Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
Vandaag
om 19:34:37
Punt- en hartstukken
door
Marc tramt
Vandaag
om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald.
door
gdh
Vandaag
om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
Vandaag
om 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
Vandaag
om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
aad52
Vandaag
om 17:40:42
HSM D1715
door
vpeters1984
Vandaag
om 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
Vandaag
om 17:17:41
Al mijn goede ideeën...
door
Monobrachius
Vandaag
om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
Rsd1000
Vandaag
om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:58:15
US diorama in H0
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Dave.......
Vandaag
om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mass am see
Vandaag
om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
Vorige
-
Volgende
-
1
...
96
97
[
98
]
99
100
...
103
Omlaag
Auteur
Topic: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje (gelezen 389349 keer)
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3092
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1455 Gepost op:
14 juli 2017, 09:04:17 »
Vandaag met het prototype aan de slag gegaan.
Krystal Klear op 1 kant gedaan, zie hier het resultaat:
Ja, de deuren kleur klopt niet, dit is een foutje van mij (de achterkant van de deur is blauw, zoals in het echt, maar door het materiaal loopt het blauw schijnt beetje door in het geel)
Nieuwe versie heeft juiste kleuren
«
Laatst bewerkt op: 14 juli 2017, 10:31:57 door Mitchell
»
Gelogd
SpoorObjecten
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3092
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1456 Gepost op:
21 juli 2017, 10:43:14 »
Ondertussen knutsel ik met alle plezier verder, de Plan V is af:
En langzaam begin ik aan de bouw van de VIRM
EDIT: aantal uur later:
«
Laatst bewerkt op: 21 juli 2017, 15:50:53 door Mitchell
»
Gelogd
SpoorObjecten
Sven
Offline
Berichten: 7833
Eton Wick, UK
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1457 Gepost op:
21 juli 2017, 18:34:52 »
Ik zou graag eens over je schouders meekijken als jij zo'n kop ontwerpt. Kun je niet eens je een video van je scherm opnemen als je zoiets maakt? Ik ben benieuwd hoe jij het aanpakt. Je hebt de vormen namelijk zo goed getroffen. Het zou kunnen dat ik het eerder gevraagd heb, maar ontwerp jij met solids die je afschaaft of met lijnen waar je een solid van maakt?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
MOVisser
Offline
Berichten: 6130
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1458 Gepost op:
21 juli 2017, 21:49:29 »
Ik praat even voor mijn beurt.
Bij het ontwerpen van een kubus is het eenvoudig een aantal lijnen en klaar.
Ronde vormen maakt het ontwerpen uiteraard moeilijker.
Ik zie me zelf daarbij niet als een tekenaar ontwerper, maar meer als een beeldhouwer. Ik begin met een basis en ga daarvan uit vormen maken. De ene keer is het bijvoegen, de andere keer afhalen. Veel op het oog, waarbij tekeningen en info ondersteunend zijn. Het direct op schaal tekenen kan wel eens heel verkeerd uitkomen. Dat komt door de indrukken die we ergens van hebben.
Ik heb eens van een model van een schip de masten met 4 centimeter moeten verlengen omdat de opdrachtgever vond dat de masten wel erg kort overkwamen. En ik had ze deze keer erg precies op lengte gemaakt. Hij kijkt op het schip er vanonder tegen aan waardoor de masten heel lang lijken.
Ook bij het maken van de modellen in 3D is de indruk die we er van hebben belangrijker dan de juiste maten, echter die moeten wel benaderd worden. Ik weet dus niet hoe Mitchel tekent, ik ben aan het beeldhouwen en zou dus nooit kunnen laten zien hoe ik aan een model gekomen ben. Daarbij gebruik ik niet één programma, maar een vijftal, die elk hun specifieke eigenschap hebben.
Ik vind het knap hoe Mitchell juist die indruk, die we er in willen zien, er ook inderdaad in laat zien.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 24 juli 2017, 11:34:29 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3092
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1459 Gepost op:
21 juli 2017, 23:22:31 »
Haha leuk om te horen, dankjewel!
Wat Ronald zegt over de mast, dat kan ik beamen, bij treinen doe ik dit vooral met deuren, ramen en andere details.
Allemaal net iets groter zodat het voor het oog er goed uit ziet.
Mijn tip van de dag daarvoor: als je ontwerpt hou eens een liniaal bij je beeldscherm, als je trein 15cm lang word, zoom je trein in 3D eens uit tot hij net zo groot is als op de liniaal.
Op die manier kan ik vaak zien of sommige details goed "smoelen".
Misschien wel leuk om te laten zien, de VIRM zo als ik hem terug in 2010 gemaakt heb:
Hoekig, vorm klopt niet goed, maarja eerste trein, geen evaring, toen der tijd was ik er trots als een pauw op.
Veel komt dus uit ervaring, de VIRM die ik nu heb gemaakt (zie de "kleuren versie" paar posts terug) zal niet 100% accuraat zijn maar is in mijn eigen goed genoeg om je het gevoel te geven dat je een goed lijkende representatie heb van de echte versie.
Maar oef, ik denk dat je niet gelukkig word van over mijn schouders kijken hoor.
Ik denk dat al gauw een uur of 3 alleen maar kloten is en opnieuw beginnen omdat het allemaal niet wil lukken.
Vaak probeer ik nieuwe methodes toe te passen, soms lukt dat, soms niet.
Hier zijn een paar plaatjes van het bouw process van de kameel, zeker niet mijn beste en meest gedetaileerde werk, maar laat wel de stappen zien.
Bisschop Modelbouw heeft uiteindelijk een hele mooie gedetaileerde versie geverft
Wat je eigenlijk ziet is dat ik met heel weinig polygonen werk bij het begin.
de hoeken zijn wat overdreven, deze laat ik "relaxen" met een modifier in 3ds max waarna ik een "turbosmooth" modifier er overheen gooi
De turbosmooth modifier, rechts het orgineel, links na 2x de modifier gebruiken:
Als je stappen wil zien van andere treinen die ik gemaakt heb moet je maar laten weten.
Zal ik kijken of ik nog oude bestanden heb
«
Laatst bewerkt op: 21 juli 2017, 23:39:00 door Mitchell
»
Gelogd
SpoorObjecten
Kas
N-Spoor
Offline
Berichten: 381
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1460 Gepost op:
22 juli 2017, 12:37:50 »
Hallo,
Mitchell gebruikt geen CAD Software, maar een 3d-modeleer software. Beide hebben voor treinen zn voor en nadelen. Met CAD ben je flexibeler en nauwkeuriger; het is relatief eenvoudig om in een laat stadium nog veranderingen in de eerste basisvorm aan te brengen. Bij modeleer software gaat dat wat lastiger, maar zijn ronde en vrijgevormde vormen juist makkelijker.
Helaas is de Door Mitchell getoonde werkwijze niet in CAD mogelijk.
Groet
Kas
Gelogd
http://www.michoriusmodellbau.de/
MOVisser
Offline
Berichten: 6130
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1461 Gepost op:
22 juli 2017, 21:06:34 »
De reactie van Kas beaam ik.
Vandaar dat ik met diverse programma's werk. Elk heeft zijn nadeel en ook zijn voordeel.
Ook ik ontwerp al vele jaren en weet intussen wat en waarvoor. Bij de uitwisseling tussen de programma's doen fouten/onhebbelijkheden hun intrede. Dat is frustrerend, maar een gegeven waar je mee moet omgaan.
Ik blijf dit volgen.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3092
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1462 Gepost op:
24 juli 2017, 10:49:35 »
Eerste test print van de Plan V
Gelogd
SpoorObjecten
Bart spruitje
Offline
Berichten: 510
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1463 Gepost op:
24 juli 2017, 11:17:25 »
GAAF
Gelogd
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996
Besselspoor
Offline
Berichten: 4979
Team Mitropa - OHMB
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1464 Gepost op:
24 juli 2017, 11:56:52 »
Het is heel mooi uitgewerkt, maar ik vind de prints toch wat plastiekerig overkomen. Of komt dat door de belichting?
Voor wie daartoe in staat is, heeft zelf spuiten toch wel de voorkeur denk ik. Misschien dat in andere kleuren dan geel beter gaat, geel dekt als verf immers ook heel slecht.
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3092
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1465 Gepost op:
24 juli 2017, 13:01:00 »
Dankje Bart.
Besselspoor,
1. De belichting zal niet geweldig zijn, dit is binnen op kantoor zonder daglicht (TL buizen).
2. Camera van de telefoon is niet geweldig.
Maar het is inderdaad niet de perfecte oppervlakte die je normaal bent gewend.
Ze zijn zo uit de printer gekomen zonder nabewerking, met een schuur papiertje grind 600 of 800 kan je hem wel mooi glad krijgen.
Daarna misschien nog een vernis laagje erop?
En zoals je aangeeft: voor wie er in staat toe is, is zelf spuiten inderdaad wel beter (en gladder)
Natuurlijk heeft deze techniek ook zn voordelen (denk aan: de zwarte randen eenvoudig in 3d gemaakt, maar ook graffiti, vies maken en reclame versies eenvoudig toe te passen)
Edit: hier nog een render van de VIRM
«
Laatst bewerkt op: 24 juli 2017, 14:51:55 door Mitchell
»
Gelogd
SpoorObjecten
MOVisser
Offline
Berichten: 6130
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1466 Gepost op:
24 juli 2017, 13:54:33 »
Besselspoor:
Het gaat hier om het materiaal sandstone:
"Models are created by printing binder material and colored ink layer-by-layer into a bed of gypsum-based powder". Met dit materiaal krijg je gewoon niet zulke erg scherpe lijnen (denk bv aan waterverf, dat zich inzuigt in het papier). Wat Mitchell ook aangeeft: afwerken en nog eens wat lak erop, doet al heel veel.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3092
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1467 Gepost op:
24 juli 2017, 16:48:38 »
Wat Ronald zegt inderdaad.
Het is een oude inkjet printer die het kleurtje spuit (helaas nog geen laser kleuren printer), en net zoals op papier kan het wat doorbloeden, aangezien er zandsteen word gebruikt bloed dit dus nog meer dan op papier.
VIRM kopbak is ook weer klaar
Gelogd
SpoorObjecten
Sven
Offline
Berichten: 7833
Eton Wick, UK
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1468 Gepost op:
25 juli 2017, 08:18:47 »
Bedankt voor de uitleg over je werkwijze.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3092
Re: 3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
«
Reactie #1469 Gepost op:
25 juli 2017, 13:02:00 »
Graag gedaan Sven.
Hierbij de volledige VIRM.
Tijd om hem in de printer te gooien!
Gelogd
SpoorObjecten
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
Vorige
-
Volgende
-
1
...
96
97
[
98
]
99
100
...
103
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Interessegroepen (IG's)
|
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje