Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje  (gelezen 389349 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1455 Gepost op: 14 juli 2017, 09:04:17 »
Vandaag met het prototype aan de slag gegaan.
Krystal Klear op 1 kant gedaan, zie hier het resultaat:




Ja, de deuren kleur klopt niet, dit is een foutje van mij (de achterkant van de deur is blauw, zoals in het echt, maar door het materiaal loopt het blauw schijnt beetje door in het geel)
Nieuwe versie heeft juiste kleuren
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2017, 10:31:57 door Mitchell »

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1456 Gepost op: 21 juli 2017, 10:43:14 »
Ondertussen knutsel ik met alle plezier verder, de Plan V is af:


En langzaam begin ik aan de bouw van de VIRM



EDIT: aantal uur later:
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2017, 15:50:53 door Mitchell »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1457 Gepost op: 21 juli 2017, 18:34:52 »
Ik zou graag eens over je schouders meekijken als jij zo'n kop ontwerpt. Kun je niet eens je een video van je scherm opnemen als je zoiets maakt? Ik ben benieuwd hoe jij het aanpakt. Je hebt de vormen namelijk zo goed getroffen. Het zou kunnen dat ik het eerder gevraagd heb, maar ontwerp jij met solids die je afschaaft of met lijnen waar je een solid van maakt?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1458 Gepost op: 21 juli 2017, 21:49:29 »
Ik praat even voor mijn beurt.
Bij het ontwerpen van een kubus is het eenvoudig een aantal lijnen en klaar.
Ronde vormen maakt het ontwerpen uiteraard moeilijker.
Ik zie me zelf daarbij niet als een tekenaar ontwerper, maar meer als een beeldhouwer. Ik begin met een basis en ga daarvan uit vormen maken. De ene keer is het bijvoegen, de andere keer afhalen. Veel op het oog, waarbij tekeningen en info ondersteunend zijn. Het direct op schaal tekenen kan wel eens heel verkeerd uitkomen. Dat komt door de indrukken die we ergens van hebben.
Ik heb eens van een model van een schip de masten met 4 centimeter moeten verlengen omdat de opdrachtgever vond dat de masten wel erg kort overkwamen. En ik had ze deze keer erg precies op lengte gemaakt. Hij kijkt op het schip er vanonder tegen aan waardoor de masten heel lang lijken.
Ook bij het maken van de modellen in 3D is de indruk die we er van hebben belangrijker dan de juiste maten, echter die moeten wel benaderd worden. Ik weet dus niet hoe Mitchel tekent, ik ben aan het beeldhouwen en zou dus nooit kunnen laten zien hoe ik aan een model gekomen ben. Daarbij gebruik ik niet één programma, maar een vijftal, die elk hun specifieke eigenschap hebben.

Ik vind het knap hoe Mitchell juist die indruk, die we er in willen zien, er ook inderdaad in laat zien.

Ronald Visser
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2017, 11:34:29 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1459 Gepost op: 21 juli 2017, 23:22:31 »
Haha leuk om te horen, dankjewel!

Wat Ronald zegt over de mast, dat kan ik beamen, bij treinen doe ik dit vooral met deuren, ramen en andere details.
Allemaal net iets groter zodat het voor het oog er goed uit ziet.

Mijn tip van de dag daarvoor: als je ontwerpt hou eens een liniaal bij je beeldscherm, als je trein 15cm lang word, zoom je trein in 3D eens uit tot hij net zo groot is als op de liniaal.
Op die manier kan ik vaak zien of sommige details goed "smoelen".

Misschien wel leuk om te laten zien, de VIRM zo als ik hem terug in 2010 gemaakt heb:

Hoekig, vorm klopt niet goed, maarja eerste trein, geen evaring, toen der tijd was ik er trots als een pauw op.

Veel komt dus uit ervaring, de VIRM die ik nu heb gemaakt (zie de "kleuren versie" paar posts terug) zal niet 100% accuraat zijn maar is in mijn eigen goed genoeg om je het gevoel te geven dat je een goed lijkende representatie heb van de echte versie.


Maar oef, ik denk dat je niet gelukkig word van over mijn schouders kijken hoor.
Ik denk dat al gauw een uur of 3 alleen maar kloten is en opnieuw beginnen omdat het allemaal niet wil lukken.
Vaak probeer ik nieuwe methodes toe te passen, soms lukt dat, soms niet.

Hier zijn een paar plaatjes van het bouw process van de kameel, zeker niet mijn beste en meest gedetaileerde werk, maar laat wel de stappen zien.
Bisschop Modelbouw heeft uiteindelijk een hele mooie gedetaileerde versie geverft :)








Wat je eigenlijk ziet is dat ik met heel weinig polygonen werk bij het begin.
de hoeken zijn wat overdreven, deze laat ik "relaxen" met een modifier in 3ds max waarna ik een "turbosmooth" modifier er overheen gooi

De turbosmooth modifier, rechts het orgineel, links na 2x de modifier gebruiken:



Als je stappen wil zien van andere treinen die ik gemaakt heb moet je maar laten weten.
Zal ik kijken of ik nog oude bestanden heb :)
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2017, 23:39:00 door Mitchell »

Kas

  • N-Spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Michorius Modellbau
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1460 Gepost op: 22 juli 2017, 12:37:50 »
Hallo,

Mitchell gebruikt geen CAD Software,  maar een 3d-modeleer software. Beide hebben voor treinen zn voor en nadelen. Met CAD ben je flexibeler en nauwkeuriger; het is relatief eenvoudig om in een laat stadium nog veranderingen in de eerste basisvorm aan te brengen. Bij modeleer software gaat dat wat lastiger, maar zijn ronde en vrijgevormde vormen juist makkelijker.
Helaas is de Door Mitchell getoonde werkwijze niet in CAD mogelijk.

Groet
Kas

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1461 Gepost op: 22 juli 2017, 21:06:34 »
De reactie van Kas beaam ik.
Vandaar dat ik met diverse programma's werk. Elk heeft zijn nadeel en ook zijn voordeel.
Ook ik ontwerp al vele jaren en weet intussen wat en waarvoor. Bij de uitwisseling tussen de programma's doen fouten/onhebbelijkheden hun intrede. Dat is frustrerend, maar een gegeven waar je mee moet omgaan.
Ik blijf dit volgen.
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1462 Gepost op: 24 juli 2017, 10:49:35 »


Eerste test print van de Plan V

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1463 Gepost op: 24 juli 2017, 11:17:25 »
GAAF
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1464 Gepost op: 24 juli 2017, 11:56:52 »
Het is heel mooi uitgewerkt, maar ik vind de prints toch wat plastiekerig overkomen. Of komt dat door de belichting?
 Voor wie daartoe in staat is, heeft zelf spuiten toch wel de voorkeur denk ik. Misschien dat in andere kleuren dan geel beter gaat, geel dekt als verf immers ook heel slecht.
RETROBAHN A.G.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1465 Gepost op: 24 juli 2017, 13:01:00 »
Dankje Bart.

Besselspoor,
1. De belichting zal niet geweldig zijn, dit is binnen op kantoor zonder daglicht (TL buizen).
2. Camera van de telefoon is niet geweldig.

Maar het is inderdaad niet de perfecte oppervlakte die je normaal bent gewend.
Ze zijn zo uit de printer gekomen zonder nabewerking, met een schuur papiertje grind 600 of 800 kan je hem wel mooi glad krijgen.
Daarna misschien nog een vernis laagje erop?


En zoals je aangeeft: voor wie er in staat toe is, is zelf spuiten inderdaad wel beter (en gladder)
Natuurlijk heeft deze techniek ook zn voordelen (denk aan: de zwarte randen eenvoudig in 3d gemaakt, maar ook graffiti, vies maken en reclame versies eenvoudig toe te passen)


Edit: hier nog een render van de VIRM
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2017, 14:51:55 door Mitchell »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1466 Gepost op: 24 juli 2017, 13:54:33 »
Besselspoor:
Het gaat hier om het materiaal sandstone:
"Models are created by printing binder material and colored ink layer-by-layer into a bed of gypsum-based powder". Met dit materiaal krijg je gewoon niet zulke erg scherpe lijnen (denk bv aan waterverf, dat zich inzuigt in het papier). Wat Mitchell ook aangeeft: afwerken en nog eens wat lak erop, doet al heel veel.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1467 Gepost op: 24 juli 2017, 16:48:38 »
Wat Ronald zegt inderdaad.

Het is een oude inkjet printer die het kleurtje spuit (helaas nog geen laser kleuren printer), en net zoals op papier kan het wat doorbloeden, aangezien er zandsteen word gebruikt bloed dit dus nog meer dan op papier.


VIRM kopbak is ook weer klaar

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1468 Gepost op: 25 juli 2017, 08:18:47 »
Bedankt voor de uitleg over je werkwijze.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« Reactie #1469 Gepost op: 25 juli 2017, 13:02:00 »
Graag gedaan Sven.

Hierbij de volledige VIRM.
Tijd om hem in de printer te gooien!