Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: Witmetaal solderen................  (gelezen 7210 keer)

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Witmetaal solderen................
« Gepost op: 24 December 2008, 17:24:21 »
Wie kent het geheim achter de soldeerbout.

70 graden soldeer nodig
Vloeimiddel
Witmetaal dat maar zo verdampt al het allemaal te heet wordt.....

Maar een max. 5O watt soldeerbout las ik ergens op het Internet ?
Ook las ik het verhaal van een halogeendimmer gebruiken. Om het vermogen af te knijpen.
Wie kent het echte geheim van de soldeer(bout) techniek?
Hoe hou je het niet te koud, niet te warm maar juist goed?

Groet
Jan
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 17:29:07 door Hobojohn »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2008, 18:43:41 »
Even zoeken naar soldeerstation met instelbare temperatuur ....

Sander

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
  • Einzelganger
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2008, 18:47:41 »



het is zo makkelijk, vervoeg U bij piet peetoom, voor zoals hij het noemt een SOLDEERBIJBEL ;D daar staat ALLES in.


eric

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2008, 19:28:05 »
Jan,

Ik gebruik al jaren een soldeerstation met analoge temperatuurregeling. Ingesteld op de laagste stand (150 Celcius) gaat het solderen van witmetaal prima.

Een soldeerbout met lichtdimmer kan ook. Beetje meer gepruts om de juiste instellingen te vinden, maar het werkt als volgt:
Zet de dimmer tussen de bout en de contactdoos. Dimmer (bijna) dichtdraaien en even opwarmtijd voor de bout nemen. Controleer op een stukje 70 graden soldeer of de bout warm genoeg is om het te laten smelten. Zo niet: dimmer een klein stukje verder opendraaien, weer opwarmtijd nemen en weer proberen. Net zolang totdat het soldeer begint te smelten. Als je die stand hebt gevonden, op de dimmer markeren met een stift.
Daarna ga je verder met stapsgewijs verhogen, alleen nu probeer je met een afvalstukje witmetaal of dat begint te smelten. Als je daarvan ook de juiste temperatuur hebt bereikt, markeer je ook die stand op de dimmer. Tussen de twee markeringen ligt het gebied waarbinnen je witmetaal kunt solderen.

Het vermogen van je soldeerbout heeft te maken met de grootte van de stukken witmetaal waarmee je werkt en niet met de temperatuur. Maar een 50W bout (met dimmer dus!) werkt prima om bijvoorbeeld een witmetalen locomotief in elkaar te knutselen.

Over de "soldeerbijbel" van GM&S: Niet alleen het door Eric getoonde boekje "Low meltsoldeer" is nuttig, ook boekje "Solderologie". Het gaat over solderen in allerlei vormen, diverse tempraturen en met verschillende materialen en is in Houten te koop op de stand van GM&S. (Bij binnenkomst rechterhal, 1e rij.) Daar kan je ook spullen kopen als het juiste vloeimiddel en 70 graden soldeer. En kleine witmetalen kitjes van auto's en tractoren: leuk om het solderen eens uit te proberen voordat je een dure Modelloco kit aanvalt.

Ook goed om je te verdiepen in witmetaal solderen: het boekje "Whitemetal loco's - A kitbuilders guide"  van Ian Rice. Het is uitgegeven door Wild Swan Publications en verkrijgbaar - je raadt het al - bij GM&S.

Succes,
Ton

P.S: Ik heb geen aandelen bij GM&S; ik ben gewoon een tevreden klant.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 19:30:52 door TonM »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #4 Gepost op: 24 December 2008, 19:40:32 »
Jan,

Ik sluit me 100% aan bij Ton. Zo werkt het bij mij al jaren succesvol. Met die kanttekening dat ik inmiddels gewoon afval witmetaal gebruik als soldeer. Als je voldoende ervaring hebt met vloeimiddel en witmetaal solderen lukt dat ook. Niet mee beginnen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #5 Gepost op: 24 December 2008, 20:05:37 »
Mannen, bedankt!

