Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Voorstadsstation Keulen - tijdperk 5 (Baanplan H0)  (gelezen 3538 keer)

Peter Gootzen

• Offline Offline
Voorstadsstation Keulen - tijdperk 5 (Baanplan H0)
« Gepost op: 08 January 2009, 15:08:10 »
Hallo allemaal,

Na vele jaren alleen materieel te verzamelen en een simpel ovaaltje op zolder om het soms eens te testen, kan ik nu eindelijk beginnen aan een serieuze baan. Door een verhuizing heb ik nu opeens beschikking over een ruime zolder, wat de mogelijkheden duidelijk vergroot. Voor mijn baan heb ik een ruimte van ongeveer 5,5 meter bij 2,5 meter ter beschikking.

De bedoeling is om hier een baan op te bouwen die is geinspireerd op het voorstadsstation "Hürth-Kalscheuren", vlakbij Keulen. In werkelijkheid ligt het station aan de lijn Keulen-Bonn (Linksrheinisch), net onder Keulen.

De 2-sporige lijn uit richting zuiden vertakt in Hürth-Kalscheuren in 2 personensporen richting Köln Hbf en 2 goederensporen, die tot Köln West paralel lopen aan de personensporen. Onderweg komt deze lijn ook nog langs de containerterminal en het goederenstation in Köln-Eifeltor. Goederentreinen die uit Keulen richting zuiden rijden, staan vaak in het station Hürth-Kalscheuren vlak voor het punt waarop de lijnen samenvoegen te wachten tot er plek is op de lijn.

Ook de Eifelstrecke uit Euskirchen takt bij Hürth-Kalscheuren af van de lijn Keulen-Bonn. Deze lijn heeft een eigen perron aan de zijkant met twee sporen. Enkele kleine bedrijven met spooraansluiting (die de laatste jaren nog maar zeer zelden gebruikt worden) en twee korte sporen om deze wagens samen te stellen tot een trein, maken het geheel af.

De modelbaan wordt geen 100% replica van dit station, omdat de ruimte dat niet echt toelaat. Het is de bedoeling dat de doorgaande (personen)sporen gebouwd gaan worden, met de aftakking van de goederensporen, inclusief wachtsporen. Ook de aftakking naar de Eifelstrecke wordt nagemaakt, maar slechts als enkelspoor. De lengte wordt behoorlijk ingekort uiteraard, want in werkelijkheid zijn de perrons lang genoeg voor een trein van 9 a 10 bakken. Er stoppen tegenwoordig echter alleen nog treinen met 4 of 5 bakken. En aangezien ik de huidige situatie wil nabootsen met deze kortere treinen, kan ik makkelijk inkorten.

Ongeveer een 300 meter ten noorden van het station loopt een autobrug over het spoor, daarachter beginnen de sporen van de containerterminal Kölnm-Eifeltor. De bedoeling is om deze brug een stuk dichterbij te trekken en deze als rand van de baan te laten dienen. Een foto die ik van de echte brug heb genomen richting de terminal, zal als achtergrondfoto dienen.

Ik kan op deze baan dus regional personentreinen laten rijden (en stoppen aan de perrons). Ik kan ook sneltreinen, IC's en ICE's laten rijden, die rijden hier in werkelijkheid ook veel door. Een lange goederentreinen kan ik laten rijden over de aftakkende sporen (en eventueel laten wachten op de wachtsporen). Zo kan ik dus eigenlijk alle materieel wat ik heb realistisch inzetten.

Ik ben momenteel nog bezig het baanplan in Winrail te tekenen. Hier alvast een link naar een PDF waar het baanplan schemtaisch op staat weergegeven. De lengte van de sporen is hierin niet in verhouding.

Klik

Een simpele impressie in paint van wat ongeveer de indeling moet gaan worden. Dit weekend ga ik aan de slag met winrail.

Ik hou jullie de komende tijd op de hoogte hier!

Mvg, Peter
« Laatst bewerkt op: 08 January 2009, 16:45:51 door Peter Gootzen »

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Voorstadsstation Keulen - tijdperk 5 (Baanplan H0)
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2009, 16:44:54 »
klinkt interessant.
heb je ook zoveel verschillende loks als wat daar in het echt passeert. :)

wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Peter Gootzen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2009, 16:54:10 »
Hallo,

Ik heb ongeveer 160 Duitse loks tijdperk 5. Zowel van DB/Railion als van vele particuliere spoorwegen. Dus er is veel mogelijk. Even een korte opsomming van wat hier in het echt voorbijkomt. Hierbij moet gezegd worden dat ik mijn baantje wil situeren in de periode 2001-2009, dus alles wat in die periode gereden heeft is in principe mogelijk en zal ik hieronder grofweg noemen. Misschien is het dan wel niet helemaal correct als ik toevallig een trein in de combinatie zoals hij in 2001 reed naast een trein heb staan die in 2007 zo reed, maar zo ver wil ik niet gaan met zeuren ;-)

Regionale treinen:
RE 5 Emmerich-Koblenz -> Elok serie 146 met 5 dubbeldekkers
RB's verschillende lijnen -> 110'er met 5 Silberlingen of dubbeltractie treinstellen serie 425
RB's naar de Eifelbahn -> Talenten of 218'er met Silberlingen

Sneltreinen en IC's:
IC's met DB rijtuigen -> Loks serie 101, 103, 112 of 120
IC's met DB rijtuigen in sandwichtractie (lok voor en achter, meestal 101 + 120)
EC's met SBB en ÖBB rijtuigen -> Loks serie 101 of 103
IR's naar Luxemburg met 101 of 103
ICE's van alle types
Nachttreinen van DB Nachtzug -> Loks serie 101, 103, 110, 112, 113, 120
Nachttreinen CityNightLine -> Losk serie 101, 103, 110, 112, 113, 120
EC's met ÖBB rijtuigen en Taurus voor en achter -> serie 1116

Goederenverkeer:
Elk type DB/Railion E-lok
Zo goed als elke Privatbahn komt er wel eens langs
Veel regionaal goederenvervoer van de HGK

Behalve de treinstellen serie 425 (die bestaan helaas niet in model) heb ik elk hierboven beschreven type in mijn collectie. Van de HGK heb ik erg veel materieel, dus dat komt ook mooi uit.

Mvg, Peter
« Laatst bewerkt op: 08 January 2009, 18:14:45 door Peter Gootzen »

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2009, 17:02:07 »
Klinkt leuk!

Ga het zeker volgen, want ik rijd zelf ook DB-AG tijdperk V.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2009, 17:12:30 »
Peter, leuk idee dit ga ik zeker volgen, wat je aan je IC/EC lijstje toe kan voegen zijn dat zowel enkele IC's als EC's met 120 en 101 gereden worden, de één voor de andere achter:

Dit is één trein, welke EC het is weet ik zo even niet, ding ging richting Köln hbf door Köln West op Zondag 1-4-2007, met 2 locs rijden doen IC/EC's die zondags 14 rijtuigen ipv de 11 die ze de overige dagen hebben.

Ook treinen met een stuurstandrijtuig heb ik al meerdere keren met 2 locs gezien en bij 2 locs is het 9 van de 10 keer een 120 en een 101.

Succes met bouwen, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter Gootzen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2009, 18:13:08 »
Hallo Michiel,

Dankje voor je uitbreiding. Ik ben er inmiddels al meer als twee jaar niet meer geweest. Daarvoor kwam ik er bijna elke maand. Dus de dingen die sinds winter 2006/2007 gebeurd zijn, heb ik helaas niet echt meegekregen. Ik zal hem meteen in de lijst opnemen.

Nu we er over bezig zijn valt me ook nog in dat de EC 23 Keulen-Wenen altijd een verhaal apart is geweest. De DB wilde deze trein graag met stuurstand rijden. Aangezien de trein echter wordt gereden met Oostenrijkse EC-rijtuigen en er in Oostenrijk geen stuurstanden voor IC/EC verkeer bestaan, werd de treinstam aangevuld met een DB stuurstand. Dat gaf altijd een kleurrijke samenstelling, zeker in combinatie met een van de vele reclameloks serie 101 die in die tijd reden. Ik kan me periodes herinneren dat van de 145 loks serie 101 er rond de 80 gelijktijdig met reclame rondreden(ik heb ook 21 verschilleden varianten in model). Toen het ongeluk met de ICE in Eschede gebeurde, moest men vele vervangende treinen rijden en had men een tekort aan loks serie 101, dus werd de EC 23 weer met een 103' er gereden. De stuurstand bleef echter, zodat de 103' er dan altijd voor de stuurstand reed.

De laatste jaren dat de EC 23 reed werd hij zelfs gereden met een ÖBB 1116 (Taurus) voor en achter! Dus ook dat is nog mogelijk.

Mvg, Peter

Peter Gootzen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2009, 18:22:38 »
Hallo,

Een kleine update kan ik al geven. De aansluiting van de graanopslag zal slechts voor een klein deel gebouwd gaan worden. De rest zal als achtergrondfoto gemaakt worden, zodat het wel 1 groot complex lijkt. Het spoortje verdwijnt dan ergens tussen twee gebouwen in de achtergrond ofzo. Dit heb ik besloten om de baan wat minder druk te maken. Door iets meer open ruimte te houden krijg je een rustiger effect. Anders lijkt het ook alsof er teveel dingen op een te kleine ruimte zijn gepropt.

Beide uiteinden (rechts onder de brug en links naast de straat met overweg) verdwijnen trouwens door de achtergrond en maken dan een bocht (R3 en R4). Deze lopen naar het schaduwstation dat achter de achtergrond wordt aangelegd. Dus in mijn tekening op de plek van de legenda ongeveer. De grootte van dit schaduwstation staat nog niet vast. Ik kijk eerst hoeveel ruimte ik aan de voorkant nodig ga hebben om alles zo mooi te maken als ik dat wil. En de ruimte die overblijft wordt dan opgevuld met sporen in het schaduwstation. Dus het kunnen er 4 worden, maar ook 8, maar dat zien we wel.

Ik overweeg ook nog om met 2 klimspiralen naar beneden te gaan en dan een schaduwstation onder de baan aan te leggen. Probleem is alleen dat ik daar eigenlijk geen ruimte meer voor heb, omdat de ruimte onder de baan momenteel wordt opgevuld door kasten voor de doosjes van het materieel. Deze heb ik zelf gemaakt en zijn helemaal op maat gemaakt en laten dus geen ruimte meer voor een schaduwstation tussen kasten en baan. Daar heb ik dus niet goed bij nagedacht van te voren. Maar als er aan de achterkant plek is voor 4 sporen ben ik al tevreden.

Mvg, Peter

Marcel112

• Lid EMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2009, 22:21:02 »
Hoe ga je bij het schaduwstation komen mocht er iets met een van de stammen misgaan. Moet je dan helemaal over je baan heen of maak je een luik?

Belangrijk om ook over na te denken in dit stadium.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Dennis84

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2009, 22:32:35 »
@Michiel. Uit me hooofd is dat EC 6

en een update voor EC 23 die rijd tegewoordig rond als ICE 23 met 7 delige ICE-T stel.
En rijd tegenwoordig van Dortmund naar Wenen via Keulen.

Dennis

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2009, 09:19:00 »
Het voorbeeld lijkt me in ieder geval garant te staan voor voldoende afwisseling in treinverkeer. Helemaal als je 160 loks (goeiemorgen) tot je beschikking hebt. Ik denk dat de uitdagingen die Jos heeft met z'n schaduwstation verbleken bij die van jou  ;D Ik denk dat 4 sporen dan echt te weinig is.  Persoonlijk zou ik toch het schaduwstation met klimspiralen onder het hoofdstation bouwen. Ik heb een keer in een oude Railhobby een leuk baanplan gezien dat ook een splitsingsstation was. In dat baanplan lag het station niet parallel aan de kant van de baan maar was het iets gebogen en lag het in het midden van de baan. Ik zal eens kijken of ik dat stuk kan inscannen voor je, uit mijn hoofd was het een railhobby uit 1995 ofzo met iets turquoise kleurigs op de voorkant.

Nog enkele ideeen:
- misschien is het leuk om nog ergens een voorstads (maar dan ook echt stads) S-bahn halte te bouwen waar je (al dan niet geautomatiseerd) een S-bahn laat stoppen.
- Gezien de ruimte die je hebt zou je ergens nog een stukje Eifel na kunnen bouwen. Ik ben altijd wel fan van een stukje oerduits Mittelgebirge. In dit geval is het geografisch niet echt te verkopen, maar ach, modelspoor blijft compromissen sluiten.

