Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 17:43:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
Vandaag om 17:12:21
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 17:05:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 16:49:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 15:33:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5 door Vosptr
Vandaag om 15:20:08
Overstap naar HTM door Jelmer
Vandaag om 15:12:10
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 14:50:15
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 14:43:10
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09

Auteur Topic: Railroad besturingsprogramma  (gelezen 20493 keer)

Hans van der Burg

• Offline Offline
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Re:Railroad besturingsprogramma
« Reactie #75 Gepost op: 23 April 2009, 12:10:18 »
Wim,

Het gaat een beetje moeilijk worden om hier de hele handleiding uit te leggen, en ik heb ook niet in details gereageerd daar ik te maken heb met een ernstige familie omstandigheid. Toegezegd of niet, kan me nu niet even veroorloven om me met de baan bezig te houden, terwijl anderen mij nodig hebben.

Maar even een paar korte tips uit mijn hoofd:
- een run onderbreken. als je bedoelt interlocking stoppen, ja dan stopt alles inderdaad. Interlocking is geen schedule er is dus geen begin en einde. Een schedule echter wel. Die kun je stoppen en weer verder laten gaan zonder enig probleem.
- als je een run wil onderbreken. Met je muis op het blok staan waar je wilt onderbreken en kies het icoontje voor "lock exit" of "lock entry" wat je wilt om de trein te laten stoppen ongepland. Trein remt en stopt dan volgens je blok invoeringen.
- ik zelf ben nog niet bezig geweest met station schema's e.d Maar kijk eens verder in de properties van een schedule. Hier kun je wacht tijden opgeven, je einde blok is bv station en stel je een tijdsduur in. Je kan dan aan een schedule aangeven wat het volgende gekoppelde schedule moet worden of dat hjij ereen zelf moet uitzoeken.
- stoppen. Ik geef je hier een voorbeeld van een blok met 2 terugmelders. 1ste sectie is je remsectie, hier maak je een rem meldpunt aan. MAAR, je geeft op de remsectie aan hoe lang in afstand hij moet wachten tot hij begint te remmen(ramp). Dan geef je aan hoe lang de remsectie is. Zo krijg je een hele mooie remsituatie. als je dan aan het begin van je 2e sectie een stop-marker maakt en aangeeft dat stoppen gemeten wordt met "head of the train" EN de stop-marker dan een afstand geeft(gemeten vanaf het begin van de sectie), totwaar de trein moet stoppen, dan moet het stoppen altijd goed gaan. Bij mij is de stop-sectie 16cm lang(Spoor N, langste locomotief+2 cm).

Wat een keer kunnen doen is "desktop delen". Krijg het gevoel dat ik hier de handleiding zit over te tikken. Kijk ook eens op Freiwald.com onder het forum, er zijn er 2 engels en duits. Maar met desktop delen kun je bij mij een kijkje nemen of ik bij jou :-)
Maar nogmaals, ik ben er pas een maand mee bezig, dus de dingen die ik gedaan hebben liggen vers in het geheugen. De rest moet ik nog alllleeeemaaaal leren en er zijn ongetwijfeld meer ervaren gebruikers op dit forum dan ik.

Nu moet ik echt naar andere zaken toe. Kijk misschien vanavond nog wel even voor een antwoord.

Groetjes,

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #76 Gepost op: 23 April 2009, 13:28:35 »
Hans,

Wat je nu allemaal beschrijft, daar was ik zelf ook al achter. Verder vind ik het dus verre van gebruiksvriendelijk, en zoals nu blijkt weet je zelf ook niet hoe het precies werkt, is geen schande, weet ik ook niet.
Denk dat het het beste is dat ik mijn tijd beter ga besteden, want  450,-- euries (1000 gulden) ga ik niet voor een stukje software uitgeven waarbij ik de garantie heb dat ik bij de volgende update weer de knip moet trekken.
Heb in de korte tijd al een paar lelijke missers ontdekt in het geheel, maar dit terzijde.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 23 April 2009, 14:38:00 »
Herstel, voor hetgene wat ik heb ingebouwd tot nu toe weet ik juist wel hoe het werkt.
Maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat dat nou juist slechts 10% is van alle functionaliteit.
En ieder software programma heeft missers, ook koploper, ook Windows Vista, Office, Linux en ga zo maar door.

voor mij is het de perfecte tool zeker daar ik in 5 minuten dingen aan de praat had, wat me niet lukte met koploper.
Iedereen draagt een andere jas. En zover ik weet is een update gratis.

Op het internet is een gedegen vergelijking aanwezig alwaar alle treinbesturingsprogramma's vergeleken worden. TC is de beste die uit de bus komt. Koploper zat er in deze test helaas niet bij.
ik heb per PB aangeboden om eens een keer samen een gedegen vergelijkend onderzoek te doen tussen koploper en TC.
Gewoon een aantal acties uitvoeren in ieder programma en vergelijken qua gebruikersvriendelijkheid, resultaat etc...

Maar zoals ik al zei, ik ken nog lang niet het hele programma en als ik de antwoorden op mijn vragen lees in het TC forum dan zie ik dat er duizenden mogelijkheden zijn in dit programma. dus misschien dat iemand anders eens zo'n vergelijking wil doen.

Dat gezegd te hebben wil ik hier nog een ding kwijt.
ik ben zeker niet de enige TC gebruiker hier op dit forum. Voor ons moet het ook mogelijk zijn om vragen te stellen en zaken te delen met anderen in verband met TC, zonder dat dit weer leid in een discussie over wat wel of niet zo goed is aan dit programma in vergelijking tot een ander programma.
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 23 April 2009, 15:15:53 »
Dat gezegd te hebben wil ik hier nog een ding kwijt.
ik ben zeker niet de enige TC gebruiker hier op dit forum. Voor ons moet het ook mogelijk zijn om vragen te stellen en zaken te delen met anderen in verband met TC, zonder dat dit weer leid in een discussie over wat wel of niet zo goed is aan dit programma in vergelijking tot een ander programma.

...geheel mee eens...
Een tevreden (beginnende) TC gebruiker
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #79 Gepost op: 23 April 2009, 15:22:22 »
Hans, programma's kun je pas vergelijken als je weet hoe ze werken. Ik vergelijk op dit moment TrainController nergens mee. Je kunt inderdaad een trein binnen 5 minuten laten rijden. Maar dan stopt het ook. Wil je meer, dan moet je verschrikkelijk veel gaan instellen. Maar het is als zo vaak, als ik specifiek iets vraag over TrainController of het eerdere RailRoad &Co dan krijg ik het standaard antwoord, die optie gebruik ik niet, daar ben ik nog niet aan toe. Niets persoonlijks, maar gewoon een standaard antwoord.

Oftewel lees ik dat als ik snap er ook de ballen nog niet van.

Verder heb ik een perfect werkend prive programma, uit eigen keuken. Dat doet alles wat ik wil, en wil dat niet, dan zorg ik ervoor dat het wel wil.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 23 April 2009, 18:34:12 »
Wim,

Wil jij dat prive programma niet delen? Je maakt me wel heel nieuwsgierig.

mvg
Arthur

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 23 April 2009, 18:39:38 »
Het verschrikkelijk veel instellen geldt natuurlijk niet alleen voor TC, ook voor andere besturingsprogramma's, en is natuurlijk afhankelijk van wat je allemaal wilt.
binnen 5 minuten rijden, ja inderdaad weinig instellen, met alle programmas. Complexe schema's, macro's, condities, triggers, schedules, koppelingen en besturingen, vereist niet alleen instellings tijd, maar ook uitdenken en zeker testen.

oh en de ballen snap ik er heus wel van hoor, die beoordeling kan ik zelf ook nog wel maken, ken alleen nog niet alle details :o
Als je echt specifieke vragen hebt over TC, om een standaard antwoord te vermijden, stel ik voor om eens in te loggen in het TC forum op www.freiwald.com. Daar komen alle experts aan bod om te beantwoorden, net als in het koploper forum :-)

God kveld  ;D (Noors voor een fijne avond)

Hans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #82 Gepost op: 23 April 2009, 18:46:29 »
Wim,

Wil jij dat prive programma niet delen? Je maakt me wel heel nieuwsgierig.

mvg
Arthur

Nee, helaas Arthur, dat is prive en dat blijft prive.

Mvg
Wim.

