Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:23:46
Microstepper motoren voor armseinpalen door Mar-Cas
Vandaag om 15:20:45
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37

Auteur Topic: NedTrain onderhoudswerkplaats te Haskerveen  (gelezen 5393 keer)

Robert B.

• Offline Offline
NedTrain onderhoudswerkplaats te Haskerveen
« Gepost op: 02 February 2009, 00:30:13 »
Nadat ik 1,5 maand geleden mijn oude baan gesloopt had ben ik helemaal opnieuw begonnen. Dit hield in een bredere baan en van Duits naar Nederlands grensgebied met een snufje Heerenveen / Friesland er in verwerkt.

De gehele baan zal in de eerste instantie uit 3 segmenten bestaan. De onderhoudswerkplaats, een wisselstraat en uiteindelijk station Haskerveen "Übergang zum DB regionalverkehr. Bitte aussteigen in der fahrtrichtung...."...  ;)

Maar goed, voorlopig ben ik nog druk bezig met mijn eerste segment de grootse onderhoudswerkplaats welke plaats moet bieden aan 6 treinen. De gehele loods is 112 cm lang en 38 cm breed. De hoogte is niet bekend aangezien ik mij nog over de kap moet buigen.

Op naar een aantal foto's:

« Laatst bewerkt op: 02 February 2009, 00:32:33 door Robert B. »
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

ruben derks

• NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
    • Ruben Derks
Re: NedTrain onderhoudswerkplaats te Haskerveen
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2009, 00:37:27 »
belooft veel goeds als ik het zo bekijk.
 ;) ;)

groeten
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2009, 01:24:01 »
Misschien zullen jullie je wel afvragen na het zien van dit topic waarom een onderhoudswerkplaats, hoe is je plan tot stand gekomen en wat wordt de grootte? Laat ik daarom maar eens bij het begin beginnen.

Aangezien ik woon in een klein appartement zonder extra kamer welke zou kunnen dienen als hobbyruimte ben ik aangewezen op mijn woonkamer. Daar heb ik vanaf de woonkamer tot aan de keuken enige ruimte voor een kleine modelbaan. Dit ivm ruimtegebrek. Aangezien ik wel heel graag een baan in huis wil hebben heb ik besloten om de baan aan de muur te hangen. Hiervoor heb ik beugels en bevestigingrails van het merk Duraline bij de bouwmarkt vandaan gehaald. Oerdegelijk spul en het kan aardig wat gewicht houden. Dat moet ook wel wat het is toch ieders nachtmerrie dat de baan met trein en al naar beneden stort.

Vanwege mijn ruimtegebrek dus een korte baan welke met het oog op een eventuele verhuizing in de toekomst uit 3 segmenten zal bestaan van 1,20 meter lang en 50 cm breed. Ik vind het namelijk doodzonde om de zaag te zetten in iets waarin ik mijn ziel en zaligheid heb gestoken.

De segmenten zullen bestaan uit een open constructie met daarop een 9 mm dikke mutliplex plaat en 2 lagen piepschuim van 2 cm per laag. Dit om op de volgende segmenten op een vrij éénvoudige manier hoogteverschillen te creëren. Niets is mooier dan een trein te laten rijden over een spoordijk door een landelijk landschap.

Sinds december ben ik bezig met het eerste segment welke steeds meer een gestalte begint te krijgen van een onderhoudswerkplaats. Waarom een grote onderhoudswerkplaats? Dit omdat ik na het rijden graag al mijn treinen stofvrij wil parkeren wanneer ik even niet aan het rijden ben. Ik vind dit persoonlijk een hele mooie oplossing.

De afgelopen dagen ben ik wederom druk in de weer geweest. Ik heb baandelen uitgezocht en lijnen op de module uitgetekend waar het hart van het spoor en de buitenrand van mijn bovenleiding geplaatst mag worden.

Nadat ik de juiste spoorstaven van Piko had gevonden heb ik het zaakje inelkaar geschoven en vervolgens kleine spijkertjes door de bielzen gedrukt. Deze moeten voor een extra houvast in het piepschuim zorgen.

Toen alles goed en wel recht op zijn plaats lag ben ik gestart met het inbedden. Hiervoor gebruik ik grind van Busch. Als eerste ben ik tussen de bielzen begonnen met strooien. Met een klein kwastje heb ik alle steentjes netjes tussen de bielzen geveegd waarna het verlijmen met verdunde houtlijm kon beginnen. De buitenranden zijn op dezelfde werkwijze ballast.