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Peter Gootzen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2009, 12:05:47 »
@ Marcel112:

De baan staat nergens geheel tegen de muur. Aan de beide zijkanten en de achterkant staat de baan ongeveer 40 cm vrij van de muur. Ik kan er dus gewoon omheen lopen als ik naar de achterkant wil.

Peter Gootzen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 January 2009, 12:11:24 »
Ik denk dat 4 sporen dan echt te weinig is.  Persoonlijk zou ik toch het schaduwstation met klimspiralen onder het hoofdstation bouwen.

Probleem hierbij is dat er gewoon geen ruimte voor is. De tafel waar het geheel op komt is al gebouwd en de kasten eronder komen tot tegen de onderkant van de tafel. Daar kan ik nu niets meer aan veranderen helaas.

Nog enkele ideeen:
- misschien is het leuk om nog ergens een voorstads (maar dan ook echt stads) S-bahn halte te bouwen waar je (al dan niet geautomatiseerd) een S-bahn laat stoppen.
- Gezien de ruimte die je hebt zou je ergens nog een stukje Eifel na kunnen bouwen. Ik ben altijd wel fan van een stukje oerduits Mittelgebirge. In dit geval is het geografisch niet echt te verkopen, maar ach, modelspoor blijft compromissen sluiten.

De S-Bahn heb ik ook in gedachten gehad. Maar als ik die er nog bij moet proppen, wordt het wat krapjes denk ik. Ik wil juist niet teveel drukte op de baan hebben en nog genoeg ruimte overhouden voor groen en maisvelden enzo. Een tweede optie is om het baanplan zo aan te passen dat de aftakking naar de Eifelbahn vervalt en dat daarvoor in de plaats twee kopsporen komen waar een fictieve S-Bahn lijn uit de stad eindigt. Aangezien ik 7 complete S-Bahn treinstammen heb is dat misschien ook wel een mooie optie. Dan hoef ik me ook geen zorgen te maken over hoe ik de aftakkende Eifelbahn in de achtergrond laat verdwijnen.

Bedankt voor de tips in ieder geval, ik ga in het weekend aan de slag met een rialtekenprogramma en dan zien we wel wat er mogelijk is.

Mvg, Peter

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2009, 12:46:47 »
Peter als je toch een fictief iets erbij gaat bedenken, is het vervangen van de RB24 Köln-Gerolstein door een S-bahn lijn( evt. tot aan Euskirchen) en het dus deels onder de draad brengen van die lijn misschien nog een mooiere optie, enige materieel inzet die dan vervalt is die van de DE Talentjes Br644 maar die stellen zitten ook op de RE22 Köln-Gerolstein, zie ook hier.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter Gootzen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 January 2009, 13:17:16 »
Peter als je toch een fictief iets erbij gaat bedenken, is het vervangen van de RB24 Köln-Gerolstein door een S-bahn lijn( evt. tot aan Euskirchen) en het dus deels onder de draad brengen van die lijn misschien nog een mooiere optie, enige materieel inzet die dan vervalt is die van de DE Talentjes Br644 maar die stellen zitten ook op de RE22 Köln-Gerolstein, zie ook hier.

Groetjes Michiel

Dat was inderdaad een gedachte. Er zijn in Duitsland genoeg S-Bahn lijnen die net buiten de grote stad in een dorp eindigen. Dus dat zou hier best realistish overkomen denk ik. Bovendien heb ik zeer weinig dieselmaterieel en zeer veel elektrisch S-Bahn materieel. Dus ik denk dat dat zelfs een betere optie zou zijn in mijn geval. Ik ga dit weekend voor beide varianten eens een fatsoenlijke tekening maken.

Mvg, Peter

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2009, 17:15:57 »
Hier is trouwens het baanplan dat ik bedoelde. Met een beetje goede wil is het vast wel om te bouwen naar iets wat jij voor ogen hebt. Ik vond het in ieder geval een aardig plan met voldoende rijmogelijkheden. Komt uit Railhobby november 1990.

SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain