Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:55:06
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Samengevat: De 'MiNiDiGi' Centrale  (gelezen 24869 keer)

Patrick Smout

• Offline Offline
Re:Samengevat: De 'MiNiDiGi' Centrale
« Reactie #75 Gepost op: 01 March 2009, 16:15:59 »
De OpenDCC booster die ik aan het bouwen ben heeft op aan de dcc-ingang een TTL optocoupler (HCPL2631) zitten met een 2k2 weerstand er voor. Als ik het goed begrepen heb zorgt dat weerstandje er toch voor dat de 'standaard' 12V wordt teruggebracht tot 5,45V (TTL nivo)?
Het begrip *TTL* bij deze optocoupler slaat op de uitgang van de optocoupler, niet op de ingang (led). De optocoupler led gedraagt zich al een gewone led en heeft dus een voorschakelweerstand nodig om de stroom te begrenzen. De weerstand dient dus niet om van +12V over te gaan naar TTL. (Zou je dat wensen dat heb je en zogenaamde spanningsdeler nodig bestaande uit 2 weerstanden). De waarde van de weerstand kan je berekenen vanuit de spanning (+12V) en de typische stroom door de led. Deze haal je uit de datasheet en bedraagt tss. 5 en 15mA. Neem maar 5mA. Wil je het helemaal goed doen moet je ook nog rekening houden met de spanningsval over de LED. Halen we ook uit de datasheet, 1.5V .
Met de wet van Ohm komen we dan op op R=(12V-1.5V)/5mA = 2100 Ohm, afgerond 2K2.

En klopt het dat ik de booster met de geplaatste weerstand kan testen door hem achter de profiboss te hangen?
Kan ik je geen antwoord op geven - Ik weet niet welk uitgangsniveau een profiboss heeft.

En tot slot, gaat het dan ook werken als ik mijn minicentrale op TTL nivo laat praten met de booster wanneer ik de weerstand weg haal?
Nee, dan gaat het aardig fout. De stroom wordt dan enkel begrenst door de uitgangsweerstand van de TTL uitgang van de minicentrale - zie ook boven.

Dit is voor mij een beetje het moment van de waarheid... Heb ik de elektronica-boeken een beetje begrepen of kan ik beter een andere hobby zoeken?
Ik zou zeker geen andere hobby zoeken, al doende leert men.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #76 Gepost op: 01 March 2009, 16:33:44 »
Citaat
Ik weet niet welk uitgangsniveau een profiboss heeft

Ik wel ;) 12v op de pinnen 1 en 6 t.o.v. de LN GND op pinnen 2 en 5 op de LocoNet aansluiting.
Let op 1 en 6 niet kortsluiten, hier staat hetzelfde signaal, alleen dan in tegenfase.

Grtzz,

Karst

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
« Reactie #77 Gepost op: 01 March 2009, 17:16:49 »
 :-| *zucht*

Bedankt voor de uitleg! Ik ben blij dat ik het toch maar even gevraagd heb...

Er had natuurlijk een lampje (ledje?) moeten gaan branden want dat van een voorschakelweerstand wist ik en dat de optocoupler met een led werkt ook...

dom dom dom  :-[

Hoewel ik er dus hardstikke naast zat geeft je uitleg gelukkig wel weer wat houvast. Ik kan hiermee dus aan de hand van de uitgangsgegevens van de profiboss berekenen wat voor weerstand ik moet plaatsen om de booster met de PB te kunnen testen.
(het spanningsverval is neem ik aan wat aangeduid wordt met 'Vf = Input Voltage' uit de datasheet?)

Nu wordt het uitgangsvoltage van de minicentrale ongeveer 5V (USB voeding). Wanneer ik uitga van 10mA (Typische waarde voor de led in de optocoupler) dan moet ik in dat geval dus een weerstand plaatsen van 350 Ohm?

@Karst
Jouw antwoord lezende heb je me waarschijnlijk in een ander draadje ook weer moeten corrigeren...  ::)

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #78 Gepost op: 01 March 2009, 18:17:28 »
Citaat van: Jeroen van Tol
@Karst
Jouw antwoord lezende heb je me waarschijnlijk in een ander draadje ook weer moeten corrigeren...  ::)

Klopt  ;D ;D ;D

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 01 March 2009, 19:26:49 »

Nu wordt het uitgangsvoltage van de minicentrale ongeveer 5V (USB voeding). Wanneer ik uitga van 10mA (Typische waarde voor de led in de optocoupler) dan moet ik in dat geval dus een weerstand plaatsen van 350 Ohm?

