Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
prutser
Vandaag
om 19:29:23
Au bord de la Cèze
door
Paul1969
Vandaag
om 19:23:18
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:35:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 18:27:22
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
orientexpress
Vandaag
om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Ronald69
Vandaag
om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 17:47:48
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
_Sjors_
Vandaag
om 17:32:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 16:41:42
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Rick
Vandaag
om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 14:36:26
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 14:28:53
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
Vandaag
om 13:42:34
Klompentrein
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Martijn193
Vandaag
om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 11:43:28
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 09:49:57
Problemen met Marklin Startup 29124
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 08:11:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
BaselSBB in Calgary
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omlaag
Auteur
Topic: BaselSBB in Calgary (gelezen 22822 keer)
True North
Offline
Berichten: 128
BaselSBB in Calgary
«
Gepost op:
06 January 2009, 04:33:41 »
Middels dit draadje zijn de vorderingen te lezen van de opbouw van mijn baan.
Sinds de jaren tachtig verzamel ik rollend materieel van hoofdzakelijk de SBB, BLS, SNCF en DB met het accent op SBB/BLS.
Inmiddels heeft de verzameling een aardige omvang aangenomen en heb ik de beschikking over een riante hobbyruimte in de basement van onze woning.
Voor mijn emigratie was ik zoals zovelen mede modelspoorders tot de bekende zolder "veroordeeld" maar momenteel liggen de kaarten even anders.
In de kelder bouw ik momenteel aan een baan welke (in u-vorm) de afmeting heeft van 7 x 4 x 5 meter.
Groter is mogelijk maar mijn vrouw vind het zo wel mooi genoeg
Het geheel is 2-rail en gaat worden aangestuurd met Roco MultiMaus(en), rails en wissels zijn RocoLine.
Realistisch heeft mijn voorkeur en de gebruikte wissels zijn zoveel mogelijk 10 graden, alle rijtuigen hebben een lengte van 1:87 en boogstralen, althans de zichtbare, worden zo ruim mogelijk.
Treinlengtes heb ik begrensd op een loc met 6 rijtuigen of bv. 10 Hupac bakken.
Het concept is eigenlijk heel eenvoudig.
Vanuit het schaduwstation (16-sporig) kunnen treinen via een 2.50 lange schuifbak worden geselecteerd en klimmen via een spoorspiraal naar het zichtbare gedeelte waarna ze via een paradebaanvak naar het kopstation worden geleid.
Engelsen noemen dat keurig Point to Point.
Het station gaat 3 perronsporen tellen, perronlengte 2.5 m, een postperron en een aantal raccordementen voor de afwisseling.
Daarnaast komt er een bescheiden locdepot welke voornamelijk gebruikt gaat worden door de SBB-historic locs.
Op dit moment zijn de spoorspiraal en de schuifbak gereed en goed bevonden en begin ik binnenkort aan het wachtstation.
Tot zover.
Edwin
Gelogd
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.
dibbetje
Offline
Berichten: 148
tot op de trein
Re: BaselSBB in Calgary
«
Reactie #1 Gepost op:
06 January 2009, 05:03:32 »
In een grote ruimte weinig sporen leggen en met korte treinen rijden, velen (waaronder ik) kunnen de drang niet weerstaan om er een paar sporen extra bij te leggen. Luisteren naar moeder de vrouw hoort er helaas ook bij maar wie weet mag je later er een paar meters bij hebben. Een Zwitserse baan, ik kan niet wachten om de eerste foto's te zien.
Gelogd
True North
Offline
Berichten: 128
Re: BaselSBB in Calgary
«
Reactie #2 Gepost op:
06 January 2009, 05:23:33 »
Grappig he, dat tijdsverschil, hier is het nu 21.19 uur.
Dat volplempen met meters rails heb ik ook ooit gedaan.
Overigens haal ik veel inspiratie van Forsten Online, prima website trouwens.
Ik wil best enkele foto's uploaden, echter hoe?
Edwin
Gelogd
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.
dibbetje
Offline
Berichten: 148
tot op de trein
Re: BaselSBB in Calgary
«
Reactie #3 Gepost op:
06 January 2009, 05:28:32 »
Hier
moet je eens kijken om die foto's op het forum te zetten.
Gelogd
True North
Offline
Berichten: 128
Re: BaselSBB in Calgary
«
Reactie #4 Gepost op:
06 January 2009, 06:19:59 »
Thanx Dirk.
Hierbij de foto's van spoorspiraal (nog in Deventer gebouwd) en schuifbak.
Gehele lengte schuifbakconstructie ruim 3 meter.
Diameter ca. 1.20 meter, gebruikte radius R6
Allrighty, tijd om te gaan slapen hier.
Edwin
Gelogd
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1643
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: BaselSBB in Calgary
«
Reactie #5 Gepost op:
06 January 2009, 12:44:54 »
ziet er alvast veelbelovend uit Edwin.
Leuk mede SBB/BLS gezinden hier te ontmoeten
Greetz
Peter
Gelogd
Petdig1
dibbetje
Offline
Berichten: 148
tot op de trein
Re: BaselSBB in Calgary
«
Reactie #6 Gepost op:
06 January 2009, 15:13:03 »
Die schuifbak is dat zoiets als een fidleyard of dient dat voor iets anders.
Gelogd
Swiss_fan
Offline
Berichten: 1284
Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
Re: BaselSBB in Calgary
«
Reactie #7 Gepost op:
06 January 2009, 18:02:33 »
Leuk om een stukje mini Zwitserland te zien onstaan.
Ben heel benieuwd !!
mvg peter
Gelogd
Met vriendelijke groet, Peter
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
True North
Offline
Berichten: 128
Re: BaselSBB in Calgary
«
Reactie #8 Gepost op:
06 January 2009, 18:39:40 »
Bedankt voor jullie reactie.
@Peter:
Ik heb onlangs het verslag (op bezoek bij) gelezen inzake jou baan en was onder de indruk.
@Dirk:
Ja, de schuifbak dient inderdaad om de fiddle yard te kunnen bereiken.
Ik zal mijn ideeen hieromtrent even uitleggen.
Een trein bereikt via de spiraal de schuifbak welke wordt voorzien van 2 sporen.
Aan het eind van het eerste spoor kan de loc worden ontkoppeld d.m.v. een ontkoppelrail.
Loc rijdt over wissel en kan via omloopspoor teruglopen naar het begin van de schuifbak.
Via tweede wissel komt hij nu achter de zojuist ontkoppelde trein te staan.
Vervolgens kan ik de schuifbak naar een van de 16 sporen van het wachtstation schuiven en de loc duwt de trein op het gewenste spoor.
Voordeel van deze methode is dat de loc altijd goed staat wanneer ik een trein wil selecteren.
Ik heb ook voor deze manier gekozen aangezien het vele wissels en de nodige schakeltechnische hoofdbrekens scheelt.
Simpel maar effectief.
Edwin
Gelogd
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.
Dennis.
Offline
Berichten: 977
Re:BaselSBB in Calgary
«
Reactie #9 Gepost op:
15 May 2009, 08:59:18 »
Hoi Edwin,
Ik was benieuwd naar jou oplossing voor het schuifgedeelte van de bak. Wat heb jij gebruikt als geleiding om de bak te laten schuiven?
Groeten Dennis
p.s. grappig om te lezen dat jou vrouw het zo ook wel genoeg vind, als de mijne op zolder komt (zeker 1 keer per maand
) krijg ik altijd het commentaar "we hadden toch de halve zolder afgesproken"
Gelogd
Roßnitz
Aix-les-Bains
www.flickr.com/photos/139580635@N06/
True North
Offline
Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
«
Reactie #10 Gepost op:
21 May 2009, 19:09:28 »
Hi Dennis,
Voor de geleiding van mijn schuifbak heb ik de geleiderails van Gamma gebruikt welke zij verkopen voor een schuifkastensysteem.
Het is onverwoestbaar en met de bijbehorende Gamma wieltjes loopt e.e.a. zeer smooth.
De door mij gebouwde schuifbak is simpel maar doeltreffend en werkt in de praktijd prima.
Edwin
PS. Ik heb onlangs nog enkele m2 in de basement geclaimd (totaal nu 35m2) en mijn vrouw heeft tot mijn verbazing niet eens geprotesteerd.
Gelogd
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.
Dennis.
Offline
Berichten: 977
Re:BaselSBB in Calgary
«
Reactie #11 Gepost op:
21 May 2009, 20:49:58 »
Bedankt voor de info. Ik denk dat ik binnenkort ook maar weer uit ga breiden, tegen de tijd dat m'n vrouw weer eens op zolder komt is het al bijna af denk ik
Groeten Dennis
Gelogd
Roßnitz
Aix-les-Bains
www.flickr.com/photos/139580635@N06/
True North
Offline
Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
«
Reactie #12 Gepost op:
22 May 2009, 05:07:34 »
@ Dennis: Pakken die extra m2, ik ben er ook mee weggekomen.
Anyway, afgelopen maanden heb ik weer de nodige uurtjes in mijn basement doorgebracht en met resultaat.
De schuifbrug en het bijbehorende schaduwstation zijn nu gereed en worden in de praktijk getetst.
Wat rails provisorisch aangesloten en rijden maar.
De sporen in het wachtstation zijn afgestemd op een personentrein met 6 bakken van 1:87.
Er liggen nu 15 sporen maar ik denk reeds aan een uitbreiding met nog eens 10 sporen aan de andere zijde van de schuifbrug.
Totale opstellengte wordt dan zo'n 55 meter.
Eerst maar eens de bedrading van schuifbrug en schaduwstation keurig aanleggen.
Foto's komen spoedig.
Edwin
Gelogd
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.
True North
Offline
Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
«
Reactie #13 Gepost op:
22 May 2009, 05:15:03 »
Hier wat foto's.
Een deel van mijn voorraad
Huidig overzicht.
Groet,
Edwin
Binnenkort wat "aktiefoto's"
Gelogd
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.
True North
Offline
Berichten: 128
Re:BaselSBB in Calgary
«
Reactie #14 Gepost op:
22 May 2009, 17:54:13 »
Momenteel is het tijd voor (provisorisch) proefrijden.
Ziehier wat foto's.
BLS Ae 8/8 met zware staaltrein kruist graantrein getrokken door SNCF 68000.
Am 6/6 berijdt schuifbrug vanuit schaduwstation.
Overzicht schaduwstation met (klein) gedeelte van verzameling.
Enjoy!
Edwin
Gelogd
Bhf Basel St. Alban, 1985 - 1999.
H0, 2-rail DCC, in opbouw.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Volgende
- [
1
]
2
3
...
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
BaselSBB in Calgary