Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
4 ledjes op één voorweerstand? door spock
16 September 2025, 23:31:53
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
16 September 2025, 22:48:57
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
16 September 2025, 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
16 September 2025, 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
16 September 2025, 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
16 September 2025, 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 September 2025, 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 September 2025, 18:21:54
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 September 2025, 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
16 September 2025, 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
16 September 2025, 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
16 September 2025, 16:02:41
  

Auteur Topic: Station Lisdorp testbaan  (gelezen 19756 keer)

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #15 Gepost op: 19 January 2009, 10:57:40 »
Ik heb het gezien. Bedankt voor de moeite.

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #16 Gepost op: 21 January 2009, 14:19:52 »
Hallo,

Een vraagje aan jullie. Ik heb op het forum en internet al e.e.a. gezocht maar kan iemand mij vertellen welk stijgingspercentage maximaal gebruikelijk is voor een faller car system baan. Ik zit er aan te denken om dat ook in Lisdorp te gaan inpassen maar zit met de hoogte naar het stuk boven de tunnel. Andere mogelijkheid is om de faller alleen aan de rechterzijde van het baanplan te houden.

Marc

MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8823
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #17 Gepost op: 21 January 2009, 15:04:04 »
Hallo marc,

Op de website:  http://www.f-track.org/ staat onder normen, hoofdstuk 3 een maximaal percentage van 10% aangegeven. Ik weet niet wat faller zelf aangeeft.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #18 Gepost op: 21 January 2009, 15:10:31 »
Hoi,

Het (Duitstalige) Fallerboek zegt 12 procent...
Met er bij, dat gaat ten koste van de batterijlading..

Succes, gr,

Bert

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #19 Gepost op: 21 January 2009, 15:23:51 »
Bert, Ronald,

Bedankt voor de info. Ik heb achter de brug ongeveer 60 cm lengte om 8,4 cm te stijgen. Als ik het goed heb berekend is dat 14%. Dat is dus even te veel van het goede. Ik zal moeten kijken voor een andere oplossing of geen auto's boven het deel van de tunnel.

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #20 Gepost op: 21 January 2009, 16:25:33 »
Misschien kan je de weg wat meer laten slingeren of werken met enkele haarspeldbochten zoals in de Alpen? Dan win je in elk geval wat lengte, maar ik weet natuurlijk niet of dat in je plan past. Ik heb ook geen idee waar je die stijging plaats wilt laten vinden.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #21 Gepost op: 21 January 2009, 17:33:47 »
Martin,

Als je naar het baanplan kijkt op pagina 1 dan gaat de weg aan de rechterzijde onder de brug door en moet links omhoog om daar boven de tunnel een ronde te maken en dan weer naar beneden.

Niet zo heel spannend maar aangezien het een klein baantje is wordt het lastig om met haarspeld bochten te werken.

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #22 Gepost op: 22 January 2009, 08:44:19 »
Hallo,

De rails uit het baanplan ligt nu op de baan en is vast geschroefd. Erg gemakkelijk om alles op zijn plaats te leggen aangezien het gehele baanplan is getekend op de ondergrond. In het hogerliggende gedeelte van het baanplan heb ik de rails een klein stukje moeten verschuiven. Geheel links achterin was er toch niet helemaal genoeg ruimte tussen de rails en het schuine dak voor een loc om te passeren. Een kleine verschuiving van de uitgezaagde ronde bocht en de rails bracht net voldoende ruimte.

De brug is gespoten met Tamiya Gun Ship gray. Orgineel had de brug een blauwe kleur maar dat vond ik niet zo mooi. Ik wil de brug nog verouderen. Ik wil dit doen met een paar druppels zwarte verf sterk verdund met terpentine. Is dat een goede berwerking? Wat denken jullie?

Hieronder de foto's.

Vervolg van het leggen van de rails. De bocht aan de rechterzijde van het baanplan en de bochtwissel.


Hoger liggend gedeelte van het baanplan.


Een compleet overzicht van de baan.


De brug voor de plaats waar deze in het baanplan moet komen.


Ik bestuur mijn andere baan met koploper. De laatste dagen zit ik er toch aan te denken om deze baan ook in blokken te verdelen en aan bezetmelders aan te sluiten. De baan bestaat geheel uit C-rail waarmee ik prima de beide railstaven kan isoleren van elkaar voor een bezetmelding. Met een schakelaar tussen de voeding van de booster en de mobile station kan de keuze gemaakt worden. Die keuze ga ik de komende dagen maken. Eerst eens kijken in hoeveel blokken de baan verdeeld moet worden en hoeveel bezet melders dit mij kost.

Marc

MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #23 Gepost op: 30 January 2009, 17:00:58 »
Hallo,

Wordt weer tijd voor een update. De brug is op z'n plaats gezet en de eerste tunnelportaal is gemaakt.

De brug ingebouwd op de juiste plaats. Op de brug staat een Roco hippel. Hiervan heb ik vorige week de massa stroomafname aangepast. Dit was een drama maar nu rijdt de Hippel super!!


Onderdelen de tunnelportaal voor de ingang van de tunnel geheel links in het baanplan.


Ruwbouw tunnelportaal gereed


Ruwbouw tunnelportaal op de juiste plaats gezet.

Tot zover een update van de laatste week. Er is niet heel veel gebeurd.

Hopelijk dit weekend wat meer modelbouw tijd. Is kijken of we een perron kunnen maken met onderdelen uit gips van een mal van Anita decor en verder bedenken hoe de Faller baan kan lopen. Suggesties altijd welkom!!

