Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 20:07:56
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
Vandaag om 20:06:38
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 19:22:11
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Artitec 6300 door Jos B.
Vandaag om 18:23:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
  

Auteur Topic: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)  (gelezen 2322 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6580
Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Gepost op: 11 January 2009, 13:41:39 »
De experimentele Duitse magneettrein zorgt er al rijdend voor dat steeds een blok vooruit, de spoorbaan onder spanning wordt gezet, zodat een vloeiende rijbeweging mogelijk is. Op basis van dit principe heb ik een concept uitgewerkt voor een hybride aansturing van een modelspoorbaan.
E.e.a is gebaseerd op het gebruik van Märklin K-rails, zoals reeds bij veel modelspoorverenigingen met succes wordt toegepast. Tot nu toe echter uitsluitend analoog, en het zou wellicht ook digitaal kunnen.

Kijk voor meer info hier

Ik hoor graag op- en aanmerkingen, of aanvullingen.

grzz,

Hans

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2009, 13:55:03 »
Dat kan alleen met een blokgestuurd systeem, dus dat van de HCC of van Leon van Perlo.

Maar dit is nu al zo vaak besproken, en er is al meerdere malen de conclusie getrokken dat het een niet haalbaar is.

De basis schakeling voor het omschakelen van systemen is toegepast op de testbaan van Beneluxspoor. Er is toen 2jaar geleden al eens door mij aangegeven dat het eventueel opgelost kan worden met reedcontacten 4 stuks  en een plaatsings variatie van magneten, voor herkenning van de diverse systemen.

2 rail analoog
2 rail digital
3 rail analoog
3 rail digital.

Maar ik demk zomaar dat het geheel veels te complex is, zeker bij de toepassing op een club baan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2009, 13:58:58 »
het moet mogelijk zijn, zeker met digitaal (makkelijker dan analoog lijkt mij) omdat een computer kan weten waar de trein rijdt, op welk systeem hij rijdt en wanneer er geschakeld moet worden. (lijkt mij)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2009, 14:04:14 »
Moet je er nog wel even een programma voor schrijven, maar dat is een klein detail

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #4 Gepost op: 11 January 2009, 14:27:11 »
dat is toch zo gebeurd. ;D

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6580
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2009, 14:42:06 »
De basis schakeling voor het omschakelen van systemen is toegepast op de testbaan van Beneluxspoor. Er is toen 2jaar geleden al eens door mij aangegeven dat het eventueel opgelost kan worden met reedcontacten 4 stuks  en een plaatsings variatie van magneten, voor herkenning van de diverse systemen.

Ik dacht zelf aan het optisch uitlezen van streepjescodes onder de locs, die de loc en het type herkennen.
Schijnt dat MC Helmond zoiets gebruikt voor detectie. De keuze 2- of 3- railvoeding kan dan mechanisch geregeld worden - zonder computer.
De treinbewegingen rijden, afremmen, stoppen e.d. worden geregeld via de ringleiding die overal beschikbaar is.

grzz,

Hans   

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #6 Gepost op: 11 January 2009, 15:18:39 »
Hoi,

De MSCOB (Modelspoor Club Oost Brabant, dus niet MC Helmond) werkt daar niet mee.

Ik ben ooit bij deze vereniging te gast geweest, en ze reden daar gewoon digitaal en met reedcontacten die in het schaduwstation treinen detecteren zodat er nooit treinen tegen elkaar aan kunnen rijden

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6580
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #7 Gepost op: 11 January 2009, 16:15:35 »
@Wesley,

Je hebt gelijk. Heb het even opgezocht. Het was Modelspoorgroep Het Kopstation uit Geldrop.
Die demonstreerde deze optische detectie met streepjescodes op Eurospoor, editie 2007.

Maar buiten dat, zou ik graag willen weten of het zo zou kunnen...

grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 11 January 2009, 16:24:23 door Hans van de Burgt »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #8 Gepost op: 11 January 2009, 16:46:09 »
Hans, zoals je weet alles kan, als je maar weet hoe, en als je er maar genoeg geld en energie erin steekt.

Optische herkenning die is er natuurlijk al. Uhlenbrock noemt het Lissy, en Fleischmann noemt het Train-Navigator. Exact hetzelfde.

In de baan zit een ontvanger die verbonden is met het LOCONET en met de INTELLIBOX of met het TWIN-CENTER. Met deze ontvangers kun je van alles laten gebeuren op de baan afhankelijk van de zender, dus de lok die er over heen komt.

De centrale neemt een aantal beslissingen op grond van die informatie.
Dus alle loks van een eigen zender voorzien en in de baan ontvangers plaatsen, en kiezen voor een digital systeem met LOCONET.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6580
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #9 Gepost op: 08 March 2009, 23:14:21 »
Om Wim te plezieren...  :D

(Zijn er toch meer mensen die ook "buiten het doosje" willen denken...)

Kreeg een reactie van Aswin:

Citaat
Hallo Hans,

Tot ongeveer een half jaar geleden liep ik met precies dezelfde gedachte. Ik denk eigenlijk dat het maken van een blok systeem veel te lastig is en bovendien onnodig. Op mijn modelbaan wil ik alle elektronica zo modulair mogelijk opzetten. Waarom zou elk blok de andere moeten waarschuwen welk type lok eraan komt? En vooral hoe begin je dan eigenlijk? Bij het aanzetten van de modelbaan weet je immers ook niet wat voor lok op het blok staat.

Dus elk blok moet voor zichzelf bepalen of er een 2-rail dan wel 3-rail lok is. En vervolgens de bijbehorende spanning op de rails plaatsen. Hierbij komt ook nog de vraag of het alleen voor digitale lok's wordt gebruikt of ook analoge? Voor mijn modelbaan ga ik er vanuit dat er alleen digitale lok's worden gebruikt. En dan ook nog via het DCC protocol. (Ik zie dat jij het ook alleen maar over DCC heb, maar in principe zou MM ook moeten werken al gebruik ik dat ook niet)

Door alleen digitale spanningen te gebruiken mogen 2 van de 3 railen een vaste spanning krijgen. Eén van de buitenste railen mag altijd een ground signaal hebben. En de puntcontacten mogen altijd de digitale spanning ontvangen. De andere buitenste rail moet bij een 2-rail lok een digitale spanning krijgen. Bij een 3-rail lok mag een ground worden aangeboden, maar dat is niet noodzakelijk.

De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met de ontwikkeling van een print die dit doet:
- Bepaal of er een trein in het blok bevind
- Bepaal of het een 2-rail lok is
Zo ja, schakel de 2e buitenste rail aan, met andere woorden zet er het digitale signaal op.
- Controleer of de 2-rail lok er nog steeds is
- Controleer of geen 3-rail lok het blok in rijd (kortsluiting)
Valt één van beide controles weg? Dan schakelen we de spanning weer van de rail af.

Dit alles wordt bestuurd door een AVR welke ook nog eens aan de S88 terugmelding gekoppeld kan worden. Mocht je er meer van willen weten. Kijk dan eens op mijn website: www.aswinkrol.nl onder elektronica > printplaten > 2-3-rail.

Op het moment ben ik bezig om de wissels geschikt te maken voor dit systeem. De 22 graden wissels hebben een doorverbinding tussen beide railen, welke dus verwijderd moet worden. Als tweede zijn de railen tussen de wisseltongen en het puntstuk nergens mee verbonden, dus die moeten met de buitenste railen verbonden worden. Maar dan loop je tegen het probleem aan dat een 3-rail sleper via deze stukjes rail kortsluiting gaat maken. Het aanmaken van een nieuw puntcontact om de sleper nog iets op te tillen verhelpt dit probleem.

Met vriendelijke groet,
Aswin

Laat ik vandaag op Rail 2009 van Leon van Perlo precies dezelfde suggestie hebben gehoord.
Die ging overigens nog een stapje verder: 2R analoog, 2R digitaal en 3R digitaal...

grzz,

Hans



Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3454
    • Mijn van-alles website
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #10 Gepost op: 08 March 2009, 23:32:01 »

2 rail analoog
2 rail digital
3 rail analoog
3 rail digital.


Wim was u al voor.

Ik zie om eerlijk te zijn het nut niet echt: voor een club zou het nog bruikbaar kunnen zijn, maar voor thuisgebruik... het lijkt me te complex (en daarmee vaak duur) om zoiets te realiseren.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6580
Re: Digitale hybride modelbaan (3-rail/2-rail)
« Reactie #11 Gepost op: 08 March 2009, 23:48:15 »
Ja Menno,

Mede dat klopt... Mede op mijn verzoek - We wilden nl. voor BNLS een testbaan voor beurzen waarop meerdere typen locs zouden kunnen rijden.
Maar mijn ambitie is om e.e.a. ook nog eens in met een computer te kunnen besturen.
Kijk op de website van Aswin, die precies beschrijft waarom het (ook) voor een thuisrijder leuk kan zijn.

grzz,

Hans