of is het zo dat de het wisselcomplex dan vrij is om elk spoor op te rijden? Dit is me toch nog niet helemaal duidelijk... ook bij een station... welk spoor mag een trein wel en niet in.

Dit is toch een lastig onderwerp...
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2009, 14:25:56 »
Over een wisselcomplex worden rijwegen ingesteld door de verkeersleiding (seinhuis, computer,...). Er kunnen eventueel meerdere rijwegen over één wisselcomplex simultaan bereden worden. Als de rijweg veilig is en vergrenderd, en het volgende blok is vrij, dan zal het sein op groen (of geel) springen. Rijwegen kunnen dus niet kruisen, en de rijweg moet dus vrij zijn.

De "trein" of conducteur bepaald dus geen rijweg. Hij zet geen wissels. Hij wacht tot dat hij groen licht krijgt, en begint te rijden. De rijweg is voor hem uitgezet, vergendeld en veilig bevonden. De conducteur moet maar op zijn rittenschema kijken waar hij wanneer hoort te zijn en zijn snelheid en wachttijden aanpassen. Hoe hij ter bestemming komt komt, kan ie niet bepalen. Dat doet de verkeersleiding. (en anders is er nog de intercom, of andere procedures om uitzonderingen of afwijkingen op de regel op te vangen)

groetjes,
Michiel
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2009, 14:28:35 door Saraan »

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2009, 14:48:40 »
Oh ja, Michel, een beetje grappig, maar ik zou je kunnen verwijzen naar dit draadje...  ;D ;D ;D

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2009, 08:30:54 »
Voor mensen die ook graag willen weten waar seinen geplaatst moeten worden. Hier staat een duidelijke nederlandse uitleg. (Word document)

Gr, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2009, 09:30:45 »
Dit is de juiste link en dan het document aanklikken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric