Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Wat was jullie mooiste treinreis?  (gelezen 25129 keer)

Dave van der Locht

• Offline Offline
Re: Wat was jullie mooiste treinreis?
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2008, 23:31:15 »
Tja.. Mooiste treinreis...

Ik denk dat die nog moet komen.  ;)

Met de trein nooit verder geweest dan Brussel, en vele ritjes in NL.
En juist TELKENS als ik met de trein reis dan is er wat aan de hand.
Enkele voorbeeldjes:
- Zomertour of een lentetour samen met wat vrienden. Het viel PRECIES samen met een EK of WK voetbal.
En wij dachten lekker rustig op ons dooie gemak te kunnen gaan treinen.. Nou niet dus... Elk station werden de treinen voller en voller. Diverse malen zelfs moeten wachten op de volgende trein omdat 't VEEL en VEEL te druk was en de NS hier niet op gerekend had, of i.i.g. er niet op anticipeerde (of kon anticiperen?).
- Ritje Amersfoort (zat ik destijds op kamers)... Vlak voor het station stopt ineens de trein. 2,5 uur lang in de trein gezeten met massa's stinkende (zwetende) mensen voordat we eruit konden/mochten. Bleek een trafohuisje ontploft te zijn in Amersfoort.
- Herfsttour... Bijna de hele treinreis opgescheept gezeten met een zeer irritante stalker. Op het laatste moment de spoorwegpolitie ingeschakeld (geen enkele conducteur gezien onderweg), werd me iets te gortig allemaal.

En zo nog wat dingen... Ik reis vrij weinig met de trein, maar elke keer dat ik met de trein reis is er wel iets.

Maargoed. (Nog) geen spannende mooie treinreis naar het buitenland gemaakt, al is dat wel de bedoeling nog eens of misschien meerdere keren te gaan doen.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 30 December 2008, 23:33:06 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Joeke

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2008, 23:39:44 »
In de zomervakantie gedaan.
Freiburg - Donau-Eschingen ( Hollental-bahn ) en daarna van
Donau-Eschingen naar Offenburg ( Schwarzwald-bahn )
Een prachtige treinreis.
v.r.g. J.V
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2008, 23:54:27 »
- Beroun-praag 's avonds laat in de zomer, in een afgeragd 451-stel en met porcupine tree heel hard aan. (deadwing, mn eerste plaat van die gasten, die muziek heeft zo'n onduidelijk desolaat sfeertje dat er perfect bij paste. Vanwege die rit was ik meteen behoorlijk porcupine tree-fan en moest en zou ik een 451 in model hebben wat nu aardig aant lukken is)
- Laatste trein van de dag Poznan-wolsztyn met stoom in 2001, in zo'n rammelende dubbeldekkerstam met de deuren wijdopen over de poolse vlakte raggen met een roffelende Ol 49 ervoor, af en toe een paar flarden stoom of een hap kolenwalm naar binnen, heerlijk!

dibbetje

• Offline Offline
  • tot op de trein
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2008, 01:13:21 »
''off topic''

Ik vind dat er nu wel heel veel van die draadjes komen met, wat is en wat was enz... Vind niet alle draadjes nuttig ofzo(zo denk ik er over).

''on topic''

Peter H

Ik vind sommige topics ook niet nuttig voor mij (voor anderen is het dan wel weer nuttig), gewoon wegklikken doe ik dan.

Een treinreis kan je het niet noemen maar een ritje met het tandradspoor vind ik de moeite.

stig

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2008, 01:25:49 »
Mijn mooiste treinreis was van Dordrecht naar Gorinchem, 's avonds extra treinen door NS ingezet om mensen naar de stille tocht te brengen, over twee weken alweer 10 jaar geleden. De stemming in de trein was van een ontzettende ja, soort van saamhorigheidsgevoel, oprechte verontwaardiging over wat er gebeurd was. De stille tocht was eigenlijk al in de trein begonnen. Ik was zelfs zodanig ontroerd dat ik een traantje heb weggepinkt. Als ik er nu weer aan denk, kan ik zo dezelfde gevoelens weer oproepen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2008, 02:02:57 »
Misschien niet de mooiste treinreis, maar wel de meest memorabele. De puriteinen onder ons weten het vast zeker maar ik meen dat het 1983 was. Ik moest met mijn oma, inmiddels al weer bijna 10 jaar geleden opgehouden met ademhalen, van Enschede naar Vlissingen. Maar er was een staking van de conducteurs in Utrecht dus het advies was om dan maar via Den Bosch te reizen :-|. Dat betekende dus van Deventer naar Vlissingen met Plan E. Ik weet niet eens meer hoe ik thuis ben gekomen. Hoezo slechte loop van Mat'46 ???? Daarna heb ik altijd een hekel gehad en gehouden aan Plan Ellende. Mooi station Ht, maar ik mijd het nog steeds >:(!
Groet en het allerbeste (materieel) voor 2009 ;),
Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #21 Gepost op: 31 December 2008, 02:15:30 »
Twee jaar terug, in het spoor van de oude "Capitole", van Vierzon (waar ik kampeerde om de lijn Parijs-Toulouse te verkennen) naar Parijs en terug. Getrokken door een BB9200, regelmatig typisch Franse verlaten huizen/fabrieken passerend en dan het prachtige Gare d'Austerlitz binnenkomen... zo moet reizen ooit bedoeld geweest zijn! Hopelijk nog een keer terug om dan helemaal naar Limoges of zelfs Montauban te gaan. De sfeer die in het BB300 boek werd opgeroepen proef je langs de lijn nog steeds.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 31 December 2008, 04:19:04 »
De mooiste treinreizen tot nu toe waren voor mij met de trein van Nederland naar Italie toe en recentelijk met de 'mag-lev' trein in China.
De reis naar Italie toe was mooi vanwege de natuurgebieden waar de trein doorheen rijdt.
De reis met de ' maglev' trein was niet erg lang, hooguit een 20 minuten maximaal, vanaf Shanghai-Pudong Airport naar Shanghai zelf en terug, maar was indrukwekkend vanwege de hoge snelheid waarmee de trein zich voortbewoog, 432km/u is de bedrijfs-snelheid.

Met vriendelijke groet,

Peter.

genincr

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2008, 07:52:07 »
Dat was toen er GEEN treinen reden tussen Eindhoven en Den Bosch......

Op één van de touringcars die het vervangende vervoer verzorgden was ik chauffeur.

Ik had de "reserve-bus"........ hele dag stilgestaan op station Eindhoven.  :-|

Ruben67

• Offline Offline
  • Rijden met alles wat mooi is.
« Reactie #24 Gepost op: 31 December 2008, 08:08:45 »
Museumritje met de blokkendoos NSM afgelopen zomer. Als je zo'n 100 km/u gaat met deze nostalgie geeft dit een totaal andere snelheids beleving. Misschien even vermeldenswaard. Mijn zoontje van vier hield eerder op de dag al bij hoog en bij laag vol tegen de conducteur dat hij in de Thalys zat. (Plan V) maar ja zo ken ik er nog meer. 8)

Ton van Zelst

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • zonder dwarsliggers rijden er geen treinen !!!!
« Reactie #25 Gepost op: 31 December 2008, 08:17:39 »
Heb er erg veel gemaakt dit jaar, Al zo wie zo bijna geheel Nederland, maar het mooiste was toch het grote stoomevenement in Treignes in België (waar op de kaart Frankrijk als een blindedarmpje in België steekt. ) het laatste week-end in september. Komend evenement in september staat trouwens in het teken van 150 jaar Luxemburgse spoorwegen. De moeite waard er eens naar toe te gaan (Vanuit Zoetermeer ongeveer 350 km)

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #26 Gepost op: 31 December 2008, 08:19:08 »
Heb aan diverse treinreizen goede herinneringen, soms gewone dienstritten (zomer, alle raampjes open, mooie dames op perrons en in de treinen, kortom heerlijk sfeertje  ;) ), maar ook enkele NVBS-excursies hebben een bijzondere indruk gemaakt. O.a. die ene waarbij we met een 2400 en Plan E de lijn Groningen - Drachten hebben gereden. Het is een heel bijzondere ervaring om met zo'n "echte" trein dwars door dorpskernen te rijden/knarsen. Zie nog hoe een demper van het draaistel onder me rakelings langs geparkeerde auto's scheerde... Ook verloor iemand aan boord zijn bril, omdat een verkeersbord binnen profiel stond (!). Kortom, het betere rimboerijden. We hebben het nu over zo'n 25 jaar geleden, tegenwoordig kan en mag er veel minder door hogere kosten en strengere veiligheidseisen.

groeten, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

hoefhaan

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 31 December 2008, 08:32:02 »
Een vakantierit met de rugzak op van Middelburg naar het uiterste puntje van de ardennen, de laatste treintjes waren echt boemeltjes over een boemelspoortje naast een diepe afgrond. Best spannend, maar toch heel leuk!!

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #28 Gepost op: 31 December 2008, 08:34:02 »
Moeilijk kiezen, sommige simpelle reisjes kunnen leuker zijn dan heel uitgebreide.

Van de uitgebreide, onze Amtrak reis New York-San francisco

Veel mooier dan ik verwacht had!

Maar ook heel leuk was de NVBS Plan U rit:

Om maar wat te noemen :D
Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 31 December 2008, 08:34:36 »
Mij schieten 2 reizen te binnen:
- Coimbra-Sao Martinho do Porto (Portugal). Deur open, kont op de vloer en voeten op de treeplank. Lekker naar buiten turen over een landschap in de warme avondzon en met de geuren van de avond in je gezicht. De conducteur had er geen problemen mee, hij tikte me op m'n schouder voor het kaartje en liet me verder gewoon zitten.
- Thessaloniki-Alexandroupoli (Griekland). Mooi landschap en een terug-in-de-tijd-gevoel. Grote Amerikaanse dieselloc, 2 rijtuigen, weinig passagiers, bij elke overweg toeteren en alles over een enkelspoor. Halverwege de reis een uurtje wachten op de tegentrein (vertraging) en dan in een winkel tegenover het station even gaan shoppen. De conducteur geeft aan wel op je te wachten

Dit zijn allemaal reizen uit mijn interrailtijd (eind jaren '80, ik word oud  :-|). Recenter; 2004, rondje Peleponnessos (Griekenland) per trein. Smalspoor, fraaie landschappen, 2 treinen per dag, zo heb ik het graag.
No dress rehearsel, this is our life.