Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 20:10:40
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: hulp bij seinen plaatsten  (gelezen 2569 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
hulp bij seinen plaatsten
« Gepost op: 20 februari 2009, 13:37:50 »
Is er iemand die mij zou kunnen helpen met het plaatsen van seinen in mijn baanplan? Ik rij met DB in tijdperk V. (www.1op160.nl/baanplan.aspx)



Vooral bij de wissels heb ik geen idee waar de wissels moeten komen.
Ook weet ik niet precies wat voor wissels er moeten komen.
Maar ik wil het leuk houden en 100% echt hoeft het niet perse te worden.

Ik vroeg me ook af... als een trein rechtdoor wil over een wissel.
Maar het baanvak na de wissel is bezet.
Staat het rode sein dan voor of na de wissel ?
En als het sein na de wissel staat... stop de trein dan voor het sein of ook voor de wissel ?

Ik hoop dat iemand mij kan/wil helpen.

Alvast bedankt,

Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2009, 13:56:35 »
Hoi Michel,

ik ben geen specialist in het seinwezen, en zeker niet die van de DB. Voor de basis voor de opstelling van de seinen kiijk je naar Koploper en hoe je de indeling van blokken hebt gedaan. Je hebt er blokken en wisselcomplexen. Spoorsecties die korter zijn dan je langste trein worden gemakkelijkshalve toegewezen aan het wisselcomplex. Het principe is nu dat je elke mogelijke inrijweg naar een wisselcomplex beveiligd met een sein. De overgebleven baanvakken beveilig je dan met aan het eind van elk blok een sein.

Als je dit principe keurig aanhoud, kom je al een heel eind. Er zullen dus (over het algemeen) geen seinen terug te vinden zijn vlak na een wissel.

Het zelfde geldt voor rangeerseinen (kleine beweging?), met afwijlking dat de minimale opstellengte kan beperkt worden tot die van je langste locomotef.

Zoals gezegd is bovenstaande  een vuistregel. Specifieke invulling zal beter door specialten uitgelegd worden. Daar schiet ik te kort.
groetjes,
Michiel

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2009, 14:01:56 »
De seinen bij wissels staan er altijd voor een wissel.



De pijlen wijzen naar de richting waar de trein naar toe gaat.

Dit is tenminste hier in NL, Duitsland verschilt volgens mij niet veel, of wel soms?

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2009, 14:12:14 »
Hallo Michiel,

Bedankt voor je uitleg... dit maakt het al een heel eind duidelijk.
Toch nog een vraagje...

Het principe is nu dat je elke mogelijke inrijweg naar een wisselcomplex beveiligd met een sein. De overgebleven baanvakken beveilig je dan met aan het eind van elk blok een sein.

Als je dit principe keurig aanhoud, kom je al een heel eind. Er zullen dus (over het algemeen) geen seinen terug te vinden zijn vlak na een wissel.

Als er geen seinen terug te vinden zijn vlak na een wissel... hoe weet de trein dan welk spoor het in mag rijden? Of is het zo dat de het wisselcomplex dan vrij is om elk spoor op te rijden? Dit is me toch nog niet helemaal duidelijk... ook bij een station... welk spoor mag een trein wel en niet in.

Dit is toch een lastig onderwerp...
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2009, 14:25:56 »
Over een wisselcomplex worden rijwegen ingesteld door de verkeersleiding (seinhuis, computer,...). Er kunnen eventueel meerdere rijwegen over één wisselcomplex simultaan bereden worden. Als de rijweg veilig is en vergrenderd, en het volgende blok is vrij, dan zal het sein op groen (of geel) springen. Rijwegen kunnen dus niet kruisen, en de rijweg moet dus vrij zijn.

De "trein" of conducteur bepaald dus geen rijweg. Hij zet geen wissels. Hij wacht tot dat hij groen licht krijgt, en begint te rijden. De rijweg is voor hem uitgezet, vergendeld en veilig bevonden. De conducteur moet maar op zijn rittenschema kijken waar hij wanneer hoort te zijn en zijn snelheid en wachttijden aanpassen. Hoe hij ter bestemming komt komt, kan ie niet bepalen. Dat doet de verkeersleiding. (en anders is er nog de intercom, of andere procedures om uitzonderingen of afwijkingen op de regel op te vangen)

groetjes,
Michiel
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2009, 14:28:35 door Saraan »

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2009, 14:48:40 »
Oh ja, Michel, een beetje grappig, maar ik zou je kunnen verwijzen naar dit draadje...  ;D ;D ;D

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2009, 08:30:54 »
Voor mensen die ook graag willen weten waar seinen geplaatst moeten worden. Hier staat een duidelijke nederlandse uitleg. (Word document)

Gr, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: hulp bij seinen plaatsten
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2009, 09:30:45 »
Dit is de juiste link en dan het document aanklikken.

Gr.
Eric
Gr.
Eric