Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:35:19
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door frans51
Vandaag om 19:34:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Lobomotion69
Vandaag om 19:09:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:56:28
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 17:55:34
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 17:26:28
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
  

Auteur Topic: afremmodules  (gelezen 4159 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
afremmodules
« Gepost op: 28 December 2008, 13:48:39 »
Ik kom niet uit de hoeveelheid info wat betreft afremmodules van de verschillende fabrikanten(Uhlenbrock, Viessmann).

Ik rij zelf digitaal met een intellibox(dcc) en wisseldecoders van Uhlenbrock.
In mijn locomotieven zitten decoders van Lenz en Esu.

Nu wil ik dus dat mijn loc's voor de seinen netjes afremmen. Maar ik lees bij de diverse fabrikanten alleen maar over Motorola en dat heb ik dus niet.

Waar moet ik zoeken voor een geschikte? Of hoe zit dit eigenlijk inelkaar.

Dion
groetjes Dion

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: afremmodules
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2008, 14:08:18 »
Gebruik daarvoor een Remgenerator en rembooster. In de Power 3 van Uhlenbrock zit dat ingebouwd.
De remgenerator los is van Lenz de LG100. Zoek daar maar eens op in dit forum, recent nog besproken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Anne W

  • Gast
Re: afremmodules
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2008, 14:34:07 »
Beste Dion,

Een ander alternatief is om met een PC te gaan rijden, heb je daar al over nagedacht?

Groet, Anne W

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: afremmodules
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2008, 14:35:30 »
Hallo Wim,

Dank je voor je snelle reactie.

Wat betreft de remgenerator Lenz LG100 zal ik eerst eens gaan lezen wat er op het forum staat.

Beschik zelf over 2x Power3 dus dat heb ik al. Als ik je goed begrijp heb ik nu de rembooster dus al en is de onbrekende link de remgenerator?

Ik lees ook nog even de gebruiksaanwijzing van de Power3 over dit onderwerp.

Dion

groetjes Dion

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: afremmodules
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2008, 14:46:43 »
@anne W,

Ik heb een tijdje geleden inderdaad er over nagedacht om met een PC te gaan rijden.
Ik ben toen tot de conclusie gekomen dat ik dit niet wilde en vond tevens de investering te hoog om dit te gaan doen. Het ging toen voornamelijk over de besturing van wissels en seinen en heb toen voor een alternatief gekozen, IB-Switch.

Bedankt voor het mee denken.

Dion

groetjes Dion

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: afremmodules
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2008, 14:57:03 »
Besturen van wissels en seinen daar heb je een decoder voor nodig.
Die heb je toch ook nodig als je een IB-Switch gebruikt, dus is de IB-Switch een extra investering die bij computersturing niet nodig is. Volgens mij is de werkwijze welke je nu volgt vele malen duurder.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: afremmodules
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2008, 15:11:10 »
Heb inderdaad met de IB-switch ook wissel/seindecoders nodig.

De investering in een IB-switch is goedkoper dan de inverstering in een extra computer, terugmelders en alle andere bijkomende spullen voor het rijden met een PC. Dat was toen de conclusie uit het gene wat ik wilde en hier en daar heb gevragen/uitgezocht. Hoe dit nu zit weet ik niet want dat heb ik niet meer onderzocht.

Ben wel uitgegaan van nieuwe spullen en van bekende fabrikanten, geen evt. zelfbouw. Niets te nadelen van zelf bouw of zelfbouwers want dat wil ik hier niet mee zeggen.

Groeten,

Dion
groetjes Dion

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: afremmodules
« Reactie #7 Gepost op: 28 December 2008, 15:17:38 »
Voor de prijs van 219,-- kun je heel erg veel terugmeldpunten kopen. En een oude PC vanaf een 486 DX66MHz met Win98SE is voldoende om je modelspoorbaan aan te sturen. Die heeft vast nog wel iemand ergens staan.

Meer heb je niet nodig.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: afremmodules
« Reactie #8 Gepost op: 28 December 2008, 15:36:06 »
Wat betreft de terugmeldpunten geloof ik je op je blauwe ogen. ;)  Want heb daar echt geen idee van. Maar dat zoek ik natuurlijk even uit.

Het grootste hekelpunt noem je al een oude PC en dat is niet wat ik toen  wilde en nu eigenlijk ook niet.
Een nieuwe laptop die voldeed aan de gestelde eisen om het aan te sturen was het uitgangspunt, dit hield niet in de duurste.

