Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 02:29:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
  

Auteur Topic: Nieuwe loc inrijden?  (gelezen 4976 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17868
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #15 Gepost op: 11 February 2009, 00:02:22 »
Citaat
Ipv een advies te geven wat te algemeen is want er lezen hier namelijk ook mensen die jouw woorden als advies nemen en daardoor hun nieuwe aanwinst in de tapijtharen zien vast lopen (of olie vlekken in hun tapijt krijgen

Kees, het hele smeren van ons materieel wordt overdreven. Te veel olie of vet is desastreus, te weinig zul je snel genoeg merken. Uiteraard zal er een beschrijving zijn bij de diverse loc's, maar algemeen gesteld is een af-fabriek loc genoeg gesmeerd voor de eerste tijd. Na gewoon rustig inlopen van een uur of 2 hoeft er echt niet opnieuw gesmeerd te worden.

Niet meer en niet minder.

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #16 Gepost op: 11 February 2009, 00:04:20 »
Kees, het hele smeren van ons materieel wordt overdreven.

Gelukkig maar.

groeten van smeerkees!

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #17 Gepost op: 11 February 2009, 09:18:20 »
maar zijn er richtlijnen wanneer een loc gesmeerd moet worden?

Bij Fleischmann locs wordt in de handleiding duidelijk aangegeven waar er gesmeerd moet worden.  Ik heb van Roco de NS 1823 en daar wordt in de papieren dit niet aangegeven. 

Als er met een loc 2 jaar niet gereden is, verdient het dan voorkeur om deze schoon te maken en opnieuw te smeren? m.a.w. gaat een loc "achteruit" als er  voor een langere tijd niet mee gereden wordt?
« Laatst bewerkt op: 11 February 2009, 09:20:11 door Harold34 »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #18 Gepost op: 11 February 2009, 09:26:45 »
Als een loc lang stilstaat, is het zeker zinvol alles schoon te maken en te smeren. Oude olie en vet vormt een soort gom, waardoor tandwielen heel slecht of niet meer kunnen draaien.

Sander

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #19 Gepost op: 11 February 2009, 09:27:57 »
Piepen en kraken is meestal wel een aanwijzing dat er drupje olie nodig is.  ;D

heb de Roco handleiding nu niet bij de hand (een mens moet ook werken he) maar bij mijn weten staat daar wel in waar er gesmeerd moet worden.

Na 2 jaar stilstand is het wel aan te bevelen de loc even te inspecteren en zonodig schoon te maken. Vet en olie worden in de loop der tijd wat harder en zeker als er vuil bij zit.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #20 Gepost op: 11 February 2009, 09:36:41 »
Het raadplegen van de handleiding is wel aan te raden. De smering en het te gebruiken smeermiddel wil nogal eens verschillen. Ga b.v. geen olie gebruiken als je met vet moet smeren.
Ook daarvoor geldt; RTFM
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17868
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #21 Gepost op: 11 February 2009, 09:45:07 »
Citaat
Als er met een loc 2 jaar niet gereden is, verdient het dan voorkeur om deze schoon te maken en opnieuw te smeren?

Kijk Harold, dat is een andere vraag dan:

Citaat
Moet een nieuwe loc al gesmeerd worden na het inrijden?

Die je eerder stelde. Uiteraard moet je na 2 jaar even kijken naar de algehele gesteldheid. Maar ik heb hier meer als voldoende loc's liggen die meer als 2 jaar stil hebben gestaan en die uit de doos gepakt vrolijk hun rondjes draaien en geen enkel probleem vertonen. Vandaar mijn opmerking:

Citaat
het hele smeren van ons materieel wordt overdreven. Te veel olie of vet is desastreus, te weinig zul je snel genoeg merken.

Veel nieuw/jong materieel is voorzien van tandwielen die een soort van zelfsmering hebben en met weinig externe smeermiddelen toekunnen.
Kijk maar eens bij 2e hands materieel, daar druipt de rotzooi soms uit omdat er veel te veel olie of vet in gedrukt wordt. Niet doen dus.

Als laatste; heb het zelf 1x meegemaakt dat mij 2 locs aangeboden werden als 2e hands maar die nooit gereden hadden. Bij het uitpakken viel direct op dat, omdat ze op hun kant liggen in de doos, de olie er uit gelopen was en de draaistellen behoorlijk nat waren aan de liggende kant. Uiteraard dan schoonmaken, inspecteren en opnieuw iets olie/vet er in om te waarborgen dat er overal wat zit.

My 2 cents ;)


Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #22 Gepost op: 11 February 2009, 09:53:48 »
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #23 Gepost op: 11 February 2009, 10:56:29 »
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?
Het is eerder raadzaam om er niet zo idioot veel olie op te doen dat het er uit loopt. :)
Met vriendelijke groeten, altijd.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #24 Gepost op: 11 February 2009, 12:12:57 »
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?

Het schijnt wel beter te zijn om ze staand te bewaren ipv liggend. De locs staan in ieder geval bij mij in de kast terwijl de wagons wel op hun kantje liggen.

Wat betreft het inrijden, dat gebeurd bij mij ook vrij weinig. Momenteel is daar zelfs nog niet eens de mogelijkheid voor maar wanneer je de locs goed stofvrij bewaard kan er volgens mij ook vrij weinig gebeuren.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17868
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #25 Gepost op: 11 February 2009, 13:00:22 »
Het is eerder raadzaam om er niet zo idioot veel olie op te doen dat het er uit loopt. :)

En dit was de standaard hoeveelheid die de fabrikant (Atlas in dit geval) er in gedaan had. En dat is echt niet veel, maar genoeg om er uit te lopen.