Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: balast recyclin  (gelezen 3754 keer)

zolder

  • Gast
balast recyclin
« Gepost op: 23 oktober 2006, 21:29:34 »
Hoi Forum leden.
Laats was ik in de nachtelijke uren aan het kijken op het station Almere Oostvaarders met het vervangen van een wisselstraat.Dat was een weekend werk. Tevens werden in Almere Poort viaducten ingeschoven.
Daar kwam enorm veel vuile balast vrij dat op Kbs wagens van Railpro werd gestort. Dat wordt ergens gerecycled en daarna wordt het hergebruikt bij de spoorwegen of wegenbouw. Mijn vraag is: Op het forum kan ik er niets over vinden en ook niet op het internet.
Wie kan mij hier over vertellen waar dit in Nederland gebeurt ?.Of in het buitenland?.Zijn er ook foto,s te vinden?.Ik wil er misschien een dioarama van maken.
Mijn interesse is recyclen van spoormaterialen.
Met vriendelijke groeten
Jan van den Berg
Almere

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: balast recyclin
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2006, 22:23:57 »
Er zijn een aantal door ProRail Erkende verwerkers voor het verwerken van oude ballast. Railpro zorgt enkel voor het transport naar deze verwerkers.

Onder andere gaat het volgens mij naar Almelo. Bij mijn weten mag je niet met "vuile ballast" zomaar over de grens, omdat je dan een milieudelict pleegt.

De firma prinsen doet ook in recycling van spoormaterialen, maar alleen bovenbouwmaterialen (bbm).

Groetjes,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: balast recyclin
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2006, 22:26:17 »
Beste jan,

voor zover ik weet gaat een groot deel van de nederlandse ballast naar de volgende firma:
Zand- en Grinthandel Dollegoor B.V.
Address: Dollegoorweg 19
ALMELO

Ze hebben een spooraansluiting op het emplacement dollegoor in almelo. Als je daar even op googled dan is er wel wat info over te vinden.

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: balast recyclin
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2006, 20:32:03 »
Waarom moet de balast eigenlijk afgevoerd worden ? Terplaatse zeven en aanstampen lijkt mij goedkoper en sneller.

Groeten, Alexander

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: balast recycling
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2006, 20:50:56 »
Alexander,

er worden niet alleen vuile delen uitgezeefd (het 'horsel'), de ballast zelf is ook onderhevig aan slijtage.
Het ballastbed dient meerdere doelen: een stevige fundatie, goede drainage en een goede opvang van de diverse reactiekrachten.

Om met dat laatste te beginnen, om die reden worden de dwarsliggers lekker met hun koppen ingestopt om met name de zijdelingse krachten goed op te kunnen vangen. Dat lukt niet met de massa van de ballast alleen, de ballast moet ook een bepaalde haakweerstand hebben. Anders gaat de ballast aan het rollen (en dat heeft een negatief effect op stabiliteit en spoorligging).

Door de wrijvingen die optreden in het ballastbed en de graaf- en horactiviteiten slijt de ballast en ronden de hoekjes af. Op een gegeven moment voldoet de ballast niet meer aan zijn norm (SPC00033 als ik het zo uit mijn hoofd goed zeg) en moet hij vervangen worden.

Nog even terugkomend op het tweede punt (de drainage), door de vervuiling van het ballastbed (afgesleten ballastmateriaal, vuil uit de treintoiletten, remslijpsel, bovenleidingslijpsel, zwerfvuil uit de omgeving, saharazand uit de regen, etc.) gaan de poriën dichtzitten. Bij regenval stroomt het water dan niet meer goed weg en wordt de stabiliteit van de de spoorbaan aangetast. Een belangrijke reden om eens in de circa 15 jaar (?) de baan te horren.
Bij verzadiging van de toplaag (de onderbaan en het ballastbed) kan er trouwens zelfs een pompwerking ontstaan bij een treinpassage. Zand uit de onderbaan wordt dan in het ballastbed gepompt (door de treintrillingen) waardoor de poriën dichtslibben en de hoogteligging van het spoor aangetast kan worden. Dit kan dus ook optreden bij te hoge grondwaterstanden (maar daar is weer een andere richtlijn voor, de OVS).

En ja, door de genoemde vervuilingsbronnen kan het horsel zodanig ernstig vervuild zijn met koper en ijzer dat een streng gecontroleerde afvoer wettelijk nodig is. In sommige gevallen is zelfs de ballast die op de zeven achterblijft volgens de milieuwetgeving te vervuild om her te gebruiken (zelfs als het nog voldoet aan die SPC00033).

Tot zover mijn kleine college over ballast..... :-|

Welke spoorengineer vult mij aan (of corrigeert waar nodig)?
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: balast recyclin
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2006, 20:55:16 »
Zeven ter plaatse gebeurd alleen als er gebruikt kan worden gemaakt van de kettinghor. Dit is zeg maar een rijdende zeef. Deze graaft de oude ballast weg en zeeft het. De fijne fractie wordt afgevoerd naar de MFS-en en de grove fractie komt terug in de baan. De kettinghor is echter alleen te gebruiken in doorgaand spoor.

Bij het vernieuwen van wissels heb je niets aan de kettinghor. Een  belangrijke factor is dan de tijd. Meestal ga je op zaterdagochtend 01.00 uur buiten dienst en moet de boel op maandagochtend om 05.00 weer in dienst. Dan heb je dus niet echt de tijd om ballast ter plaatse te gaan zeven. Het is dan veel sneller om recycle of nieuwe ballast aan te voeren. De oude ballast wordt afgevoerd en bij de verwerker gereinigd en gezeefd, waarna het weer verkocht kan worden als recycle ballast.

Groetjes,

Marc

Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Marc M

  • Offline Offline
  • Berichten: 646
Re: balast recycling
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2006, 20:58:41 »
Welke spoorengineer vult mij aan (of corrigeert waar nodig)?

Corrigeren is niet nodig  ;)

Mijn aanvulling betreft de uitvoering en die staat hierboven....

Groetjes,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: balast recyclin
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2006, 21:11:38 »
...waarvoor ik je zeer erkentelijk ben!  ;)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: balast recyclin
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2006, 01:10:10 »
Dat lukt niet met de massa van de ballast alleen, de ballast moet ook een bepaalde haakweerstand hebben. Door de wrijvingen die optreden in het ballastbed en de graaf- en horactiviteiten slijt de ballast en ronden de hoekjes af. Op een gegeven moment voldoet de ballast niet meer aan zijn norm (SPC00033 als ik het zo uit mijn hoofd goed zeg) en moet hij vervangen worden.

En daarom wordt er geen grind meer gebruikt neem ik aan.

Bedankt voor het college DHG 500, en bedankt Marc.

Groeten, Alexander

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re: balast recycling
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2006, 20:22:28 »
....
En ja, door de genoemde vervuilingsbronnen kan het horsel zodanig ernstig vervuild zijn met koper en ijzer dat een streng gecontroleerde afvoer wettelijk nodig is. In sommige gevallen is zelfs de ballast die op de zeven achterblijft volgens de milieuwetgeving te vervuild om her te gebruiken (zelfs als het nog voldoet aan die SPC00033).
....
Die vervuiling valt in de praktijk wel mee. Als al sprake is van normoverschrijdende vervuiling (met name met koper) zit dat vooral in de fijne fractie en die wordt met het horren of zeven juist verwijderd. De resterende grove ballast is alleen in uitzonderingsgevallen zo vervuild dat deze niet meer hergebruikt mag worden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Budel of ter plaatse van wissels en opstelterreinen.

Jan