Hier heb ik toch enkele bedenkingen bij. In een vroegere post lees ik dat je wil sturen vanuit een TTL signaal.
Jouw verhaal klopt indien je zeker bent dat de zwaai van je uitgangssignaal 5V is. Dat is met quasi zekerheid zo als je de anode van de led aan de +5V hangt en de de signaaluitgang van je centrale via een weerstand verbind met de Kathode van de led (aktief laag gestuurd)
Jouw verhaal klopt niet als je de singaaluitgang van je centrale via een weerstand verbind met de anode en de kathode aan de 0V legt (aktief hoog gestuurd).
Het hoog niveau van de (TTL) uitgang is namelijk niet gegarandeerd +5V. Afhankelijk van de technologie waarmee de poort opgebouwd is kan hier heel wat spreiding op zitten. Zoek even op in de datasheet wat de minimale *hoog* uitgangsspanning is voor de poort die je gebruikt. Kan behoorlijk wat lager zitten (bvb 3V).

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 01 March 2009, 22:37:38 »
@Patrick
De uitgang van de atmel is geloof ik maar 3,3V maar die wou ik niet direct gebruiken. Het ging me er meer om dat ik de minicentrale niet 'extern' met een trafo wil voeden als dat niet nodig is, maar gewoon de 5V van de USB wil gebruiken.
Ik ging er van uit dat ik het uitgangssignaal van de Atmel niet verder kon versterken dan de aanwezige voedingsspanning, dus zodoende kwam ik uit op 5V.

Eigenlijk zoek ik een manier om met diezelfde voeding van 5V een uitgangssignaal te krijgen van 12V omdat de minicentrale anders alleen met 'aangepaste' boosters kan werken... Omdat ik (nog) niet weet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen dacht ik voor nu even de ingang van de booster aan te passen zodat ik de rest alvast kan testen...

Dus mocht je een tip hebben hoe een dergelijke schakeling genoemd wordt dan hou ik me aanbevolen.  :P

*** edited
Ga ik weer de mist in omdat ik dingen door elkaar haal... Ik heb de OpenDCC booster gekozen omdat ik ook (stukken van) de OpenDCC centrale ging nabouwen. Leek me een makkelijk uitgangspunt omdat je dan weet hoe die twee met elkaar werken.
Nu is dit een booster van het type 'current-interface' (en de centrale dus ook), gebaseerd op de optocoupler ingang, terwijl ik een tijdje terug had uitgevogeld dat ik in mijn geval makkelijker het type 'voltage-interface' kon gebruiken, gebaseerd op een driver/receiver pair. Deze werken namelijk met de lagere voltages waar ik steeds mee in mijn hoofd zit.

Nu lijkt het er op dat de meeste boosters van het eerstgenoemde type zijn. En aangezien ik compatibiliteit belangrijk vind kom ik dus weer terug op het eerste type. Volg je het nog? Ik was mezelf in ieder geval even kwijt...

DC/DC converters gaat het volgens mij ook niet worden dus ik denk dat ik de minicentrale toch maar gewoon aan een 12V voeding ga hangen...

In ieder geval super bedankt voor het meedenken!

Groet,
Jeroen.

« Laatst bewerkt op: 02 March 2009, 00:50:35 door Jeroen van Tol »
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 02 March 2009, 20:45:47 »
Jeroen,

mijn centrale maakt gebruik van een standaard RS232 transceiver (genre max3232) (zie Elektor, september 2008). De logica is hier 3,3V gevoed. De uitgang swingt ongeveer tussen -5V/+5V. Hier kom je een heel eind mee in de richting van NMRA compatibiliteit al kan je maar een beperkt aantal boosters parallel op de uitgang plaatsen van het commandstation (2 tot 3). Overigens zijn ook niet alle DIY boosters echt NMRA compatibel op vlak van de boosteringang. Als je boosterschema en NMRA specificaties naast elkaar legt komen de knelpunten zo naar boven.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 02 March 2009, 23:34:37 »
Patrick,

Ik zat vanavond nog even naar de schema's van OpenDCC te kijken en zag ineens dat ik wel erg moeilijk aan het doen was. Ik kan de Atmel van de minicentrale voor het testen volgens mij gewoon áchter de optocoupler van de booster aansluiten, dus echt op TTL nivo...  8)

Dat verhaal zette me ook weer aan het denken. Want de Atmel op de OpenDCC booster(versie 2.0) doet zo niet heel veel, behalve de cut-out sturen (en wat ledjes).
Dit viel me pas op toen ik het schema van de booster in de OpenDCC centrale (gebaseerd op een tweeweg LN6206 voor programmeerspoor en hoofdspoor) met het schema van de 'externe' OpenDCC booster (gebaseerd op de enkelvoudige LN6203) vergeleek.

Ik was een minicentrale aan het bouwen zonder 'ingebouwde' booster om het zo modulair (en goedkoop) mogelijk te houden. Maar nu ik de centrale van een eigen voeding moet gaan voorzien terwijl dat niet hoeft wanneer ik hem combineer met de booster, en ook nog blijkt dat ik dan de Atmel van de booster weg kan laten en die functie(s) over kan laten nemen door de Atmel van de centrale, denk ik toch dat ik het anders ga doen. De onderdelen van de booster (zonder de Atmel en de opto) kosten minder dan 15 euro, dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Nog even verder gepiekerd (onder het tikken)... Dit wordt het (aangepaste) idee:
Ik voeg de minicentrale samen met de booster zoals hierboven beschreven. Tevens heb ik dan voldoende vermogen aan boord om naast de ingebouwde booster een uitgang (conform NMRA specs) te maken waar je eventueel extra boosters op kunt aansluiten. De ingebouwde booster kun je optioneel schakelen als hoofdspoor (wanneer je geen extra booster(s) gebruikt) of als programmeerspoor, waarbij de 'externe' booster(s) dan automatisch als hoofdspoor dienen.

Spannend! Want dit klinkt weliswaar leuk maar nu moet ik (althans voor een deel) iets gaan bouwen wat ik niet kan 'afkijken'...  :P

Maar goed, laat ik me eerst maar even beperken tot het samenvoegen van centrale en booster. Dat lijkt me voorlopig uitdagend genoeg...

Groet,
Jeroen.

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #83 Gepost op: 11 May 2009, 15:42:10 »

Hee Jeroen,

hoe staat het met je project?

Guus
OpenDCC fan

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 11 May 2009, 16:37:43 »
Het gaat langzaam maar zeker de goede kant op. Inmiddels zijn de opendcc boosters (op eigen printontwerp) een feit. Daarmee is eindelijk het eerste functionerende brouwsel werkelijkheid geworden. (Als ik nog eens langs iemand met een scoop kom dan ben ik nog wel benieuwd of hij ook een 'mooi' signaal genereert)

Van de OpenDcc centrale heb ik de dubbele H-brug (het booster-gedeelte van de centrale) letterlijk overgenomen en dat zit nu tijdelijk op een breadboard. De oorspronkelijke Atmel van de opendcc centrale heb ik vervangen voor een ATMega8 omdat ik natuurlijk veel minder functies gebruik. Het is nog even vogelen of ik het daar mee ga redden... De USB aansluiting van de opendcc centrale heb ik vervangen voor een kant-en-klare ftdi kabel, want daar had ik er twee van liggen. Alle overige aansluitingen blijven uiteraard achterwege want de bezetmelding e.d. loopt straks via LocoNet direct naar de PC. (Bezetmelders, LocoBuffer en LocoNet interface van Wim Ros)

De opendcc software aan de kant van de mini-centrale heb ik inmiddels aan de praat. Alleen kan ik op dit moment alleen 'hardgecodeerde' opdrachten uitvoeren omdat ik de USB verbinding nog niet werkend heb...
Verder ben ik aan het knutselen met de seinenprint en de servodecoderprint van Karst Drenth en zit ik tussen de bedrijven door een regelbare voeding in elkaar te knutselen.
Nu het zonnetje wat vaker schijnt zit ik buiten lekker baanplannen te tekenen.

Op dit moment staat alles heel even op een laag pitje, want ik ben de keuken en de tuin aan het verbouwen. Daarna ga ik de zolder in orde maken en kan ik beginnen met het proefbaantje.

Groet,
Jeroen.

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #85 Gepost op: 11 May 2009, 19:08:42 »

tja als je moet kiezen tussen een keuken en de modelbaan, nou dan wist ik het wel...

(ik zou ook voor de keuken gaan ....)

groet,
Guus
OpenDCC fan

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 15 May 2009, 16:06:01 »
Even geheeeeeel off-topic maar dit kon ik jullie niet onthouden:

Er is zojuist nog een 'kleine' kink in de kabel gekomen...

Jawel, het vrouwtje is 'in blijde verwachting'!

;D (y) ;D (y) ;D

Dus dat wordt duimen voor een zoontje  ;)
(dochtertje mag natuurlijk ook, mits ze treintjes leuk vindt  :P)

Hmmm, en wellichtt ook een beetje duimen dat er nog wat zolderruimte overblijft...

Groet van een superblije Jeroen!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #87 Gepost op: 15 May 2009, 16:15:07 »
Goh Jeroen, dat je daar nog tijd voor had.  :-X :-X :-X
Maarre van harte  (y)

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 15 May 2009, 16:25:16 »
Feli he (y)

Enne:

Goh Jeroen, dat je daar nog tijd voor had.  :-X :-X :-X

Zo veel tijd hoeft dat te zijn hoor ;)

Gr. Remco.

henk

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 15 May 2009, 16:51:59 »
Ah, begrijpen we gelijk hoe het kan dat je zo snel vorderingen maakt met de modelbaan Remco.  ;D

Gefeliciteerd Jeroen ...  (y)
... en sterkte in de toekomst.  8)

Ik ga nu het resultaat van zo'n blijde verwachting bij een vriendinnetje wegsleuren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.