Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:12:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
27 November 2025, 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
27 November 2025, 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
27 November 2025, 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
27 November 2025, 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
27 November 2025, 21:44:09
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
27 November 2025, 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
27 November 2025, 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 November 2025, 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
27 November 2025, 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
27 November 2025, 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
27 November 2025, 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
27 November 2025, 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
27 November 2025, 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
27 November 2025, 15:14:45
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
27 November 2025, 11:13:05
  

Auteur Topic: UItleg schaduw station  (gelezen 8675 keer)

Jasper C

  • Beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • J.C. Sound & Light
UItleg schaduw station
« Gepost op: 03 January 2009, 13:20:31 »
Ik zit me een beetje in te lezen met betrekking op het schaduw station, maar ik snap er neit veel van.

Ik heb begrepen dat het gedaan wordt om de tijd van een traject wat te kunnen vertragen en dat met bijvoorbeeld met trein 1 de berg ingaat en met trein 2 de berg uitgaat.

Ook zie ik dat men met veel spiraalsporen werkt om dit te kunnen maken (waarschijnlijk uit ruimte gebrek, gezien de 3% hoogteverschil regel.)

Nu wil ik zonder dat spiraal gaan werken. (zit me er te moeilijk uit en mijn zaagtechnieken zijn heel erg slecht) Zijn er ook andere manieren?

Ik zat te denken om een wissel in de berg te maken waar de ene trein stil komt te staan en de ander dan vertrekt. Of zelfs helemaal zonder wissel.
Waarschijnlijk zou dit dan digitaal op de computer moeten worden afgesteld ofzo. Klopt mijn beredenatie?

En waarom gebruiken mensen een schaduwstation als ze ook gewoon de trein in de berg even stil kunnen laten staan? (wanneer de reden een vertraging van het traject is?)


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2009, 13:34:59 »
Een schaduwstation is eigenlijk een soort garage waar je treinen kan stallen.
In het echt is het zo dat een intercity bijvoorbeeld van Enschede via Hengelo naar Schiphol en terug ongeveer een 5 uur onderweg is.

Voorbeeld:
Nu heb ik op mijn baan Hengelo nagebouwd, althans daar ben ik mee bezig, De trein komt uit Enschede (schaduwstation), de trein zal stoppen op het zichtbare gedeelte van mijn baan (Hengelo) en vervolgens verder rijden naar Schiphol (schaduwstation) na geruime tijd komt de trein echter pas terug, ondertussen heb ik alwel meerdere treinen op station Hengelo gehad, net als in het echt.

Vandaar dat een schaduwstation meerdere sporen bevat, er rijden immers meer treinen naar bijv schiphol, denk aan sneltrein, stoptrein en internationale trein. Dan zou ik dus al minimaal 3 sporen nodig zijn.

Tevens is het geen gezicht om in 1 station 30 treinen te hebben staan, dit is niet echt realistisch. Nu houd ik mijn zichtbare stationsgedeelte netjes door er maar een kleine hoeveelheid treinen in te zetten, de rest "parkeer" ik in een schaduwstation, in mijn geval zelfs meerdere schaduwstations.

Schaduwstations kan je op allerlei manieren bouwen en dat hoeft niet perse met een spiraal of met hoogteverschillen, dit is afhankelijk van de beschikbare ruimte die men heeft.

Jou idee wat je wil toepassen in een berg kan zeker! en is ook de moeite waard denk ik om te doen, juit omdat je trein verloop op je baan dan vele groter is.
Echter hoeft dit niet perse met een pc te gebeuren, ook andere elektrnoica kan hier prima volstaan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2009, 13:35:54 »
Ik ben nu bezig met een ontwerp, vanwege de ruimte moet ik wel in een paar niveaus gaan werken. Anders heb ik geen ruimte om een paar treinen kwijt te kunnen. Met een aantal opstelsporen kan je de treinen laten wachten en laten verschijnen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wvdm

  • Gast
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2009, 08:09:37 »
Een computer hoeft helemaal niet.
Een bistabiel relais kan heel goed wissels schakelen of als seinpaal dienen.

Bovenstaand schemaatje is voor twee sporen. Het stukje rails helemaal links schakelt het wissel en het bistabiel relais bepaalt of het wissel afbuigend of rechtdoor geschakeld wordt. Na het wissel wordt het bistabiel relais geschakeld. De eerste trein gaat over het onderste spoor en schakelt het bistabiel relais. De volgende trein schakelt het wissel op recht door en na het wissel schakelt die trein het bistabiel relais weer om.

Zo kan je de bistabiele relais ook gebruiken om treinen te laten stoppen.
De meeste seinpalen werken volgens hetzelfde , maar dan zit er ook een seinpaal met lichtjes aan vast. Die seinpaal met lichtjes heb je in een tunnel niet nodig, want je ziet hem toch niet.

Succes

groet van
Wil

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2009, 09:04:16 »


Een compleet schema en uitleg van wat Wil beschrijft is hier te vinden.
Dit systeem werkt al een aantal jaren uitstekend op mijn analoge baan.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2009, 09:33:08 »
Sander geeft al een goede uitleg waarom een schaduw station.
OP 1 van eerste banen had ik ook achter een bergwand een klein schaduw station van 2 sporen.
In latere banen is dit steeds groter geworden waarbij het schaduw station op een gegeven moment naar een eigen verdieping ging.
Heb schaduw stations gehad tot 20 sporen die zonder computer aangestuurd werden.
Enige wat ik gebruikte waren relais en reedcontacten, en een magneetje onder de trein ( dus niet eens de duurdere bi-stab relais ) 

De trein zocht netjes zelf een vrij spoor op, en bleef daar staan wachten totdat ik aangaf dat er een trein weer mocht gaan rijden.
Dus niet dat wat je vaak ziet een first-in-first-out princiepe.
maar op aanvraag kwam ze er uit. 1 spoor was altijd doorgaand spoor, als station vol was reed een volgende trein gewoon direct door.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re: UItleg schaduw station
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2009, 16:47:42 »
vind het een interesant onderwerp alleen ben ik nog niet zo technisch

en ik rij analoog.

rob