Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 07:16:03
Veevervoer ss/ ns door orientexpress
Vandaag om 06:26:51
loc rijdt niet met multimaus. door Martijn193
Vandaag om 06:22:52
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Martijn193
Vandaag om 06:19:38
Albert Modell 2025 door KNed
25 August 2025, 23:33:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 August 2025, 23:16:53
No Poirot needed. door Huup
25 August 2025, 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ModelWessel
25 August 2025, 22:44:08
RTM in 0m door Jan den Haan
25 August 2025, 22:43:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
25 August 2025, 22:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
25 August 2025, 22:26:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
25 August 2025, 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 August 2025, 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
25 August 2025, 21:31:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
25 August 2025, 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
25 August 2025, 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
25 August 2025, 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 August 2025, 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
25 August 2025, 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
25 August 2025, 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
25 August 2025, 20:09:45
Trix DXI van DC naar AC door Ben
25 August 2025, 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
25 August 2025, 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
25 August 2025, 18:29:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
25 August 2025, 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
25 August 2025, 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
25 August 2025, 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
25 August 2025, 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
25 August 2025, 15:53:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
25 August 2025, 15:36:13

Auteur Topic: Einde vriendelijke prijsstellingen?  (gelezen 10835 keer)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Einde vriendelijke prijsstellingen?
« Gepost op: 07 January 2009, 16:53:17 »
In het draadje 'Roco' stelt Henk dat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de vriendelijke prijsstellingen van Roco en hij noemt daarvan een overtuigend voorbeeld.

De modelspoorhobby is nooit echt goedkoop geweest, maar de prijzen rijzen nu inderdaad wel de pan uit met 10 procent verhoging voor bestaande modellen en een hoge prijsinsteek voor nieuwe producten.

Zo vind ik 325,- voor de nieuwe Fleischmann BR 54 wel ontzettend veel geld. Ter vergelijking: ik kocht laatst bij de reguliere handel een nieuwe Fleischmann BR 01 voor 219,75. Wel een model van enige jaren geleden, maar gewoon jaarlijks meegegaan met de prijsstijgingen. Dus: de nieuw ontwikkelde modellen zijn ontzettend veel duurder geworden.

Overigens is er soms wel behoorlijk wat korting te halen. De genoemde Fleischmann-loc br 54 kost bijvoorbeeld bij MTE geen 325,- maar 292,50 als je lid van de winkelclub bent. Ik neem aan dat meer winkeliers zo'n winkelclubregeling hebben.
« Laatst bewerkt op: 07 January 2009, 16:57:50 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
Re: Einde vriendelijke prijsstellingen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2009, 17:03:10 »
Dit onderwerp is al eens behandeld, maar ik weet niet of de volgende link toen naar voren is gekomen, staat een prijsvergelijking op van de Roco prijzen in 2008 en 2009. Doe maar klik...

Ernst-Jan

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2009, 17:06:09 »
Citaat
Zo vind ik 325,- voor de nieuwe Fleischmann BR 54 wel ontzettend veel geld.

Ruud, ben ik helemaal met je eens... Ik weet dat ik geen vergelijking mag maken naar de vroegere gulden, maar het zou betekenen dat zo'n loc in 2000 ongeveer 725 gulden zou hebben gekost. Waanzinnig toch?
Ik ben dan ook blij eind jaren negentig vorige eeuw besloten te  hebben definitief over te stappen op Amerikaans. Daar liggen de prijzen ook wel hoger als destijds, maar nog altijd een stuk lager als hier. Voorbeeld; gemiddeld 200 tot 250 euro voor volledig gedigitaliseerde locs met geluid.

Vind ik hier op Europees niveau nergens.

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2009, 17:10:49 »
Ja het is wel jammer ja, als je naar recente modellen kijkt:

De 2400, nieuw ontwikkeld, sublieme aandrijving, led verlichting, 95 euro
De 1100 Bots, nieuw ontwikkeld, goede aandrijving, led verlichting, 140 euro
De nu aangekondigde 1600, Aangepast bestaand model, led verlichting, 184 euro

Daar gaat iets goed mis als je het mij vraagt  :-X De prijs voor een 1600 is niet reeel meer. Bijna 2 keer zo duur als de 2400 terwijl het een aangepast model is.

Ik ben benieuwd waar dit stopt, ik ben blij dat ik mijn verzameling aardig op de rit heb maar nieuwe dingen bij kopen wordt wel lastiger op deze manier.

Gr. Remco.

vervallen

• de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2009, 17:39:37 »
Laat ik voorop stellen dat mijn budget en financiele positie
het niet toelaat veel inkopen te doen.

We moeten natuurlijk niet vergeten dat het afgelopen jaar de olieprijs VIER keer zo hoog is geweest.

Het grootste aandeel in materiaal in onze modellen is natuurlijk kunststof.

Daarmee geef ik niet mijn goedkeuring aan de nieuwe prijsstelling want die lijkt me in de huidige recessie niet echt verstandig.

En terecht Remco een prijs van E 95.00 voor een fantastische NS 2400 is voor mij aantrekkelijk, dit kan ik misschien nog kopen maar een TEE zit er voor mij echt niet in. En die nieuwe NS 1100 set van ROCO, voor meer dan 700,00 gulden is me te, oh wat stom we leven al een tijdje in het EURO tijdperk, veeeel te duur.

Ik heb namelijk geen baan, en moet dus leven van de staat,
Frederico

Doen jullie, werkenden, wel een beetje zuinig anders heb ik straks ook niks meer. 

SORRY ik liet me even gaan.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2009, 17:46:43 »
Het is voor mij een van de redenen dat ik vrijwel nooit een nieuw model koop: als het al een 'nieuw' model is, dan is dat een occassion, nieuw vind ik over het algemeen gewoon te absurd voor woorden: ik kan mij nog herinneren hoe ik me stond te vergapen aan de märklin modellen in de vitrines in de tijd dat Cruyff Speelgoed in Purmerend nog modeltreinen en toebehoren verkocht in Purmerend, daar zag ik dan astronomische bedragen van 900 gulden voor bijvoorbeeld een 4 delige-thalys, omgerekend bijna 410 Euro.
Ga ik nu naar een winkel dan zie ik dat je voor 90 euro minder van sommige merken pas 1 hele loc hebt!
Voor mij is dat echt te gek, en geldt dus ogen openhouden en bovenop de koopjes en tweedehandsjes springen.

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2009, 17:49:14 »
Nou, de Railion 1602 kostte een paar jaar geleden ook +-180 euro! Dat was ook een belachelijk hoge prijs! Gelukkig is Roco daar van afgestapt en is de prijs van de 1823 die daarna kwam een stuk lager geweest. Helaas zijn beide loks gedumpt...

Verder hebben de grondstofprijzen niet veel te doen met het model. De grondstoffen voor een lok lok mag niet meer kosten (incl. aandrijving) dan laten we zeggen een tientje. Een fabrikant koopt toch alles in het groot in.

Alleen, het ontwerpproces kost bakken vol geld.

Daarom snap ik wel dat nieuw ontworpen loks duurder zijn, maar waarom de grote prijsverhoging ook voor reeds ontwikkelde modellen geldt is me een raadsel. Ik zelf moet (zoals bijna iedereen hier) een keuze moeten maken en zal toch wat modellen moeten laten staan.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2009, 18:00:07 »
Het is echt zo ontzettend jammer van Roco dit. Ze deden het zo goed alle prijzen laag houden zodat je bijna afvroeg hoe ze het konden doen. En nu opeens een prijsverhoging uit het niets. Een normale startset kost ineens 400 in plaats van 300 euro dat is 33% prijsstijging. Dit is wel iets waar ik vanaf het begin af aan bang voor was. Eerst zorgt Roco dat ze de prijzen zelf in de hand krijgen en geven lage prijzen waardoor veel mensen het allemaal geen ramp vinden en dan opeens gaan ze de prijzen verhogen. Ik hoopte dat dit niet de doelstelling was van Roco maar helaas willen ze de marklin kant op gaan. LS models is ondertussen bijna goedkoper geworden dan Roco. Toch best apart als je bedenkt dat LS models alles in kleine series uitbrengt.
Voor grootspoorfoto's zie site

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #8 Gepost op: 07 January 2009, 18:01:59 »
Ik wil even inhaken over de reactie van de olieprijs.

Die is inderdaad afgelopen jaar duur geweest.
Maar wij gaan dat nu komend jaar pas merken, omdat het nu pas doorberekend wordt.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #9 Gepost op: 07 January 2009, 18:03:39 »
Je kunt wel alles aan de olieprijs koppelen maar daar zal een startset echt geen 100 euro duurder van worden.

Northlander1983

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2009, 18:18:50 »
 :-|Een hobby moet hobby blijven en geen investering!!! :-|

Marklin is vroeger altijd nummer een geweest, echter door de aanhoudende abnormale prijsstijgingen voor de doorsnede hobbyist onbetaalbaar geworden. Geleverde producten stonden niet meer in verhouding met de vraagprijs.

De laatste jaren vond ik persoonlijk Roco nummer een: prachtige modellen, perfecte detaillering en aandrijving en voor een schappelijke prijs. Hierdoor ben je snel geneigd om het model ook direct aan te schaffen, ook ev. nummervarianten.

Nu Roco de prijzen drastisch gaat verhogen zal dit zeker niet ten goede komen van de omzet. Marklin komt er ook langzaam op terug, zie bijvoorbeeld de prijs van de Koploper, redelijk en geheel nieuw ontwikkeld.

Maar als de hobbyisten het blijven betalen, waarom zouden ze het dan niet doen......

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2009, 18:20:08 »
Hogere grondstofprijzen doorberekenen, daar geloof ik ook niet in, zoals hierboven is gezegd. Hogere ontwikkelkosten is misschien wel een punt, want we willen steeds gedetailleerdere locs.

Misschien speelt nog iets anders. Ik lees zo her en der op dit forum dat men, vrijwel ongeacht de prijs, toch wel een nieuw model koopt omdat het zo mooi is, omdat het ... enz. Hierbij wil ik mezelf niet uitzonderen: ik doe aan die gekte ook een beetje mee. Modelspoorfabrikanten weten dat veel treinhobbyisten al wat ouder zijn en die hebben (vaak) behoorlijk wat te besteden. Senioren hebben het tegenwoordig niet slecht. Het kan zijn dat daar misbruik van wordt gemaakt, in samenhang met de geringe concurrentie. Er is vrijwel geen fabrikant die goedkoop is én mooi gedetailleerde spullen maakt. Ik wil het geen kartelvorming noemen, maar het komt wel een beetje in de buurt.

Maar spoorfabrikanten snijden in eigen vlees: jongeren kunnen de huidige prijzen absoluut niet betalen en daardoor wordt de aanwas van onderaf minder. Het is dus haast een vicieuze cirkel.

Gelukkig zijn er tweedehands wel koopjes te halen als je goed oplet, zoals hierboven al is gezegd. Ik doe dat zelf ook.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2009, 18:20:23 »
Je kunt wel alles aan de olieprijs koppelen maar daar zal een startset echt geen 100 euro duurder van worden.

Helaas werkt de olieprijs door in alles, dus niet alleen het kunststof, maar denk ook eens aan transport, energie prijzen enz.
kijk voor jezelf maar eens naar het prijsverschil van o.a. je  energie rekening en een volle tank benzine.....

en m* en fl* zijn niet gratis overgenomen dit moet ook betaald worden...
net als de vernieuwde winkels..

ik hoop alleen maar dat dit een eenmalige grote verhoging is, en dat de prijzen nu de komende jaren niet meer zo hard stijgen. prijsverlaging zie ik zo gauw niet gebeuren helaas.

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
« Reactie #13 Gepost op: 07 January 2009, 18:28:59 »
Als de prijzen aan de olieprijs zijn gekoppeld (wat volgens mij ook is) dan ben ik benieuwd wat deze prijzen op de helft van het jaar(of eerder) doen, als ik voor hetzelfde geld tank als 3 maanden terug ben ik 3 minuten langer bezig ;).

Mvg
Ruud

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #14 Gepost op: 07 January 2009, 18:37:52 »
Die prijzen zijn inderdaad aardig gedaald. Maar goed ondertussen kun je voor 100 euro meerder vaten olie kopen nou zoveel gaat er never de nooit niet in een startset. Nou weet ik wel dat roco geen ruwe olie inkoopt maar goed 100 euro erbij voor een startset is echt niet alleen te wijten aan de olieprijs. Maar goed Roco heeft het wel slim aangepakt als die de bedoeling was eerst alle winkels contracten laten tekenen zodat ze niks meer kunnen met de prijzen en vervolgens hoppakee de prijzen omhoog gooien.