Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:05:22
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3814089 keer)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9615 Gepost op: 26 September 2014, 06:55:30 »
Mooie combinatie zo, met die umbauers!
Heußenstein : HO, DB 1957

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9616 Gepost op: 27 September 2014, 12:41:09 »
Ja, leuk hè.

Ik denk erover nog een Daf aan te schaffen die in de omgeving van Schwarzburg vlees ophaalt:



Deze Bussing 12000, die dit najaar bij Brekina uitkomt, staat ook op mijn verlanglijstje:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 27 September 2014, 13:47:36 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9617 Gepost op: 30 September 2014, 11:46:03 »
Jan is in de weer geweest met een spitsdakwagentje. Leidde bij mij tot inspiratie voor een scène.

Groente en fruit uit Italië wordt soms in spitsdakkoelwagens gebracht. Vaak zijn die oranjeroodbruin, maar soms ook zilverkleurig. Op een opstelspoor van de goederenoverslag:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 30 September 2014, 11:52:10 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9618 Gepost op: 30 September 2014, 12:05:26 »
Hallo Ruud,

Weer een super plaatje (y)
Wel even een vraagje, op de linker kant van de foto staat een grijze LKW.
Is dit een combinatie voor "Von Haus zu Haus" containers?
Zo ja, heb je dan misschien voor mij het merk/nummer?

Grtz, Henk
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9619 Gepost op: 30 September 2014, 12:14:32 »
Dank je, Henk. Die grijze LKW is inderdaad een combinatie voor Von Haus zu Haus-containers. Dit is een oude Albedo-wagen, die ik zelf heb gesuperd met opschriften en striping. Niet meer leverbaar, maar Brekina brengt dit najaar eindelijk weer zo'n wagen uit (met Artitec-oplegger): http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Brekina/90-4-0-229695-013002-0-0-3-3-0-0-grp-de-h-0/ein_produkt.html

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9620 Gepost op: 01 October 2014, 17:34:57 »
Diepladers of kuilwagens beladen met een transformator bestaan al heel lang. Marklin heeft een paar van die modellen sinds mensenheugenis in het assortiment. Google maar eens op Tiefladewagen modellbahn afbeeldingen en je krijgt die te zien. Ik kan me van vroeger herinneren dat speelmerken als Jouef en Lima ook zulke wagens hadden.

Nu zie ik dat een paar merken tegelijkertijd met een nieuw model in deze categorie komen.
Fleischmann:



Roco:



Electrotren:



Flm is voor tp III, Roco en Electrotren voor IV. De trafo bij Flm ziet er beroerd uit, die van Roco en Electrotren lijken van dezelfde fabrikant te komen, al zijn de trafo's niet helemaal identiek. Zou wel aardig zijn als die los verkrijgbaar zouden zijn. Ik ken alleen losse trafo's van Kibri, maar die zijn kleiner. De prijsverschillen tussen de wagens zijn enorm. Electrotren kost ongeveer 38 euro, Flm en Roco meer dan het dubbele daarvan, dus tegen de 80 euro.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 01 October 2014, 20:03:10 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9621 Gepost op: 01 October 2014, 19:09:47 »
Zo'n transformator is een behoorlijk zwaar ding. Volgens mij zorgen de trafo en wagen samen voor een veel te hoge asdruk. Dat geldt zeker voor de vierasser.

Groet,
Bas

macarony

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
  • blijf niet te lang "plakken".
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9622 Gepost op: 01 October 2014, 19:40:05 »
Helemaal juist Bas, ik heb ooit , op een blauwe maandag bij Smit in Nijmegen gewerkt.
De trafo's werden s'nachts door speciale wagen (zwanenhals type) opgehaald, Trix had ooit zo'n model en Kibri ook.
De trafo werd begeleid door een of twee containers met materiaal dat op de plaats van aankomst op de trafo werd gemonteerd, b.v. de isolatoren,
dus deze zaten tijdens het transport nooit op de trafo.
Ook reed er een personen/materiaal wagen mee, voor het speciaal transport.
Groetjes, Ton.

macarony

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
  • blijf niet te lang "plakken".

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9624 Gepost op: 01 October 2014, 19:44:29 »
Al moet ik eerlijk zeggen, dat ik geen lor verstand heb van dat soort dingen, maar ik meen begrepen te hebben dat een groot gedeelte van het gewicht van zo'n transformator voor rekening van de koelvloeistof (olie) komt. Als dat zo is, dan neem ik aan dat, als zo'n ding op transport gaat, men het gewicht zoveel mogelijk zal willen beperken en het ding dus zonder die vloeistof op een wagon zal laden.

Aannemende, dat zo'n dieplader, of kuilwagen, is gebouwd voor een asdruk van 20 ton, dan zal op zo'n vierasser nog altijd een apparaat van 80 ton kunnen staan, op de zesasser dus 120 ton. Da's best een hoop, lijkt me.

Die kuilwagen van Electrotren lijkt sprekend op het model dat Lima ooit heeft uitgebracht:



Als ik me goed herinner, heb ik er destijds een Gulden of twintig voor betaald. Niet veel meer, in elk geval.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9625 Gepost op: 01 October 2014, 19:53:50 »
Hoe het ook zij (te zwaar voor een kuilwagen of niet), ik heb wel een aardige transformator gevonden die op zo'n kuilwagen/dieplader zou passen: een vrachtwagenbouwdoos van Kibri, al lang niet meer nieuw verkrijgbaar. Maar misschien nog wel gebruikt. Deze trafo ziet er aardig realistisch uit, als begrijp ik dat de isolatoren er voor het vervoer af zouden moeten:



Deze trafo lijkt trouwens heel erg op de trafo die op de Roco-wagen staat.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9626 Gepost op: 01 October 2014, 19:54:53 »
Hi Ruud,

Ik zag onlangs op een foto van Jaap (JaJo) een pakket staan van het Umspannwerk van Faller
Misschien heb ik het mis maar staat deze for sale aanstaande zaterdag

En daar zit ook een trafo in . danger high voltage

Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 01 October 2014, 19:56:49 door tuurtje »
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9627 Gepost op: 01 October 2014, 20:02:09 »
Arthur, dat is wel een goede tip! In principe ben ik zaterdag in Houten. Kan ik dit meteen eens even bekijken bij Jaap in z'n kraam. Misschien komt het dan in mijn kraam te pas ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9628 Gepost op: 01 October 2014, 20:15:25 »
Vast wel. Meestal kraamt Jaap geen onzin uit.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12178
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9629 Gepost op: 01 October 2014, 22:16:06 »
Het verbaast me overigens niets dat Flm de dieplader weer uitbrengt met een nieuwe lading. Deze fabrikant heeft daar een lange traditie in. De wagen, die in de basis al uit 1958 stamt, is ooit geleverd met een Brown Boveri-trafo, een laadkist, een mini-duikboot (in zeldzame havenset), diverse soorten betonnen dakdragers, een betonnen brugdeel, een silo en een hoge druk verbrandingsketel van Demag. (met dank aan de database van Mart Brouwers). Die laatste is het meest apart en zeldzaam. Het was een eenmalige uitgave in 1994 (artnr. 94 5296):



Groet,
Ruud

 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus