Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
Vandaag om 23:20:39
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 22:53:45
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
Vandaag om 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
Vandaag om 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
Vandaag om 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
  

Auteur Topic: Veolia toont interesse voor doorstart City Cargo  (gelezen 860 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12514
    • sleutelspoor
Veolia toont interesse voor doorstart City Cargo
« Gepost op: 08 January 2009, 15:07:23 »
7 januari 2009

De curator van het failliete City Cargo Nederland onderzoekt met 'een grote Franse vervoerder' een doorstart van de Amsterdamse vrachttram. Dat bevestigt bewindvoerder Joris Lensink. De twee partijen zijn bezig te kijken naar de financiële haalbaarheid van het project.
'City Cargo is een geweldig concept en al het voorwerk is al gedaan. Wat wij nodig hebben is een goed doortimmerd financieel plan.' Lensink wil de naam van de vervoerder niet noemen, maar volgens experts kan het alleen om het trein-en streekvervoerbedrijf Veolia gaan, dat al vanaf het begin betrokken is geweest bij het Amsterdamse tramproject.
Algemeen directeur Ton Kienhorst van trein-en streekvervoerbedrijf Veolia Transport Nederland in Breda bevestigt de belangstelling van zijn bedrijf voor een doorstart van City Cargo, maar zegt 'dat er nog geen gesprekken zijn gevoerd met de bewindvoerder van de failliete vrachttramexploitant.' Kienhorst: 'Het hangt allemaal van de condities af. Het concept zelf heeft wel potentie. Daarom zijn wij ook vanaf het begin betrokken geweest bij het project.'   
Lensink, van het advocatenkantoor De Vos & Partners, verwacht over twee weken meer duidelijk te geven of een doorstart van de vrachttram mogelijk is. 'Dan weten wij of er een bedrijfsplan ligt of niet. In ieder geval is het Franse bedrijf zeer geïnteresseerd.'
Volgens de Amsterdamse bewindvoerder zijn er legio scenario's om het bedrijf City Cargo, dat ondermeer eigenaar is van het concept en de tienjarig concessie voor de hoofdstad, voort te zetten. 'Dat kan onder de oude naam, maar ook onder een andere juridische entiteit', zegt hij.   
Een woordvoerder van het stadsbestuur van Amsterdam zegt dat de hoofdstad nog steeds geïnteresseerd in de vrachttram, 'maar dan moet het wel op een gezonde financiële manier tot stand komen. Daarom zijn wij altijd bereid met nieuwe partijen te praten.' Amsterdam ziet City Cargo als een commercieel bedrijf en wil er geen publieke gelden in steken.   
Kees Verhoeven, directeur van MKB Amsterdam, juicht een doorstart van de vrachttram toe, maar vreest dat het niet gaat lukken. 'De vrachttram gaat er gewoon niet meer komen.' Verhoeven legt de zwarte piet bij de gemeente Amsterdam. 'De gemeente heeft de mond vol over het milieu, maar als er dan een goed idee komt, trekt ze haar keutel weer in. Erg teleurstellend.'
Verladers vinden dat de vrachttram alleen een doorstart mag maken indien het kostentechnisch kan concurreren met andere modaliteiten, aldus Marco Wiesehahn, beleidsadviseur van de verladersorganisatie EVO. 'Dat kan alleen als de vrachttram wordt gefinancierd door de marktpartijen en niet te zeer steunt op subsidies', aldus Wiesehahn. 'Wat me opvalt in de hele discussie, is dat er een grote schuld wordt neergelegd bij de gemeente Amsterdam. Maar als die miljoenen zou moeten investeren in extra spoor, is de vraag of het project niet in de knel komt met Europese mededingingsregels. Want wordt de tram daarmee niet bevoordeeld ten opzichte van andere modaliteiten? Prima als de vrachttram er alsnog komt, maar wel graag via de reguliere markt.'
EVO waarschuwde eerder al voor te hooggespannen verwachtingen met de vrachttram. Volgens de verladersorganisatie prijst de vrachttram zich uit de markt door de extra overslag die moet worden gemaakt en de tarieven niet concurrerend maakt.   
bron transport  
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.