Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:21:01
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:06:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
  

Auteur Topic: MIBA 10-2006  (gelezen 1651 keer)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
MIBA 10-2006
« Gepost op: 09 oktober 2006, 21:34:14 »
Hallo luitjes,

nog geen recentie van gezien en ik heb nog een toezegging openstaan. Gaat ie:

MIBA van oktober vond ik niet zo interessant, maar ik begon van achteren. Om bij het begin te beginnen, Martin Knaden probeert de actualiteit rond GG (Beim haeuten der Zwiebel) te koppelen aan zijn eigen (modelspoor-)verleden en een paar pagina's verder de lezersbrieven.

Het eerste echte artikel is deel 2 over de Spessartrampe baan. We zien weer een paar rangeerbewegingen van 'onze' BR95 opdruklok. De foto op pagina 9 toont aan dat van de zijkant een bocht wel aangenaam voor het oog kan zijn, maar over de baan gefotografeerd behoorlijk storend is. Mijn mening, ik vind namelijk dat als je bochten of tunnels legt daar wel een goede reden voor moet zijn.

In het 15e deel over de serie eindstations wordt Koenigstein behandeld. Een aardig voorstel om het voorbeeld om te zetten in een modelbaan. Met natuurlijk weer veel informatie over het mogelijk bedrijfsconcept.

Het eerste model dat behandeld wordt is de G7.1 in voorbeeld en model (BR55.0 Piko Hobby). Dit zeer sobere tenderlokje leent zich volgens MKnaden perfect voor de Hobbylijn van Piko. Als de aangespoten leidingen (het zijn er sowieso maar 8 of zo) los gemonteerd waren dan klopte het beeld helemaal, alleen de snelheid zou de helft minder mogen. E99 kan men vast slechter uitgeven..

Dan een beschrijving van het Bielefelder viaduct in H0 van echtpaar Kalvari. Lang 'hoe deden we het' stuk dat ik zo langzamerhand wel ken. Strekking: goede voorbeeldrecherge, goed nadenken over het bouwen en lekker verbaasd zijn over hoeveel ruimte een op schaal gebouwd viaduct werkelijk in beslag neemt.

MIBA start vervolgens weer met een sequell, namelijk over de Suedbahn van Goettingen naar Muenden. Mooie voorbeeldfoto's, spoorboekuitsneden, beschrijving van geschiedenis en typische bedrijfssituaties (met de grote uitzonderingen natuurlijk). Zal in november voorgezet worden? Wordt vast een mooi bouwvoorstel.

En dan de volgende baan in het Fichtelgebirge, leuke afwisseling van voorbeeldfoto's en hoe dat er op de baan van Hans Kugler uitziet. Ook dit is weer een geknipt artikel, deel 1. Het ziet er goed uit, lekker rustig landschap.

Nog niet gezien had ik een bouwbeschrijving van kanaalwerkzaamheden. Voor de lezers met belangstelling voor water zeker interessant. Aansluitend wordt het bouwen van dennen (Fichten) van Busch in H0 beschreven. Het vergelijk met de voorbeeldfoto dat gemaakt wordt is inderdaad overtuigend, met enige arbeid is van deze boompjes uit een doosje absoluut een mooi bos te maken.

Volgt weer een modelbaan, dit is de Albulabaan. Weer lekker rustig, grote grasvlakke. Alleen de achtergrond en de overgang naar die achtergrond past niet echt, zeker in Zwitserland zal over de toppen van de bomen niet een mooie wolkenlucht te zien zijn. De bouwer heeft denk ik wel wat aan die Buschboompjes. Alles op en aan het spoor is wat anders. Ziet er goed uit. Maar, perfectionistisch is het wat mij betreft niet, al is D. Weitlisbach heel blij met zichzelf.

Voor de techniek en elektroprutsers onder ons: kort artikeltje over piezo motoren. Kosten niet te gek veel, kan je wel leuke grappen mee uithalen. Deurtjes tram open en dicht, seintjes voorbeeldgetrouw om laten klappen, dat werk. En daarna wordt de G3/4 van LGB van kleinere lichten van Brawa's G4/5 voorzien. Wie er mee kan leven dat de eerste gas en de tweede electrische lampen waren heeft hier wel wat aan.

Nog een prijsknaller wordt met de E10.3 in N van Conrad/Hobbytrain voorgesteld. E80, niet verkeerd. Zal wel Chinees p**bakkenstaal inzitten maar het lijkt ergens op.

De spoor-0-lers onder ons hebben wat aan het volgende artikel (de mensen die de 10-2006 in huis hebben weten dat ik een artikel oversla over een Wismar treintje) over een wat grotere IKEA baan (omdat hij langs de wand gebouwd is in segmenten..). Redelijk veel spoor, mooie bomen. Wat me opvalt is dat deze bouwer als reden voor het bouwen in 0 aangeeft dat hij als H0 spaarder geen end meer aan zijn hebberigheid zag en dat vanwege de kosten in 0 wel moet. Dat snap ik niet. Ik ben H0 fan die het grotere spul natuurlijk ook wel aardig vind, maar dat je je in H0 niet zou kunnen beheersen omdat de modellen zo goedkoop zijn... Volgens mij hebben we hier te maken met een drogreden.

Het tweede voorbeeld-model portret gaat over de T16.1/BR94.5, model van Weinert. Vooral de schitterende foto op pagina 87 maakt het helemaal. U weet wel welke ik bedoel. Volgt een bouwbeschrijving van een Stangel trafohuisje en het weatheren van stoomloks aan de hand van een Traincolor verfdoos. Dat schijnt in een uurtje bekeken te zijn en goed resultaat te hebben. De foto's waren niet heel duidelijk.

Tot besluit natuurlijk de kleine anonces, advertenties, productnieuws, boekbesprekingen en vooruitblik op november. Van achteren gelezen vond ik het pas op pagina 63 leuk worden, nou ja.

Sicco Jan