Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
Vandaag om 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
Vandaag om 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
Vandaag om 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46

Auteur Topic: Koppeling Piko Hondekop vervangen  (gelezen 11925 keer)

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Koppeling Piko Hondekop vervangen
« Gepost op: 29 January 2009, 16:08:45 »
Beste allen,

Onlangs heb ik een decoder (Lokpilot V3) in mijn Piko Hondekop gezet. Ik had wat problemen om de kap los te maken aan de kant waar de motorwagen aan de bijwagen koppelt. Ik verkeerde in de veronderstelling dat ik daarom de balg op de kopse kant moest verwijderen. Toen ik dit probeerde schoot mijn hand uit, en krak, was de stroomvoerende koppeling afgebroken.

Ik heb bij mijn treinenboer een nieuwe koppeling in bestelling staan, en die wil ik zelf gaan monteren. Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het handigste aanpakken? Denk aan do's en don'ts. Ik heb wel een gelezen dat je bijvoorbeeld erg moet oppassen dat de lichtgeleiders niet losschieten uit de kap. Ik zou echter het liefst de kap helemaal willen verwijderen, ten einde het interieur makkelijker te kunnen losmaken, omdat ik anders niet bji de koppeling kan komen.

Omdat ik het treinstel toch bijna helemaal uit elkaar moet halen, zit ik te overwegen om meteen 2 stuks Digirail binnenverlichting te plaatsen. Deze zou ik m.b.v. de losse paarse draad van de decoder kunnen schakelen omdat die niet aan de NEM-stekker zit verbonden. Deze zou ik op de vrije pool van de 4-polige stroomvoerende koppeling kunnen platsen, zodat ik de binnenverlichting m.b.v. F2 kan in- en uitschakelen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Marco

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re: Koppeling Piko Hondekop vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 29 January 2009, 16:21:23 »
Beste,

Ik heb het zelfde voor gehad met een koppeling.

als volgt:
als het goed is bestaat het uit drie delen; printje en twee delen om op elkaar te klikken.
dus eerst alle (nieuwe draden en doe ze nu alle vijf) op het printje solderen en daarna het printje in de koppeling plaatsen.
Het is makkerlijker om op de grote print deze draden daar vast te solderen.

ps. is het geen vijfpolige koppeling?

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 January 2009, 16:56:13 »
Marco,

Even een snelle suggestie: kijk in het draadje over de plan U, maar vooral op Sleutelspoor.nl, waar de Piko bakken en de koppeling wordt gebruikt voor de plan U.

Ik heb zelf dankzij mijn zoontje ook 2 gebroken koppelingen in een Hondekop.

Suggestie tov Dave. Je hoeft geen draadjes opnieuw te solderen. Waarschijnlijk zijn de draadjes nog gewoon aan de print, maar is de koppeling zelf gebroken.

Dus bak helemaal uit elkaar (lichtgeleiderprobleem is volgens mij in de Piko handleiding beschreven en anders in een ander draadje over de Piko Hondekop in materieelbespreking). Dan kun je bij de koppeling. Veertje losmaken (zonder dat deze door de kamer vliegt, dan ben je hem kwijt en kun je hem apart bestellen ;D) koppeling naar onderen uit de bak halen. De 3 delen van de kop van de koppeling voorzichtig uit elkaar halen. Je houdt dan over een afdekplaatje op de print, de print zelf en de koppeling, die is afgebroken. Vervolgens in omgekeerde volgorde, met de print die je uit de kapotte koppeling hebt gehaald, weer in elkaar en het functioneert weer. Het is even voorzichtig wurmen om de koppeling weer netjes van onderaf in de bak te krijgen, maar dat lukt wel.

Succes,
Ivo
mvg,
Ivo

*

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2009, 18:48:31 »
Ivo,

Je hebt gelijk maar hij wil er binnenverlichting bij inbouwen.
misschien is het dan beter om de extra draden te solderen aan het printje wat bijgeleverd is bij de koppeling. en het geheel dan te monteren.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2009, 19:50:31 »
Wanneer je ook binnenverlichting wilt inbouwen is het aan te bevelen om
ook daarvoor van te voren draden aan te sluiten.

Ik heb dit zelf voor mijn beide hondekoppen gedaan.
Een vrij ingewikkeld klusje gezien alles weer netjes moet passen.
Zorg er in ieder geval voor dat de bedrading niet dik is maar
wel flexibel (dus geen gelakte draden dat is te star)

Succes!
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 January 2009, 08:36:28 »
Dank voor jullie tips!

@dave: Zou kunnen, ik meende 4 polen gezien te hebben, maar ik geloof je als je zegt dat het er 5 zijn.

@Ivo tB: Nee, helaas is de blauwe draad ook afgebroken van de print van de koppeling.

@RobbertJan: Welk merk verlichting heb jij ingbouwd? Hoe heb je het gedeelte verlicht in de motorwagen waar het afdekkapje over de motor zit? Heb je daar geen verlichting boven gemaakt, of heb je dat toch nog tussen het dak en het afdekkapje weten te passen? Heb je een foto van de motorwagen met ingeschakelde binnenverlichting?

Marco
« Laatst bewerkt op: 30 January 2009, 09:01:08 door VAM65 »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 30 January 2009, 09:22:37 »
Beste VAM65: ik heb in mijn gele Hondekop als test binnenverlichting geplaatst (op een wat onorthodoxe wijze, dat geef ik toe)

De koppeling aanpassen is echter een vervelend klusje: de kant met 'vrouwtjescontacten' wordt op zijn plaats gehouden met een stripje plastic dat tussen 2 nokjes klemvast zit: Hoe voorzichtig ik het ook heb gedaan, bij het verwijderen van het stripje plastic, om zo het minuscule printje te kunnen verwijderen, brak 1 nokje: sindsdien is koppelen een ramp.
Ik heb slechts 1 draad extra in de koppeling gesoldeerd, maar achteraf heb ik spijt dat ik niet meteen de andere nog vrije aansluiting (de 5de pool) meegenomen heb, want dat scheelt me het eventueel in de toekomst nogmaals loshalen van de fragiele koppeling.

Misschien een beetje offtopic, maar ik dacht, ik meld het toch.

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #7 Gepost op: 30 January 2009, 10:20:43 »
Hallo Marco,

Ik heb digirails binnenverlichting ingebouwd.
Van de motorwagen heb ik eerst het afdekkapje verwijderd.
Deels weggezaagd mag je wel zeggen, daarna de binnenverlichting
met precies genoeg draadlengte boven in de kap vastgeplakt met dubbelzijdige
tape.

De voeding voor de verlichting komt rechtstreeks van de printplaat.
In de motorloze bak heb ik ook de gehele afdekkap verwijderd.

Ik zal een paar foto's maken van binnen, dan heb je een beetje idee waar ik het
allemaal over heb.

Overigens is de lichtopbrengst bij dag niet te zien omdat het interieur ook groen is.
Dit weerkaatst weinig tot geen licht naar buiten waardoor het lijkt als of de
binnenverlichting niet werkt.

Hier een paar plaatjes:

Succes met je eigen ombouw!

Aspelix

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 31 January 2009, 03:08:32 »
Op de 2e foto van Robertjan is te zien, dat de stekker tussen beide bakken 5-polig is.
Ik heb het schema van de Hondkop momenteel niet bij de hand, maar deze is ingesloten in de verpakking. Daar is ook de bedrading tussen beide bakken in uitgetekend.

Groet, Ruurd

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #9 Gepost op: 21 February 2009, 21:59:08 »
Heren en dames ook niet te vergeten!

Uiteraard was bij mij ook een koppeling stuk, maar hoe kan het ook anders, het stukje is op het dunst hooguit een milimeter dik en ook maar zo lang.

>:( Bestel je nieuwe koppeling niet bij je dealer!!! je dealer wacht meestal met bestellen tot hij de verzendkosten er uit heb met meerdere bestellingen bij de importeur!  >:( Zo kan het maanden duren. :o

;D Beter is even een mailtje te sturen naar de importeur van Piko, de heer Wolters van Scaletrading is zeer snel met z`n reaktie. :) Hij zal je vertellen dat je onderdelen bij hem bestellen kan, en na ontvangt mag je ze betalen of andersom is ook goed. :)
Ik heb beide koppelingen aangekocht, die van de motorwagen en die van de bijwagen/stuurstand.  Je weet maar nooit, beter mee verlegen dan om verlegen.

Wat wordt er voor geleverd: het kunststof kortkoppeldeel, een opsluit klemmetje voor het printplaatje en een printplaatje. per rijtuig 1 set.

Bestel voor het motorrijtuig art.nr.: R/57520-33
en voor de bijwagen art.nr.: 57520-34.
Elk kost € 9,00, inkl verzendkosten.

:D :D :D Én binnen een 3 werkdagen in huis!!  :D :D :D
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

VAM65

• Offline Offline
Re:Koppeling Piko Hondekop vervangen
« Reactie #10 Gepost op: 04 April 2009, 21:08:53 »
@ RobbertJan

Waarom heb je er voor gekozen om de verlichting helemaal tegen binnenkant van de kap aan te maken? Je had toch ook de afdekplaatjes kunnen laten zitten, het in foto 1 paars omcirkelde (en in foto 2 deels paars gekleurde) cylindertje kunnen wegvijlen, en dan vervolgens de Digirails strip tussen de banken door kunnen schuiven (foto 3), en tegen de afdekplaat aan kunnen plakken?!

Heb je aan deze mogelijk niet gedacht, of had je een zeer goede reden om toch voor jouw oplossing te kiezen?

Marco

« Laatst bewerkt op: 04 April 2009, 21:10:28 door VAM65 »

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #11 Gepost op: 06 April 2009, 12:23:28 »
Ik had inderdaad een goede reden om de afdekkap te verwijderen.
De eerste print had ik ook onder tegen de afdekkap gezet maar de
spreiding van het licht was daadoor niet optimaal, d.w.z. dat de verlichting
niet echt mooi zichtbaar was door de ramen.

Het donkeren interieur is daarbij overigens ook niet bevorderlijk.
Bijkomend voordeel is nu ook dat de print zo goed als niet te zien
is wanneer je ook vanaf een lager niveau de bak in kijkt.

Gr

Robbert.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #12 Gepost op: 06 April 2009, 13:06:36 »
Ik zal vanavond even wat foto's maken...
Mijn Hondekop is ook van Digirails verlichting voorzien. Ik heb hiervoor gaten geboord IN de afdekkap en daar op de verlichtingsstrip gelegd. Zo houd je de minder fraaie dingen uit zicht.

Interieur heb ik eerst in de grijze primer gezet en vervolgens alle banken in de juiste groen- en roodtint geschilderd, hierdoor komt het interieur beter over en zie je ook meer van de verlichting.
Ik heb voor de verlichting een extra draad in de koppeling gezet, met een fijne punt in de soldeerbout stelt dat weinig voor, wel dun decoderdraad nemen!

Wat de lichtgeleiders betreft : zie de review op groterdam voor een goede effectieve oplossing.
En als je bezig gaat met een groene : vergeet het topsein LED niet toe te voegen ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

VAM65

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 April 2009, 15:54:39 »
Dank Robbert en JAB voor het meedenken, en de suggesties. Ik hoef overigens geen 3e koplamp in te bouwen. Ik (dat wil zeggen, de hondekop uiteraard  ;)) heb namelijk een bloedneus!

VAM65

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 April 2009, 18:38:58 »
Heren,

Vandaag heb ik na flink zweten mijn Hondekoppie weer pico bello in orde gekregen 8). Ik heb uiteindlijk gekozen voor het boren van gaten in de bovenplaat. Dat zijn er in de stuurwagen wel flink wat (13), maar het resultaat mag er zijn. Geen zichtbare draden, en toch, vind ik, voldoende binnenverlichting.

Nogmaals mijn dank voor het meedenken, en het aandragen van suggesties. Ook al heb ik ze niet allemaal gebruikt, ze zijn toch van harte welkom geweest bij het maken van de uiteindelijke keuze!  :)