Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:12:18
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Ronald Halma
Vandaag om 19:11:22
buffers voor Roco 45760/62 door Ben
Vandaag om 19:05:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 18:48:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 18:32:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 18:14:36
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:12:07
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door rhberk
Vandaag om 17:53:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Joz
Vandaag om 17:05:59
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 16:41:37
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:12:32
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:09:26
Spelregels 'Raadplaatje' door R1954
Vandaag om 14:27:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:26:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:01:38
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:56:36
  

Auteur Topic: Heljan containerkraan film (8 minuten)  (gelezen 22570 keer)

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #30 Gepost op: 25 October 2006, 09:00:44 »
Ik zie weer niks? ::)

Groetjes,

Robbert

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #31 Gepost op: 25 October 2006, 09:16:30 »
 
.............................
weer genoeg gedagdroomt......maar volgens mij zijn er mogelijkheden zat.

 :D Nu alleen nog subsidie aanvragen  !! ::)
De groeten van Rob

Gert1

  • Gast
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #32 Gepost op: 25 October 2006, 09:46:31 »
Schip lossen zou moeten lukken als je het spoor gedeelte weg laat, al is het uitstekende deel daar toch iets te kort voor (verlengen??)

Het spoorgedeelte zou toch ook verplaatst kunnen worden naar het binnenste deel? Dat binnenste deel is toch niet alleen voor auto's?
Of zie ik dat verkeerd?

Oke, een realistisch containerschip zou er niet onder passen, maar dat is zo groot dat vrijwel niemand dat zal bouwen. Dus dan kom je uit op een wat kleiner schip. En dat zou net moeten kunnen. Volgens mij moet het dan mogelijk zijn om én een schip, én een trein en vrachtwagens te bedienen.

mvg,
Gert

PS: Het grote voorbeeld van deze containerterminal staat in Kopenhagen en daar bedient de terminal uitsluitend treinen en vrachtwagens en geen schepen.

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #33 Gepost op: 25 October 2006, 11:51:41 »
Oke, een realistisch containerschip zou er niet onder passen, maar dat is zo groot dat vrijwel niemand dat zal bouwen. Dus dan kom je uit op een wat kleiner schip. En dat zou net moeten kunnen. Volgens mij moet het dan mogelijk zijn om én een schip, én een trein en vrachtwagens te bedienen.

........

PS: Het grote voorbeeld van deze containerterminal staat in Kopenhagen en daar bedient de terminal uitsluitend treinen en vrachtwagens en geen schepen.

Dat is een mogelijkheid.  alleen en en en vind ik een beetje overtrokken maar direkt op de trein zou wel kunnen.

zonder schip, dat dacht ik al....maar dat is niet echt NL een rail <-> road Container terminal. maar als je toch duits rijd en bouwt is dat een oplossing.


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10773
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #34 Gepost op: 25 October 2006, 12:02:07 »
Is heel erg Nederlands. In de rotterdamse haven worden containers uit (zee-)schepen vrijwel nooit direct op een trein geladen. Bij ECT worden de schepen gelost met kranen die zeker 4x groter zijn dan de Heljan kraan, en boven het water een deel hebben dat omhoog geklapt kan worden zodat de schepen bij aanmeren en wegvaren niet geraakt kunnen worden. Op het RCS Waalhaven worden de treinen beladen met containerkranen die redelijk lijken op de Heljan-kraan; van de auto op de trein en visa versa. De Kraan is inderdaad niet echt een typische havenkraan maar wel zéér geschikt voor een Nederlandse baan (en haven).
No dress rehearsel, this is our life.

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #35 Gepost op: 25 October 2006, 12:47:52 »
Hey,

Als je in blerick kijkt of in born, daar worden spoorwagens met containers beladen, in Born ook met een containerkraan(ander model als dat van Heljan).
In blerick met een reach truck of hoe zo`n ding heet.
Maar geen water in de buurt, dus zelfs in NL gebeurt het op deze manier als die van Heljan filmpje.

