Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door RikM
Vandaag om 22:34:42
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Ronaldk
Vandaag om 22:19:15
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 22:10:45
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:07:55
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25

Auteur Topic: ICRm  (gelezen 15451 keer)

BDS2006

• Gast
ICRm
« Gepost op: 18 October 2006, 12:47:12 »
Ik ga van marklin ICR's een IRCm stam maken van 8 rijtuigen incl. BDs, allemaal herspoten.

mijn vraag is wat de juiste samenstelling is? moet er bv een fietsenrijtuig tussen of is dat tegenwoordig niet meer zo? en hoeveel 1e en 2e klasse kan ik beter gebruiken.

bv

1x BDs, 3x 1e klas, 3x 2e klas, 1x fietsrijtuig  ?

of is de 2e klas altijd in de meerderheid?

jumboy

• Offline Offline
Re: ICRm
« Reactie #1 Gepost op: 18 October 2006, 13:29:45 »
Je stam zou dan nog niet kloppen, want een ICRm stam bestaat uit 12 rijtuigen meen ik...

Dus heb je met 8 te kort...
Nederlands H0 Modelspoor

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #2 Gepost op: 18 October 2006, 13:49:55 »
Een standaard ICR-stam was altijd 4: 1 x A, 1 x Bkd en 2 x B.

Ik weet wel dat NS-R bezig is geweest om een aantal stammetjes te creeren van 3 a 4 rijtuigen en die dan ook een eigen nummer te geven.

Dit is als het goed is nog steeds van toepassing. In een Rail Magazine van afgelopen jaar werd dit beschreven, maar weet het nummer niet uit de kop.

Overigens kun je met 7 rijtuigen (incl. Bds) ook goed uit de voeten, dit was namelijk de samenstelling op Zwolle - Roosendaal v.v.

MfG, Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2006, 14:28:07 »
Tegenwoordig zijn de rijtuigen verdeeld in stammetjes BAB en BBds.
Bij acht rijtuigen kom je dan uit op BABBABBBds.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BDS2006

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 18 October 2006, 14:35:41 »
Wat was dan de samenstelling van de 7 rijtuigen (Zwolle-Roosendaal)

12 rijtuigen is iets te lang voor mijn baan.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #5 Gepost op: 18 October 2006, 15:11:54 »
Over de samenstelling op Zw - Rsd was altijd een beetje discussie.

Bij een enkele A was het percentage 1e klas te laag (rond 15 %), waardoor in sommige gevallen een 2e A in de trein werd gezet ten koste van een B. Verlengen van een trein was niet mogelijk ivm de perronlengte (o.a. in Wijchen waar ik een jaar heb gewoond). Bepaalde treinen reden dus met een enkele A, andere met 2 stuks. Positie in de trein weet ik zo niet, maar bij een enkele A lijkt in het midden mij het meest logisch.

Toen de Bds-rijtuigen nog niet gereed waren reden er ook stammen van 7 rijtuigen (met een 1700 voor en achter), hier was het eerste klasse probleem opgelost door een Benelux AB (ook in die kleuren) in de trein te zetten. Mss een idee? Met de 2e 1700 als dummy?

MfG, Arjan
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 18 October 2006, 15:34:23 »
En voor de gein kan je ook een IJssellijn stam met 2 of 3 AB's maken.

De fietsenrijtuigen plan E/L rijden niet meer mee, in plaats daarvan zijn er nu rijtuigen Bf. Standaardsamenstelling is tegenwoordig: 1700 BAB BAB BAB (B) BBDs.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

BDS2006

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2006, 17:05:55 »
kan misschien B en A rijtuigen omgezet worden in 1e en 2e klas?
Citaat
Standaardsamenstelling is tegenwoordig: 1700 BAB BAB BAB (B) BBDs

Julius

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 October 2006, 17:12:26 »
Je stam zou dan nog niet kloppen, want een ICRm stam bestaat uit 12 rijtuigen meen ik...
Die van de 800/900/3500 als het goed is wel, de sets die voorheen in de 3600 reden zagen er als gezegd anders uit, maar daarin reden destijds niet alleen maar ICRm'en. Als volgend jaar ICR in de 3600 Ah-Rsd gaat rijden, zal dat uiteraard wel alleen maar gerenoveerde rijtuigen betreffen, eenvoudigweg omdat er geen originele ICR'en meer zijn op de Benelux-Bs'en na.
Een standaard ICR-stam was altijd 4: 1 x A, 1 x Bkd en 2 x B.
Bij origineel ICR in de jaren '80 ja, correct, maar ICRm heeft nooit in zulke extreem korte composities gereden. Het rijtuigtype BKD bestaat bij ICRm overigens ook niet meer, de originele BKD's zijn BDs, BD of Bf geworden.
Ik weet wel dat NS-R bezig is geweest om een aantal stammetjes te creeren van 3 a 4 rijtuigen en die dan ook een eigen nummer te geven.
Correct, we kennen de volgende stammetjes:
5100 - ICRm B
5200 - ICRm BDs
5500 - ICRm Bf
5600 - ICRm B+A+B (vaak kortweg BAB)
5700 - ICRm BD
(5900 - DDM-1 Bv voor inzet in de IC-dienst samen met ICR)

[Een B+BDs stammetje, waar Henk over spreekt, bestaat dus niet]

Welke stammen er bestaan momenteel is terug te vinden op de Materieelsamenstellingen-pagina van Somda, onderdeel ICRm-stammen.
Bepaalde treinen reden dus met een enkele A, andere met 2 stuks. Positie in de trein weet ik zo niet, maar bij een enkele A lijkt in het midden mij het meest logisch.
Destijds waren er nog geen stammetjes gevormd en zat het dus gewoon zoals het uitkwam, meest idiote combinaties langs zien komen.
Toen de Bds-rijtuigen nog niet gereed waren reden er ook stammen van 7 rijtuigen (met een 1700 voor en achter), hier was het eerste klasse probleem opgelost door een Benelux AB (ook in die kleuren) in de trein te zetten. Mss een idee? Met de 2e 1700 als dummy?
Die AB's hebben nog wel langer gereden, af en toe zelfs 3 stuks in een trein, maar dat zijn geen ICRm'en ;)
kan misschien B en A rijtuigen omgezet worden in 1e en 2e klas?
A = 1e klasse rijtuig, B = 2e klasse rijtuig, BD = 2e klasse rijtuig met bagageafdeling, Bf = 2e klasse rijtuig met fietsenafdeling, BDs (met een hoofdletter D) = het bekende stuurstandrijtuig. Let op dat zowel BD als Bf GEEN extra deurenset meer aan de buitenkant hebben, zoals de originele BKD die wel had.

Volgend jaar met ICRm in de 3600 lijkt mij een samenstelling 1700+BAB+BAB+BDs wel logisch, of dat het ook echt wordt weet ik niet.

Groet,
Julius

Swaan

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 18 October 2006, 17:23:08 »
Uuh oké, hoe wil je de ramen maken?

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 18 October 2006, 19:02:46 »
Met die acht rijtuigen kan je natuurlijk de combi 1700-BAB-BAB-B-BDs maken, soms ontbrak er in het echt ook wel eens een BAB stammetje.

@Julius: de vroegere logica bij de treinserie 8/900 was (als ik het me goed herinner): fietsenrijtuig - B's en BKD's - 3x A (- B('s)), het fietsenrijtuig (Plan E/L) zat dan aan de Haarlemse kant. In de spits werden dan de extra B rijtuigen aan de Maastrichtse kant aangekoppeld (aan de andere kant kon dat immers niet).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Julius

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 October 2006, 19:38:56 »
Soms komen er wel vreemde situaties voor inderdaad, zie ook het onderdeel ICRm-composities in de materieelsamenstellingen van Somda.

De oude logica bij getrokken treinen was inderdaad dat de A's gegroepeerd bij elkaar zaten, of dat aan de noord- of zuidzijde was herinner ik me zo niet meer. Het bijplaatsen in Maastricht van een paar rijtuigen door een bakkie herinner ik me nog wel idd  :)

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 18 October 2006, 19:53:46 »
De A's zaten aan de zuidzijde want soms moest er wel eens eentje vanaf of bij vanwege de spits en aan de noordelijke kant ging dat wat lastig door het fietsenrijtuig dat er in de zomer zat. ;)

Julius

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 October 2006, 19:58:53 »
In de 1500-serie uit Den Haag was dat dan niet altijd zo, want de IC+-set reed in mijn herinnering met de A's aan de Gvc'se zijde. Maar ja, die had ook geen fietsenbak natuurlijk :)

Rick

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #14 Gepost op: 18 October 2006, 20:11:26 »
Toen de IC+ verhuiste naar de 8/900 zaten de A's aan de zuidzijde, als ik het me goed herinner. In mijn vorige posts had ik het alleen over de 8/9000 want de andere heb ik vrij weinig gezien in het echt. Dit alles staat trouwens wel in oude nummers van Op de Rails.

We raken wel wat van het oorspronkelijke topic af trouwens ;D