Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 19:20:00
PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 19:13:26
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:10:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49

Auteur Topic: faller car opstartprobleempjes...  (gelezen 8042 keer)

Timo de Porto

• Offline Offline
faller car opstartprobleempjes...
« Gepost op: 24 December 2008, 13:22:16 »
we zijn op de clubbaan (daar issie weer!) bezig met het leggen van een rondje rond de kerk, maar we lopen tegen een paar problemen aan.

teneerste, hoe groot is het "bereik" van de magneetjes onder de autotjes, want we hebben de rijdraad (orginele faller spul) op de ondergrond geplakt met plakband, en vervolgens hebben we het aangesmeerd met plamuur, het hele zaakje afgeschuurd zodat de draad weer blank is, maar het rijdt nog vrijwel niet/beroerd.

dus:
  • wat is de beste/goedkoopste oplossing om de wegen te maken, dwz welke draad kun je gebruiken en wat is geschikt als wegdek
  • wat is het bereik van de stuurmagneetjes, zijn deze te vervangen, valt dit nog te verbeteren?
  • waar haal je reserve onderdeeltjes zoals de magneetjes en kleine accutjes (grote en middelgrote hebben we, maar de rest?)
  • wie heeft nog algemene tips om het wegenleggen te vereenvoudigen, want dit kost heel veel tijd zonder resultaat...

verder, omdat het nog een testfase is, willen we volgend jaar de stad onder handen nemen, de tafel daar vergroten/ rails verleggen zodat overal meer ruimte voor is, en ik heb dan het plan opgevat om alles te bedekken met een halve cm styrodur, daar kun je namelijk zo wegen in krassen en de rijdraad in drukken, is dit eerder gedaan door iemand?

overige tips mbt het faller car system zijn ook welkom, ik ben niet van de wegenbouwploeg, maar heb ze wel in onderhoudt, vandaar!

Texelse Modelspoorclub,

Timo de Porto

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re: faller car opstartprobleempjes...
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2008, 13:50:02 »
Hallo Timo,

ook bij ons op de vereniging hadden wij een faller baan rijden voor onze gedwongen verhuizing, in de nieuwbouw plannen moet deze er weer komen.

Ook wij hadden wat probleempjes, oa. omdat wij de draad te diep hadden aangelegd en de bochten te scherp waren.
Wat helpt tegen het niet te diep aanleggen van de draad, gebruik een freesje van Faller, hierdoor ligt de draad gelijk aan de bovenzijde van de weg. Verder hebben wij onze wegen aangelegd in balsa hout, zodat er minder gipsstruktuur op hoeft. Overigens gebruik de betonverf van faller zelf, wij hebben andere geprobeert maar hierdoor gaat de magnetische werking van de draad hard achteruit. Ook is het van belang dat de weg geheel glad is en de sleper niet wordt tegen gewerkt.

In de tijd heb ik wat sites opgezocht, welke al eerder genoemd zijn hier op beneluxspoor, hiervoor moet je dus even zoeken.
Ik zal mijn gevonden sites hier nog even vermelden, misschien kan een ander de betreffende site nog vinden en ook hierheen linken.

http://www.bau187pkw.de/index.php
http://www.modellautobahnen.de/
http://www.mader-magnet-truck.de/index.html
http://www.modelleisenbahn-claus.de/index.htm

hmmm, de vier andere die ik ook had werken niet meer. Dus ook maar niet geplaatst.  ???

Groeten en succes ermee,

Christoph

Remco_Nzo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2008, 15:46:47 »
Ik vindt 1op87 een goede site.

Staat ook op uitgelegd hoe de baan is gemaakt, zie bijv http://www.1op87.nl/index.php/achtergrond/39-constructietechnieken/48-testbaan?start=2
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #3 Gepost op: 24 December 2008, 15:46:59 »
Citaat
de draad weer blank is,

Dat is dus de oorzaak dat ze slecht rijden. De magneet kleeft te sterk aan het metaal. Leg er maar eens een dun stukje karton/papier tussen en je zal zien dat het prima rijdt.
Zelf heb ik het zo gedaan.
Voor onderdeeltjes wil ik in januari wel in Houten voor je kijken bei der Faller-Mann. ;D
Laat me t.z.t. maar even weten wat je nodig hebt dan stuur ik het wel op.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

jantrein

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 December 2008, 08:45:20 »
Hallo, carfans,

De beste ervaringen heb ik tot nu toe, met magneetband met daarop faller draad. Hieroverheen ligt 0,8 mm kunststof plaat. De stuurmagneten raken het wegdek niet, ze zweven er boven (ik heb zelfs proeven gedaan met 2mm dik kunstof waarbij het nog werkte).

