Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:03:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
  

Auteur Topic: 19 Toen  (gelezen 1929278 keer)

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: 19 Toen
« Reactie #1620 Gepost op: 06 April 2010, 11:30:40 »
Niet alleen interessant voor de fotograaf maar ook voor de twee 'verstekelingen' in de CFR goederenwagon links.

Zeker weten dat het een Roemeen is? Het lijkt me namelijk een Pool.

Ernst-Jan

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: 19 Toen
« Reactie #1621 Gepost op: 06 April 2010, 11:53:58 »
Niet alleen in Nederland,maar ook in Duitsland heb
jij hele mooie Foto's gemaakt (y)
super.!!

gr Ed.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: 19 Toen
« Reactie #1622 Gepost op: 06 April 2010, 14:09:05 »
Zeker weten dat het een Roemeen is? Het lijkt me namelijk een Pool.

Ernst-Jan
Je hebt helemaal gelijk, al aangepast.
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: 19 Toen
« Reactie #1623 Gepost op: 06 April 2010, 14:34:45 »
Twee foto's van een goederentrein tussen Herzberg en Ellrich richting DDR, getrokken door een 50'er en opgeduwd door een 44. Let op de Hbis-t met groot logo van onze eigen NS (die binnenkort verkrijgbaar is).





En deze foto voor diegenen die een Fl*** treinstel van dit type hebben. Je kunt er rustig een setje ETA's achter hangen, kijk maar naar deze trein in de vroege ochtendzon in Goslar:

Groet, Frank

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 19 Toen
« Reactie #1624 Gepost op: 09 April 2010, 08:33:27 »
In juni 1998 fotografeerde ik het ledig mat van Int 352 Praag-Amsterdam. Deze Int reed als seizoenstrein in de zomermaanden. Samenstelling was vaak loc (1600 / 1700) + Slaaprijtuig (meestal NS) + couchetterijtuig (meestal NS) + 3x CD 2e klas rijtuigen. Na binnenkomst te Amsterdam CS, werd het ledig materieel afgerangeerd naar de Watergraafsmeer om aan het einde van de middag weer naar "de kap" gebracht te worden.   

Omdat het omlopen van de loc voor deze Int in Amsterdam CS te veel tijd kostte (en het perron dus te lang bezet werd gehouden) werd er een losse eloc vanaf de Watergraafsmeer naar Centraal gestuurd om de trein op te pikken. Hadik even mazzel toen eloc 1110 vanaf "De Meer" naar de kap was gereden!



Eloc 1110 bij vertrek vanaf Amsterdam CS naar de Watergraafsmeer met het ledig materieel van Int 352 Praha-Amsterdam CS aan de haak. Juni 1998.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: 19 Toen
« Reactie #1625 Gepost op: 09 April 2010, 19:36:50 »
Waar ligt Praha? ;)
« Laatst bewerkt op: 09 April 2010, 20:27:07 door Daan! »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: 19 Toen
« Reactie #1626 Gepost op: 09 April 2010, 19:39:02 »
Praag? In Tsjechië!  :P

Erg leuke stad trouwens, ben er vorig jaar eens geweest. (y)


Kees ten boeren

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
  • Spoorwegen NS 1945 t/m 1965
Re: 19 Toen
« Reactie #1627 Gepost op: 09 April 2010, 19:43:53 »
Waar ligt Praha?

Als je het bericht goed leest dan staat het er gewoon in hoor ???

Gert1

  • Gast
Re: 19 Toen
« Reactie #1628 Gepost op: 09 April 2010, 19:46:27 »
In juni 1998 fotografeerde ik het ledig mat van Int 352 Praag-Amsterdam. Deze Int reed als seizoenstrein in de zomermaanden. Samenstelling was vaak loc (1600 / 1700) + Slaaprijtuig (meestal NS) + couchetterijtuig (meestal NS) + 3x CD 2e klas rijtuigen. Na binnenkomst te Amsterdam CS, werd het ledig materieel afgerangeerd naar de Watergraafsmeer om aan het einde van de middag weer naar "de kap" gebracht te worden.   

Mooie foto Jeroen! Maar zo te zien waren dat geen NS-rijtuigen. Heb je enig idee welke type rijtuigen (van de CD naar ik aanneem) er wel in deze trein zaten?

mvg,
Gert

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: 19 Toen
« Reactie #1629 Gepost op: 09 April 2010, 20:17:20 »
Bmee en BDmee. Halberstädters (dus 26,4m) met 11 ramen pneumatische deuren. Zijn er niet in model.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: 19 Toen
« Reactie #1630 Gepost op: 09 April 2010, 20:27:27 »
Zo ik heb er even een  ;) achter gezet.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1631 Gepost op: 09 April 2010, 21:57:00 »
In de eerste tijd nadat de (onverbouwde) DE-2's gedrieën terugkwamen op Arnhem - Winterswijk in treinen 7711/22/55/66 (ma-vr) was er af en toe wel een exemplaar vervangen door een gemoderniseerd exemplaar dat dan maximaal een/de rest van de week in de betreffende omloop meedraaide.
Een enkele keer waren er zo tegelijk twee van de drie tweetjes vervangen.
Dat alle drie de tweetjes gemoderniseerde exemplaren waren, is (bij mijn weten althans, maar volgens mij zagen wijlen mijn broer en ik die trein altijd wel) slechts één maal het geval geweest. Of dat exact één dag of een "hele" week was, weet ik niet meer, maar langer in ieder geval niet.
Na deze "inwerkperiode" vond vervanging van een stel in de 7711/... door een gemoderniseerd exemplaar eigenlijk nooit meer plaats gedurende de twee jaar dat ze reden, bij problemen reden ze gewoon met twee  ::) - met als grote uitzondering in januari 1985 toen een DE-1 een DE-2 verving...

Op deze diascans zien we 174-166-161 als trein 7766 Ww-Ah in Terborg op 26 juli 1983.
Merk overigens op dat de kruisende DE-3 (onbekend gebleven) nog een oude (lage) cabinedeur heeft.



Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1632 Gepost op: 09 April 2010, 22:27:20 »
In de jaren tachtig werden er leuke modelbaanvoorbeelden geschapen, zoals blauwe 1100 met botsneus met ICR en Corails...
NS 1103 met Corail B, ICR BKD, Corail B, ICR A en Corail B in Horst-Sevenum (18.08) op weg naar Den Haag.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: 19 Toen
« Reactie #1633 Gepost op: 09 April 2010, 22:33:13 »
Mooie foto Jeroen! Maar zo te zien waren dat geen NS-rijtuigen. Heb je enig idee welke type rijtuigen (van de CD naar ik aanneem) er wel in deze trein zaten?

mvg,
Gert

Wat ik al schreef, de combinatie was meestal Mu + Bcm(vh) + 3x CD B's of 2x B en 1x BD. Op de foto zie je achter de 1110 de drie CD bakken, de twee NS rijtuigen en de loc achterop die de trein van Emmerich naar Amsterdam reed, zie je niet, omdat die nog onder de kap reden.

Overigens is de NS couchette ook wel vervangen door een DB'er. Net als de slaapbak Mu, dat was ook wel eens een DB'er.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: 19 Toen
« Reactie #1634 Gepost op: 09 April 2010, 22:47:34 »
Wat sloopplaatjes van onze verslaggever in Mijdrecht op 25 juli 1985.

Kop ABk 80:


Blokkendoosrijtuig 30 84 974 1 023-0 had zijn jaren weten te rekken in de sproeitrein. Maar meer bijzonder: de draaistellen.