Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 15:31:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
Vandaag om 15:28:19
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 15:22:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:02
Welke winkel voert deze merken? door Ronald Halma
Vandaag om 14:26:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:12:18
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door bekie
Vandaag om 14:07:47
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:57:37
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
Vandaag om 12:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:29:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:15:43
Aachenau West door Chris Westerduin
Vandaag om 12:12:21
Minder wissels door H0eGenaamd
Vandaag om 11:59:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:51:05
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 11:24:57
The Summer of 69 door Eric v C
Vandaag om 11:23:46
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:19:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door meino
Vandaag om 10:07:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 09:53:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:37:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 09:14:35
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:38:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:34:30
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 08:17:52
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 08:11:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:06:55
LIMA IRM Cardanassen door Duikeend
Vandaag om 00:48:46
  

Auteur Topic: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83  (gelezen 11988 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Gepost op: 07 February 2009, 12:31:34 »
Omdat Heljan/Rockyrail de Honde en Eendekop heeft aangekondigd zijn sommige onder jullie misschien nieuwsgierig naar de kwaliteit van de Heljan produckten.
Welnu, Olaerts heeft door Herljan een model van de Break laten produceren, en die lijkt mij goed vergelijkbaar met een Hondekop.



Het stroomlijn kapje onder de neus laat makkelijk los.


Een mooi en gedetailleerd model


Haarscherpe bedrukking.

De draaistellen zijn eenvoudig uitgevoerd (misschien is dat in het echt ook wel zo ???)

Geen idee hoe het dak er in het echt uitziet maar deze roosters zien er erg mooi uit en de panto's zijn van Sommerfeldt conform aan het model van de NMBS.

Achterzijde is simpel gehouden (geen ruitje in de deur en de overgang tussen de bakken is vrij groot)

Stroomvoerende koppelingen die gemakkelijk koppelen zonder risico tot afbreken.

De motor zit in het midden ten koste van een deel van het interieur wat eenvoudig gehouden is, maar dat is toch moeilijk zichtbaar door de oranje getinte ramen.
De kap gaat er iets te makkelijk af maar dat is beter dan dat je moet gaan wrikken toch ?

De onderzijde is voorzien van alle details.

Ook de rijeigenschappen zijn prima, hij komt goed de bogen door.

Technische kenmerken:
 
Bovenbouw in ABS.
Chassis volledig in metaal.
Kleurstelling Bordeaux voor de 2 delige.
Kleurstelling Memling voor de 3 delige.
Motor 5-polig met 2 vliegwielen.
Motor aangedreven op de 4 wielen.
Transmissie via cardans op de 2 draaistellen.
Wisselende lichten in functie van de rijrichting (rood-wit).
Pantograaf (Sommerfeldt) conform aan het model van de NMBS.
Volledige binnenverlichting in optie verkrijgbaar.
Verkrijgbaar in digitaal met hoogvermogen motor.
Stroomvoerende koppelingen.
 
Meer info: www.treinshopolaerts.be

« Laatst bewerkt op: 07 February 2009, 17:29:38 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2009, 17:32:32 »
Op Youtube heb ik een filmpje gezet:

(klik op de afbeelding)

Vr. groeten,
Bob

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2009, 17:39:52 »
Ik heb m zelf ook al een tijdje.
De 3 delige versie in de Memling kleurstelling.

Ik heb er niet veel te klagen over.
Alleen als je over een R2 boog rijdt hoor je de aandrijving een beetje kraken.
Maar verer geen enkel probleem.

En hij is best gemakkelijk met het onderhoud.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #3 Gepost op: 08 February 2009, 08:49:54 »
Had je die rechtstreeks bij Olaerts gekocht of bij Philotrain?
Ik zelf heb hem via Philotrain gekocht maar zie er niks meer over staan op hun website.
Vr. groeten,
Bob

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #4 Gepost op: 08 February 2009, 10:05:31 »
Ik ben m zelf in de toenmalige winkel in Gruitrode gaan halen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #5 Gepost op: 10 February 2009, 16:10:25 »
54 sec, piept dat treinstel nou zo in de bocht, of is het mijn muis?? ;D ;D


eric
« Laatst bewerkt op: 10 February 2009, 16:17:23 door eric den boer. Reden: foutje, bedankt... »

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #6 Gepost op: 10 February 2009, 16:13:43 »
knap dat je dat hoort na een halve seconde, waarschijnlijk bedoel je 54 seconden

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #7 Gepost op: 10 February 2009, 16:24:56 »
In het filmpje hoorde ik bij het nog ens bekeken te hebben ook wat piepen op 54 seconden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2009, 12:42:57 »
Klopt, maar het is minder erg dan het klinkt, op film wordt het extra hard weergegeven.
Het piepen komt uit het motorloze deel en heeft met de stroomafname te maken.
Vr. groeten,
Bob

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2009, 15:11:16 »
@ Bob.
Het motorloze deel heeft toch geen stroomafname.
De Memling Break die ik in mijn bezit heb die neemt alleen de stroom af bij de motorwagen.
En de front/sluitseinen worden gevoed met stroomvoerende koppelingen van Heljan (Heb ik vervangen door Roco koppelingen)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Maurik

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #10 Gepost op: 11 March 2009, 08:57:23 »
Komt/kwam dit treinstel ook in Nederland?
Maastricht of Roosendaal?
Ik zie in Roosendaal vnl Varkenssnuitjes en Duikbrillen.
Maurik

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #11 Gepost op: 11 March 2009, 09:54:54 »
Maastricht in ieder geval.
Vr. groeten,
Bob

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #12 Gepost op: 11 March 2009, 10:13:55 »
Zowel de bordeauxrode- als de Memlingvariant hebben tot Maastricht gereden. Een paar weken geleden reed bij zeer hoge uitzondering een Break-stel in de Memling kleuren naar Maastricht vanwege een defecte I11-stam!

Volgens vaste dienstregeling komen ze al jaren niet meer naar Maastricht, maar ze hebben vroeger wel jarenlang hier gereden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #13 Gepost op: 11 March 2009, 10:17:49 »
Een aantal jaren geleden reden ook deze

stellen vanaf Maastricht.

Hier het bewijs dat de Break ook in Maastricht kwam  ;D
(van Treinfoto 2000)
« Laatst bewerkt op: 11 March 2009, 10:29:31 door Bob. »
Vr. groeten,
Bob

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8997
  • Hengelooo 1:160
Re: Olaerts (Heljan) NMBS BREAK AM 80-83
« Reactie #14 Gepost op: 11 March 2009, 10:29:11 »
Komt/kwam dit treinstel ook in Nederland?

Mij staat ook nog een bezoek van Brèk 347 halverwege de jaren tachtig voor de geest aan de lijn Den Haag-Schiphol voor nachtelijke proefritten. Het stel haalde met zijn afwijkende stroomafnemer ook nog de bovenleiding naar beneden (zal wel t.h. van de Vinkbrug geweest zijn). Of stel dan wel de panto is gewisseld weet ik niet meer.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.