Zoals ik het dus eigenlijk wou of wil is het duurder, maar dat was uiteraard een keuze.

De Ib-switch heb ik toen der tijd gekocht voor 189 euro. Tot nu toe kan ik hier goed mee vooruit. Loop nu alleen aan tegen het afremmen van de loc's.

Uiteraard sla ik jullie advies niet in de wind en ga er toch weer eens mee aan de slag.

Groeten,

Dion

groetjes Dion

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: afremmodules
« Reactie #9 Gepost op: 28 December 2008, 15:57:40 »
De gebruiksaanwijzing van de Power3 doorgelezen, een aantal dingen zijn mij niet duidelijk of weet ik niet zeker.

BLZ.4 power 3 is een multiprotocol booster. Het heeft een aparte inschakelbare keerlusautomaat en is omschakelbaar naar een NMRA compatible dcc remgenerator.

Ben ik nu mijn Booster die ik gebruik voor te rijden kwijt als ik gebruik maak van de remgenerator? Is het dus kiezen tussen booster of remgenerator of zijn ze allebei tegelijker tijd aanwezig voor gebruik?

BLZ.12 5.3 gebruikskeuze.
schakelaar 2 aan - remgenerator aan(lijkt mij duidelijk).
schakelaar 3 uit -  boosterbedrijf uit te schakelen(niet duidelijk)

Het laatste lijkt mij een fout want schakelaar 3 is keerlus.

BLZ.13 Als omschakelaar met een treinbeinvloeding kan b.v een railbezetmelding met relais gebruikt worden.

Dit zou dus een seinpaal(heb zelf Viessmann seinen) kunnen zijn?

Als ik het geheel tot nu toe goed begrijp heb ik nodig:

Power3 met de remgenerator(is aanwezig) een Lenz lg100 en seinen(aanwezig).

Groeten,

Dion

groetjes Dion

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: afremmodules
« Reactie #10 Gepost op: 28 December 2008, 16:14:46 »
Hallo Dion
Heb je ergens de nederlandse gebruiksaanwijzing gezien van de power 3
of heb je die zelf?Vooraleer dat ook aan te schaffen zou ik dat toch eerst eens willen lezen.
Dito

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: afremmodules
« Reactie #11 Gepost op: 28 December 2008, 16:36:55 »
Dito,

Alle nederlandstalige handleidingen van Uhlenbrock zijn via de verdeler in nederland te downloaden.

http://www.hobbytime.nl/index.php?id=13&hoofd_id=1

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: afremmodules
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2008, 16:52:59 »
Dank Wim
Intussen gedownload.
Dito

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: afremmodules
« Reactie #13 Gepost op: 28 December 2008, 17:02:32 »
Citaat
Een nieuwe laptop die voldeed aan de gestelde eisen om het aan te sturen was het uitgangspunt, dit hield niet in de duurste.

Op deze manier wordt het wel een dure aangelegenheid...ook oude laptops, aar alleen windows en Koploper op draaien is meer dan voldoende voor je baan.
Ik durf te stellen dat je dit soort laptops voor nop zou moeten kunnen opscharrelen. Kwa geld voor je pc ben je niet veel kwijt.
Met de bezetmeldprinten van Wim Ros of Huib Maaskant ben je ook geen kapitaal kwijt. En volgens mij hoef je die niet allemaal zelf in elkaar te zetten dus is het ook nog eens plug-and-play.
Met de aanschaf van een IB-switch en vervolgens weer remgeneratoren ben je m.i. ook duurder uit.

Goed, geheel mijn idee, jij bent uitgegaan van wat anders, ook prima. Het is immers jou manier van hobby'en, ik kon me alleen niet helemaal vinden in jou beredenering vandaar mijn reactie hier.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: afremmodules
« Reactie #14 Gepost op: 28 December 2008, 18:13:12 »
Hallo Sander
Ik denk dat Dion ook op dezelfde golflengte van mij zit,namelijk een pc schrikt een beetje af en zeker in mijn geval dat ik van programmeren en zo niet veel afweet.Mee werken geen probleem maar ik heb ook koploper gelezen en ik denk dat het gebruik van een ib switch in het begin toch wat simpeler is,daar waar een pc toch tenvolle moet gebruikt worden.
Ik ga er zeker nog eens over nadenken want mijn baan is voor een gedeelte operationeel maar gewoon met de treinen rijden is goed voor twee maar drie wordt al een hele klus om geen aanrijdingen te hebben.
Dito