Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Albert.H0
Vandaag
om 00:02:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
24 December 2025, 23:57:02
Goede wensen voor 2026
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0
door
Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026
door
marco
24 December 2025, 23:22:03
MoBaBro.de
door
Jelmer
24 December 2025, 23:17:59
Aachenau West
door
Jelmer
24 December 2025, 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding
door
BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen.
door
sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen..
door
R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois
door
Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw?
door
Petertje
24 December 2025, 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021
door
NS2408
24 December 2025, 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
24 December 2025, 17:26:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
EVO en TLN: tijd nu rijp voor de ecocombi
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: EVO en TLN: tijd nu rijp voor de ecocombi (gelezen 797 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12572
EVO en TLN: tijd nu rijp voor de ecocombi
«
Gepost op:
20 January 2009, 15:28:07 »
20 januari 2009
Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden dat de lange en zware vrachtauto in Europa op de weg moet worden toegelaten. De organisaties wijzen op het eindrapport van de Universiteit van Leuven. Dat wijst uit dat de zogenoemde ecobncombi van maximaal 25,25 meter lengte en 60 ton gewicht de Europese burger een jaarlijks voordeel oplevert van 24 tot 29 miljard euro. De ecocombi is veilig, verbruikt minder brandstof per ton lading en stoot ook minder CO2 uit.
De Europese Commissie stelt in een reactie op het eindrapport van Transport & Mobility Leuven dat de ecocombi niet noodzakelijk meer gevaar voor de verkeersveiligheid behoeft te veroorzaken. Wel zijn veel bruggen in Europa niet sterk genoeg om trucks met een totaal gewicht van 60 ton te dragen. Volgens het Leuvense onderzoek zijn de meeste bruggen en viaducten in de Unie wel in staat gewichten tot 52 ton te torsen.
Ook de Commissie ziet in de inzet van de ecocombi voordelen voor het milieu. Als drie gebruikelijke vrachtauto's door twee ecocombi's worden vervangen, leidt dat tot een duidelijke daling van de uitstoot van miliieuvervuilende gassen, aldus de commissie.
Blijkens het rapport zijn ecocombi's 12 procent energie-efficiënter en daalt door hun inzet de CO2-uitstoot met 3,5 procent.
Niets zou daarom nu de grootschalige toelating van de ecocombi op de Europese wegen meer in de weg moeten staan, zeggen TLN en EVO. Zover is de Europese Commissie echter nog niet. Deze meent dat over de gevolgen van het gebruik van de ecocombi nog onvoldoende te zeggen valt. De Commissie wijst er ook op dat de verkeersdichtheid in continentaal Europa veel hoger is dan die in Zweden en Finland, waar ecocombi's al uitgebreid worden ingezet.
Er zijn met het zware en lange voertuig in Nederland ervaringen opgedaan in een proef waaraan zo'n tweehonderd ecocombi's meededen. Ook in Duitsland en Denemarken zijn op bescheiden schaal proeven gehouden, maar de uitkomsten geven nog onvoldoende basis voor een verantwoorde beslissing, vindt de Commissie.
De onderzoekers uit Leuven voorzien dat als de ecocombi grootschalig wordt toegelaten, het spoorvervoer tot 2020 zo'n 3,8 procent vervoersgroei zal mislopen. Voor de binnenvaart kan dat percentage oplopen tot 2,9 procent. TLN en EVO betwijfelen dat. Die voorzien de komende jaren zoveel vervoersgroei dat ook spoor en binnenschip meer lading te verwerken krijgen.
bron transport
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
EVO en TLN: tijd nu rijp voor de ecocombi