Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Aix-les-Bains  (gelezen 169822 keer)

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #405 Gepost op: 17 November 2009, 12:56:56 »
@Remco, de vraag van de perrons is nu beantwoord.. hoe staat het met jou frans project?
Hoi Dennis

Ik ben nog steeds bezig, mijn late antwoord verraad echter wel dat ik op het moment niet echt veel tijd heb voor modelspoor  :-[ Maar goed, de lange avonden komen er weer aan dus ik ga met wat meer inspanning aan de slag. Voorlopig ben ik nog even bezig met de onderbouw omdat ik met name de bedrading etc gewoon goed op orde wil hebben. De scenery moet voorlopig nog maar even wachten, alhoewel ik nog wel een de verfkwast ter hand neem voor de huisjes.

Binnenkort plaats ik weer een grote bestelling in Frankrijk voor wat scenery materieel. Ik ben alleen nog op zoek naar een fabrikant die de typische Franse wisselstellers/handbedienings handels maakt. Je weet wel welke ik bedoel, met zo'n stangenstelsel. Heb jij een tip?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #406 Gepost op: 19 November 2009, 14:17:13 »
Ach.. echt veel tijd heb ik op het moment ook niet echt  :( maar dat komt wel weer.

Voor de wisselstellers moet ik je helaas teleurstellen, ik heb wel gezocht maar helaas niks gevonden..

Gr Dennis

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #407 Gepost op: 19 November 2009, 14:56:50 »
Iemand enig idee waarom er op Austerlitz zo weinig gebeurd?

Gr Joost(Dennis kom maar op!)

Anoniem

  • Gast
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #408 Gepost op: 19 November 2009, 15:29:31 »
Je bedoelt in werkelijkheid, op het Gare d'Austerlitz in Parijs?

In dat geval: ja, ik heb enig idee, maar voordat ik alles neer ga pennen wil ik even zeker weten of ik de vraag wel juist heb geïnterpreteerd ;D.

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #409 Gepost op: 19 November 2009, 15:39:55 »
Correctemento ;D

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #410 Gepost op: 19 November 2009, 16:11:44 »
Austerlitz stond deze zomer grondig in de steigers...
Alle oude sporen gaan buiten dienst, delen van de oude kap waren al gesloopt en er werd er aan de noord-oostkant een aantal nieuwe perrons gebouwd als een halve tunnel. Alleen maar beton, weinig fraai :(

Verder heeft Austerlitz natuurlijk een hoop verloren aan de andere TGV stations, er komen nu alleen nog Corails en TER.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Anoniem

  • Gast
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #411 Gepost op: 19 November 2009, 16:26:47 »
In dat geval is het heel eenvoudig, maar ik ga er toch een lang verhaal van maken (y): "Auster" was het kopstation van de PO* (de Chemins de Fer Paris-Orléans), één van de grote particuliere maatschappijen die zijn opgegaan in de SNCF (Gare de Lyon was van de PLM, Gare de l'Est van de Compagnie des Chemins de Fer de l'EST - best logisch 8) -, Gare du Nord van de Compagnie du NORD - ook best logisch 8) en St. Lazare en Montparnasse van de Compagnie de l'OUEST, later ETAT). Omdat elke maatschappij in zijn eigen gebied opereerde, waren de functies van de stations navenant. De grens OUEST/ETAT - PO werd gevormd door de ETAT-lijn Parijs - Bordeaux, via Chartres, Château-du-Loir, Saumur, Parthenay, Niort en Saintes, de grens tussen PO en PLM liep door het midden van het land langs Saincaize (bij Nevers), Gannat, Clermont-Ferrand en Neussargues. Zo hadden bovengenoemde maatschappijen allen hun eigen 'taartpunt' op de landkaart, en de treinen van en naar alle bestemmingen in die 'taartpunt' werden afgehandeld in het eigen station. Voor Austerlitz betekende dat vooral de grote hoofdlijnen naar Tours, Poitiers, Bordeaux en het Baskenland, en Vierzon, Limoges, Brive en Toulouse. Daarbij kwam natuurlijk ook het verkeer op de kortere afstanden, en in het specifieke geval van de PO ook het verkeer van en naar het gebied van de enige nog niet genoemde grote maatschappij - en de enige maatschappij die geen lijnen naar Parijs beheerde -, de Compagnie des Chemins de Fer du MIDI, die alles ten zuiden van de lijn Bordeaux - Toulouse - Sète in handen had. PO en MIDI zijn altijd al vriendjes geweest en de treinen in die richting werden dus ook afgehandeld in Austerlitz (overigens in tandem met het toen nog bestaande Gare d'Orsay).

