Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een NS 5500 knutselen door TonM
Vandaag om 19:51:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:33:11
Keerlusmodule klappert nog...... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:29:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:20:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 19:14:43
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 19:00:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:37:20
LS Models CIWL LX slaapwagens door grossraumwagen
Vandaag om 18:29:43
Spuitmondjes door bellejt
Vandaag om 18:25:36
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:23:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 18:13:55
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:33:03
C en K rails samen door bellejt
Vandaag om 17:29:41
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
Vandaag om 17:22:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Seuthe gaat stoppen door Jasperr
Vandaag om 12:49:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:05:40
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
  

Auteur Topic: Verschil tussen...  (gelezen 5968 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Verschil tussen...
« Gepost op: 19 October 2006, 17:13:01 »
Wie kan mij het verschil uitleggen tussen een Intercity en een Sneltrein?

Ik kan dit helaas nergens vinden, toch zou ik dit nu wel eens willen weten.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Verschil tussen...
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2006, 17:31:11 »
Het onderscheid is wat vaag inderdaad, volgens mij is het gewoon langzaamaan zo gegroeid:

De oorsprong van het idee "IC" ligt in het in 1970 opgezette netwerk van een aantal grote stations. Tussen deze stations zou het product Intercity moeten zorgen voor een snelle en comfortabele verbinding. Aanvankelijk werd hiervoor ook wel de slogan "Veertig Steden Tempotrein" gebruikt (dank je Mark ;)). Om alle andere stations te bedienen, was er aanvullend op dit Intercity-netwerk een uitgebreid stoptrein-netwerk. Op dit moment is dit concept m.i. in de NoordOost nog aardig te zien.

Dan hoe de Sneltrein naar mijn idee ontstaan is: in de praktijk krijg je dan natuurlijk kleinere stations in plaatsen die zich ook IC-waardig vinden. Sommige zijn dat uiteindelijk geworden, andere waren niet genoeg voor de IC, maar weer teveel voor de stoptrein en dat levert dan een Sneltrein op: iets tussen stopper en IC in.

Het idee was om per 2007 de naam Sneltrein te laten verdwijnen, maar de serie 5800 Amersfoort-Amsterdam blijft om mij niet geheel duidelijke redenen vooralsnog Sneltrein heten - ook las ik alweer ergens dat de naam voor meerdere series mogelijk blijft bestaan.

groet,
Julius
« Laatst bewerkt op: 19 October 2006, 17:45:23 door Julius »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Verschil tussen...
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2006, 17:49:08 »
Het idee was om per 2007 de naam Sneltrein te laten verdwijnen, maar de serie 5800 Amersfoort-Amsterdam blijft om mij niet geheel duidelijke redenen vooralsnog Sneltrein heten - ook las ik alweer ergens dat de naam voor meerdere series mogelijk blijft bestaan.

Tsjah, bij een IC denkt men altijd meteen aan een comfortabele trein die je snel naar de grootste steden van het land brengt. Een stoptrein daarentegen wordt meestal gezien als een of andere oude rammelbak die zowat bij elk gehucht stopt langs het spoor. ;) Daarom zullen ze er wel 'Sprinter' van willen maken, waardoor dit treintype meer allure gaat krijgen. ;D

En die sneltrein is nou inderdaad zoals Julius zegt iets tussen een stoptrein en een IC in. Ik vind het wel een handige benaming. Een sneltrein stopt ook in de minder grote plaatsen, maar dan weer wel de belangrijkste op een bepaalde route, waar die ene stoptrein per (half)uur niet voldoende is.

Wat mij betreft is het prima met stoptrein, sneltrein en IC. Iedereen in Nederland weet wat deze 3 treintypes inhouden, maar een exacte omschrijving geven is moeilijk. 'Sprinter' is een populairdere benaming dan 'stoptrein' lijkt me. Maar de naam 'sneltrein' mag wat mij betreft gewoon blijven bestaan.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2006, 17:51:05 door NS 1100 »

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Verschil tussen...
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2006, 17:54:55 »
De naam Sprinter is naar verluidt voor veel reizigers verwarrend, omdat Sprinter wordt geassocieerd met een snel iets. Toch vervelend als je in Utrecht de Sprinter 7300 naar Amsterdam neemt en dan in Abcoude aan de kant gaat om zowel de 3000 als de 3500 voorbij te laten... ;)

Anoniem

  • Gast
Re: Verschil tussen...
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2006, 21:24:58 »
Iedereen in Nederland weet wat deze 3 treintypes inhouden, maar een exacte omschrijving geven is moeilijk.

Inderdaad, en soms is het onderscheid flinterdun. Neem bijvoorbeeld het traject Amsterdam - Den Haag: daar rijden in een kwartierdienst afwisselend de Intercity's naar Dordrecht / Vlissingen en de Sneltreinen naar Den Haag Centraal. De Intercity begint in Amsterdam Centraal, stopt op Schiphol, in Leiden en Den Haag HS en vervolgt dan zijn reis naar het zuiden. De Sneltrein begint ook in Amsterdam Centraal, dan op Sloterdijk en de Lelylaan (daar zit hem het verschil) en bedient vervolgens Schiphol, Leiden en Den Haag Centraal. Tussen Schiphol en Den Haag is er dus geen verschil aan te merken tussen beide treincategorieën.
In een grijs verleden deed men nog wel eens aan prioriteit bij vertragingen en toen had een IC voorrang op een Sneltrein en een Sneltrein weer voorrang op een stoptrein bij calamiteiten. Dat zal ongetwijfeld op papier nog steeds zo zijn maar in de praktijk komt daar niet zoveel meer van terecht.