Nu heb ik al veel ervaring met het in elkaar solderen van messing lokomotieven.
Maar dit was voor mij nog een onontgonnengebied.
Ik ga het op jullie manier proberen.
Alle adviezen tot nu toe hebben me goed geholpen. Met name het elektrieke deel.
Ik neem contact op met Piet Peetoom. '

Punt is: ik heb een amerikaanse naar nu blijkt, deels messing lokomotief.
O-schaal smalspoor. (Raad eens van welke spoorwegmaatschappij....)
De pilot ervan was scheef naar beneden , in de fabriek in Korea, aangebracht.
Het raakte de rails aan. Bovendien is de lok  'factory-painted'. Dan zie je niet wat er onder die verf zit.
Jullie snappen het al: denkend dat het messing was geprobeerd de pilot omhoog te buigen, moet kunnen toch?
Bleek dat deel van een witmetalen legering te zijn. Knap zeedie en brak van het frame af. Bij messing geen probleem maar dit witmetaal was wat anders.
En je  wilt toch dat het weer tegen een stootje kan.
Ja, en dat leidde vervolgens tot mijn vraag en jullie prima antwoorden.

Groet
Jan.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #6 Gepost op: 24 December 2008, 20:36:40 »
Ik heb ook zo'n opstelling gemaakt als Ton met een dimmer. Daarnaast heb ik er ook nog een 100 watt lamp parallel bij aangesloten om meer in het regelbereik van de dimmer te komen. Het werkt prima, en je hebt ook nog extra licht op het werk.
Bij witmetaal moet je nooit je bout lang op het werkstuk laten rusten, anders smelt het. Dat kun je alleen riskeren tijdens het uitproberen van de juiste temperatuur. Ik gebruik 70 graden soldeer en flux van Carrs uit Engeland.

Leen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #7 Gepost op: 24 December 2008, 20:48:49 »
Hier nog een tevreden gebruiker met die manier. 'K heb maar een klein boutje, met dimmer. Maar het solderen van de 5500 ging prima. Tevens kun je prima plamuren met het soldeer. Als je messing voorvertint, kun je wit metaal eraan solderen. Of je messing onderdeel voorvertinnen en aan een witmetalen kap solderen. Zo hoef je lantaarns ed. niet te plakken.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2022, 16:17:13 »



het is zo makkelijk, vervoeg U bij piet peetoom, voor zoals hij het noemt een SOLDEERBIJBEL ;D daar staat ALLES in.


eric

Weet iemand of dit boekje ergens (digitaal) te verkrijgen is?
Carpe Diem

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11456
    • nulpunt
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2022, 16:23:41 »
Bel Piet even...023 533 3105

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #10 Gepost op: 29 December 2022, 16:25:32 »
Hoi Bert,

En als hij niet opneemt kan je ook even een mailtje sturen naar info@gmens.nl.
Of volgende week in Houten naar zijn stand gaan en even vragen.

Grtz, ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6746
  • Spaar ze allemaal.
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2022, 17:55:25 »
Ook las ik het verhaal van een halogeendimmer gebruiken. Om het vermogen af te knijpen.

Ik zet een lamp (geen Led of spaar) samen met de bout achter de dimmer zodat de dimmer wat makkelijker in te stellen is.

Stephan.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Witmetaal solderen................
« Reactie #12 Gepost op: 29 December 2022, 18:46:22 »
Hoi Bert,

En als hij niet opneemt kan je ook even een mailtje sturen naar info@gmens.nl.
Of volgende week in Houten naar zijn stand gaan en even vragen.

Grtz, ton

Oh is dat GM&S joh  ;D Weet ik veel ! Iedereen heeft 't maar over Piet Peetoom.  ;D
Ja die beste man is in het verleden al heel erg behulpzaam gebleken.
Carpe Diem