Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 19:46:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:40:30
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:39:14
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Falkenberg
Vandaag om 19:36:20
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:10:30
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:04:43
19 Toen door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:59:38
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
  

Auteur Topic: Vervangen assen Minitrix MaK  (gelezen 6365 keer)

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Vervangen assen Minitrix MaK
« Gepost op: 08 februari 2009, 12:49:46 »
Zoals wellicht bekend, zijn de meeste Minitrix MaK locjes voorzien van kunststof tandwielen op de assen. Na verloop van tijd breken deze tandwieltjes, wat een ratelend geluid en slecht rijgedrag tot gevolg heeft. Gelukkig heeft Minitrix dit probleem zelf ook ontdekt, en zijn er nieuwe assen met messing tandwieltjes.

Ongeveer een half jaar geleden heb ik bij Keuterman (de importeur van Märklin en Trix) deze assen besteld. Voor één locje, heb je de volgende artikelen nodig:
  • 1x 320611 Wielas met antislipband
  • 2x 321173 Wielas zonder antislipband
  • 1x 321174 Wielas met antislipband (op het andere wiel)
Afgelopen week heb ik eindelijk tijd gehad om de operatie uit te voeren, op het oranje MaK locje RAG 651 van Minitrix (artikelnummer 12531).



Om te beginnen natuurlijk het locje omgekeerd op een zachte ondergrond gelegd. Op elke as is tussen de wielen het zwarte kunststof tandwieltje te zien.



Door een klein schroevendraaiertje achter het lipje te haken (zie rode cirkeltje op de foto hier onder), kan het afdekkapje van het draaistel los gewipt worden.



De assen kunnen nu met een beetje kracht uit het draaistel getrokken worden. Ze zitten redelijk vast, dus het beste kan met één vinger het draaistel op z'n plek gehouden worden, terwijl dan met de andere hand de as er uit getrokken wordt.



De volgende stap is het plaatsen van de nieuwe assen met messing tandwielen, met natuurlijk het tandwiel (en op de binnenste as het antislipbandje) aan de juiste kant! Je moet hard genoeg drukken zodat je assen terug in het draaistel klikken.



Let op dat de metalen stripjes voor de stroomafname netjes achter de wielen zitten en dat de dunne kunststof ringetjes (doorzichtig paars van kleur) tussen de binnenkant van het draaistel en het tandwiel zitten. Op onderstaande foto is goed te zien hoe het moet zitten.



Tenslotte kan het afdekkapje van het draaistel er weer terug op. Zorg dat de lipjes van het afdekkapje aan beide kanten weer goed vast zitten.



Nu nog even het andere wielstel, en klaar is Marcel.



Aangezien ik nu toch bezig was, heb ik het locje ook maar meteen even voorzien van een decoder. Eerst dus de kap van de loc genomen. Dit kun je doen door de kap aan de uiteinden licht in te drukken en dan omhoog te trekken.



Ik heb, nadat het kleine printje voor analoog gebruik verwijderd was, ook de NEM-stekker van de printplaat in de loc gesloopt. Bij Minitrix locjes maken deze vaak slecht contact, waardoor het locje onbetrouwbaar wordt. Daarna de pinnen van de decoder (Kühn N025P) iets bijgebogen en de decoder vastgesoldeerd op de plek waar de NEM-stekker zat.



Let op dat de decoder niet op z'n kop zit! Daarna kan het locje weer dicht, en met zeer goede rijeigenschappen terug de baan op!


N-Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
  • Puf!
Re: Vervangen assen Minitrix MaK
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2009, 15:22:45 »
Dank voor de artikelnummers. Bij mij heeft één van deze locs hetzelfde probleem.

Sven

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Vervangen assen Minitrix MaK
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2009, 15:28:23 »
Bedankt voor het ombouw-berichtje. Is duidelijk. Gelukkig heb ik nog geen last van tandwielbreuken bij mijn 4 variantjes (maar je weet nooit wat de toekomst brengen gaat  ;)).

Vraag me af of ze nog leverbaar zijn en wat de schade aan de portomonee bedroeg? Misschien eens even informeren....

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Vervangen assen Minitrix MaK
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2009, 10:29:36 »
Robert,

Bij mij hebben twee van de drie exemplaren last van gebroken tandwieltjes. De derde heeft er (nog) geen last van, maar die heeft volgens mij ook nog geen 10 meter gereden. Bij voorbaat krijgt die echter ook nieuwe messing tandwieltjes.

De financiele schade valt erg mee: ik was ongeveer 6 euro per locje kwijt.
Of ze nog leverbaar zijn kan ik je natuurlijk niet vertellen.


Groeten, Marcel

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Vervangen assen Minitrix MaK
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2009, 11:13:56 »
Momenteel niet leverbaar (bron: Harlaar Badhoevedorp), ik heb er daar zelf 10x4 in bestelling staan.
Wel gehoord (bij RCU) dat ze over een maand of drie weer op voorraad kwamen bij MaTrix, maar met de huidige toestand bij Märklin is natuurlijk niets zeker.
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2009, 12:13:57 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Vervangen assen Minitrix MaK
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2009, 14:15:57 »
Uit welk jaar zijn de locs? Want mijn 6400'n uit 2002/2003 hebben hier nog geen last van.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Vervangen assen Minitrix MaK
« Reactie #6 Gepost op: 09 februari 2009, 14:53:48 »
Van mijn RCU collega's heb ik begrepen dat alle Minitrix MAK-type loks met kunststof tandwielen op de assen hier vroeg of laat last van krijgen.
Dit gebeurt dan met name bij belasting (veel wagons) en abrupt starten/stoppen (relais gebaseerd bloksysteem) of tegenhouden (bij ontsporing) van de loks.
Bij een collega clublid hadden na een paar dagen rijden op de club module baan meerdere 6400 loks er last van...

HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Vervangen assen Minitrix MaK
« Reactie #7 Gepost op: 09 februari 2009, 16:54:15 »
Mijn locs met gebroken tandwieltjes zijn uit 2003/2004. Het laatste exemplaar is uit 2007 en die heeft er (nog) geen last van. Toch hebben mijn locs weinig gereden, omdat ik nog steeds alleen een proefbaantje heb. Wel altijd rondjes door krappe bogen dus (weet niet of dit er nog iets mee te maken heeft).

Het probleem is de manier waarop de tandwieltjes met de assen verbonden zijn. In het midden van de as zit een stuk met ribbels, waar het tandwieltje (met ribbels aan de binnenkant) op geklemd zit. Als er nu een klein scheurtje in zo'n tandwiel komt, dat schiet dit tandwiel door op de as, wat tot een ratelend geluid en slecht rijgedrag leidt.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Vervangen assen Minitrix MaK
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2009, 17:27:05 »
Nog even een toevoeging aan mijn ombouw-bericht: als zo'n kunststof tandwieltje echt gebroken is (dus bij het verwijderen van de as uit meer dan één stuk blijkt te bestaan), let dan goed op dat er geen stukjes pastic achterblijven in het wielstel. Ik heb gisteren bij nog een locje de assen vervangen, en die ratelde daarna nog erger dan daarvoor. Bleek dat er dus een heel klein stukje plastic was achtergebleven in het wielstel!

Bij de langere versie van deze locs blijkt het trouwens ook een stuk lastiger om het afdekkapje van het wielstel te verwijderen. Hiervoor moet je juist het zwarte nokje indrukken, terwijl je voorzichtig aan het afdekkapje trekt. Als het niet lukt, niet harder gaan trekken, maar gewoon rustig blijven proberen.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2009, 17:29:31 door Talent (BR643) »

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re:Vervangen assen Minitrix MaK
« Reactie #9 Gepost op: 05 juli 2012, 20:41:19 »
Via een privé-bericht is mij gevraagd of ik de foto's in deze beschrijving nog eens toe kon voegen. Helaas lukt aanpassen van het oude bericht niet meer, maar ik kan het verhaal natuurlijk wel nog een keer opnieuw plaatsen:


Zoals wellicht bekend, zijn de meeste Minitrix MaK locjes voorzien van kunststof tandwielen op de assen. Na verloop van tijd breken deze tandwieltjes, wat een ratelend geluid en slecht rijgedrag tot gevolg heeft. Gelukkig heeft Minitrix dit probleem zelf ook ontdekt, en zijn er nieuwe assen met messing tandwieltjes.

Ongeveer een half jaar geleden heb ik bij Keuterman (de importeur van Märklin en Trix) deze assen besteld. Voor één locje, heb je de volgende artikelen nodig:
  • 1x 320611 Wielas met antislipband
  • 2x 321173 Wielas zonder antislipband
  • 1x 321174 Wielas met antislipband (op het andere wiel)
Afgelopen week heb ik eindelijk tijd gehad om de operatie uit te voeren, op het oranje MaK locje RAG 651 van Minitrix (artikelnummer 12531).



Om te beginnen natuurlijk het locje omgekeerd op een zachte ondergrond gelegd. Op elke as is tussen de wielen het zwarte kunststof tandwieltje te zien.



Door een klein schroevendraaiertje achter het lipje te haken (zie rode cirkeltje op de foto hier onder), kan het afdekkapje van het draaistel los gewipt worden.



De assen kunnen nu met een beetje kracht uit het draaistel getrokken worden. Ze zitten redelijk vast, dus het beste kan met één vinger het draaistel op z'n plek gehouden worden, terwijl dan met de andere hand de as er uit getrokken wordt.



De volgende stap is het plaatsen van de nieuwe assen met messing tandwielen, met natuurlijk het tandwiel (en op de binnenste as het antislipbandje) aan de juiste kant! Je moet hard genoeg drukken zodat je assen terug in het draaistel klikken.



Let op dat de metalen stripjes voor de stroomafname netjes achter de wielen zitten en dat de dunne kunststof ringetjes (doorzichtig paars van kleur) tussen de binnenkant van het draaistel en het tandwiel zitten. Op onderstaande foto is goed te zien hoe het moet zitten.



Tenslotte kan het afdekkapje van het draaistel er weer terug op. Zorg dat de lipjes van het afdekkapje aan beide kanten weer goed vast zitten.



Nu nog even het andere wielstel, en klaar is Marcel.



Aangezien ik nu toch bezig was, heb ik het locje ook maar meteen even voorzien van een decoder. Eerst dus de kap van de loc genomen. Dit kun je doen door de kap aan de uiteinden licht in te drukken en dan omhoog te trekken.



Ik heb, nadat het kleine printje voor analoog gebruik verwijderd was, ook de NEM-stekker van de printplaat in de loc gesloopt. Bij Minitrix locjes maken deze vaak slecht contact, waardoor het locje onbetrouwbaar wordt. Daarna de pinnen van de decoder (Kühn N025P) iets bijgebogen en de decoder vastgesoldeerd op de plek waar de NEM-stekker zat.



Let op dat de decoder niet op z'n kop zit! Daarna kan het locje weer dicht, en met zeer goede rijeigenschappen terug de baan op!