Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:14:30
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 23:06:00
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 22:53:15
D236 Nord-West-Expres door Huup
Vandaag om 22:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 22:49:27
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:48:07
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 22:41:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:34:02
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 22:31:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:18:44
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 21:38:35
Modelspoorbaan van Einte door Schachbrett
Vandaag om 21:36:58
NS 8800 in spoor 0 door Huup
Vandaag om 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 21:12:22
Exact-Train 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:11:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 21:10:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Seinhuis
Vandaag om 21:06:52
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 21:06:02
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 20:09:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:56:30
Lima 708411004 NS Interregio dubbeldekker H0, Bogie kapot door NL-modelspoor
Vandaag om 19:55:11
Fleischmania Nostalgia door tothebeach
Vandaag om 19:49:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 19:49:01
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 18:42:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:40:32
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door antoni-a
Vandaag om 18:12:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 17:59:45
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10

Auteur Topic: "vitrine" buis  (gelezen 10945 keer)

John vd Putte

• Offline Offline
"vitrine" buis
« Gepost op: 05 February 2009, 23:16:52 »
Beste medespoorders,

Mijn vader had vroeger een mooie stoomloc van Fleischmann. Hierachter had hij de 90-tons kraan van fleischmann staan (dit alles in spoor H0). Van kinds af aan was ik al helemaal weg van deze combinatie. Nu ik straks zelf ook wil starten met een baan (spoor N) zal er bij mij ook zo'n zelfde soort combinatie komen te lopen. De loc en kraan zijn reeds in mijn bezit!

Nu 2 jaar geleden is mijn vader overleden en heb ik zijn loc met kraan hier in een doos staan. Ik wil deze in de huiskamer neerzetten. Een mogelijkheid is om gewoon een stuk rail neer te leggen en hier de combinatie op zetten. Met 2 katten in de woonkamer die constant overal op klimmen lijkt mij dit niet zo een goed idee. Laatst kwam ik op het idee om de combinatie in een transparante pvc-pijp aan de muur te maken, zeg maar een soort vitrinebuis. Zijn er hier op het forum mensen die dit ooit al eens gedaan hebben? Zo ja, hoe hebben jullie dan de bevestiging op de muur uitgevoerd?

In eerste instantie had ik gedacht aan een soort beugels in de trand van een trapleuning met touw. Helaas is de grootste diameter maar 4 centimeter, dit is dus veel te klein. Zijn er uberhaupt kant en klare oplossingen om zo een soort opstelling te maken?
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Re: "vitrine" buis
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2009, 23:21:21 »
Yep, kant en klaar van het merk Sora. www.sora.de

Zeer mooi en erg betaalbaar.
Sturen op, en heb er zeer goede ervaringen mee

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2009, 23:31:46 »
Een heel stuk duurder maar ook erg aardig http://www.train-safe.de/index_en.php Vooral aardig indien er digitale treinen moeten worden opgeborgen. Je kunt namelijk een centrale aansluiten bij bepaalde modellen.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Gripen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 February 2009, 03:02:01 »
De ervaringen van Chris kan ik geheel onderschrijven.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2009, 09:22:12 »
Manuel heeft in dit draadje ook al eens met een dergelijke vraag gezeten.
Of hij er ook een muurbevestiging o.i.d. bij heeft gemaakt, weet ik niet.

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2009, 09:29:04 »
@John, ik heb daar wel ervaring mee, zelfs vrijwel lettelijk zoals jij het noemt. De werkwijze is echter niet makkelijk reproduceerbaar.
Ik had in die periode (20 jaar tegug) een vriend die in de kunststof-industrie zat. Aangezien hij makkelijker aan plexiglas kom komen dan ik aan een plak bruin brood en hij mij een dienst wilde 'betaald zetten'  ;D, heb ik hem een gelijksoortige vraag gesteld.
Hij heeft mij toen een plexiglazen buis geleverd van ca 1,40 m lang met 2 uit massief plexiglas gedraaide 'einddoppen' die zacht schuivend in de buis pasten.  Dat was het kadootje voor mij, aan mij de kunst om het vervolgens op te hangen.
Ik heb daarop uit 2 mm lasdraad een stel uithouders gebogen, vergelijkbaar met kozijnankers (= grote schroefhaken, ca 15 cm lang) en die aan de muur bevestigd. Ik heb vervolgens aan de beide uiteinden 2 x een gat door de buis geboord, zodat er een lang draadeind (M3) doorheen kon. Oogje aan de ene kant, vleugelmoertje aan de andere kant en het kan hangen. tegelijk schoven die doppen niet meer spontaan uit de buis, die werd een beetje ovaal gedrukt door het draadeind.

