Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 19:16:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3814672 keer)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12105 Gepost op: 08 April 2016, 08:02:38 »
Hoi Jerry

Ik heb nog wel wat foto's zowel van het eerste model als het latere model. Het vierkante model was ook aanwezig. Erg leuk die Opel Blitzen. Ruud als het teveel wordt wil ik wel een appart draadje starten maar die oude brandstof wagens zijn wel heel leuk voor de modelbaan.
Van Wiking bestaat er ook een model met een Unimog trekker met 2 aanhangers waar ook groot volume kolen mee werden getransporteerd . Heb hier helaas geen foto van.



en hier de vierkante



« Laatst bewerkt op: 08 April 2016, 17:15:09 door rotaspeed »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12106 Gepost op: 08 April 2016, 16:32:26 »
 (y)

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 483
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12107 Gepost op: 08 April 2016, 17:21:17 »
volgens mij had mijn oom een ronde blitz met een 6 pitter om naar de veiling te rijden.

mvg aad

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12108 Gepost op: 11 April 2016, 22:18:48 »
De ene vrachtwagen met kolen rijdt weg en de andere lege staat klaar om gevuld te worden.



Over de oplegger van dit type staat in de Miba spezial 108 dat het gaat om een 'Seitenkipper'. Kennelijk kan men dus deze oplegger ook zijwaarts laten leegkiepen, bijvoorbeeld in een kolenbunker, in een open ruimte bij een handelaar of zelfs in een wagon (vanaf hoogte).

Het rechtse modelletje op de foto is oorspronkelijk de stokoude oranje versie van Kibri, die ik grijs geverfd heb. De oorspronkelijke Mercedestrekker van Kibri was te modern (tijdperk IV) en heb ik daarom vervangen door een tijdperk III-trekker van een ander merk.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 April 2016, 22:21:36 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12109 Gepost op: 11 April 2016, 22:53:46 »
Als je kijkt naar de constructie,lijkt de lege (en de foto) met cilinders en kleppen(als de wagons) te zijn uitgerust
De volle heeft een schaar constructie ,en kan dus niet kippen
Deze zal dus met een transport band ,of op een (dacht in je draadje ergens in de beginne)speciale kip vloer gereden en dan achterover omhoog met de vloer geledigd worden
Net als de zijlossing vroeger bij de bieten wagens ,en bij de brouwerijen de gerst wagens

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12110 Gepost op: 13 April 2016, 09:26:08 »
De twee opleggers zijn identiek. Aan de ene zijde ziet de opbouw er alleen iets anders uit dan aan de andere kant. Hoe het ook zij, het model ziet er interessant uit.
Kibri heeft nu ook een versie uitgebracht voor op de grens van tp III-IV met een andere MB- trekker en opdruk Ruhrkohle.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 13 April 2016, 10:40:11 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

anha70

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12111 Gepost op: 13 April 2016, 21:42:23 »
Als je op kohlen kuli zoekt op google vindt je meer afbeeldingen en beschrijvingen over deze opleggers en bakwagens
groet anha

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12112 Gepost op: 14 April 2016, 19:30:29 »
Ja, dat klopt inderdaad.

Vandaag de kolenwagen met de trekker Büssing LS 11 opgehaald. Leuk geheel, deze trekker met de inmiddels overbekende oplegger. Twee chauffeurs overleggen:



In Brekina autoheft 2016 staat een artikel over dit type vrachtwagen-oplegger. Hieruit blijkt zonneklaar dat er van kiepen geen sprake meer is. Via de transportband worden de kolen gelost. Op die manier kon dat heel nauwkeurig. Met behulp van een hulpstuk kon er ook om een hoek worden gelost:

(detail van een foto uit Brekina autoheft 2016)


Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 14 April 2016, 19:50:18 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

william_2

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van mijn baan
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12113 Gepost op: 15 April 2016, 12:40:00 »
Mooi plaatje/vrachtwagen  (y)
Zou bijna ook H0 gaan rijden, maar dat krijg ik er nu niet meer door vrees ik  ;)

Groeten,
William
Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12114 Gepost op: 15 April 2016, 13:59:30 »
Dank je, William.