Na de nationalisatie bleef het patroon grofweg gehandhaafd, omdat de stations het meest logisch aansloten op de voormalige 'taartpunten'. Dus ook in SNCF-tijd handelde Auster al het verkeer af naar bovengenoemde steden. Het kreeg er zelfs nog een paar bestemmingen bij, zoals La Rochelle en Royan en bepaalde treinen richting Clermont-Ferrand en verder. Zijn hoogtepunt beleefde het station in de jaren '80 met het almaar stijgende vervoersaanbod... en toen kwam de TGV Atlantique. En de hogesnelheidslijn begint niet in Austerlitz, maar in Montparnasse. In één klap (quoique ;D, in het begin bleven er nog wat restanten over) werd Auster in september 1990 een stuk minder druk.

Momenteel is er vrij weinig over: de Téoz-en en CIC richting Limoges - Brive - Toulouse en richting Bourges, Aqualys naar Orléans / Les Aubrais - Tours, een verdwaalde zomertrein naar Royan, een paar TER naar Vendôme en omgeving en naar Orléans, en dan heb je t wel zo'n beetje gehad. Wel heeft de LGV Méditerranée in juni 2001 gezorgd voor een opleving in Austerlitz: door de toename van het aantal TGV's op het Gare de Lyon, met name in de avonduren, zijn alle nachttreinen uit dat station verdwenen. De treinen naar Italië beginnen/eindigen sindsdien in Paris-Bercy, de rest in Austerlitz. Via Juvisy en Corbeil wordt dan de PLM-lijn Paris - Dijon bereikt. Er zijn dus twee momenten dat er niet weinig gebeurd, en ik ben grote fan van die momenten. Vooral s avonds vanaf 19:00 tot 23:00 uur, wanneer de hele batterij nachttreinen naar alle bestemmingen opgesteld wordt voor vertrek (al wordt die batterij met het jaar minder groot...). 's Ochtends tussen 6:00 en 8:00 uur komt alles dan weer aan.

Lastly: Zowel Montparnasse als het Gare de Lyon barsten momenteel zo ongeveer uit hun voegen met TGV's, er zijn plannen om een gedeelte van die treinen (via de Grande Ceinture) om te leiden naar... juist: Austerlitz. Maar zo ver is het nog lang niet.

Dáárom gebeurt er zo weinig in Austerlitz ;D.

@ JAB van Ree: Niet helemaal waar, niet ALLE oude sporen geen buiten dienst. Spoor 1-6 , die overigens al jaren buiten dienst waren (plus nog een paar), worden inderdaad onder het betonnen gevaarte begraven, daartoe is ook de kleine kap aan de oostzijde gesloopt. Aan de grote kap, zeg maar vanaf spoor 12 of 13 tot en met 21, verandert vooralsnog niets. Dus ook niet aan die achterlijke parkeergarage en systeemwanden die ze 40 jaar geleden onder de kap hebben geplant en die het station zo'n troosteloze uitstraling bezorgen...

TGVfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #412 Gepost op: 24 November 2009, 00:43:39 »
Hoi Dennis

Ik ben nog steeds bezig, mijn late antwoord verraad echter wel dat ik op het moment niet echt veel tijd heb voor modelspoor  :-[ Maar goed, de lange avonden komen er weer aan dus ik ga met wat meer inspanning aan de slag. Voorlopig ben ik nog even bezig met de onderbouw omdat ik met name de bedrading etc gewoon goed op orde wil hebben. De scenery moet voorlopig nog maar even wachten, alhoewel ik nog wel een de verfkwast ter hand neem voor de huisjes.

