Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 08:49:53
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:21:26
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 08:16:44
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 08:15:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 08:06:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 07:09:45
Marklin My world, motor heeft kuren
door
Gerrit H
Vandaag
om 07:04:49
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 06:39:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 06:34:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
hervé
Vandaag
om 00:52:02
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
ArjanB
Vandaag
om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West
door
wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain
door
Mark
03 November 2025, 21:52:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken
door
Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen
door
Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X......
door
Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek
door
Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
EVO en TLN: tijd nu rijp voor de ecocombi
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: EVO en TLN: tijd nu rijp voor de ecocombi (gelezen 779 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12525
EVO en TLN: tijd nu rijp voor de ecocombi
«
Gepost op:
20 January 2009, 15:28:07 »
20 januari 2009
Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden dat de lange en zware vrachtauto in Europa op de weg moet worden toegelaten. De organisaties wijzen op het eindrapport van de Universiteit van Leuven. Dat wijst uit dat de zogenoemde ecobncombi van maximaal 25,25 meter lengte en 60 ton gewicht de Europese burger een jaarlijks voordeel oplevert van 24 tot 29 miljard euro. De ecocombi is veilig, verbruikt minder brandstof per ton lading en stoot ook minder CO2 uit.
De Europese Commissie stelt in een reactie op het eindrapport van Transport & Mobility Leuven dat de ecocombi niet noodzakelijk meer gevaar voor de verkeersveiligheid behoeft te veroorzaken. Wel zijn veel bruggen in Europa niet sterk genoeg om trucks met een totaal gewicht van 60 ton te dragen. Volgens het Leuvense onderzoek zijn de meeste bruggen en viaducten in de Unie wel in staat gewichten tot 52 ton te torsen.
Ook de Commissie ziet in de inzet van de ecocombi voordelen voor het milieu. Als drie gebruikelijke vrachtauto's door twee ecocombi's worden vervangen, leidt dat tot een duidelijke daling van de uitstoot van miliieuvervuilende gassen, aldus de commissie.
Blijkens het rapport zijn ecocombi's 12 procent energie-efficiënter en daalt door hun inzet de CO2-uitstoot met 3,5 procent.
Niets zou daarom nu de grootschalige toelating van de ecocombi op de Europese wegen meer in de weg moeten staan, zeggen TLN en EVO. Zover is de Europese Commissie echter nog niet. Deze meent dat over de gevolgen van het gebruik van de ecocombi nog onvoldoende te zeggen valt. De Commissie wijst er ook op dat de verkeersdichtheid in continentaal Europa veel hoger is dan die in Zweden en Finland, waar ecocombi's al uitgebreid worden ingezet.
Er zijn met het zware en lange voertuig in Nederland ervaringen opgedaan in een proef waaraan zo'n tweehonderd ecocombi's meededen. Ook in Duitsland en Denemarken zijn op bescheiden schaal proeven gehouden, maar de uitkomsten geven nog onvoldoende basis voor een verantwoorde beslissing, vindt de Commissie.
De onderzoekers uit Leuven voorzien dat als de ecocombi grootschalig wordt toegelaten, het spoorvervoer tot 2020 zo'n 3,8 procent vervoersgroei zal mislopen. Voor de binnenvaart kan dat percentage oplopen tot 2,9 procent. TLN en EVO betwijfelen dat. Die voorzien de komende jaren zoveel vervoersgroei dat ook spoor en binnenschip meer lading te verwerken krijgen.
bron transport
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
EVO en TLN: tijd nu rijp voor de ecocombi