Voordelen:
1. Kans op "ontsnappen" is nagenoeg nihill.

2. Geen slijtage aan het wegdek door de sleper. Ziet er toch niet zo natuurlijk uit als er naast de sporen van de banden nog een 3e spoor van de sleper is.

3. Geen slijtage meer van de sleper. Bij fallerdraad had ik al na een paar uur rijden een gleuf in de sleper. Die gleuf maakt dan ook weer de kans op "ontsnappen" groter.

4. Allerbelangrijkste: de auto's rijden langer op een acculading!!!! omdat er minder wrijving en daardoor minder stroomverbruik. Dit is vooral van belang als de auto's voorzien zijn van DCCdecoders en verlichting.

Wissels kunnen eenvoudig en betrouwbaar gemaakt worden met DCC gestuurde servo's. Hiermee kun je dan ook met 1 servo een 4 wegwissel maken, als dat nodig is, tel uit je winst...... met 1 decoder voor 4 servo's kun je al 16 kanten op!!

Zin aan een workshop FCS met digitaal bestuurde auto's? Laat het me maar per PMtje weten.

Fijne feestdagen verder,
Jantrein

Samen maken we er wat moois van ;-) Kijk maar op www.miniatuura.nl

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2008, 11:17:44 »
Hallo JanTrein,

ja een workshop lijkt mij wel wat, echter de afstand van hier naar jou vind ik een beetje ver.
Dus maar zo even een vraagje, wat voor magneetband bedoel je en waar kan je dit kopen?
Heb je ook foto's van hetgeen je beschrijft?

Misschien kan ik dit hier ook eens proberen, vandaar.

Groeten,

Christoph

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2008, 13:17:04 »
digitale autotjes had ik ook al gezien, maar 't gemiddelde clublid van de club kan geneens omgaan met een lokmaus 2, dus dat is voorlopig (ook gezien de kosten!) geen optie. de volgende stap is dan dus om de draad te gaan leggen op een houten plaat met hierop een laagje karton a-la jaap, wat voor karton heb je hiervoor gebruikt?

jaap: ik denk dat ik zelf wel "even" naar houten ga binnenkort, en anders stuur ik een dorpsgenoot en mede clublid me wel langs.

Jantrein:

waar heb je die magneetstrip vandaan? ik zit zelf in gedachten om dan een magneetstrip te gebruiken die ik met grote regelmaat uit de kansloze deurrubbertjes van koelkasten en koelwerkbaken "demonteer", maar dat zijn toch eigenlijk altijd beperkte lengtes, waar kun je dit per meter krijgen?

en, geldt er nog een standaard maat voor een bocht? dat geeft bij ons nogal wat trubbles!

Christoph: bedankt voor de links, ik ga ze na zaterdag (inkoopdag bij de lokale vestiging van het goeie doel aka modelspoorwinkel ;D) eens goed bekijken en zien of ik er nog tips vanaf kan trekken!

Timo

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2008, 14:03:47 »
Het heet geloof ik etalagekarton en is verkrijgbaar in verschillende diktes en kleuren in de kantoorboekhandel of bij Pipoos.

Groet Jaap
Groet Jaap

jantrein

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2008, 14:59:26 »
@Timo,
Je hebt een PMtje m.b.t. het kopen van magneetband.

Vergeet de koelkastmagneetband: zijn veel te dik, werken niet met FCS en je zou er alleen grote bochten mee kunnen leggen.
De polariteit en de sterkte van het magneetveld is van belang, net als het aantal polen in de band.

Maten voor de bochten?
Dat is voor de magneetband die ik heb geen probleem deze is 3 mm breed, 1 mm dik . De afmetingen voor de bochten wordt bepaald door het type auto. Een truck met oplegger heeft meer ruimte nodig dan een Ford Transit en die heeft weer andere ruimte nodig dan een bus met een lang vooruitstekend voorfront.
Zelf heb ik van al deze type er een aangeschaft om zo de juiste afstand te kunnen bepalen bij verschillende radi van bochten en splitsingen.

Ik wil nog experimenteren met verschillende boogstralen voor verschillende type auto's. Dat moet m.i. het meest natuurlijke rijgedrag op leveren. Net als in werkelijkheid  neemt een truck met oplegger dus een grotere bocht dan een Ford transitje. Dit betekend dus meerdere magneetbanen naast elkaar. Een detectie van het type auto en een servo die de bijbehorende magneetbaan kiest is dan ook noodzakelijk. In principe kan dit allemaal, maarja, de tijd...............

@ Christoph

Ik zet je op de lijst voor een eventuele workshop en zal je ondanks de afstand toch op de hoogte houden. Bij voldoende belangstelling ga ik wat organiseren. Ik weet zeker dat het een hele informatieve dag gaat worden voor iedereen die in FCS auto's, al dan niet digitaal bestuurd, is geintresserd ;D.

Ik ga kijken of ik een foto kan maken en plaatsen.

Mvrg,
Jantrein

Samen maken we er wat moois van ;-) Kijk maar op www.miniatuura.nl

Timo de Porto

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2008, 15:46:06 »
etalage karton, check, dat heb ik zat in de kast staan, want ik heb een heel creatieve moeder...

PB terug over de magneetband. we hebben op de club wel alle soorten auto's, landrovertjes, een vw busje, maar ook 2 personenbussen en wat vrachtwagentjes met aanhangertjes, maar ze zijn allemaal analoog, en ik denk ook niet dat ze ooit digitaal worden, ze zitten al vol zat, en er zit genoeg werk aan om alles weer werkend te krijgen, ik vindt het namelijk een heel gefrummel, IN zo'n autotje solderen enzo.

we hebben al eens uitgetekend hoeveel ruimte een vrachtautotje nodig heeft om een rondje te rijden, maar ik begrijp dus, dat als een bus door de bocht komt, dat ze dan allemaal door de bocht kunnen?

ik ben net ff bij de modelspoorwinkelier geweest, en die heeft wel eea liggen van faller car system, maar 't zegt me allemaal nog niet zo veel, 't moet zo glad mogenlijk zijn neem ik aan? (de wegen bedoel ik), en kun je alles dan nog verven met gewone verf, of is "speciale" faller verf, of een andere soort dunne acryl geschikt?

Timo

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2008, 16:43:14 »
Volgens mij is acrylverf goed te gebruiken als
kleuring van het wegdek.

Wat de accu's betreft, ik heb zo'n 10 jaar geleden eens
in de Spoorweg journaal een artikel gelezen waarbij
de accu's vervangen waren door AA's die oplaadbaar
waren. Is natuurlijk niet van toepassing bij personenauto's
maar een bus of vrachtwagen zou er wel mee kunnen
rijden....

Mvg,

Tis

TonP

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2008, 16:58:08 »
Jantrein,

je maakt me nieuwsgierig naar dat magneetband.
Ik zie nog niet in hoe de sleper blijft zweven, hoe werkt het ?

Ton
Fleischmann Profi H0 | Nederlands | Lenz | MCC | Eigen programma | Tijdperk IV, V

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2008, 17:54:10 »
@Timo,

Waarom informatie verstrekken dmv PM ? ???
Zo is een forum toch niet bedoeld. :(
Als je gevoelige informatie moet verstrekken kun je dat inderdaad beter doen via PM, maar andere informatie graag vermelden in het forum.

Dat maakt een forum zo interessant.  :)

mvg Peter

Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2008, 18:47:29 »
Hallo Timo,

bij ons op de vereniging hebben wij ook geexpirimenteerd met andere verf dan de faller wegen verf. Op de één of andere manier gaat hierdoor de werking van de draad in het wegdek minder worden, waardoor de voertuigen makkelijker ontsporen.

Ik ben wel nieuwschierig naar de foto's die JanTrein zou plaatsen van de werking met de magneetband, ik kan mij er namelijk nog geen idee bij vormen hoe dit werkt.

In het PM berichtje staat dat jantrein deze magneetband ook verkoopt, dat hij dit hier niet in het berichtje heeft gezet is terecht anders is het reklame maken voor zichzelf. Dus dan doe ik dit maar.  ;D Al ben ik heel nieuwschierig naar de werking voor ik iets aanschaf.

Groeten,

Christoph

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2008, 18:59:31 »
Citaat
Waarom informatie verstrekken dmv PM ?

Dat vroeg ik mij ook al af. Ik wil ook wel info over een magneetband.
Dus JanTrein copieer die PM even en plak hem hier in dit draadje.
Bijvoorbaat dank.

Groet Jaap
Groet Jaap