Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29

Auteur Topic: Heljan containerkraan film (8 minuten)  (gelezen 21798 keer)

conradm

• Offline Offline
    • ToerKoe.nl
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #45 Gepost op: 25 October 2006, 20:46:50 »
ja, die ECT voertuigen lijkt me wel mogelijk om te maken, snelheid is aan te passen...

alleen jammer dat ze ook weer gelost moeten worden....dus 2 kranen $$$

henk

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 25 October 2006, 20:49:11 »
Nee, die dingen laat je gewoon uit het zicht verdwijnen en later komen ze weer terug met een container om op een trein te plaatsen. De Delta-terminal van ECT kun je thuis toch niet nabouwen hoor.  :D
« Laatst bewerkt op: 25 October 2006, 20:51:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

conradm

• Offline Offline
    • ToerKoe.nl
« Reactie #47 Gepost op: 25 October 2006, 21:15:49 »
nee maar mijn probleem in dit senario is dat je of een trein/boot lost of een trein/boot laad.

dus of heel veel karretjes of twee kranen? ik kom er niet uit hoe dit op te lossen. iemand een idee??

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #48 Gepost op: 25 October 2006, 22:54:22 »
Je kan een schip nabouwen of zelfs maar een deel van een schip nabouwen naar de grootte die jij maar wenst. Delen die niet relevant zijn laat je gewoon buiten de baan vallen, en het schip hoeft ook nooit te varen.

Dus concreet hoef je alleen een containervrachtruim te hebben van een schip en de rest kan in theorie buitenbeeld vallen. (Voor de verbeelding is het beter om ook de stuurhut en boeg en beeld te hebben maar het is niet noodzakelijk)

Dan hebben we verder 1 kraan nodig. Meer mag ook maar kost veel.

De kraan moet capabel zijn om containers van het scheepsruim op treinen, vrachtauto's en op de kade te laden.

Zowel van de vrachtwagens als van de treinen heb je er 2 nodig. die hoeven niet identiek te zijn als ze maar buiten beeld kunnen komen in een schaduw station. Vrachtwagens of treinen mag ook, hoef niet allebij.

Voor zowel de vrachtwagens als de treinen komen vol aan om over geladen te worden door de kraan op de kade en in het schip. net wat je wilt.
Verder komen de lege voertuigen juist containers halen.
Waneer een laad of los actie is uitgevoerd rijd het voertuig naar achter de schermen en wacht daar even om vervolgens weer naar het toneel te komen om de volgende actie uit te voeren zijnde laden of lossen nagelang het voertuig vol of leeg is.

Zo onstaat er een simpel priciepe dat heel chaotisch en druk lijkt, en dat is net wat je wilt.

De kraan laad alle containers over en alleen voor de schermen heb je 2 "opslag" plaatsen zijnde in het ruim van het schip en de kade.
Achter de schermen hoeft er niet geladen of gelost te worden.

Hoe meer voertuigen je hebt hoe chaotischer het voor een toeschouwer het word, die vervolgens niet meer uit elkaar kan houden welke treinen er nu wel of niet geladen zijn en daarmee denkt dat de trein buiten beeld is geladen of gelost. Zijnde in een andere stad (volgens het verhaal dan in ieder geval ;))

Bij heel veel voertuigen zal je een tweede kraan nodig hebben, maar goed dat is af te stemmen op budged. ;)

Ruimte heb je nodig voor een deel van het schip, een stuk kade, een rails vanaf de kraan het beeld uit, en dat laatste geld ook voor een eventuele faller autoweg.

De truc is om zo veel mogelijk verschil te houden in geladen en ongeladen voertuigen. b.v. 50/50 om het zo onoverzichtelijk mogelijk te houden.
Verder moet je totale opslag in het schip en op de kade voldoende zijn om alle containers op de voertuigen te kunnen bergen anders loop je kans op een gridlock.
Je moet dus wel van te voren weten hoeveel containers er in omloop zullen zijn in het hele systeem.

Verder dacht ik dat grote schepen op het zelfde moment geladen als gelost worden, dus terweil het ene ruim nog word leeggehaald, word het andere al weer gevuld.
Anders kan je tijdelijk je containers op de kade kwijt. (let dan wel op voldoende ruimte voor alle containers)

Al met al kan je zo een zeer realistisch haven gebied kwijt "waarvan het meest tegen de achterwand is geschilderd" en daarbij heb je maar 1 kraan nodig. En mogelijk, 2 of eventueel meer treinen en of vrachtwagens.
En een deel van een scheepsruim.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 25 October 2006, 23:00:04 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 25 October 2006, 23:51:51 »
Nou staat er 'temporarily down'. :( Maar is er wat meer bekend over de besturing van dit geval? USB2 (in plaats van USB1) lijkt me trouwens nogal overdreven: dat wil je eigenlijk alleen gebruiken voor grote datahoeveelheden. Tenzij ze een stel miniatuurcamera's in de kraan gebouwd hebben, natuurlijk. ;)

Zo'n automatisch los- en laadprogramma voor je computer zou een leuke klus zijn. Alleen lijkt de grootte van de kraan een beetje tegen te vallen, als ik de commentaren zo eens lees.

Zelfbouw? :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #50 Gepost op: 25 October 2006, 23:57:36 »
Als iemand de techiek achter deze kraan kan ontrafelen dan is zelfbouw zeker een optie!

Het laad en losmechanisme ziet er namelijk erg goed uit m.b.t. alle fucties die het heeft, zoals draaien, hijsen, van links naar rechts bewegen, en als ik het goed heb ook meerdere bewegingen bij elkaar. Dat lijkt me moeilijk na te apen met zelfbouw. Maar er zijn misschien wel knappe koppen die deze techniek kunnen namaken.
De verdere kraan is met wat geduld zeker te maken, en dan natuurlijk ook in de gewenste maten die bij de meeste mensen naar verwachting wel iets groter zullen zijn.

De vraag is alleen wat zijn bij zelfbouw de kosten van alle techniek?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Joto

• Offline Offline
    • Tollens
« Reactie #51 Gepost op: 26 October 2006, 00:15:02 »
Ik heb het navolgende plan.
Ooit heb ik een Roco container kraan (bouwpakket) aangeschaft,
met het doel deze digitaal aan te sturen.
Toen dit jaar de melding kwam van M*, dat zij met een digitaal kraantje (op wielen) kwam, heb ik het erwel voor over (prijstechnisch) om deze te slopen voor die R* cont.kraan.
Het aantal funkties is nog niet voldoende.

Het oppakken van containers wil ik middels de magneet doen, die op haar beurt de grijpers activeert.

Kosten: bouwdoos 20,= + M* kraan 90,=

Er komt een duwbak (lekker laag) te liggen, welke eerst wordt gelost en dan geladen (op auto of trein of duwbak)

Meer niet, want het is en blijft een TREIN baan.

John

« Laatst bewerkt op: 26 October 2006, 00:25:01 door JohnT. Reden: Inhoudelijk toegevoeging. »

conradm

• Offline Offline
    • ToerKoe.nl
« Reactie #52 Gepost op: 26 October 2006, 07:46:13 »
Tegelijk laden en lossen gebeurt wel, maar dan wel met twee of meer kranen, al zijn er wer senarios te bedenken waarbij het realistisch oogt om wissellend te laten en lossen.

direct naar een trein lossen is een optie, al ben ik hier persoonlijk geen groot voorstander van.

Gellof toch dat ik dan ga voor het idee zoals in het filmpje. geen boot, of misschien op de foto aan de achterwand. dan zijn de volgende bewegingen mogelijk; trein <-> stack, trein <-> auto en auto <-> stack.

met 4 of 5 auto's heb je dan een aardegie  beweginsmogelijkheid. Ik vind die automatische ACT voertuigen wel grappig en volgens mij redelijk goed te maken. ben je meteen van het positionerings probleem af.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 26 October 2006, 10:38:48 »
je gelooft gewoon niet hoe actueel dit draadje is. In de MIBA 11-2006 staat namelijk een productbespreking over juist deze kraan.

Geinteresseerden raad ik dan ook aan deze uitgave te kopen of in elk geval het artikel in de kiosk te lezen.

Kort gezegd: de tester is zeer blij met de mogelijkheden die de kraan biedt en tekent aan dat enige oefening nodig is om containers goed te plaatsen. Verder is een goed vlak oppervlak nodig om de 1200g wegende kraan lekker te laten functioneren.

Het grondplaatprogramma schijnt nog uitgebreid te worden, dat maakt dan dubbele sporen mogelijk, ook onder de kraan (denk ik). En per stuurkastje kunnen 3 kranen bediend worden, ik geloof niet dat multiladen van trein/auto/schip met 1 kast mogelijk is maar toch in elk geval een wat beter gevulde containerterminal (kraansgewijs).

Sicco Jan

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #54 Gepost op: 26 October 2006, 18:57:50 »
In ieder geval werkt het filmpje al 2 dagen niet meet  :(
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Robkop

• in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • M* & bezig te digitaliseren
« Reactie #55 Gepost op: 26 October 2006, 19:17:44 »
Staat ook vermeld, temporary down.
Ik heb 't wel bewaard en het werkt nog  ;D
De groeten van Rob

Stijn de Vreede

• In de videowereld
  • Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 26 October 2006, 21:04:35 »
Jammer :'(, Ik was dus net te laat... ,
Weet iemand misschien of hij nog ergens anders te zien is?

Stijn

stroomberg

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 01 November 2006, 19:55:57 »
Het flimpje is ook te zien bij walthers.com

Groeten Rene

Wim Waleboer

• Offline Offline
  • Pluk de dag
    • Fotoalbum
« Reactie #58 Gepost op: 02 November 2006, 12:50:59 »
Bij de film van Heljan zelf staat dat de controle van de kraan ook uitgevoerd kan worden door Ext. DCC.
Wat betreft de boten, de duwbakken van KIBRI een optie?

Wim
« Laatst bewerkt op: 02 November 2006, 12:54:06 door Willems »
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 02 January 2007, 12:18:16 »
Voor de mensen die het filmpje niet kunnen zien:

klik hier!

Groetjes,

Robbert