Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door gdh
Vandaag om 18:58:18
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
  

Auteur Topic: Baan van Ooit - (Baanplan H0)  (gelezen 5339 keer)

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Gepost op: 05 January 2009, 23:31:59 »
Hallo allemaal,

Hierbij mijn baanplan, (let op plaatjes zijn niet in dezelfde schaal)

Omschrijving:
HO, tijdperk IV en V Nederlandse/Duits met middelgroot station
Goederen en personenvervoer
Oppervlakte 560cm x 240cm (240cm kan groter)
Piko-A rails
Multimaus, s88XpressNetIF, koploper

Bovenbaan 560cm x 240cm.
Het kruis in de midden is een open gedeelte.
De sporen aan de zijkant zullen niet zichtbaar.
De wissels aan de zijkant zijn een optie en gaan naar een eventueel schaduwstation.


Schaduwstation 660cm x 240cm.
Dit is voor mij een optie, omdat ik eerst wat ervaring wil opdoen met bouwen.


Op of aanmerkingen zijn welkom.

Mvg
Ruud
« Laatst bewerkt op: 06 January 2009, 15:50:35 door Hans van de Burgt »

Jasper C

  • Beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • J.C. Sound & Light
Re: Baan van Ooit
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2009, 00:33:29 »
Ik ben zelf nog maar een beginneling maar ik vindt de eerste het mooiste

Jo Heuschkiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 60
  • B-1220 (uit 1914) van de ZLSM (foto van 29-5-'05)
Re: Baan van Ooit
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2009, 01:03:55 »
Hoi Ruud,

Als je de sporen van het schaduwstation iets schuin legt en je gebruikt bijv. allemaal linkse wissels, worden de sporen allemaal even lang.

M.vr.gr.

Jo

« Laatst bewerkt op: 06 January 2009, 01:14:58 door Jo Heuschkiel. Reden: plaatje toegevoegd »
2-rail H0 & IB2+Digikeijs & TrainController-Gold

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Baan van Ooit
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2009, 01:52:18 »
Hoi Ruud,

Nut van het kruiswissel op deze plaats ontgaat me. Als je deze in het midden, dus tussen de langste perronsporen (neem ik aan) plaatst heb je er meer plezier van.

Ook de, waarschijnlijk opstelsporen, rechts boven in lijken me niet helemaal ok, zijn moeilijk bereikbaar. Zou je het kruiswissel niet plaatsen dan kun je 4 wissels gebruiken voor het ontsluiten van deze opstelsporen, aangepast baanplan dan natuurlijk.

Gerard.

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: Baan van Ooit
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2009, 07:07:18 »
Ik heb nu weinig tijd, maar vanavond zal ik reageren met een tekening en uitleg om het e.e.a. duidelijker te maken.
Alvast bedankt voor de reactie.

MVG
Ruud

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2009, 20:06:05 »
@Jo
Dit is mijn idee ook altijd geweest, maar heb nu het idee dat dit beter is i.v.m. eventuele lange treinen (ze zijn niet allemaal even lang).

@Gerard
Het is de bedoeling dat aan de bovenkant van het tussenperron regioverkeer komt, omdat het perron lang genoeg is kunnen hier de treinen zowel van links als rechts stoppen om dit mogelijk te maken heb ik de kruiswissel geplaats.
De 3 sporen en opstelsporen boven het kruiswissel zijn voor mij nog een vraagteken hoe ik dit ga uitvoeren.
Misschien moet ik proberen om deze op de zijkant aan te sluiten (voor goederenvervoer).



Mvg
Ruud

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2009, 22:16:44 »
In mijn baan(plan) maak ik geen railspiralen omdat ik dit kan oplossen met een gewone afdaling/stijging, zijn er misschien mensen die dit ook hebben toegepast en wat zijn daar de ervaringen mee.
Of is dit af te raden?

Mvg
Ruud

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2009, 22:46:29 »
Indien je baan lang genoeg is om te dalen en te stijgen zonder railovaal dan is dat beter.
=> je hebt dan een mooi recht stuk zodat de weerstand van de bogen tov de wagons wegvalt.

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2009, 00:36:59 »
@Dirk
Bedankt voor je menig, ik heb ongeveer 9 meter dus dat moet voldoende zijn.

Hier nog een foto van een kruising, zoals ik in mijn baan wil verwerken.


Mvg
Ruud

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 09 January 2009, 00:43:57 »
Zo'n kruiswissel zou ik ook wel willen, alleen moeilijk aan te komen met de juuiste hoh afstand zonder zelf te gaan knutselen. Leuke foto!

Gerard.

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 09 January 2009, 00:55:22 »
Ik wil gewoon een standaard kruising gebruiken.
Weer eens twee avonden tijd gehad om wat foto's en filmpjes te maken met -3 gisteren en -8 graden vandaag.
Voordeel is wel dat de rail er goed uitkomt met de sneeuw, en het voor mij makkelijk is om eens terug te kijken hoe de sporen liggen

Mvg
Ruud

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 09 January 2009, 01:01:54 »
Standaard gebruiken kan natuurlijk ook. Maar bij bv roco-line veranderd dan de hoh afstand. Hier in het Noorden geen sneeuw, dit weekend maar eens richting zuiden om eindelijk treinen in de sneeuw vast te leggen.

Gerard.

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 09 January 2009, 01:09:48 »
@Gerard
Ik heb Piko A-rail en daar veranderd dan de h.o.h. afstand ook, maar dat kun je weer opvangen met een standaard rail.
Foto is genomen in Venlo, waar veel afwisselend treinverkeer is ook Duits en Belgie's zo heb ik vanavond de 7789 + 7783 met containertreien op film kunnen vastleggen.

Mvg
Ruud

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 09 January 2009, 01:12:33 »
@Dirk
Bedankt voor je menig, ik heb ongeveer 9 meter dus dat moet voldoende zijn.

Zou ik denken dat dat genoeg plaats is, als je een stijging van 1,5 % aanhoud en nog 1 meter langs elke zijde weglaat voor een bocht dan houd je ongeveer 7 meter over.
Dan heb je een hoogte van 1,5% x 7 meter => 10,5 cm overwonnen, en dat heb je ongeveer nodig in H0 als je met bovenleiding rijd dacht ik.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Baan van Ooit - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 09 January 2009, 01:23:54 »
Ruud, als je een standaard kruiswissel gaat gebruiken en dan een te grote h.o.h. afstand zit is het misschien een idee de ruimte tussen die sporen voor je bovenleidingsmasten te gebruiken ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.