Nou, je kunt het je voorstellen; 1 dop+draadeind eraf, rails erin, 'mijn trots van het moment'(vul maar in  ;) ) op de rails en dop+draadeind er weer op. En dan met kettinkjes aan de beide uithouders hangen.
Ik heb de buis nog steeds, (doe 'm ook niet weg) maar die heeft al 10 jaar niet meer gehangen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

John vd Putte

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2009, 20:54:10 »
Allen bedankt voor de info.
De bak van Sora ziet er wel goed uit. De spiegelende achterzijde lijkt mij een mooie extra mogelijkheid om de combinatie nog beter te presenteren. Ik ben wel bang dat de overgangen tussen de verschillende platen mogelijk storend gaanwerken.
De uitvoering van Train-safe ziet er ook mooi uit, al is hij zoals Jan-Peter al zei aardig aan de prijs (al is dat voor dit object voor mij absoluut geen showstopper). Ook hier zullen de randen van de bak mogelijk storend werken al zal dat volgens mij een stuk minder zijn dan bij de Sora uitvoering.

De beschrijving van Gert spreekt mij erg aan omdat ik een ronde buis tot op heden de mooiste oplossing vind. Te meer omdat er dan geen hinderlijke ribben van de vierkante koker het zicht zullen belemmeren. Ik denk dat ik iemand ga zoeken met een cnc-freestafel om steunen uit dik plexiglas of hout te maken.

Als tussenoplossing denk ik dat ik een sora vitrinebak ga plaatsen. Misschien valt de rand van de vitrinebak best wel mee.
Er zijn 10 soorten Mensen: mensen die binair kunnen tellen, en mensen die dit niet kunnen.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2009, 21:35:20 »
Als je zelf iets wilt maken, kun je hier kijken onder het tabblad plexiglas. Ze hebben een groot assortiment buizen.

Sander

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 06 February 2009, 21:57:33 »
Hallo John,

Door een andere hobby van me ( koi vijver ) heb ik nogal wat met PVC leidingwerk gedaan.

Doorzichting PVC is er in 110 mm doorsnede en daar zijn vrij veel verschillende soorten montagebeugels voor te verkrijgen.

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?PVC-BUIS-TRANSPARANT-%5BTOT-4-BAR%5D=&categoryID=461&merk=PVC%20LEIDINGEN

Ik heb het zelf gebruikt, alleen niet voor treintjes  ;D

Groeten

Ferry

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #9 Gepost op: 06 February 2009, 23:06:19 »
Doe es een plaatje van die beugels? Transparante buis kan iedereen zich wel wat bij voorstellen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 February 2009, 23:15:10 »
Als ik het zou moeten maken, zou ik voor iedere beugel twee vierkant plaatjes plexiglas nemen. In het midden een rond gat, diameter gelijk aan de diameter van de buis. De twee plaatjes op elkaar leggen, aan een kant een rechthoek stukje plexiglas van bijv. 30x10mm er tussen lijmen, zodat de twee plaatjes 30mm van elkaar komen. In het blokje kun je vervolgens gaatjes boren voor bevestiging tegen de muur. 

Sander

NS Diesel

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 27 June 2014, 14:08:22 »
Gaaf idee!

Ook ik zoek al een tijdje naar een oplossing om mijn Artitec Ddm-1 te showen.
Erg mooi en netjes! Ik ga voor train Save. Uitgerekend 2m nodig, dus ook nog eens perfect op maat.

Groet
Tim

spoorfan

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 July 2014, 09:51:18 »
Tip.
Let goedop of het de in of uitwendige lengte is. Er zitten aan het einde plaatjes die de buis afsluiten. Dat kan net een paar milimeter schelen en als het nauw luistert kan het net niet passen.

Spoorfan

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 July 2014, 11:54:49 »
Nog een adresje voor heldere buizen Bouwplastics. Je moet alleen nog wel een mooie manier bedenken om het op te hangen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #14 Gepost op: 05 July 2014, 22:40:17 »
Beste John,

Dit is waarschijnlijk wat je zoekt, maar niet te koop, (mits er wel een heel goed bod wordt uitgebracht).

Hopelijk kan je iets met deze foto`s tbv de bevestiging.

Deze buizen zijn afkomstig via Ebay via Sora.de, waar Chris het ook al over had.
Maar helaas niet meer verkrijgbaar.
Deze buizen hebben een binnen diameter van 76mm, uitwendig 80mm lengte is 65cm.
Aan de uiteinden zit een vierkante plaat waar een gat van 80mm rond uit is gesneden.

De vierkanten plaat zit weer bevestigd in soort haak beugeld die met M3 boutje moertje systeem aan de muurplaat bevestigd is.

Het spul kan je ook gemakkelijk verlijmen met secondelijm, dat droogt ook doorzichtig op, echter uitkijken met de dampen.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2014, 22:42:45 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken