Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1927688 keer)

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re: 19 Toen
« Reactie #375 Gepost op: 04 April 2009, 22:08:53 »
2002
Meer NS in spoor 1!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re: 19 Toen
« Reactie #376 Gepost op: 04 April 2009, 22:42:38 »
Een paar aanvullingen op de plaatjes:

de foto van mass am see met de elocs is volgens mij genomen te Venlo (zie de 15kV bovenleiding op de sporen achter de locs);
de foto van Menno de Vries (gekregen dia met 1200) lijkt mij de oude situatie te Maarssen (met goederenwagon op het nog lang gebruikte losspoor);
De 042 te Groningen is genomen in 1972 als ik mij goed herinner (was er zelf bij) tijdens een rit van de NVBS. Kan dat nu niet nakijken want heb even geen toegang tot mijn verzameling Op de Rails.

Tot zover. Frank
Groet, Frank

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #377 Gepost op: 05 April 2009, 00:57:09 »
Ik heb maar weer eens wat van m'n foto's ingescand.
Gaan jullie mee op dit reisje door Nederland?  ;)


Utrecht CS op 4 november 1984. Treinstel 285, omgebouwd als proefstel, op een opstelspoortje. In dit tweetje waren statische omzetters geplaatst als proef voor de in de daaropvolgende jaren te leveren dubbeldekkers,


Zo'n gloednieuwe dubbeldekkerstam, getrokken door een 1600 als ledig materieel op doorkomst van de Watergraafsmeer naar de Lijnwerkplaats aan de Zaanstraat, 1986.


De oude spoorwegovergang te Apeldoorn, tijdens de passage van een buurlandtrein achter de 1135. 26-06-1987.


2 generaties Belg te Rotterdam op 26 september 1987.


Achter de 1502 hangen Franse Corails uit de dienst Paris-Amsterdam. Met ingang van 1 januari 1988 zou deReeks 15 de toegang tot het NS-net worden ontzegd wegens het ontbreken van ATB.


PTT-optocht in Zwolle op 13 augustus 1987. 3 mP's en 3 gP's gaan achter de 622 door de wasborstels. De Hbbkkss-wagens waren de enige goederenwagens die periodiek uitwendig werden gereinigd.


De Martinair 4012 met nog 3 stellen bij vertrek uit Amersfoort. De eindbestemming  van de 12 bakken ICM-1 is sinds kort niet meer Amsterdam CS, maar via de Westelijke Tak wordt doorgereden naar Schiphol. 30-08-1986.


Natuurlijk reed ook de 4011 in de Noordoost mee, hier op de plaat gezet in Akkrum op 6 augustus 1987.


Ach ja, doorloopkoppen... 4011 en 4029 in Heerenveen, 13-08-1987.


Fonkelnieuw glimt de 4017 in de voorjaarszon te Groningen, april 1985.


De proefkoppeling tussen de aangepaste doorloopkoppen van de voorseriestellen ICM-0 (links) en de vervolgserie ICM-1  (rechts) vonden plaats in Amersfoort op 2 april 1986. Het dak van de goederenloods is ook nog zichtbaar in een toen nog spoorse omgeving die tegenwoordig wordt gedomineerd door kantoorgebouwen.


De 4034 is net een paar dagen in de reizigersdienst en meteen gekiekt in juli 1985 te Leeuwarden.


Uit de Beneluxdienst teruggetrokken mochten de blauwe Hondekoppen hun nadagen slijten in de treinserie 2100 Amsterdam CS-Vlissingen. Op een winderige bovenverdieping van Sloterdijk komen hier de NS1208 en NMBS 220.904 in trein 2163 door, gecombineerd met een viertje Vlissingen en een tweetje Roosendaal, 13-08-1987.


De 3231, glimmend in de zon te Sneek op 18 juni 1983 en vier maanden voor zij (eerst als enige van de serie) de naam Wadloper zou dragen. De gehele vloot is trouwens inmiddels verkocht aan Sigma in Polen en zal steeds in combinaties van 8 bakken door ITL Oostwaarts worden gesleept. Tot ziens in Polen!


Post I in Hoogezand met blokwachter De Hoog op 30 mei 1987.


En wat stond er binnen? Yesss, klassieke bediening van de beveiliging met een bloktoestel.


Zupthen in de regen?  Een echte Blauwe engel kan d'r tegen!
Zutphens zomerbuitje op 30 augustus 1986.


De 1603 kreeg als eerste het nummer links op de zijwand. Hier voor een IC Zandvoort-Maastricht te Utrecht op 4 november 1984. Later zou de loc de stadsnaam 'Zutphen' krijgen.


Zwolle toen het spoor nog spoor was, een IJssellijnstam met de 1150, klaar voor de rit naar Vlissingen. 27-03-1986.

Nou, tot zover deze kriskrastoer door NS-land in de jaren '85-'87.


groeten,
Wim




Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: 19 Toen
« Reactie #378 Gepost op: 05 April 2009, 09:10:28 »
Nou Wim, mooi toertje zo door het Nederlansche. Peppie plaatjes hoor. Vooral doorgaan.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 19 Toen
« Reactie #379 Gepost op: 06 April 2009, 22:30:47 »
Op een dag, in 19toen, raakte NS een aantal DE-vleugels kwijt aan eh tja, luyden die eraan geraakten. De briljante oplossing was natuurlijk het nagieten in polyester, zonder het woord Allan, want verschil moet er wezen, nietwaar ? Een originele leverde, althans mij bekend, uiteindelijk 1500 keiharde Hollandsche guldens op, maar ik zou wel eens willen weten wat een originele nepperd nog doet op de verzamelaarsmarkt. Voor de duidelijkheid: ik heb er geen, ik heb alleen het plaatje...


sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #380 Gepost op: 06 April 2009, 23:25:33 »
Het waren niet alleen dieven, maar ook aanrijdingen die zorgden voor polyester "reservevleugels" op de Blauwtjes.
Destijds (1984) verkocht Inkoop & Magazijnen van de NS zowel de metalen als polyester vleugels voor slechts 5 gulden per stuk...
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 19 Toen
« Reactie #381 Gepost op: 06 April 2009, 23:34:49 »
Help, ik word niet goed...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 19 Toen
« Reactie #382 Gepost op: 06 April 2009, 23:41:06 »
 :-\ Prijs ook een jojo dus blijkbaar. Blij dat ik er legaal eentje voor die vijf guldens heb gekocht destijds.  De bijbehorende nummerplaten gingen voor 15 gulden weg  ;)

Nog een prettige avond Jojo  (y)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re: 19 Toen
« Reactie #383 Gepost op: 07 April 2009, 00:05:07 »
Ach, was er misschien ooit een tijd dat ik er een moord voor gedaan had, tegenwoordig toch niet meer dan openbare geweldpleging...Maar zonder gekheid: die prijzen staan in geen verhouding tot de 20 guldens die NS berekende voor een fotolijstje uit een mat. '46 [Utrecht, 2e Daalsedijk als ik het me wel herinner]. Daar zakt toch even de broek van af. Maar enfin, zonder mazzel ben je nergens dus veel geluk ermee.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #384 Gepost op: 07 April 2009, 08:12:52 »
Destijds (1984) verkocht Inkoop & Magazijnen van de NS zowel de metalen als polyester vleugels voor slechts 5 gulden per stuk...
1985 was dat "al" 15 gulden  ::)  (en 10 gulden per nummerplaat)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: 19 Toen
« Reactie #385 Gepost op: 07 April 2009, 15:42:39 »
Hallo.

Ik heb weer een paar dia`s gevonden die de moeite waard zijn om bekeken te worden. Althans dat vindt ik, maar ja wie ben ik.
Genoeg geleu$%#@ plaaten willen we zien.

DH2 3220 met de middagslag naar Heerenveen. Barrahûs, 10 juni 1992. Leuk detail was, dat er een een diesellok vooruit ging om de overwegen veilig te stellen zodat ze ook daadwerkelijk dicht gingen als de te lichte wadloper er overheen denderde.


Wadfietser 3115 staat appelig in het zonnetje te wachten op wat er vervoer mag worden. Leeuwarden, 21 januari 1995.


Sik 341 mag misschien de 1201 wel voortrekken te Leeuwarden, 29 augustus 1995.

Greetz,
Noppie.

A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

marnix2000

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #386 Gepost op: 07 April 2009, 21:16:44 »
@Evert,
Klopt! Het was jouw bericht van 18/3 dat mij eraan deed herinneren dat ik deze foto had gemaakt. En even de tijd terugzetten met de Windows kalender (gaat tot 1980 terug) leerde mij dat het inderdaad om een zaterdag ging.

@Wim,
Geweldig, die NMBS reeks 15! Ik vond de aanwezigheid van de internationale treinen op Rotterdam CS / Amsterdam CS altijd interessant. Als jongen van 14,15 jaar úúúren lang doorgebracht op Roosendaal, waar de internationale treinen af en aan reden. Fantastisch om de lokwissel te zien.


Er gebeurde eind jaren 80/90 niet zo heel veel tussen Zuidbroek en Nieuweschans. We klaagden vaak "Er komt hier nooit iets interessants voorbij rijden". Het waren immers hoofdzakelijk wadlopers en de dagelijkse Duitse treinen die wij voorbij zagen sukkelen. De vreugde was dan ook altijd groot wanneer er op de Noordelijke lijnen af en toe een extra ingelegde trein te vinden was, zoals de sproeitrein, meetwagen Jules of zelfs de BR 601 (Vt 11,5). Alle foto's klik!


BR 624 kruist 2219 en Jules, Scheemda 04/04/91


DH-2 3216 kruist 2219 en Jules, waarna deze verder rijden richting Winschoten. Scheemda 04/04/91


2219 duwt Jules vanuit Nieuweschans richting Winschoten. Winchoterzijl 04/04/91


2219 tijdens omlopen, Delfzijl 05/04/91



BR 601 in de vroege ochtend op weg van Groningen naar Assen om een Nederlands gezelschap op te halen en via Groningen naar Bremen te brengen. Een dagje spijbelen van school (had ik voor dit soort doeleinden vaker moeten doen) en met een stel spoorvrienden er achteraan. Oudemolen, 09/05/89.


BR 601 met in Assen opgepikt gezelschap en via Groningen op weg naar Bremen. Vervolgens hop in de auto en plankgas op weg naar Scheemda. Hier en daar niet helemaal aan de maximumsnelheid gehouden... Tynaarlo, 09/05/89.


Station Scheemda was twee dagen even een station met internationale allure, toen de BR 601 (Vt 11,5) daar zowaar stopte, om te kruisen met een wadloper. De trein bij vertrek uit Scheemda, 09/05/89.


Zelfde dag, bij vertrek uit Leer, op weg naar Bremen...


...om aan het eind van deze dag om ongeveer 20.50 uur weer via Nieuweschans terug op Nederlandse rails te komen, 09/05/89.


En bij het laatste licht nogmaals te Scheemda. De 'Walrus' vervolgt haar weg naar Assen om het gezelschap terug te brengen, 09/05/89.


De volgende ochtend keert de BR 601 via Nieuweschans ledig terug naar Duitsland. Winschoterzijl, 10/05/89.
(deze foto: H. Redelaar. Tsja, 2 dagen spijbelen durfde ik niet...)


groet:Marnix

« Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 21:43:42 door Marnix »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: 19 Toen
« Reactie #387 Gepost op: 07 April 2009, 21:18:08 »
ik krijg bij alles foto's helaas een kruisje.

marnix2000

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #388 Gepost op: 07 April 2009, 21:21:53 »
hmmm, Ikke in eerste instantie ook  >:(. Bij optie "bekijken" was er echter niets aan de hand
Maar als je doet rechtermuisknop > "afbeelding weergegeven" krijg je de foto alsnog te zien. Da's alleen niet tof bij zoveel foto's. Ik zoek het uit...

groet:Marnix

« Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 22:23:42 door Marnix »

marnix2000

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #389 Gepost op: 07 April 2009, 21:23:38 »
Nog een paar foto's van de lijn Groningen-Nieuweschans:


Speciale Duitse trein met gezelschap op weg naar Groningen. BR 218 138-6 met 11 rijtuigen bij Winschoterzijl, 08/07/89.


218 138-6 met 11 rijtuigen vlak voor vertrek uit Winschoten, 08/07/89.


Op een drukkend warme dag, rond een uur of 6 en vlak voordat in alle hevigheid het onweer los zou barsten, begon het eerst nog even flink te waaien (zie boom). Na de foto op de fiets terug naar huis, drijfnat natuurlijk, maar dat maakte mij niet uit  ;D.
BR 218 138-6 met 11 rijtuigen terug naar Duitsland, komend vanuit Groningen, vlak vóór aankomst in Winschoten bij spoorwegovergang St. Vitusholt, 08/07/89.


groet:Marnix
« Laatst bewerkt op: 07 April 2009, 22:32:04 door Marnix »