Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Epoch Kiezen  (gelezen 2180 keer)

Jasper C

• Beginner
  • Offline Offline
    • J.C. Sound & Light
Epoch Kiezen
« Gepost op: 25 December 2008, 11:10:09 »
Ik ben op zoek naar inspiratie voor mijn treinentafel.

Ik werk met N spoor en alles moet digitaal worden.

Ik vind het mooi om met stoom treinen te werken. Dat kwam, denk ik, industruele revolutie dat was rond 1880, maar aan de andere kant vind ik het ook leuk om een electrische trein door het landschap te laten rijden. Dus ik ben op zoek naar een tijdperk waar de stoomtreinen volop rijden, maar dat de eerste electrische trein ook dienst ging doen. IS dat rond het einde van II en begin III?

Als land zat ik te denken aan de U.S.A. en dan in de wat mee heuvelachtige gebieden, waar mijnen en industrie aanwezig is.

Ik heb op dit moment nog een lege baan (lees plank hout). Dus er is nog geen baan of decor bekend.

Wie kan mij adviseren over de Epoch. En is er genoeg te krijgen in deze episode?

Shinkansen200

• Offline Offline
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: Epoch Kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2008, 01:41:30 »
ten eerste, welkom op beneluxspoor.

Citaat
maar dat de eerste electrische trein ook dienst ging doen. IS dat rond het einde van II en begin III?

dat hangt heel erg van het land af, hier in Nederland waren we, wat elektrisch betreft, er vrij vroeg bij (1908)
In de USA waren ze er ook erg vroeg bij (begin 1900), maar dat was voornamelijk met gebruik van de derde rail, bovenleiding kwam daar pas echt in de jaren 20 op gang.

Citaat
Als land zat ik te denken aan de U.S.A. en dan in de wat mee heuvelachtige gebieden, waar mijnen en industrie aanwezig is.

dat wordt wat lastig, zoals je misschien zult weten zijn elektrische treinen tegenwoordig ver in de minderheid in de VS. Een heel bekend baanvak is de North East Corridor (oftewel NEC), die van Boston tot pakweg Washington DC loopt.
dit is het traject wat denk ik voornamelijk aan jou eisen, wat landschap betreft, voldoet.
De NEC is rond de jaren 20 van de vorige eeuw geëlektrificeerd door de Pennsylvania Railroad (PRR), en is ook vooral bekend geworden door de beroemde GG1 Sneltreinloks van de PRR.
het nadeel van de NEC in model is dat het een fors, 4 banig traject is waar ook nog eens met zeer hoge snelheid gereden wordt, ook heeft dit hoofdbaanvak geen rechtstreekse verbinding met de industrie (alleen via enkele, lange aftakkingen), maar er wordt wel veel door goederenvervoer gebruik van gemaakt.
er zijn nog een paar elektrische goederenlijnen in de VS, en ook was er ooit nog de befaamde Milwaukee Railroad's Elektrische  lijn.

gezien je eisen, zou ik voor Duitsland kiezen.
Tot en met 1975 is er in West Duitsland met stoom gereden (oost tot 1988), en er zijn ook redelijk wat Elektrische treinen in die tijdsperiode in te zetten.
Ook is er ontzettend veel materieel te vinden, wat voor Amerikaans Elektrisch spul erg lastig kan zijn (zeker in N).
Bovenleiding is ook goed te krijgen, terwijl je voor Amerikaans echt zelf aan de slag zult moeten.   

hoop dat dit je vraag een beetje heeft kunnen beantwoorden.
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Jasper C

• Beginner
  • Offline Offline
    • J.C. Sound & Light
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2008, 01:53:52 »
Je antwoord is heel duidelijk. Dank je wel

Ik weet heel weinig van treinen en hun geschiedenis af, dus het was een wijze les.

Alleen vind ik het niet zo'n heel probleem als het allemaal niet helemaal klopt (qua regio's dan)

Ik heb een redelijk grote fantasie. En vind het niet heel erg als het niet helemaal klopt. Het is een hobby en geen leerschool.

Persoonlijk hou ik niet zo van Duitsland en zal niet snel voor dit land kiezen.

