Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 22:57:28
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00

Auteur Topic: Overstap naar digitaal, met ouder materieel  (gelezen 9578 keer)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
Re: Overstap naar digitaal, met ouder materieel
« Reactie #30 Gepost op: 25 January 2009, 00:34:42 »
hoi Ronald,
Heb stomtoevallig vandaag bij Huider in HHW mijn licht eens laten schijnen over het inbouwen van decoders in een loc.
Zijn prijs opgave was 90 euro,  voor een roco loc maar dan zit het er ook goed in en heb je garantie.
...

Dan kan je beter verder rijden naar Purmerend (model plaza)... ik las laatst iets dat het daar  tegen kostprijs of iets dergelijks gedaan wordt.
Maar gezien de geweldige algemeen heersende mening hier over die zaak ga ik daar maar niet verder op in.

90 Euro vind ik inderdaad wel erg veel, en had ik, om eerlijk te zijn, niet echt verwacht van Huider.

@ Ronald81: ik ben niet al te bekend met de connectie-mogelijkheden van een MultiMaus en een PC, maar ik zou zeggen: koop een startset. Ik kwam er laatst achter dat ik voor in totaal 168 euro een complete set in huis heb gehaald: ik ben begonnen met een lokmaus 2, waar wat rails, een volledig digitale loc, 2 wagonnetjes, de versterker, trafo en de handregelaar (de lokmaus 2) aanwezig in waren.

Kort erna heb ik voor 50 euro een multimaus gekocht, inclusief de versterker. Toen ik laatst wat geimddelde prijzen zag wat al dat spul lost moet kosten, sloeg ik steil achterover: alleen een multimaus zou me iets van 115 euro (zo niet meer, de precieze prijs is me even ontschoten) hebben moeten kosten, en ook de versterker kwam daar bij in de buurt, zo niet duurder. Het loont dus echt om een startset te kopen: je krijgt er niet alleen de maus, versterker en trafo bij, maar vaak ook een leuk model, waar je dan ook even mee kan oefenen.

Ik ben ooit begonnen met een systeem van Conrad, maar DCC was voor mij een nieuwe sprong in het diepe, en biedt zoveel nieuwe mogelijkheden dat ook ik nog aan het leren ben.

alexboom

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 25 January 2009, 09:16:12 »
Hoi Ronald ,
een roco startset is verreweg de goedkoopste instap naar digitaal momenteel, zoals vele al in dit draadje hebben verteld.
Zelf heb ik de laatste weken een hoop prijzen en opties vergeleken en heb ongeveer dezelfde wensen als jou. Los kopen was voor mij geen optie, te duur.

roco start set compleet met multimaus,booster  heb je al vanaf +/- €160-170 euro
roco 8 voudigen wissel decoder +/- €57.60
En kijk dan ook even naar de aanbiedingen hier op Beneluxspoor.net naar de Actie van de s88XPressNetLI dit is een pc interface voor de multimaus, of druk bij Wim op het wereldbolletje voor jou situatie is ook het startpakket dan heel aantrekkelijk van €89,90

Net gister de knoop doorgehakt en een startset besteld met een 8 voudigen wisseldecoder. Als deze binnen zijn is de volgende stap de s88XPressNetLI startset.

Kortom als je de goedkoopste roco digitale startset neemt en de rest van de hierboven beschreven onderdelen kan je voor iets meer dan €300,- digitaal starten i.s.m. koploper.
Mvg Alex

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #32 Gepost op: 27 January 2009, 19:49:42 »
Vandaag heb ik m'n licht ook ff opgedaan in de treinwinkel.
Heb een beetje geprobeerd met Koploper (op baan in de winkel), met m'n nieuwe aanwinst...
D'r ging echt een wereld voor me open!!!  :D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16300.msg259012#msg259012

Vond het bijzonder leuk werken...

Heb alleen m'n Multimaus nog niet binnen.
Ben onderhand al es aan het nadenken over de volgende stap. In ieder geval wil ik een eigen loc omgebouwd hebben. En ik ga es aan het inventariseren, hoeveel ik van wat nodig heb i.c.m. Koploper.

Ik heb al een aantal seinen van Viessmann staan, incl. elektronica. Ook heb ik een aantal wissels van Fleischmann incl. Fleischmann aandrijving. Wat heb ik hier voor nodig? Kan dat ook met het genoemde systeem, om Roco aan Koploper te knopen?
Je rolt van het één in het ander...

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #33 Gepost op: 29 January 2009, 19:40:40 »
Nou, de Multimaus is binnen!  8)
Kan ik eindelijk in alle rust de mogelijkheden verkennen.
Heb een eenvoudig locje erbij, en heb gister een BR 23 weggebracht voor de ombouw. Die zal vast mooier lopen...

Jean

• Offline Offline
  • DB spoorbaantje: Schwarzburg Heimat
    • Schwarzburg Heimat
« Reactie #34 Gepost op: 29 January 2009, 19:55:06 »
Mag hopen dat het insolderen van een decodertje geen 90 Euri gaat kosten...
Een zinvolle investering is om het zelf te gaan doen.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #35 Gepost op: 29 January 2009, 20:00:59 »
Ik kan me wel vorstellen dat Huider een leuke prijs neerzet. Hij zal liever een nieuwe lok verkopen dan een van zijn " duurdere" technische mannen 1 decodertje van 20-25 euro in een verouderde lok gaan laten zetten met een nog maar af te wachten resultaat of het ding weer goed gaat rijden.Commercieel heeft hij veel meer aan verkoop nwe lok. Er zijn veel meer winkeliers die een hoge prijs noemen om klanten van dit soort inbouw af  te laten zien.
Overigens zonder inzicht in welke loks omgebouwd moeten worden is het noemen van een prijs zeer riskant.
Neem niet weg dat er ook winkels zijn die die klussen wel aannemen en door hobbyisten laten uitvoeren. Daar heb ik inmiddels wel een paar voorbeelden van gezien...
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 29 January 2009, 22:03:10 »
Het leuke van deze hobby is, is dat je in principe bijna alles zelf kunt doen afhankelijk van hoe handig je bent. Daarentegen kost alles wat je laat doen vaak (veel) geld. Ik zelf (maar wie ben ik ::) )vind € 90,- incl. decoder (?) niet veel voor 1,5 - 2 uur pruts, slijp, vrees, soldeer en breekwerk van een winkelier aan een oud loeder waarvan je niet 100% zeker weet hoe hij na digitalisering gaat lopen. (En het gedram dat je daarna als winkelier krijgt omdat het misschien niet goed loopt.) Ieder zijn ding. Ik zelf vind het dus wel leuk om die oude dingen om te bouwen. En vooralsnog met een goed en dus bevredigend resultaat. En btw, elke verkochte decoder is toch ook goed voor de handel?   ;)

PS: ik heb het niet over "plug & play" Roco locs maar oudere Fl* en Roco stomers

Greetz, Paul
« Laatst bewerkt op: 29 January 2009, 23:44:53 door Paul VT 11.5 »

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #37 Gepost op: 30 January 2009, 09:58:07 »
Ik wil ook nog wel een poging wagen, om een loc om te bouwen...
Wél heb ik gehoord, dat in de meeste gevallen de Roco locs makkelijker zijn om te bouwen, i.v.m. isolatie e.d.

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #38 Gepost op: 03 February 2009, 11:51:24 »
Nou, de eerste ombouw is achter de rug... Aardig gelukt, alleen de decoder is van iets mindere kwaliteit...
( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=17406.0 )

Als ik nu het hele spul (met Multimaus) dus aan de pc (Koploper)wil leggen, kom ik dus terecht bij het systeem van Wim en Karst, als ik het goed begrijp...
Maar, kan iemand mij vertellen wát ik nu exact nodig heb?
Wil graag met bezetmelding/detectie gaan werken, en m'n baan zal onderverdeeld worden in zo'n 33 aparte vakken (afrem en optreksecties meegerekend).

De hele wereld van digitaal rijden is heel interessant, maar ik heb nog niet alles precies door, ben ik bang... ;)

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #39 Gepost op: 07 February 2009, 16:55:22 »
Ik heb nog een klein vraagje over een decoder...
Deze is ingebouwd, maar, ik heb pas erna doorgekregen, dat de kwaliteit wat minder is.
Merk is Viessmann.
Ik kan de motor op 2 frequenties aansturen. Op de lage geeft de loc een hoorbaar 'kraak' geluid.
Op de hoge geeft de loc heel zacht een hoge pieptoon.
Nu is mijn vraag: is de hoge frequentie stand schadelijk?
Hoop het niet, want de loc klinkt veel rustiger...

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #40 Gepost op: 07 February 2009, 17:16:52 »
Ik heb erg veel gehad aan deze link om mijn eerste Fleischmann locs om te bouwen. Misschien ook handig voor jou.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #41 Gepost op: 07 February 2009, 17:19:19 »
Dag Jaap,

Bedankt voor de tip! Ben trouwens al es wezen kijken op die site. Heb m'n BR 215 van Roco aan de hand van die foto's voorzien van een decoder.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #42 Gepost op: 07 February 2009, 17:19:43 »
Die hoge piep die je hoort lijkt mij onschadelijk: het is niets meer dan de frequentie van de motoraansturing die hoorbaar wordt door de spoelen in de motor: Roco decoders hebben hetzelfde probleem, maar die kan je niet wijzigen kwa frequentie (een van de redenen dat het mijn miskoop van het vorige jaar is geweest)

henk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 07 February 2009, 17:25:17 »
De decoders van Viessmann zijn bij mijn weten identiek aan de Kühn 125 en 145 decoders (behalve dat je een tientje meer betaald voor het Viessmann stickertje). Dat zijn heel aardige decoders, waarbij je de motorregeling goed kan aanpassen.

Desalnietteweinig voortaan beter maar een ESU LP3, Zimo of iets dergelijks aanschaffen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
« Reactie #44 Gepost op: 07 February 2009, 17:38:31 »
@ Henk:

Ik ben er nu inderdaad achter, dat de door jou genoemde decoders aardig beter zijn. De volgende ombouw zal waarschijnlijk met één van de betere decoders plaatsvinden.

De ombouw met die Viessmann decoder is gedaan met een BR 23 van Roco.
Heb er nog één liggen, en dan kan ik mooi de andere losdraaien om te kijken hoe het moet...