b. of je je nu blauw betaalt of niet maakt voor de wet niet uit... zie citaat Spoorwegwet:Citaat§ 6. De verzekeringsplichtArtikel 551. De spoorwegonderneming die van de hoofdspoorweg gebruik maakt, is verplicht ter zake van dat gebruik een verzekering te sluiten en in stand te houden, waarmee haar uit wettelijke aansprakelijkheid voortvloeiende financiële risico's voldoende zijn gedekt.3. Artikel 6 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen is van overeenkomstige toepassing.
§ 6. De verzekeringsplichtArtikel 551. De spoorwegonderneming die van de hoofdspoorweg gebruik maakt, is verplicht ter zake van dat gebruik een verzekering te sluiten en in stand te houden, waarmee haar uit wettelijke aansprakelijkheid voortvloeiende financiële risico's voldoende zijn gedekt.3. Artikel 6 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen is van overeenkomstige toepassing.
Ik heb voor de duidelijkheid maar even aangegeven dat het hier over wettelijke aansprakelijkheid gaat en niet over het verzekeren van een compleet materieelpark.
Overigens lijkt het me ook niet meer dan logisch dat je zo'n grote hoeveelheid voertuigen niet gaat verzekeren.
NS weet van te voren al wat ze per jaar gemiddeld aan schade kwijt zijn. Daar kun je dus op begroten. Zou je hier een verzekering voor willen afsluiten, dan betaal je aan premie nog steeds evenveel als voor de schade (de verzekering is immers ook niet gek), maar je betaalt ook nog eens de overhead en winst van de verzekering.
Ergo: hoe meer voertuigen je hebt, hoe onaantrekkelijker een verzekering wordt.