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 23 April 2009, 18:47:48 »
Citaat
Als je echt specifieke vragen hebt over TC, om een standaard antwoord te vermijden, stel ik voor om eens in te loggen in het TC forum
En daar wordt je snel en vriendelijk te woord gestaan is mjn ervaring.

mvg
Arthur

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 23 April 2009, 18:48:50 »
Citaat
Nee, helaas Arthur, dat is prive en dat blijft prive.

jammer Wim  :'(

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #85 Gepost op: 23 April 2009, 19:03:58 »
En daar wordt je snel en vriendelijk te woord gestaan is mjn ervaring.

mvg
Arthur

Dat weet ik, maar heb daar absoluut geen zin in en ook geen behoefte aan. Ga er toch geen gebruik van maken.
Waar ik op reageerde, was de lofzang, of dit het walhalla onder de programma's is. Maar dat viel weer tegen.
Het zal best werken, daar twijfel ik niet aan, maar om nu te beweren dat het eenvoudiger is en minder werk dan een ander programma, nee daarvan ben ik niet overtuigd.
Het sporenplan is inderdaad eenvoudiger  te tekenen, maar ook daarna moet je de meldpunten en de wisseladressen opgeven.
Dat moet bij het andere programma ook, maar dan ben je ook klaar. Nog wat stations blokken benoemen, en rijden met die treinen.

Mvg
Wim.

Hans van der Burg

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 23 April 2009, 19:26:41 »
Citaat
Waar ik op reageerde, was de lofzang, of dit het walhalla onder de programma's is. Maar dat viel weer tegen.
Het zal best werken, daar twijfel ik niet aan, maar om nu te beweren dat het eenvoudiger is en minder werk dan een ander programma, nee daarvan ben ik niet overtuigd.

Sorry hoor, maar nou reageer ik toch even. Wat een kolder!
Het enige wat ik deed was vermelden enig enthiousasme en dat met andere te delen, niks walhalla. als je goed gelezen had, net zoals men dat moet doen met een handleiding voor men een programma gebruikt, dan had je kunnen zien op pagina 1, dat ik A) een gefrustreerde Viessmann Commander gebruiker was, en B) voor mij koploper geen optie was. dat voor mij dan TC de gouden oplossing is, dan is een forum als dit de juiste plaats om dit te delen. Als iemand op een forum bv zegt dat hij zo blij is met Piko rails en vraagt of andere die mening delen, dan komt toch ook niet jan en alleman het effies afkraken!?
En ik heb absoluut NIET beweerd dat het eenvoudiger is dan een ander programma, dat maak jij ervan Wim. Ik heb zelfs mij alleen maar positief uitgelaten over met name Koploper.

Gaarne je commentaar rectificeren.

Hans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #87 Gepost op: 23 April 2009, 19:39:33 »
Huuuhh, ik heb er zo mijn mening over, jij hebt er een andere mening over, dus so be it.
We zijn het niet helemaal met elkaar eens, kan toch. Komt in de beste families voor.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #88 Gepost op: 23 April 2009, 20:23:52 »
Om nog maar es een cliche te gebruiken :" In elke familie is er wel een zwart schaap" ;)

Ik (en zo te lezen een groeiende groepgebruikers van TC) zijn wel geinterresseerd in de ervaringen van Hans.
Ga vooral door met het enthousiast beschrijven van de mogelijkheden van TC en de bijbehorende prorgamma's als 4D sound . Zeker voor de N rijders lijkt me dit een goede combinatie. Simpele decoders in je lokjes en ipv 4 geluidsdecoders te kopen besteed je dat aan TC. ( oeps zoit ik mijn eigen handel hier niet te verstieren? :D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 23 April 2009, 22:27:42 »
Dat ijkprogramma, dat is een apart programma binnen railroad?

Nee het is een mogelijkheid binnen het programma.
Edit Mode - Opties van een Loc - Speed Tab - Automatic Speed and Brake - Enable Advanced Fine Tuning
Bij Treshold Speed tab kan je de gewenste kruipsnelheid instellen
Bij Speed Profile Tab kan je de automatische speedprofiling instellen, niet vergeten de blokken en de lengte van het middenblok in te stellen.
Zie bladzijde 114 en verder in de Engelse manual.

Als je je trein goed hebt ingesteld (inclusief eventuele Brake compensation) stopt hij exact op je gewenste positie

Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware