Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:20:22
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35

Auteur Topic: BR110 Minitrix digitaliseren  (gelezen 3613 keer)

Fred

• Offline Offline
    • Mittelerstadt in N-Spoor
BR110 Minitrix digitaliseren
« Gepost op: 02 February 2009, 19:17:19 »
Goedenavond.

Vanmiddag binnen gekregen een BR110/E10 van Minitrix met een digitale stekker.

Uiteraard zat hierin een dummy voor het analoog laten rijden. Deze verwijdert en er een digitale decoder ingeprikt. Nu heb ik er hier een paar liggen, Selextrix/Uhlenbrock/Lenz/Kuhn, maar welke ik er ook instop, het is niet te programmeren. Geeft constant een foutmelding.(Intellibox).

Uiteraard wezen zoeken op het net (oa. bij MTKB, decoderinbau www.mtkb.de) en ik loop nu vast.

Is het nu noodzakelijk om de spoeltjes (drossels) nu wel of niet te verwijderen en te vervangen voor een draadbrugje. De site van MTKB zegt van wel, maar ik wil graag een zgn "second opinion"voordat ik mijn nieuwe lok ga "opereren". :-|

Graag jullie visie hierop, want anders zou ik de foutmelding niet kunnen verklaren.

Bedankt vast.
Fred
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
Re: BR110 Minitrix digitaliseren
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2009, 21:46:00 »

Fred,

Het is niet nodig de spoeltjes te overbruggen. (kortsluiten dus,niet verwijderen)  Doe dit pas als het rijgedrag erg slecht is.

Maar omdat jij helemaal geen contact krijgt met de dekoder is er iets anders aan de hand.
Wat meestal de oorzaak is, is dat de dekoder geen goed contact maakt in de steker verbinding. Hoe mooi het ook lijkt  er zullen 1 of meer pinnen geen goed contact maken.

Meet het na ( is lastig) of druk met je vinger op de connector terwijl je probeert uit lezen.  Vermoedelijk zal hij dat wel even reageren. De oplossing de dekoder vast te solderen.
Als je dit doet, doe het heel voorzichtig en heel kort omdat anders de soldering aan de dekoder loslaat.

Helaas een vaak vookomende probleem met de Minitrix Nem651 connectoren.

Succes

Peter Kramer
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Fred

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2009, 22:09:49 »
Hallo Peter,

Dank voor je reactie. Je schrijft  "Maar omdat jij helemaal geen contact krijgt met de dekoder is er iets anders aan de hand."

In mijn vraag zeg ik dat ik constant een fout melding krijg bij het uitlezen. Ik schrijf:" ...... maar welke ik er ook instop, het is niet te programmeren. Geeft constant een foutmelding.(Intellibox)."

Voordat ik aktie ga ondernemen om te proberen de dekoder vast te solderen (het is tenslotte een spiksplinternieuwe lok) lijkt het mij dat hij wel kontakt maakt, of is dit een " valse melding" en komt dit voort uit jou analyse ? (Die ik zeer op prijs stel, overigens)

Ik hoor het graag van je.

Groetjes,
Fred

N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

P.Kramer

• Offline Offline
    • Digitaalservice
« Reactie #3 Gepost op: 02 February 2009, 22:25:55 »

Als de intellibox geen reactie krijgt van de dekoder geeft hij een foutmelding. Een reactie geeft de dekoder door even de motor aan te sturen. (=stroomverbruik) als die niet werkt 'ziet' de IB geen reactie en geeft een foutmelding.

Om zeker te weten dat een dekoder goed werkt zou je hem ergens anders in moeten proberen. Ik gebruik dan een Nem651 contra steker met draden of de prüfstand van ESU. Ook moet je zeker weten hoe de dekoder te monteren. In het verkeerde geval werkt namelijk de verlichting en motor niet. Je moet hem dan omdraaien.
Soms staat er een stip op dekoder en op de print. Deze moeten overeenkomen. Vaak is dat niet het geval en moet je het uitproberen alvorens hem definitief vast te solderen.

Houdt er tenslotte rekening mee dat de garantie kan vervallen (licht aan de winkelier)  en er kan ook nog iets anders aan de hand zijn.

succes
Peter Kramer
Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #4 Gepost op: 02 February 2009, 23:30:28 »
Hallo,
Hier dezelfde loc, zelfde probleem gehad.
Decoder vastgesoldeerd op de print en geen probleem meer gehad.
Bekent probleem van de nem 651 bij minitrix, zoals Peter ook al aangaf en ook over gerept wordt op 1zu160
Groeten,
Patrick
« Laatst bewerkt op: 02 February 2009, 23:32:56 door Patrick Pontier »

Fred

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2009, 15:57:11 »
Hallo Peter en Patrick,

De Nem- stekker is inderdaad het probleem.

Ik ga proberen het op de geadviseerde wijze op te lossen.

Bedankt voor de adviezen.

Groetjes,
Fred.

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2009, 13:08:13 »
Fred,

De gemakkelijkste oplossing is vaak om de NEM-stekker uit de loc te verwijderen, op die plek op elk spoortje een klein druppeltje tin laten vloeien, en daarna de decoder daaraan vast te solderen. Zo heb ik dat toevallig gisteren ook nog gedaan bij een Minitrix locje (wat dan weer wel goed werkte, en dan weer niet). De NEM-stekker zit gewoon op het printje geklikt (niet gesoldeerd) en drukt dus eigenlijk alleen de pinnen van de decoder tegen het printje.

Groeten, Marcel

Fred

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2009, 17:47:46 »
Marcel,

Dank je voor het advies hoe dit te fixen.  Ik heb al wel gezien dat de stekker niet aan de onderkant van de printplaat bv. is gehecht, zoals ik wel meer heb gezien.

De stekker is er, volgens mij, met iets van seconde lijm of zo, op de printplaat geplakt. En dat zit " heel erg " vast. Ik durf niet zo maar hier dit met kracht vanaf te halen. Bang om wat te beschadigen.

Ook de printplaat zelf van de lok losmaken kan niet zo makkelijk. De lok heeft ledjes, zowel gele als rode aan beide zijden. Aan elke kant, bij de ledjes, zitten minimaal 3 tot 4 draadjes die dan los gesoldeerd moeten worden. Dat zijn zo'n 12 tot 16 draadjes.  Daar beginnen we dus niet aan ;)
Het moet dus van boven af.  Ik studeer dus nog op het feit hoe de stekker eraf te halen.

Iemand een idee ? Wellicht Patrick, ( een paar postings eerder) die dezelfde lok heeft en dit probleem heeft " getackeld"

Ik hou mij aanbevolen .........

Bedankt vast
Fred.

Fred

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2009, 21:29:26 »
Goedenavond.

Het is me gelukt om het stekkerhuisje eraf te halen. (geplakt).

Dekoder vastgesoldeerd aan de lipjes en het is voor elkaar. Probleem opgelost.

Bedankt voor de adviezen.

Groetjes.
Fred

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2009, 21:36:08 »
Ik zie je vraag nu pas, ben net thuis.

Het zit inderdaad behoorlijk vast, dat had ik er even bij kunnen zeggen.
Maar goed het is gelukt, veel plezier er mee.

Groeten,
Patrick

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2009, 11:00:54 »
Gisteren nog eens een ander MaK locje van Minitrix open gemaakt om een decoder in te bouwen, en daar hebben ze de NEM connector inderdaad vastgelijmd aan de printplaat. Uiteindelijk is de connector wel los gekomen, maar niet in één stuk. Ach ja, die connector gebruik ik toch niet meer, en zonder de decoder vast te solderen was het echt vrijwel onmogelijk om het betrouwbaar werkend te krijgen...

Fred

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 05 February 2009, 11:06:53 »
Hoi Patrick,

Zelde dus eigenlijk als met deze nieuwe BR110. Ook hier zat-ie dus vastgelijmd. Met hel voorzichtig wat wegsnijden/kerven en wat los wrikken kwam hij van de printplaat los. Bij mij dus wel nog heel, maar met dezelfde uitkomst; ook die van mij wordt nooit meer gebruikt. Is al afgevoerd. ;D

Zoals al geschreven; rijdt nu dus probleemloos. Volkomen nutteloos dergelijke stekkers dus. (Off topic. Wel een gaaf lokje die nieuwe BR110 met front en sluitlichten. Prachtig)

Groetjes.
Fred.

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2009, 11:18:59 »
Ik ben er ook erg tevreden mee. Rijd supermooi.
Verlichting ook prima. :D
Ik zoek alleen nog een instelling om de sluitlichten uit te schakelen wanneer ik met wagens erachter rijd. Of kan ik dat vergeten ???
Groetne,
Patrick
« Laatst bewerkt op: 05 February 2009, 11:20:52 door Patrick Pontier »

Fred

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 February 2009, 13:20:00 »
Hoi.

Voorlopig vergeten denk ik.
Ik weet het in ieder geval niet. :-[

Groetes.
Fred

Marcel (BR643 Talent)

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 February 2009, 15:56:31 »
Ik zoek alleen nog een instelling om de sluitlichten uit te schakelen wanneer ik met wagens erachter rijd. Of kan ik dat vergeten ???

Je kunt inderdaad vergeten om dat met een instelling te kunnen doen (tenminste, bij een decoder die alleen met een NEM-stekker in de loc geprikt hoeft te worden). De decoder heeft zes aansluitpennen: twee voor de motor, twee voor de rails, eentje voor de lampjes bij vooruit rijden en eentje voor de lampjes bij achteruit rijden. De rode lichten aan de ene kant zijn dus gewoon verbonden met de witte lichten aan de andere kant, en deze kunnen dus niet afzonderlijk geschakeld worden.

Er zijn wel decoders (in ieder geval de Zimo MX62/MX620, en er is ook een vesie van de Tran DCX74) die over vier functieuitgangen beschikken. De decoder heeft dan gewoon dezelfde NEM-stekker, maar daarnaast nog twee soldeerpunten ergens op de decoder, waar je dan met draadjes de sluitlichten op aan zou kunnen sluiten. Dan kun je ze wel los van elkaar bedienen, maar dit is natuurlijk minder eenvoudig om in te bouwen.