Marc


MrDirect, Koploper, Marklinbaan

"arie" 6416

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #24 Gepost op: 30 January 2009, 18:35:18 »
Hallo Marc,

Ik gebruik iets van polystyreen(weet niet precies de naam)
dat zijn plaatjes van ongeveer 0,5 cm dik, daarom drie op elkaar
tegelmotiefje uitzoeken van evergreen en "betonplaten" van evergreen voor de opstaande kanten van het perron. grijze beton verf gebruiken van faller en je hebt een perron. het is ideaal te snijden en op maat te maken!.

gr, Arjen

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #25 Gepost op: 01 February 2009, 17:30:37 »
Hoi,

Gisteren het perron gemaakt met perron randen en troittoir van gipsmallen.

Hieronder de foto's.



De verschillende kleuren komen omdat de mallen gevuld zijn van restanten gips bij een tandtechnieker.

Ik ga de boel in de kleur zetten. de tegels grijs en de perronrand steenrood en de bovenrand betongrijs. ik heb al een keer een proefstukje gemaakt, zie de foto.




Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #26 Gepost op: 19 March 2009, 21:43:52 »
Zooooo tijd voor weer een update.

Ben er nog niet uit hoe ik de fallerbaan ga laten rijden. Ik twijfel er nog aan om de weg wel of niet omhoog te laten lopen.

Ik ben wat aan het experimenteren geweest met de aankleding van de baan. Ik heb op een proefstukje wat probeersels gemaakt met de aankleding van de rails. Ik ben gekomen tot het volgende. Naast mijn C-rail maak ik een strook van 1 cm met dezelfde kleur ballast als de C-rail. Deze is van Busch, schotter H0 7069. Hier naast maak ik een strook van 1 cm met zand om het pad te maken wat naast de rails ligt. Naast het zandpad komt het gras.

Ik lijm de ballast vast met een mengsel van boekbinders lijm en donkergrijze muurverf. Deze heb ik gemengd in een verhouding van 50% verf en 50% lijm. Met een platte kwast verf/lijm ik een stukje in en strooi met een klein maatbekertje (zie foto) van de apotheker het ballast in het mengsel. Ik druk het licht aan met de hand en ga weer verder. De volgende dag zuig ik het overtollig ballast weg met de stofzuiger. Ik vang de ballast uiteraard weer op door een theedoek voor de zuigmond te houden.

Voor het pad heb ik eerst alleen de boekbinderslijm gebruikt maar dat is me niet goed bevallen. De lijm droogt transparant op en de houten ondergrond was zichtbaar. Voor het zandpad heb ik toen hetzelfde gebruikt als voor de ballast. Dit geeft een mooi effect van een grindpad naast de baan. Ik zuig het overtollig zand op dezelfde maier weg als het ballast.

Hieronder een foto zoals het moet gaan worden



Ik ben nu zover dat de ballast is gelegd tussen de sporen in het station en de oprit en lang de buitenkant is al een zandpad gemaakt.

Even een paar fototjes:







Het gaat niet snel maar elke avond een stukje!

Groeten,

Marc
 
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #27 Gepost op: 19 March 2009, 21:53:36 »
Ziet er voortreffelijk uit! Het bochtenwerk lijkt me wel wat scherp of vergis ik me? Een beetje ruime bogen voorkomt teleurstellingen in de toekomst. Daar kan ik over meepraten.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re: Station Lisdorp testbaan
« Reactie #28 Gepost op: 19 March 2009, 21:56:35 »
Ruud, bedankt!

Bochten zijn de standaard C-rail bochten 24130 en 24230. Meer ruimte heb ik niet en lange treinen zullen er niet rijden.

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
    • Station Lisdorp
Re:Station Lisdorp testbaan
« Reactie #29 Gepost op: 18 November 2009, 21:24:44 »
Hallo Allemaal,

Zoooo tijd voor weer een update! Dat is alweer even geleden.... :-[

In de zomermaanden doe ik sowieso weinig op zolder, veel te warm.

Vanaf begin september weer langzaam bezig met de baan. Hieronder een paar foto's van de vorderingen.

Bocht is verder aangekleed.


Achter de bocht een verhoging gemaakt van piepschuim.


Hier is het gras "geplant" met de zelfbouw "grassmaster".


Eerste bebouwing is geplaatst.


Tunnelportaal is verder aangekleed. Ik vindt alleen het kleurverschil van de boog en de steentjes niet zo mooi. Ik heb het idee om het geheel met terpetine en een druppel zwarte verf een washing te geven. Wat denken jullie daarover??


Overzicht van de opstelsporen met achterin de hoek het tunnelportaal. Leuk voor kids is de echt werkende kraan met haak en eventueel magneet.


Perron grijs geschilderd en de hokjes geplaatst.


Er is olie gevonden in Lisdorp. De olie wordt met een ja-knikker incl. motor uit de bodem gepompt.


Ik ben nu aan het puzzelen hoe ik het stadje ga maken icm een faller car system. Ik heb op dit moment een straat van 8 cm breed (7 meter). Is dit een redelijke breedte voor een straat met FCS?
Op dit moment is dit het idee:



Verder heb ik nog geen goed plan/idee voor de aankleding van het landschap boven de tunnel, zie onderstaande foto, suggesties zijn altijd welkom!!


Dat was het weer voor het moment.

Als jullie op- en aanmerkingen of ideeën hebben hoor ik het graag!!

Gr,
Marc


MrDirect, Koploper, Marklinbaan