De foto's tonen ook al de eerste bovenleiding portaal. Inmiddels ben ik al zover dat er vier staan opgesteld. Dit zijn overigens portalen van het merk Märklin welke ik ooit voor een habbekrats heb aangeschaft op een modelspoorbeurs. Om ze te kunnen gebruiken was het een kwestie van het voetje verwijderen, een klein gaatje prikken in het piepschuim voor de nog uitstekende draadstang, een paar druppen lijm er onder en het staat als een huis... paal.

Op naar een aantal foto's:

Binnen een niet al te lange tijd ben ik toe aan het dak. Zelf heb ik al wel een idee hoe het moet worden maar ik sta open voor andere mogelijkheden. Zelf heb ik het plan voor een puntdak gebouwd uit latjes en triplex. Als dakbedeking wil strookjes fijn schuurpapier gebruiken. Maar misschien zijn er nog veel betere opties.

Wordt vervolgd.

"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

dibbetje

• Offline Offline
  • tot op de trein
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2009, 10:02:07 »
Belooft iets moois te worden maar een kleine opmerking ivm het gras
=> Het ziet er naar uit dat het gras onlangs afgereden is en dat ze zelfs tijd hadden om de kanten te knippen. Misschien aan de kant van de muur en van het spoor wat langere grassprieten te planten en eventueel wat onkruid.

MichelNL

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2009, 12:27:53 »
Ik ga deze ook even volgen ;)

Henk H.

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 February 2009, 14:20:10 »
Ik ook, ben vooral benieuwd naar het banenplan voor de loods.
Hier zal natuurlijk flink gerangeerd moeten kunnen worden...  :P

We houden je in the gates!
« Laatst bewerkt op: 11 February 2009, 08:08:51 door Henk H. »
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 February 2009, 23:37:57 »
Ik ook, ben vooral benieuwd naar het bananplan voor de loods.
Hier zal natuurlijk flink gerangeerd moeten kunnen worden...  :P

Dat zal helemaal goed komen maar voor het zover is wil ik eerst de onderhoudswerkplaats zo goed als af hebben.

Ik ben overigens bijna toe aan het dak wat ook nog een klus opzich wordt.

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #7 Gepost op: 11 February 2009, 00:18:14 »
sluit me helemaal bij Henk H. aan

groeten stefan ;)

Robert B.

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2009, 00:08:27 »
Inmiddels is het eerste stukje baan voorzien van bovenleiding en groeide het gras in één week tijd razendsnel. Een beetje Pokon doet wonderen.

Nadat ik mij vanmiddag ook nog eens letterlijk in mijn rechter wijsvinger sneed heb ik maar op halve kracht kunnen hobbyen. Desondanks heb ik toch 2 stukken gevel klaar gekregen.

Aan de hand van dit model heb ik inmiddels ook een mal klaarliggen om de balken onder de juiste hoek te kunnen aftekenen om ze vervolgens op maat te zagen. Eerst zal de gevel nog worden voorzien van karton met steentjes motief en daarna worden de ramen bevestigd.

Hier alvast een klein voorproefje van het vooraanzicht:

Wordt ter zijner tijd uiteraard vervolgd maar eerst weer een stukje verder knutselen. Anders valt er weinig te laten zien.

Robert B.

• Offline Offline
Re:NedTrain onderhoudswerkplaats te Haskerveen
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2010, 12:31:29 »
Na een stilte van bijna 1,5 jaar hier dan weer even een kleine update want in de tussentijd heb ik niet stilgezeten. Integendeel zelfs. Het is wel zo dat ik niet dagelijks aan het bouwen ben.

Zo staat het er momenteel voor:

Het spoor vanuit Duitsland richting station Haskerveen. Hier zal uiteindelijk een stam van 1 verkeersrode Märklin en 3 Fleischmann Silberlingen gaan rijden welke geduwt en getrokken wordt door een verkeersrode Roco BR 111. De aansturing zal gebeuren middels een pendelmodule.

Zoals jullie kunnen zien moet er bij de werkplaats nog de nodige puntjes op de i worden gezet.

De komende winter hoef ik mij in ieder geval niet te gaan zitten vervelen.

Bouwe

• Koekiemonster
  • Offline Offline
  • Nitropa
    • 3D prints treinen N-spoor
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2010, 14:30:37 »
Het is wel zo dat ik niet dagelijks aan het bouwen ben.

Tja Robert, dat heb je met vrouwen  ;D, die willen ook weleens aandacht!  ;)

Maar ziet er goed uit!

mvg Bouwe

Sander

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2010, 17:48:06 »
Robert,

ziet er goed uit!

Tip, doe iets meer met het gras...ik weet die grasmatten gaan snel maar probeer toch meer met grasvezels en een grasmaster te gaan werken. Dat geeft een veel mooier resultaat en dat is het deze loods en baangedeelte echt wel waard!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander