Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Nieuwe loc inrijden?  (gelezen 4624 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2009, 00:02:22 »
Citaat
Ipv een advies te geven wat te algemeen is want er lezen hier namelijk ook mensen die jouw woorden als advies nemen en daardoor hun nieuwe aanwinst in de tapijtharen zien vast lopen (of olie vlekken in hun tapijt krijgen

Kees, het hele smeren van ons materieel wordt overdreven. Te veel olie of vet is desastreus, te weinig zul je snel genoeg merken. Uiteraard zal er een beschrijving zijn bij de diverse loc's, maar algemeen gesteld is een af-fabriek loc genoeg gesmeerd voor de eerste tijd. Na gewoon rustig inlopen van een uur of 2 hoeft er echt niet opnieuw gesmeerd te worden.

Niet meer en niet minder.

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #16 Gepost op: 11 februari 2009, 00:04:20 »
Kees, het hele smeren van ons materieel wordt overdreven.

Gelukkig maar.

groeten van smeerkees!

Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #17 Gepost op: 11 februari 2009, 09:18:20 »
maar zijn er richtlijnen wanneer een loc gesmeerd moet worden?

Bij Fleischmann locs wordt in de handleiding duidelijk aangegeven waar er gesmeerd moet worden.  Ik heb van Roco de NS 1823 en daar wordt in de papieren dit niet aangegeven. 

Als er met een loc 2 jaar niet gereden is, verdient het dan voorkeur om deze schoon te maken en opnieuw te smeren? m.a.w. gaat een loc "achteruit" als er  voor een langere tijd niet mee gereden wordt?
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2009, 09:20:11 door Harold34 »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #18 Gepost op: 11 februari 2009, 09:26:45 »
Als een loc lang stilstaat, is het zeker zinvol alles schoon te maken en te smeren. Oude olie en vet vormt een soort gom, waardoor tandwielen heel slecht of niet meer kunnen draaien.

Sander

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7816
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #19 Gepost op: 11 februari 2009, 09:27:57 »
Piepen en kraken is meestal wel een aanwijzing dat er drupje olie nodig is.  ;D

heb de Roco handleiding nu niet bij de hand (een mens moet ook werken he) maar bij mijn weten staat daar wel in waar er gesmeerd moet worden.

Na 2 jaar stilstand is het wel aan te bevelen de loc even te inspecteren en zonodig schoon te maken. Vet en olie worden in de loop der tijd wat harder en zeker als er vuil bij zit.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #20 Gepost op: 11 februari 2009, 09:36:41 »
Het raadplegen van de handleiding is wel aan te raden. De smering en het te gebruiken smeermiddel wil nogal eens verschillen. Ga b.v. geen olie gebruiken als je met vet moet smeren.
Ook daarvoor geldt; RTFM
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #21 Gepost op: 11 februari 2009, 09:45:07 »
Citaat
Als er met een loc 2 jaar niet gereden is, verdient het dan voorkeur om deze schoon te maken en opnieuw te smeren?

Kijk Harold, dat is een andere vraag dan:

Citaat
Moet een nieuwe loc al gesmeerd worden na het inrijden?

Die je eerder stelde. Uiteraard moet je na 2 jaar even kijken naar de algehele gesteldheid. Maar ik heb hier meer als voldoende loc's liggen die meer als 2 jaar stil hebben gestaan en die uit de doos gepakt vrolijk hun rondjes draaien en geen enkel probleem vertonen. Vandaar mijn opmerking:

Citaat
het hele smeren van ons materieel wordt overdreven. Te veel olie of vet is desastreus, te weinig zul je snel genoeg merken.

Veel nieuw/jong materieel is voorzien van tandwielen die een soort van zelfsmering hebben en met weinig externe smeermiddelen toekunnen.
Kijk maar eens bij 2e hands materieel, daar druipt de rotzooi soms uit omdat er veel te veel olie of vet in gedrukt wordt. Niet doen dus.

Als laatste; heb het zelf 1x meegemaakt dat mij 2 locs aangeboden werden als 2e hands maar die nooit gereden hadden. Bij het uitpakken viel direct op dat, omdat ze op hun kant liggen in de doos, de olie er uit gelopen was en de draaistellen behoorlijk nat waren aan de liggende kant. Uiteraard dan schoonmaken, inspecteren en opnieuw iets olie/vet er in om te waarborgen dat er overal wat zit.

My 2 cents ;)


Harold34

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #22 Gepost op: 11 februari 2009, 09:53:48 »
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #23 Gepost op: 11 februari 2009, 10:56:29 »
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?
Het is eerder raadzaam om er niet zo idioot veel olie op te doen dat het er uit loopt. :)
Met vriendelijke groeten, altijd.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #24 Gepost op: 11 februari 2009, 12:12:57 »
is het raadzaam de locs daarom staan op te slaan ipv liggend?

Het schijnt wel beter te zijn om ze staand te bewaren ipv liggend. De locs staan in ieder geval bij mij in de kast terwijl de wagons wel op hun kantje liggen.

Wat betreft het inrijden, dat gebeurd bij mij ook vrij weinig. Momenteel is daar zelfs nog niet eens de mogelijkheid voor maar wanneer je de locs goed stofvrij bewaard kan er volgens mij ook vrij weinig gebeuren.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe loc inrijden?
« Reactie #25 Gepost op: 11 februari 2009, 13:00:22 »
Het is eerder raadzaam om er niet zo idioot veel olie op te doen dat het er uit loopt. :)

En dit was de standaard hoeveelheid die de fabrikant (Atlas in dit geval) er in gedaan had. En dat is echt niet veel, maar genoeg om er uit te lopen.