Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Jerome
Vandaag om 15:36:17
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 15:32:10
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 15:31:15
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 15:28:57
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:21:54
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:09:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: newbie  (gelezen 2801 keer)

collinhuygen

  • Gast
newbie
« Gepost op: 15 oktober 2006, 17:49:45 »
dag allemaal,

ik ben nieuw hier en geinteresseert in model treinen.

ikheb ooit een seen marklin staterset gehad die ik aan een liefhebber heb weggegeven en wil nu opnieuw beginnen.

maar ik heb wat vragen

ik wil graag een digitale starterset kopen van marklin. Zijn alle locs die nu nieuw uitgbracht worden geschikt om op een digitale baan te rijden of zijn er ook nog die enkel op een analoge baan werken.

zijn er ook ander merken die locs maken die op een marklin baan kunnen rijden.

hoe zit het met de wagons kunnen deze wel allamaal op de baan of moet je dan de assen vervangen voor geisoleerde? ik bv al een paar wagonnetjes van roco en piko

ik heb wat rond gelezen op het forum hier en ben eigelijk alleen maar dommer geworden dan wijzer?

gr collin

Dirkske

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: newbie
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2006, 20:05:28 »
Hoi C.J.,

Welkom in ons treinenwereldje.

Er zijn loc's die al voorzien zijn van een decoder(nodig om digitaal te rijden) en de "meeste" andere loc's zijn digitaal voorbereid,dwz dat ze voorzien zijn van een stekker waar een decoder kan worden in geplugd.

Er zijn inderdaad ook nog andere merken die loc's maken voor wisselstroom banen.

En wagons die voorzien zijn van geisoleerde wielstellen kunnen netjes op een marklin-baan mee tuffen, anders om moeten de wielstellen wel worden vervangen door geisoleerde wielstellen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Dirk
Je eigen baan, je eigen wereldje.

collinhuygen

  • Gast
Re: newbie
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2006, 20:34:38 »
en hoe kan ik zien of dat de wiel stellen zijn geisoleerd gewoom met een ohm meter?

gr collin

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: newbie
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2006, 21:53:33 »
Collin,

dommer kan je niet worden. Maar je zult wellicht minder weten dan veel mede-bnls-ers en daar kan je niks aan doen. Nou ja, gewoon doorlezen en op een gegeven moment kan je je met de rest meten. En meten is weten, dus je suggestie om wielsetjes door te meten is een hele goede start ;D.

Je kan het meestal ook zien. Plastic wielsetjes zijn sowieso geen probleem (maar rijden ook niet jofel), metalen uitvoeringen hebben een plastic bus rond de as aan 1 of twee kanten of een plastic as (wat me ook niet superhandig lijkt).

Je kan het alleen niet zien als de bouwer enorm veel tijd heeft gestoken in de detailering/weathering.

En zoals al eerder genoemd, bij Marklin maakt het niet uit wat je op de rails zet. Roco en Piko zijn in elk geval probleemloos. Kan met terugkoppeling wel anders zijn. Experts die dat willen toelichten?

Sicco Jan

PKramer

  • Gast
Re: newbie
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2006, 22:10:46 »


Hallo Collin.

Een vraag waarom Marklin?  Kijk ook naar ander maerken als je een keuze wilt maken. Speciaal als je met nederlands materiaal wilt werken dan bieden andere merken vaak meer keuze. Marklin is prima maar over het algemeen duurder. Daarnaast is de service van andere merken vaak beter (hoewel ook niet altijd)
Kijk maar eens naar een piko startset. Mooie rails , goed gedetailleerd, standaard goede dekoder ingebouwd en zeker niet duur.

Peter Kramer

Nicondrio

  • Gast
Re: newbie
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2006, 20:35:35 »
Ohm-meter werkt prima (bij wagonnetjes)

Beginnerssetje is wel leuk, maar waar Peter Kramer volgensmij op doelt, is dat als je verder gaat in de hobby je t beste een bewuste keuze kunt maken voor merk, tijdperk, regio, etc. Als je het allemaal nog niet weet of je bent niet van plan meteen een hele baan te gaan bouwen, is een startersset een aanrader. Als je echter al weet wat je wilt, kun je beter meteen daarvoor gaan, dan hoef later niet 'opnieuw' te beginnen.


ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: newbie
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2006, 23:15:05 »
@ Peter Kramer: service is niet afhankelijk van het merk maar van de winkelier. (Zo is dat in de wet geregeld) Andere merken hebben Nederlands materieel. Waarschijnlijk bedoel je dan ook Roco. Nou die service kun je sowieso vergeten want daar is inmiddels geen importeur meer van bovendien vind ik de afwerking ver beneden de maat gezien mijn ervaringen met een gloednieuwe 2200. Wat een bagger die hekken.

Verder ben ik ook een beginner en had ik vanwege meer keus in de eerste instantie gekozen voor gelijkstroom. Nou, de rijeigenschappen vond ik vies tegenvallen omdat gelijkstroom gewoon veel gevoeliger is voor vuil op de rails. Inmiddels rij ik met volle tevredenheid met Marklin, die niets duurder is dan Fleischmann. Ik heb loc's nog nooit zo mooi zien rijden met de  nieuwe MFX decoders, geen hapering die je ziet! Ook vind ik de C-rails van uitmuntende kwaliteit, eindelijk niet meer van die storingsgevoelige raillassen en het uitlijnen van rails is bijna ook verleden tijd, klik 10 rechte stukken aan elkaar en de rail is kaarsrecht.

Nee, kwa realisme doet Marklin het misschien niet zo goed maar wat betreft rijeigenschappen en gebruikersvriendelijk heid van hun digitale apparatuur staan ze bij mij bovenaan.

Uiteraard wil ik hier geen 2-rail / 3-rail discussie opstarten, beide systemen hebben hun voor en nadelen.

Succes met je keuze, ik vond het in de eerste instantie ook verschrikkelijk moeilijk. Hou er wel rekening mee dat de meeste nederlandse modellen ook in AC uitvoering worden uitgebracht. Die zijn dan vaak wel iets duurder. Marklin zelf vind ik niet duurder dan andere merken.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: newbie
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2006, 09:04:59 »
Maar die winkelier is op zijn beurt grotendeels afhankelijk van de service van de fabrikant. En daar scoort Marklin in het algemeen niet erg hoog (helaas zijn ze daar in de modelspoorwereld geen uitzondering in).
Ik vind het overigens niet van veel objectiviteit getuigen om aan de hand van één model een fabrikant te beoordelen op de afwerking. Iedere fabrikant heeft zijn miskleunen, velen hebben ook toppers. En met meer of minder moeite kun je al die modellen zowel op tweerail als op drierail laten rijden.
Is een kwestie van smaak, echt steekhoudende objectieve argumenten zijn er in mijn ogen nauwelijks meer om de keuze voor het een of het ander te rechtvaardigen.

Huub