Mvg, marcel
Mvg, Marcel

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22709
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #36 Gepost op: 25 October 2006, 16:11:17 »
In Utrecht staat ook zo'n ding. Zo'n kraan dient er alleen voor om vrachtwagens en/of treinen te laden en te lossen. Met ander materieel worden de containers bij laden binnen het bereik van de kraan gebracht of bij lossen daaruit juist verwijderd. Zonder dat aanvullend materieel kun je eigenlijk geen realistisch overslagbedrijf nabootsen. Direct verladen van trein naar vrachtauto en omgekeerd komt eigenlijk niet voor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10773
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #37 Gepost op: 25 October 2006, 16:33:28 »
Toch nog maar eens goed opletten bij een terminal  ;).
Bij ECT wordt van vrachtauto op trein geladen. Vaak wordt de vrachtwagern gebrukit om de containers naar een andere plek op de terminal of naar een schip te brengen.
No dress rehearsel, this is our life.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #38 Gepost op: 25 October 2006, 17:23:56 »
misschien een idee: er zijn ook binnenvaart-containerschepen.

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #39 Gepost op: 25 October 2006, 17:33:43 »
dat ook...

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #40 Gepost op: 25 October 2006, 18:10:17 »
Hey,

Ja dat klopt, heb er laatst een 1 op 1 afgebouwd( elektrisch & elektronisch gezien dan)
Goed voor 300 20voets containers op 1 schip.
Ben je wel ff bezig als je zo`n schip in model hebt, in combinatie met zo`n containerkraan als die van Heljan om hem te laden of te lossen

Mvg, marcel
Mvg, Marcel

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1013
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #41 Gepost op: 25 October 2006, 18:16:08 »
misschien een idee: er zijn ook binnenvaart-containerschepen.

Zeker Verstijnen Tilburg onder de naam Barge Terminal Tilburg.
Daar staat ook een containerkraan en men rijdt er ook met zo'n enorme heftruck.

(ik zoek later wel een plaatje op)
De groeten van Rob

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #42 Gepost op: 25 October 2006, 19:25:49 »
Verder heb je ook Container kranen voor binnenvaartschepen in Waalwijk Breda En Oosterhout  Dus dat zijn al 4 Plaatsen in een vierkant van nog geen 20 bij 20 kilometer.

In Waalwijk valt het onder de naam ROC Regionaal Overslag Centrum.

Verder zijn dergelijke kranen ook makkelijk te spotten met google earth.
Zeker bij de Waalhaven is het porces goed te volgen!
De coordinaten geef ik door in het draadje van google earth voordat ik dalijk te veel afwijk van het onderwerp.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 25 October 2006, 19:32:43 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

SesamTrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #43 Gepost op: 25 October 2006, 19:51:55 »
Ook goed zichtbaar vanaf de openbare weg zijn de containerkranen bij de Bossche Container Terminal in 's-Hertogenbosch West.
Bv. vanaf de Graaf van Solmsweg of de Rietveldenweg.
Hier gebruikt men kranen nagenoeg gelijk aan die van Kibri.

gr. Ernie
H0-Nederlands-Dinamo-iTrain

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22709
Re: Heljan containerkraan film (8 minuten)
« Reactie #44 Gepost op: 25 October 2006, 19:59:53 »
Toch nog maar eens goed opletten bij een terminal  ;).
Bij ECT wordt van vrachtauto op trein geladen. Vaak wordt de vrachtwagern gebrukit om de containers naar een andere plek op de terminal of naar een schip te brengen.

Dat zijn die automatische wagens van ECT zelf?
In ieder geval nog wel het leukste idee. Met de Heljan Kraan containers lossen en op een soort automatische wagens voor het Faller Car Systen zetten. Dat kan. Moet er alleen een FCS-wagentje komen met een beetje normale snelheid. Voor de rest hebben die automatische wagens hetzelfde onnatuurlijke rijgedrag.  :D

Hier in Utrecht gaat het alleen om overslag van vrachtwagen naar binnenvaartschip en omgekeerd. De Heljan-achtige kraan is alleen voor de vrachtwagens. Voor de binnenvaartschepen is er een apart geval.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.