Locs blijven ook bij Fleischmann steeds korter leverbaar. Drie jaar geleden verscheen de E 60, nu is ze niet meer nieuw leverbaar en gaat ze in de uitverkoop met 50 euro korting.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 15 April 2016, 15:21:12 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12115 Gepost op: 15 April 2016, 17:17:47 »
Er wordt wel gezegd dat DB-tijdperk III-rijders bofkonten zijn, omdat voor hen in model vrijwel alles te koop is. Waar, maar toch niet helemaal. Ik kwam in Fritz Willke een foto tegen van een lagevloerwagen uit de eerste helft van de jaren zestig, een SSis60. Deze wagen is tussen 1962 en 1965 gebouwd in 120 exemplaren. Helaas niet in model te krijgen. Dit is het origineel:



Opvallend aan deze wagen is m.i. dat het gaat om een tweeassige wagen. De latere lagevloer- of combiverkeerwagens zijn vrijwel allemaal draaigestelwagens met vier of zes assen. Deze tweeasser heeft duidelijk overeenkomsten met de Franse tweeassige kangoeroewagens, die momenteel leverbaar zijn bij REE Models.

Welke fabrikant gaat zich eens aan dit DB-modelletje wagen? Lijkt me absoluut een markt voor.

Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12116 Gepost op: 17 April 2016, 17:23:14 »
Er staat me bij dat Liliput ooit eens zoiets in het assortiment gehad heeft. Al waren dat volgens mij wagens op draaistellen (en dus met meer dan 2 assen), weliswaar met wielen met een zeer kleine diameter, maar toch. Het zou zomaar eens kunnen dat ik die dingen nog ergens in een vergeten doos heb liggen, inclusief koppelwagen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12117 Gepost op: 17 April 2016, 17:25:35 »




Ja dus. Nu eens kijken of ik die van mij nog terugvind.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12118 Gepost op: 18 April 2016, 10:33:26 »
"dat Liliput ooit eens zoiets in het assortiment gehad heeft"

Exact, 'zoiets'. Dat geldt wel voor meer fabrikanten. Maar het exacte tweeassige model is bij mijn weten nooit gemaakt.

De SSis 60 is tussen 1962 en 1965 gebouwd in 120 exemplaren. Na 1965 werd de benaming gewijzigd in Laas-z 608. Aan het eind van de jaren zestig of het begin van de jaren zeventig verscheen de opvolger van die lagevloerwagen. Die opvolger had draaistellen met vier of zes assen. Die wagen kreeg de aanduiding Saads 704. Dit model met vier assen is door Roco gemaakt voor tp IV, tussen 1992 en 2000 uitgebracht beladen met een vrachtwagencombinatie en tussen 2001 en 2003 onbeladen. Artikelnummer 47540.





Hiervan afgeleid zijn de wagons die aangeduid werden als ROLA (Rollende Landstrasse), draaistellen met 8 assen per wagen, verkrijgbaar bij Fleischmann en Marklin.
Model Fleischmann:



Het model van Liliput lijkt hier sterk op.

Ik meen dat de SSis 60 vaak in paren op het spoor ingezet werd. Hier een foto uit 1964:



Chauffeurs moesten wel even wennen bij het beladen van dit type wagon, getuige onderstaande foto uit 1968 waar de trekker met het rechter voorwiel naast de laadvloer is terechtgekomen. Het is de vraag of de wielophanging nu volledig afgebroken is:


(details van foto's uit 'Frits Willke', p. 144-145, VGB 2015)

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 18 April 2016, 18:04:10 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12119 Gepost op: 18 April 2016, 16:57:05 »
Nou ja, dat zei ik, zoiets;)
Volgens mij was het grote voorbeeld van dat Liliput-geval een voorloper van die wagens die later door GFN zijn uitgebracht (onder de naam "Rollende Landesstraße"). Voor die Liliput-wagens had je koppelwagens nodig, eigenlijk rongenwagens die aan één kant aan de lagevloerwagens gekoppeld konden worden. De wagens van Fleischmann kunnen, om ze te koppelen aan 'normale' wagens, uitgerust worden met speciale, afneembare, "buffelbalken".

(Ik heb me een ongeluk gezocht naar die Liliputdingen, maar volgens mij heb ik ze niet meer.)