Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 17:37:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots  (gelezen 22367 keer)

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2009, 18:56:17 »
@ Stig, dat is waar maar met eventuele binnenverlichting is dit wel waarneembaar.
@ Okke, dank voor deze toelichting en ik zie je foto's graag tegemoed.

Groet, Ronald.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2009, 21:41:53 »
Op het Utrechts Archief is trouwens wel een foto van een 1st klas afdeling te vinden maar ik neem aan dat de indeling van de vlakken van de wanden, deuren en het gangpad wel hetzelfde zijn als bij de 3de klas.

link

Groet Stephan.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #17 Gepost op: 03 February 2009, 00:03:29 »
Nee de derde klasse heeft gekromde coupe deuren. Dus als je vanaf de coupé naar buiten kijkt dan hebben de deuren een kromming naar buiten toe aan de onderkant. Dit was om de beenruimte te geven.
In de gang ziet dat eruit alsof er soort van grote bult op de deuren zit.

Wat je wel goed op die foto van de 1e klasse ziet is dat het aluminium deuren zijn met bekleding van de coupe en de gang erop.

Het weinige hout wat toegepast was is terug te vinden in de stootstrips boven de bagagerekken en het lijswerk.

Okke
« Laatst bewerkt op: 03 February 2009, 00:08:08 door Okke »

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #18 Gepost op: 03 February 2009, 22:52:37 »
Een kleine update, interieur iets aangepast:





Aan deze kant komt nog de aluminiumomlijsting.

Groet, Ronald.


Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #20 Gepost op: 05 February 2009, 17:27:18 »
Zoals beloofd:


Wellicht is de kleur aan de binnenzijde verkeerd gekozen, misschien heeft iemand hiervoor een suggestie.

De gangzijde, weet iemand de preciese plaats waar de tussendeur moet komen?

Groet, Ronald.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1559
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #21 Gepost op: 05 February 2009, 19:03:07 »
Binnenkort komen ook de transfers.

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #22 Gepost op: 05 February 2009, 19:05:16 »
Kijk dat zijn goede berichten.
En ik neem aan via een PM bij jou te bestellen?

Groet, Ronald.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #23 Gepost op: 05 February 2009, 22:02:03 »
De gangzijde, weet iemand de preciese plaats waar de tussendeur moet komen?

Ik neem aan dat je de deur in de zijgang bedoeld? Wanneer je het rijtuig met de zijgang naar je toe houdt dan zitten er rechts van de tussendeur 4 afdelingen en links van de tussendeur 6 afdelingen.

Martijn

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #24 Gepost op: 06 February 2009, 16:54:54 »
Dank Martijn voor deze informatie, je bedoelt zoals getoont op de foto?
De rode streep geeft de zijdeur aan.


En voor wat betreft de gebruikte kleuren? Zijn deze correct?
Als iemand dit weet , graag hoor ik dat.

Groet, Ronald.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #25 Gepost op: 06 February 2009, 17:16:23 »
Beste Ronald,

Het is moeilijk achter de juiste kleuren te komen. Het grijs van de banken staat in de meeste boekjes. De meeste info vind je in het boek de stalen rijtuigen van de NS van Van Wijck Jurriaanse. Gezien het bouwjaar van deze rijtuigen gok ik dat er veel meer hout in is verwerkt dan jij nu laat zien. Anders gezegd, ik denk dat de deuren en wanden meer in houtkleur zijn dan jij nu gebruikt. Maar ik kan er best naast zitten.
Verder ben je een mooi rijtuig aan het maken, welke bovendien bijna niemand heeft. Behalve andere mensen met plots of een Philotrain versie.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Roelof

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #26 Gepost op: 06 February 2009, 17:28:20 »
@ Ivo,
het enige wat ik kon vinden was dit:


Groet, Ronald.

Okke

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
    • spoor nul blog
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #27 Gepost op: 06 February 2009, 18:17:33 »
Ivo,

In de vooroorlogs bolkoppen is heel weinig optisch hout verwerkt. De coupe deuren waren allemaal van aluminium overtrokken met skai. Het enige hout zijn de raamlijsten, de bagagestootstrips boven de bagagerekken en bij de afscheiding van de wanden met het plavond is er met een houten lijst/lat afgezet.

In de tijd van deze rijtuigen was men qua vormgeving mede geinspireerd door het constructivisme (voortkomend uit het Bauhaus) en nieuwe zakelijkheid. Het interieur was niet meer oudbollig met dik hout maar men gebruikte nieuwe materialen dus in de vorm van aluminium. Nederland liep qua vormgeving toen nog vrij voorop in europa, in tegenstelling tot Duitsland die nog steeds degelijk dik eikenhout toepasde.....

Na de oorlog is mede omdat het construeren van aluminium coupe deuren duur en arbeids intensief was men weer op de simpele teak houten coupe deuren overgegaan bij plan D en K. Dit was in de ontwikkeling eigenlijk weer een stap terug.

Okke

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1629
    • Dwangrail.nl
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #28 Gepost op: 06 February 2009, 18:57:05 »
Ronald,

Het model ziet er heel goed uit, ik ben zelf ook met enkele bolkoppen bezig en heb daardoor nog enkele zaken uitgezocht.

De draaideur in de zijgang can de C 7211 zit precies in het midden. In het utrechts archief is een ontwerptekening en een definitieve tekening aanwezig, bij de definitieve tekening staat de deur in het midden. (ook bij de tekening uit het materieelalbum blz 212)

De kleurstelling van het interieur was volgens de bestekken hetvolgende:

De vier zitplaatsen in de eerste klasse en de facultatieve coupés hebben zitkussens met aan de ene kant rood trijp met zwarte tijgerstreep voor de winter en aan de andere kant rood leerdoek voor de zomer.
Volgens J.J. Karskens bestaat de bekleding van de zitplaatsen tweede klasse uit bruin trijp, al staat in de bestekken groen trijp.
De banken in de derde klasse hebben met grijs kunstleer beklede zittingen.

In de coupés hebben de wanden onder de ramen dezelfde bekleding en kleur als de banken, terwijl de wanden boven de zittingen met witcrème pegamoid zijn beplakt. De bekleding van wanden in de zijgang bestaat tot halverwege raamhoogte uit zwart kofferfibre en daarboven weer pegamoid behang. de deuren

Als je dit aanhoud, moet je de kleuren in de gang omkeren en de lichte kleur meer richting creme/wit kiezen.
in de coupe is tot aan bovenzijde bank dezelfde kleur aan te houden als de zittingen. de scheiding van kleuren is ook op de schuifdeuren aanwezig.

Vergeet je niet de draaistellen aan te passen?
De dynamo en luchttank op de kop komt te vervallen.
Als je de tank inkort kun je hem aan de zijde van de dynamo op de bovenbalk van het draaistel monteren.
De bolkoppen hadden tot de oorlog de dynamo's in het draaistel ingebouwd, pas in de oorlog zijn ze op de kopbalk aangebracht.
De dynamo's zoals ze nu op de draaistellen zitten zijn pas (een draaistel per rijtuig) in 1954 geplaatst.

Na 1956 werden de interieur kleuren gewijzigd in Groen trijp voor de eerste klasse en bruin leerdoek voor de tweede klasse.
(derde klass was toen al afgeschaft)

Veel plezier met het bouwen.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - NS 7211-7222 uit plots
« Reactie #29 Gepost op: 06 February 2009, 20:59:01 »
Arjen en Okke,

Helemaal overtuigd. Zoals ik al zei deed ik een gok. Aannemend dat er een lijn zat tussen de ovaalramers en de plan D waar allemaal veel hout in is verwerkt.

Ook voor mij nog nuttige info, want ik heb nog een Philotrain bouwset liggen van zowel een C als een AB bolkop. De enige die ik nog ergens moet vinden is een Philo ABC. Lukt ook nog wel.

En dan weet ik nu het interieur.

Ronald, succes, je bent dus helemaal op de goede weg met je kleuren ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*