Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 16:46:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:16:49
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 15:45:01
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:21:48
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
  

Auteur Topic: Wissel bediening in de jaren 50?  (gelezen 1042 keer)

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Wissel bediening in de jaren 50?
« Gepost op: 11 February 2009, 08:58:23 »
Hoi,

Voor het aankleden van mijn industriegebiedje ben ik op zoek naar voorbeelden foto's/sites voor het bedienen van de wissels. Ik denk dan aan jaren 50 Duitsland. Kan me zo voorstellen dat ze met de hand omgezet worden bij de wissel zelf, maar zou graag waat meer info willen verzamelen...

Met Google ben ik niet zo ver gekomen.

Groetjes,
Joost

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
Re: Wissel bediening in de jaren 50?
« Reactie #1 Gepost op: 11 February 2009, 11:31:03 »
Bij kleine industrieterreintjes werden de wissles met de hand omgelegd.

Alleen op grote rangeeerterreinen en op stations werden de belangrijkste wissels vanuit seinhuizen bedioend, maar bijvoorbeeld aansluitspoortjes bij stations, waar maar af en toe een goedertrein overheen schoof, de wissels daarvoor waren weer uitgevoerd met handbediening.
Centrale bediening was dan weer te duur, ook vroeger moest men op de pfenningen letten.


Gerard

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Wissel bediening in de jaren 50?
« Reactie #2 Gepost op: 11 February 2009, 11:36:29 »
Hoi Gerard,

Duidelijk verhaal.
Staat de handbediening dan bij de wissel. Of worden ze gegroepeerd?

Dank,
Joost

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Wissel bediening in de jaren 50?
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2009, 12:11:17 »
Een handbediening wordt over het algemeen direct bij het wissel geplaatst.
Deze zit direct met een stang verbonden aan de wisseltongen.

Centrale bediening vanuit een seinhuis of blockpost gebeurt doormiddel
van trekdraden die in bundels over de vroegere rangeerterreinen liepen.
Elke draad liep dan naar een specifiek wissel.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Joost V

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Wissel bediening in de jaren 50?
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2009, 15:15:33 »
Hoi Hoi,

Zijn er ook mensen die wat fototjes uit deze periode hebben?
Thx,
Joost