Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:59:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 13:08:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 09:33:26
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:06:45
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3954871 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12405 Gepost op: 13 October 2016, 23:04:53 »
Hallo Ruud,

Prachtig dat station Lindental.,Pure nostalgie.
Mijn vader heeft dat in 1967 ook voor mij gebouwd. Met dat seinhuis.
Ook een perron dat volgens mij nog een voorganger is van deze.(met oranje zijstrips)
Hoe zit het trouwens met de maximale beladingsgraad van je wagens?
is drie van die fikse stalen balken niet wat zwaar?
ga zo door!

groeten jandcargo

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12406 Gepost op: 14 October 2016, 11:37:13 »
Hallo Jan,

Dat seinhuis paste er perfect bij met die speciale daklijnconstructie - had ik ook. Ik heb op zolder nog een paar dozen met oud gebouwd spul uit de jaren zestig. Misschien zitten het station en het seinhuis daar nog wel in. Daar zou ik een dioramaatje mee kunnen bouwen. Wie weet. In Houten zie ik het station en het seinhuis ook wel eens liggen in gebouwde vorm.

Ja, die stalen balken kunnen wel eens te zwaar zijn voor die rongenwagen. Een zwarelastwagen is dan een betere keuze.

Van de laatste Houten ook nog wat verf, wash en poeders meegenomen voor het aanbrengen van roesteffecten:



Ik zag in Houten ook de aangekondigde tweeassige ketelwagensets Bauart Deutz van Esu al liggen. Nauwkeurig bekeken. Ik vond ze er erg goedkoop en weinig gedetailleerd uitzien. Daarom laten liggen, mede ivm de hoge prijs (99,95). Er zijn twee sets, voor tp 3, dit is artnr. 36200:



De andere set vind je hier. Onderaan een informatief overzicht over deze wagens.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 14 October 2016, 12:38:11 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12407 Gepost op: 14 October 2016, 13:11:02 »
Hoi Ruud

Voor je stellwerk zou je ook nog faller  B 121 kunnen overwegen. Echt zo'n jaren 50 stellwerk

Groet Harry

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12408 Gepost op: 14 October 2016, 15:40:54 »
Hoi Ruud

Voor je stellwerk zou je ook nog faller  B 121 kunnen overwegen. Echt zo'n jaren 50 stellwerk

Groet Harry

3 of 4 in een rij met een halve meter betonmuur er tussen....
Of ben ik de enige die dat ziet.. ;D ;D
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12409 Gepost op: 14 October 2016, 16:19:49 »
 :police: :police: :police: ;D
Groet van Ben

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12410 Gepost op: 16 October 2016, 17:14:30 »
In Duitsland besteld en gisteren al ontvangen: twee boeken over goederenwagens. Het boek over open zelflossers vind ik niet veel toevoegen aan deel 4 van de serie Goederenwagens over dit type wagens. Er worden wel wat inmiddels nieuw verschenen modellen besproken en er staat interessant beeldmateriaal in, maar dat is het dan wel. Ook het boek over de ketelwagens is erg schatplichtig aan Goederenwagens deel 7 over tweeassige ketelwagentjes.



Een interessante foto in het zelflosserboek zijn open wagens met een dekzeil.



Er wordt een hoofdstukje gewijd aan het zelf maken van zo'n afgedekte zelflosser.

In beide boeken is behoorlijk veel aandacht voor het verbouwen van bestaande wagentjes zodat ze realistischer worden. Hier zie je daar een voorbeeld van bij een Fleischmann ketelwagentje.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12411 Gepost op: 17 October 2016, 12:12:18 »
De Eds wagons mijn dekzeilen ben ik in jaren 70/80 geregeld tegengekomen bij de DR.
er was klaarblijkelijk gebrek aan Tds en men behielp zich op deze manier,het trekken van dekzeilen.
zal niet eenvoudig gegaan zijn,zo'n hoge wagon afdekken met mankracht en ladders

mvrgr
willem
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12412 Gepost op: 17 October 2016, 13:33:32 »
Willem, het zal inderdaad niet makkelijk zijn geweest. In het boek van Carstens wordt dit in model getoond. Ik vind het eerlijk gezegd niet erg overtuigend gedaan, want het dekzeil zit niet strak genoeg:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12413 Gepost op: 17 October 2016, 13:40:15 »
nee,dit zou door de wagenmeester afgekeurd worden  :D
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12414 Gepost op: 17 October 2016, 22:22:11 »
Hallo,

Ik meen mij te herinneren dat we de zelflossers met dekzeil ook bij de NS hebben gehad.
Dit ten behoeve van het vervoer van soda en/of zout.
Helaas kan ik het plaatje niet meer vinden.

groeten jandcargo

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12415 Gepost op: 17 October 2016, 22:27:46 »
Ik vind net de bron van mn hersenspinsel

Nochmal die Quelle: Sachse, Erikjan (2004). "Zelflossers met Dekzeil. Voorbeeld en Model". In: Rail Magazine. Voorbeeld & modelspoor 220. S. 54-60.

groeten jandcargo

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12416 Gepost op: 18 October 2016, 19:39:27 »
Heerlijke foto uit 1954, te zien in het ketelwagenboek van Carstens:



Eenvoudig in model om te zetten.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12417 Gepost op: 20 October 2016, 14:05:44 »
Overleg op het laadperron:



Twee wagentjes voor weinig afgelopen keer op Houten aangeschaft. De zuurvatenwagen is van Piko (artnr. 54253) en de open Om 21 van Liliput, af fabriek geweatherd (artnr. L235032).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1315
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12418 Gepost op: 20 October 2016, 15:12:53 »
Dieter: wie am himmel kriegt man ein Sauerwagen nun so sauber?  :P
Wally: ganz einfach, neue Dreft und bischen arbeitslust  :angel:
Dieter: hoffe dan das die Ruud nicht schnell vorbei komt mit seine Pinselchen und Verwitterungs schweinerei
Wally: besser nicht nein, wir mussen seine verschmutzung schon zu oft verdauen, so komt die Arbeit nie fertig  ;D ;D
Groet van Ben

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12419 Gepost op: 20 October 2016, 15:57:32 »
Mooie wagens weer
van die zuurwagen wil ik wel een  stuk of 5 hebben
Energ vies hoeft ie niet
eerder wit uitgeslagen door zuur dampen/resten