Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:44:03
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:24:41
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
  

Auteur Topic: Nieuwe loc inrijden?  (gelezen 4955 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17865
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #15 Gepost op: 11 February 2009, 00:02:22 »
Citaat
Ipv een advies te geven wat te algemeen is want er lezen hier namelijk ook mensen die jouw woorden als advies nemen en daardoor hun nieuwe aanwinst in de tapijtharen zien vast lopen (of olie vlekken in hun tapijt krijgen

Kees, het hele smeren van ons materieel wordt overdreven. Te veel olie of vet is desastreus, te weinig zul je snel genoeg merken. Uiteraard zal er een beschrijving zijn bij de diverse loc's, maar algemeen gesteld is een af-fabriek loc genoeg gesmeerd voor de eerste tijd. Na gewoon rustig inlopen van een uur of 2 hoeft er echt niet opnieuw gesmeerd te worden.

Niet meer en niet minder.

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #16 Gepost op: 11 February 2009, 00:04:20 »
Kees, het hele smeren van ons materieel wordt overdreven.

Gelukkig maar.

groeten van smeerkees!

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #17 Gepost op: 11 February 2009, 09:18:20 »
maar zijn er richtlijnen wanneer een loc gesmeerd moet worden?

Bij Fleischmann locs wordt in de handleiding duidelijk aangegeven waar er gesmeerd moet worden.  Ik heb van Roco de NS 1823 en daar wordt in de papieren dit niet aangegeven. 

Als er met een loc 2 jaar niet gereden is, verdient het dan voorkeur om deze schoon te maken en opnieuw te smeren? m.a.w. gaat een loc "achteruit" als er  voor een langere tijd niet mee gereden wordt?
« Laatst bewerkt op: 11 February 2009, 09:20:11 door Harold34 »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #18 Gepost op: 11 February 2009, 09:26:45 »
Als een loc lang stilstaat, is het zeker zinvol alles schoon te maken en te smeren. Oude olie en vet vormt een soort gom, waardoor tandwielen heel slecht of niet meer kunnen draaien.

Sander

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #19 Gepost op: 11 February 2009, 09:27:57 »
Piepen en kraken is meestal wel een aanwijzing dat er drupje olie nodig is.  ;D

heb de Roco handleiding nu niet bij de hand (een mens moet ook werken he) maar bij mijn weten staat daar wel in waar er gesmeerd moet worden.

Na 2 jaar stilstand is het wel aan te bevelen de loc even te inspecteren en zonodig schoon te maken. Vet en olie worden in de loop der tijd wat harder en zeker als er vuil bij zit.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #20 Gepost op: 11 February 2009, 09:36:41 »
Het raadplegen van de handleiding is wel aan te raden. De smering en het te gebruiken smeermiddel wil nogal eens verschillen. Ga b.v. geen olie gebruiken als je met vet moet smeren.
Ook daarvoor geldt; RTFM
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17865
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #21 Gepost op: 11 February 2009, 09:45:07 »
Citaat
Als er met een loc 2 jaar niet gereden is, verdient het dan voorkeur om deze schoon te maken en opnieuw te smeren?

Kijk Harold, dat is een andere vraag dan:

Citaat
Moet een nieuwe loc al gesmeerd worden na het inrijden?

Die je eerder stelde. Uiteraard moet je na 2 jaar even kijken naar de algehele gesteldheid. Maar ik heb hier meer als voldoende loc's liggen die meer als 2 jaar stil hebben gestaan en die uit de doos gepakt vrolijk hun rondjes draaien en geen enkel probleem vertonen. Vandaar mijn opmerking:

Citaat
het hele smeren van ons materieel wordt overdreven. Te veel olie of vet is desastreus, te weinig zul je snel genoeg merken.

Veel nieuw/jong materieel is voorzien van tandwielen die een soort van zelfsmering hebben en met weinig externe smeermiddelen toekunnen.
Kijk maar eens bij 2e hands materieel, daar druipt de rotzooi soms uit omdat er veel te veel olie of vet in gedrukt wordt. Niet doen dus.

Als laatste; heb het zelf 1x meegemaakt dat mij 2 locs aangeboden werden als 2e hands maar die nooit gereden hadden. Bij het uitpakken viel direct op dat, omdat ze op hun kant liggen in de doos, de olie er uit gelopen was en de draaistellen behoorlijk nat waren aan de liggende kant. Uiteraard dan schoonmaken, inspecteren en opnieuw iets olie/vet er in om te waarborgen dat er overal wat zit.

My 2 cents ;)


Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #22 Gepost op: 11 February 2009, 09:53:48 »
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #23 Gepost op: 11 February 2009, 10:56:29 »
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?
Het is eerder raadzaam om er niet zo idioot veel olie op te doen dat het er uit loopt. :)
Met vriendelijke groeten, altijd.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #24 Gepost op: 11 February 2009, 12:12:57 »
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?

Het schijnt wel beter te zijn om ze staand te bewaren ipv liggend. De locs staan in ieder geval bij mij in de kast terwijl de wagons wel op hun kantje liggen.

Wat betreft het inrijden, dat gebeurd bij mij ook vrij weinig. Momenteel is daar zelfs nog niet eens de mogelijkheid voor maar wanneer je de locs goed stofvrij bewaard kan er volgens mij ook vrij weinig gebeuren.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17865
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #25 Gepost op: 11 February 2009, 13:00:22 »
Het is eerder raadzaam om er niet zo idioot veel olie op te doen dat het er uit loopt. :)

En dit was de standaard hoeveelheid die de fabrikant (Atlas in dit geval) er in gedaan had. En dat is echt niet veel, maar genoeg om er uit te lopen.