Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door MOVisser
Vandaag om 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 22:32:53
Rails roestig verven door hervé
Vandaag om 22:29:08
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
Vandaag om 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
Vandaag om 21:54:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 21:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:47:19
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:39:14
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54

Auteur Topic: Zelfdenkende wissels  (gelezen 11177 keer)

GW

• Offline Offline
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2008, 18:18:11 »
@Gerard,

De term "zelfdenkende wissel" is gebruikelijk in het Fleischmann rail assortiment.
Een Fleischmann wissel kan gebruikt worden als een schakelwissel. Daarvoor moeten echter twee draadbruggen aan de bovenzijde van de wissel tussen de linker- en rechterrailstaaf (Een soort nietjes) verwijderd worden. Het resultaat is dat de wissel de staven van stroom voorziet, naargelang de stand van de wisseltong. Wissels kunnen dan zonder problemen open gereden worden.

Dergelijke wissels kunnen ook gebruikt worden om wisselstraten stroomloos te schakelen.

Let wel... dit werkt bij een analoge voeding.

Grzz,

Hans

@Hans: dankjewel voor je antwoord. Mvg, Gerard

GW

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2008, 18:24:08 »
Dit heeft niets te maken met zelfsdenkende wissels, maar heeft alles te maken met een geleidend punt stuk. Dat moet bij de stand van het wissel de juiste polariteit hebben. Dus als het wissel in de verkeerde stand staat is het punt stuk verbonden met de verkeerde rails, dus gevolg kortsluiting.

Mvg
Wim.

@Wim: Dit was precies de ervaring die ik ook had met mijn digitale baan. DZZZZ, kortsluiting. Toch spreekt de idee van zo'n keerlus in het schaduwstation me erg aan, met maar 50% van de wissels die je hoeft te sturen, dat scheelt per slot van rekening een boel pecunia... Is er een manier om dat digitaal te doen? Is een zogenaamde keerlusschakeling hier een oplossing, of moet de wissel dan wel goed gezet zijn?

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2008, 19:01:47 »
Een wissel moet altijd goed gezet worden of goed staan. Een keerlus is iets geheel anders. Die zet de polariteit van het spoor goed waar de trein op staat, of waar de trein naar toe rijd. De polariteit van een keerlus mag pas terug omschakelen als de gehele stroomafnemende trein zich daarin bevind, dus dit kan nooit de oplossing zijn voor een puntstuk van een wissel.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paul Haagsma

• Offline Offline
    • De software (tja waarvoor...)
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2008, 19:35:41 »
Wim,

Goh we zijn het weer niet eens  ;D

Ik heb zelf in mijn schaduwstations voor het uitrijden wissels waarvan de aandrijving er is afgesloopt en die netjes worden opengereden zonder enig probleem. Wel zijn het wissel waarbij het puntstuk GEEN stroom afneemt (want anders gaat het niet).

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2008, 19:44:00 »
Juist Paul, dan zijn we het dus wel eens. Want als je wissels gebruikt met een plastic puntstuk, kan er geen korsluiting onstaan.
Voor alle wissels met een geleidend en stroomvoerend puntstuk geldt openrijden is uit den boze, en geeft ten allertijde kortsluiting.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 December 2008, 19:45:27 »
Een oplossing voor de uitrijwissels zou kunnen zijn: Géén wisselaandrijving toepassen, maar de tongen gewoon los laten liggen; In plaats van een wisselaandrijving sluit je een bistabiel relais aan op de decoder (of op je analoge besturing), dat de polariteit van het puntstuk omschakelt. Hiermee bespaar je niet op decoders, maar spaar je per wissel wel de prijs van een wisselaandrijving minus de prijs van een bistabiel relais uit.

Alternatief: de uitrijdende trein schakelt zelf het bistabiele relais via schakelrails vlak voor het wissel. Dan spaar je wel een wisseldecoder uit, maar kost het schakelrails.
Reinier

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2008, 20:08:26 »
Reinier Z, de oorspronkelijke vraag was gericht op een wissel voor een keerlus. Bij jouw manier kun je wellicht uit de keerlus wegrijden, maar wat denk je dat er gebeurt als je de keerlus wilt binnenrijden met losse wisseltongen ....

Mijn advies : Geef 'n paar euro's uit, koop een wiselaandrijving en een decoder en schakel alles zoals het moet.

Sander

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2008, 20:14:55 »
Mijn reactie ging alleen over uitrijwissels en was een reactie op de discussie vanaf de laatste reactie van Gerard Wassink.

Bij een keerlus, waarbij het wissel ook inrijwissel is en de trein altijd in een vaste richting rijdt (bv altijd rechtsaf), kun je de tongen in die richting verend aanleggen, dan kun je 'm bij het uitrijden over de andere tak alsnog openrijden. Het schakelen van het puntstuk kan dan nog steeds zoals ik aangaf, en daar ging het me om.

In de oorspronkelijke vraag was trouwens helemaal geen sprake van een keerlus. Deze discussie is echter sowieso een beetje ingewikkeld, omdat er al bijna vanaf het begin verwarring is tussen denkende wissels en puntstukpolarisatie, en later komt daar ook nog een keer een keerlusschakeling bij.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2008, 20:19:28 door Reinier Z. »
Reinier

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2008, 21:31:54 »
Ik zal proberen uit te leggen, wat ik oorspronkelijk bedoeld heb.

Het gaat om het schaduwstation van Yzerenrijn. Nogmaals het gaat hier om een analoge aansturing.

Bij Fleischmann wissels is er sprake van verende tongen. De niet aangedreven wissels aan het begin van de keerlus (bovenzijde) staan standaard in de rechte stand. Er is in de keerlus geen sprake van een sluiting, want de stroom loopt in deze stand maximaal tot aan het gebogen deel van de hierboven genoemde wissels. Deze maken geen verbinding via de bogen. Dat is immers het principe van deze wissels als een soort "schakelaar".

Inrijdende treinen vullen het schaduwstation. Voor de keuze van het juiste schaduwspoor zorgen de schakelende, maar nu wel aangedreven wissels aan de onderzijde.
Treinen stoppen zeer abrubt, omdat de laatste stukjes van het schaduwspoor stroomloos geschakeld kunnen worden. Maar van een nabootsing van de werkelijkheid is ook geen sprake.

Net na de inrijwissels, bevindt zich ook een stukje rail dat stroomloos geschakeld kan worden.
Als dit stukje rail is afgeschakeld. wordt de spanning op de schaduwsporen gelijk geschakeld aan die van de rails VOOR de eerste inrijwissel. Die wordt dus eigenlijk "omgekeerd". Ook de stroomloze stukjes rail worden van de juiste spanning voorzien en vervolgens kunnen alle treinen via de wissels uitrijden. De wisseltongen worden dan open gereden.

Grzz,

Hans
« Laatst bewerkt op: 27 December 2008, 21:33:25 door Hans van de Burgt »

Lafcadio

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 27 December 2008, 23:29:33 »
Neeeeeee, dat gaaaaaat niet.

Juist Paul, dan zijn we het dus wel eens. Want als je wissels gebruikt met een plastic puntstuk, kan er geen korsluiting onstaan.
Voor alle wissels met een geleidend en stroomvoerend puntstuk geldt openrijden is uit den boze, en geeft ten allertijde kortsluiting.

Mvg
Wim.

Het gaat dus toch...

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #25 Gepost op: 28 December 2008, 00:12:18 »
Juist Lafcadio, en lees de uitleg van Hans van de Burgt dan eens heel goed. De spanning moet eerst omgepoold worden. En dit is een ANALOGE baan in situatie die beschreven wordt. Gerard Wassink, heeft een DIGITALE baan, dus gaat deze oplossing niet werken.

Digitaal wordt het anders opgelost, en zijn er geen stroomloze delen in de baan. Er zit namelijk een decoder in elke lok en die kun je netjes laten stoppen met een opdracht.
Dus hier lopen een aantal zaken teveel door elkaar om het nog duidelijk te krijgen voor een ieder.

Mvg
Wim.

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 28 December 2008, 09:22:17 »
Sander,Ik schreef dat ik er achter kwam dat er zo een,
verbinding ontbrak.Wat uiteraard niet de bedoeling is.
groet Bram.

Sander

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 December 2008, 10:42:35 »
Bram,

overheen gelezen. Voor de rest zitten we wel op 1 lijn volgens mij  ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

GW

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 28 December 2008, 14:44:59 »
Nou nou, iedereen,

Zo zie je maar, één gek (beginner) kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden...

Een wissel moet altijd goed gezet worden of goed staan. Een keerlus is iets geheel anders. Die zet de polariteit van het spoor goed waar de trein op staat, of waar de trein naar toe rijd. De polariteit van een keerlus mag pas terug omschakelen als de gehele stroomafnemende trein zich daarin bevind, dus dit kan nooit de oplossing zijn voor een puntstuk van een wissel.

Mvg
Wim.

Mijn (voorlopige) conclusie: totdat ik de zaken echt (of in elk geval wat beter) begrijp, zal ik een digitaal keerlus module inzetten, EN alle wissels in de goede stand zetten.

Bedankt voor jullie hulpvaardigheid!

Gerard

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 December 2008, 21:02:26 »
Uh.... ja, dan gooi ik toch een steen in het water...

Ik begrijp uit de uitleg van Wim, dat bij een digitaal bedrijf onaangedreven wissels niet gebruikt mogen/kunnen worden. Daar is Paul Haagsma het overigens niet helemaal mee eens, begrijp ik.

Wim merkt op dat bij een digitaal bedrijf de locs via een decoder allerlei opdrachten krijgen, waaronder stoppen.

Wim gaat daarbij voorbij aan de mogelijkheid van een digitale sturing van rijbaan. Wissels en seinen worden doorgaans immers separaat aangestuurd. In mijn uitleg over de analoge baan met keerlus in het schaduwstation, sprak ik over railstukken die stroomloos geschakeld kunnen worden. Wanneer het schakelstuk na de inrijwissels onder spanning staat, staan de schakelstukken op het einde van de opstelsporen juist niet onder spanning. Of omgekeerd. Deze omkering visa versa kan op precies dezelfde manier digitaal geregeld worden, als het schakelen van een wissel.

Vertaald na pecunia's: alleen aangedreven wissels met dito wisseldecoders enz. of een reductie van 50% aangedreven wissels, met een schakeling zoals hierboven bedoeld.
Daarbij wel de beperking in acht nemend dat je wissels gebruikt met de functionaliteit van Fleischmann.
En wellicht zoals hierboven opgemerkt de beperking dat het treingedrag niet conform de realiteit is.
Maar... is dat erg in een schaduwstation?

grzz,

Hans