Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe generatie spoorseinen NL door Eric B
Vandaag om 10:49:02
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door FritsT
Vandaag om 10:47:17
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 10:29:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 10:25:46
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 10:19:42
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:58:03
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:42:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
  

Auteur Topic: MIBA 10-2006  (gelezen 1999 keer)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
MIBA 10-2006
« Gepost op: 09 October 2006, 21:34:14 »
Hallo luitjes,

nog geen recentie van gezien en ik heb nog een toezegging openstaan. Gaat ie:

MIBA van oktober vond ik niet zo interessant, maar ik begon van achteren. Om bij het begin te beginnen, Martin Knaden probeert de actualiteit rond GG (Beim haeuten der Zwiebel) te koppelen aan zijn eigen (modelspoor-)verleden en een paar pagina's verder de lezersbrieven.

Het eerste echte artikel is deel 2 over de Spessartrampe baan. We zien weer een paar rangeerbewegingen van 'onze' BR95 opdruklok. De foto op pagina 9 toont aan dat van de zijkant een bocht wel aangenaam voor het oog kan zijn, maar over de baan gefotografeerd behoorlijk storend is. Mijn mening, ik vind namelijk dat als je bochten of tunnels legt daar wel een goede reden voor moet zijn.

In het 15e deel over de serie eindstations wordt Koenigstein behandeld. Een aardig voorstel om het voorbeeld om te zetten in een modelbaan. Met natuurlijk weer veel informatie over het mogelijk bedrijfsconcept.

Het eerste model dat behandeld wordt is de G7.1 in voorbeeld en model (BR55.0 Piko Hobby). Dit zeer sobere tenderlokje leent zich volgens MKnaden perfect voor de Hobbylijn van Piko. Als de aangespoten leidingen (het zijn er sowieso maar 8 of zo) los gemonteerd waren dan klopte het beeld helemaal, alleen de snelheid zou de helft minder mogen. E99 kan men vast slechter uitgeven..

Dan een beschrijving van het Bielefelder viaduct in H0 van echtpaar Kalvari. Lang 'hoe deden we het' stuk dat ik zo langzamerhand wel ken. Strekking: goede voorbeeldrecherge, goed nadenken over het bouwen en lekker verbaasd zijn over hoeveel ruimte een op schaal gebouwd viaduct werkelijk in beslag neemt.

MIBA start vervolgens weer met een sequell, namelijk over de Suedbahn van Goettingen naar Muenden. Mooie voorbeeldfoto's, spoorboekuitsneden, beschrijving van geschiedenis en typische bedrijfssituaties (met de grote uitzonderingen natuurlijk). Zal in november voorgezet worden? Wordt vast een mooi bouwvoorstel.

En dan de volgende baan in het Fichtelgebirge, leuke afwisseling van voorbeeldfoto's en hoe dat er op de baan van Hans Kugler uitziet. Ook dit is weer een geknipt artikel, deel 1. Het ziet er goed uit, lekker rustig landschap.

Nog niet gezien had ik een bouwbeschrijving van kanaalwerkzaamheden. Voor de lezers met belangstelling voor water zeker interessant. Aansluitend wordt het bouwen van dennen (Fichten) van Busch in H0 beschreven. Het vergelijk met de voorbeeldfoto dat gemaakt wordt is inderdaad overtuigend, met enige arbeid is van deze boompjes uit een doosje absoluut een mooi bos te maken.

Volgt weer een modelbaan, dit is de Albulabaan. Weer lekker rustig, grote grasvlakke. Alleen de achtergrond en de overgang naar die achtergrond past niet echt, zeker in Zwitserland zal over de toppen van de bomen niet een mooie wolkenlucht te zien zijn. De bouwer heeft denk ik wel wat aan die Buschboompjes. Alles op en aan het spoor is wat anders. Ziet er goed uit. Maar, perfectionistisch is het wat mij betreft niet, al is D. Weitlisbach heel blij met zichzelf.

Voor de techniek en elektroprutsers onder ons: kort artikeltje over piezo motoren. Kosten niet te gek veel, kan je wel leuke grappen mee uithalen. Deurtjes tram open en dicht, seintjes voorbeeldgetrouw om laten klappen, dat werk. En daarna wordt de G3/4 van LGB van kleinere lichten van Brawa's G4/5 voorzien. Wie er mee kan leven dat de eerste gas en de tweede electrische lampen waren heeft hier wel wat aan.

Nog een prijsknaller wordt met de E10.3 in N van Conrad/Hobbytrain voorgesteld. E80, niet verkeerd. Zal wel Chinees p**bakkenstaal inzitten maar het lijkt ergens op.

De spoor-0-lers onder ons hebben wat aan het volgende artikel (de mensen die de 10-2006 in huis hebben weten dat ik een artikel oversla over een Wismar treintje) over een wat grotere IKEA baan (omdat hij langs de wand gebouwd is in segmenten..). Redelijk veel spoor, mooie bomen. Wat me opvalt is dat deze bouwer als reden voor het bouwen in 0 aangeeft dat hij als H0 spaarder geen end meer aan zijn hebberigheid zag en dat vanwege de kosten in 0 wel moet. Dat snap ik niet. Ik ben H0 fan die het grotere spul natuurlijk ook wel aardig vind, maar dat je je in H0 niet zou kunnen beheersen omdat de modellen zo goedkoop zijn... Volgens mij hebben we hier te maken met een drogreden.

Het tweede voorbeeld-model portret gaat over de T16.1/BR94.5, model van Weinert. Vooral de schitterende foto op pagina 87 maakt het helemaal. U weet wel welke ik bedoel. Volgt een bouwbeschrijving van een Stangel trafohuisje en het weatheren van stoomloks aan de hand van een Traincolor verfdoos. Dat schijnt in een uurtje bekeken te zijn en goed resultaat te hebben. De foto's waren niet heel duidelijk.

Tot besluit natuurlijk de kleine anonces, advertenties, productnieuws, boekbesprekingen en vooruitblik op november. Van achteren gelezen vond ik het pas op pagina 63 leuk worden, nou ja.

Sicco Jan