Binnenkort plaats ik weer een grote bestelling in Frankrijk voor wat scenery materieel. Ik ben alleen nog op zoek naar een fabrikant die de typische Franse wisselstellers/handbedienings handels maakt. Je weet wel welke ik bedoel, met zo'n stangenstelsel. Heb jij een tip?
Ik denk dat je de "Leviers d'aiguillage Saxby" bedoelt? Rotomagus, MKD, Haxo etc. maken ze en ze zijn verkrijgbaar bij een paar franse webshops. Zal een link geven aangezien de Franse webshops eerder bezoekers wegjagen dan ze te verwelkomen:
http://www.train-modelisme.com/mag.php?goto=bout.php&forsearch=leviers&id=10363&famille=Rails%20et%20accessoires&cat=%20%20&pro=o&cat2=

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #413 Gepost op: 25 November 2009, 11:39:59 »
Hey kijk daar heb ik dan ook weer wat aan  (y) Ik had wel op deze site gekeken, maar er blijkbaar overheen gelezen..

TGVfreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #414 Gepost op: 02 December 2009, 22:42:10 »
Aangezien dit het Frankrijk draadje is  ;D
De afgelopen dagen is sinterklaas schijnbaar al in Frankrijk geweest en heeft schitterende cadeaus gebracht:

- LSmodels gaat in navolging van de BB15000 (gedetailleerd handmonster) de BB7200 en de BB22000 uitbrengen!! (y) Ik ben er al verliefd op!
Daarnaast komen ze met de BB9400 (nu nog project), nieuwe AGC's en nieuwe VTU/VU's.
- Euro Passion Models kondigt de draisine, Y6400, X5500/X5800 en wederom de Rames Réversibles Régionales (RRR) aan.
én ze komen met nieuwe seinen.
- In verband met het 50 jarige bestaan van de TEE komt Electrotren met een set van de BB67481 en de TalgoIII.
- Jouef komt met de CC6500 (in Mulhouse museum versie en FRET versie)
- Dudut production komt met een aantal schitterende 'midi' bovenleidingportalen
- Bouttuen heeft ook een aantal realistische (en dure) bovenleidingportalen




Anoniem

  • Gast
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #415 Gepost op: 03 December 2009, 09:50:18 »
- In verband met het 50 jarige bestaan van de TEE komt Electrotren met een set van de BB67481 en de TalgoIII.

Lekker vlot, Mañana Mañana... ;D. I.i.g. mooi op tijd om het 54-jarig bestaan te vieren in 2011 ;D.

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #416 Gepost op: 03 December 2009, 10:02:18 »
Mooi nieuws, zeker die van de 15000 7200 en 22200 van Ls models!

Ik heb zelf m'n verzameling dit weekend nog met een jouef 67000 in FRET uitvoering uitgebreid..

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #417 Gepost op: 08 December 2009, 16:21:52 »
De laatste tijd is er wat weinig tijd voor de hobby over, maar er is toch nog wel het een en ander gedaan. Zo ben ik begonnen aan de brug die over het emplacement komt te liggen en zitten de ruiten in de sernam loods.

Hier nog wat foto's ook van m'n laatste aanwinst.










Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #418 Gepost op: 08 December 2009, 17:52:41 »
Fraai Dennis, wat een sfeertje zo; X2800 in het schemer met die lantarens aan...   (y)

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

True North

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Aix-les-Bains
« Reactie #419 Gepost op: 08 December 2009, 18:34:06 »
Howdy Dennis,

Minder tijd wegens de gezinsuitbreiding?  ;)
Komt mij bekend voor als is mijn dochter alweer 5 jaar jong.

Schitterende sfeerplaatjes van jou emplacement; je verwacht ieder moment een trein te zien binnenlopen.

Groet uit een fris (-26) Calgary,

Edwin
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.