Je geeft aan dat electrische treinen niet veel meer gebruikt worden in de V.S. Het klinkt meer als een domme vraag, maar waar rijden ze dan op?

Dat NEC verhaal is duidelijk en dat zal dus niet mijn keuze worden. (hoge snelheden is niet waar ik naar op zoek ben)

Maar uit je verhaal begrijp ik dat als ik met bovenleiding wil gaan werken ik dus ergens rons 1920 moet gaan zittem (waarschijnlijk iets later) en anders voor 1920 moet blijven. En dan gewoon met een beetje fantasie een landschap maken met heuvels waar de eletrische personen trein samen met de stoomtrein doorheen rijdt.

Ik moet dus op zoek gaan naar een electrische trein uit amerika wat geen NEC is.

Dan nog een vraagje stond er op die derde rails dan gewoon spanning? En werd de nul afgevoerd via de andere rails?

Shinkansen200

• Offline Offline
  • ありがとうございました新幹線200系!
« Reactie #3 Gepost op: 26 December 2008, 02:14:20 »
Citaat
Het is een hobby en geen leerschool.

klopt hele maal, persoonlijk vind ik het technische en vooraal het geschiedkundige aspect van de spoorwegen het meest interessant, maar er zijn zat mensen die er meer van af weten dan ik.

Citaat
Je geeft aan dat electrische treinen niet veel meer gebruikt worden in de V.S. Het klinkt meer als een domme vraag, maar waar rijden ze dan op?

diesel, Diesel-Elektrisch om precies te zijn.
dat wil zeggen, een diesel motor die een generator aan drijft, welke weer de stroom levert voor de tractie motoren (in feite een Elektrische lok met een eigen elektrischiteit centrale aan boord)   

Citaat
Maar uit je verhaal begrijp ik dat als ik met bovenleiding wil gaan werken ik dus ergens rons 1920 moet gaan zittem (waarschijnlijk iets later) en anders voor 1920 moet blijven. En dan gewoon met een beetje fantasie een landschap maken met heuvels waar de eletrische personen trein samen met de stoomtrein doorheen rijdt.

tussen 1920 en nu kan het zoiezo, in princiepe.
je zou een baan op kunnen zetten gebaseerd op de Black Mesa & Lake Powell Railroad, wat een Elektrische goederenlijn is tussen 2 kolenmijnen in Arizona, met wat fantasie zou je een dergelijke baan ook naar Virginia (heuvels, groen en vol met kolenmijnen) kunnen verplaatsen.

om je een beetje een idee te geven hoe dat er uit ziet:

http://www.youtube.com/watch?v=4L4F6IK4Ses

Citaat
Ik moet dus op zoek gaan naar een electrische trein uit amerika wat geen NEC is.

ik ben niet zo thuis in de Amerikaanse N markt, in H0 kun je nog best wat vinden, maar in N is het wat lastiger.
ik weet dat Bachmann een aantal jaren een E60CP in N heeft geproduceert, maar of ze deze nog steeds maken weet ik niet.
Ook zal de E60 wat te modern zijn denk ik (1976)

Citaat
Dan nog een vraagje stond er op die derde rails dan gewoon spanning? En werd de nul afgevoerd via de andere rails?

yup, afname aan de bovenkant, onderkant, of zijkant en retourstroom via de rails.
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Jasper C

• Beginner
  • Offline Offline
    • J.C. Sound & Light
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2008, 02:28:05 »
Trokken deze loc's ook wel passagierstreinen?

Virginia klinkt goed  ;)

Het doel is dus stoomtreinen voor de goederen en een electrische trein voor de goederen (tenminste als dat bestond.)

Hoe zou ik aan deze informatie kunnen komen? Wellicht zijn er boeken van de treintjesmakers waarin het staat?

Google geeft niet echt een bevredigend resultaat.

Steven Hoven

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2009, 22:55:54 »
Als je Amerikaans wilt, zijn er wel wat sites. Er is het nodige te krijgen, maar de meeste keus heb je via Engelse of Amerikaanse sites.
Dit is mogelijk een aardig startpunt: http://www.usamodelbouw.xsbb.nl/index.php
Steven

N-spoorder, MM, Peco, S88XPressNetLI, Koploper
Ook N-spoorder? Check ook eens www.n-spoorforum.nl