Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Boertje
Vandaag om 20:01:14
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 19:40:17
Kranenberg, een exercitie in code 70 door jan47
Vandaag om 19:29:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag door FritsT
Vandaag om 18:22:28
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 18:17:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MaraNCS
Vandaag om 18:07:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
booster vraag door AP3737
Vandaag om 12:17:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
Vandaag om 11:55:05
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 11:54:55
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 11:24:40
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:10:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:55:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43

Auteur Topic: Jacob - (Baanplan H0)  (gelezen 9714 keer)

Jacobw

• Gast
Jacob - (Baanplan H0)
« Gepost op: 23 December 2008, 09:58:53 »
Ik zou jullie graag eens mijn baanplan voorleggen en kijken wat jullie er van vinden. Ik sta altijd open voor nieuwe optie's.
Het gaat hier om een grondplaat van 300 cm x 220 cm.
En ik ben nog niet begonnen met het opbouwen dus er is nog van alles mogelijk.

Klik hier voor een grotere afbeelding http://members.home.nl/hjjwildeboer/spoorplan.jpg

Ik ben benieuw naar jullie reactie's

Jacob
« Laatst bewerkt op: 24 December 2008, 13:02:09 door Hans van de Burgt »

Remunj

• Offline Offline
Re: Baanplan H0
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2008, 11:04:25 »
Dat spoor op de verhoging gaat niet werken. De hellingen zullen veel te stijl worden. Denk aan maximaal 3%.
Wat is de functie van de twee diagonale sporen rechts. Komt een beetje vreemd over.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jacobw

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2008, 11:09:00 »
Bedankt voor je reactie volgens mij moet de verhoging wel kunnen omdat ik volgens mij genoeg lengte heb om op het hoogste punt te komen.

En het spoor wat aan de rechter kant loopt wordt nog doorgetrokken en loopt dan door op mijn werktafel, dit stuk rails zal gescheiden kunnen worden van de rest van de baan voor het programmeren van loc's en onderhoud aan loks.

Jacob

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2008, 11:21:37 »
Jacob, het hoogste punt lijk je dan wel te kunnen halen, voor de afdaling heb je niet echt veel ruimte ingepland. Ik ken de maten van je rails niet, maar schat in dat je ongeveer 1.50 meter daalspoor hebt, oftewel 4,5 cm. Daarbij ga ik er dan vanuit dat je met de klok mee rijdt. Als je andersom rijdt, is die anderhalve meter stijgend spoor echt veel te kort. Reken zelf maar uit hoelang een 917 is (x2), 2x een 927 en die ene 920. Misschien moet je eens kijken naar die wissel uiterst rechts waar het diagonale spoor weer op het dalende/stijgende spoor aansluit.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Remunj

• Offline Offline
Re: Jacob - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2008, 11:42:43 »
Jakob, ik bedoelde die twee diagonale sporen, niet dat kopspoortje rechtsonder.
Zoals Hookies ook al opmerkt ik zou het nog maar eens goed nakijken die helling.
Afhankelijk of je met of zonderbovenleiding rijdt heb je toch best wat stijging nodig. Houdt ook rekening met de dikte van je grondplaat + de dikte van railbedding en rails zelf. Het zal je tegenvallen hoeveel helling lengte je nodig hebt om over die sporen heen te komen zonder dat je een tandrad nodig hebt  8)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

r0n

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2008, 11:44:52 »
Kijk ook uit dat je nog wel in het midden kan komen. Lijkt mij redelijk lastig met een vierkant van deze afmetingen.

Jacobw

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2008, 21:28:16 »
Naar aanleiding van jullie reactie's heb ik besloten het baanplan volledig te veranderen. Ik zal nu gaan werken met een U vormige grondplaat. Zodra ik het baanplan gereed heb zal ik hem hier plaatsen. Eventuele tips hoor ik nog altijd graag natuurlijk.
En bedankt voor jullie reactie's hier heb ik zeker wat aan gehad.

Jacob

Jacobw

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 24 December 2008, 09:02:14 »
Zoals gezegd heb ik een nieuw spoorplan gemaakt en rekening gehouden met jullie adviesen.
Hieronder het nieuwe spoorplan, graag ontvang ik hier natuurlijk ook jullie reacties op.

Of klik hier voor een grotere afbeelding van het spoorplan;

http://members.home.nl/hjjwildeboer/spoorplan%20nieuw.jpg

Ik zou zeggen laat maar eens horen wat jullie er van vinden.

Jacob

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Jacob - (Baanplan H0) Nu met vernieuws spoorplan
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2008, 09:12:20 »
Hoi,

Het ziet er zeker beter uit... alleen heb je rekening gehouden met de lengte van de hellingen? Deze zijn misschien aan de kortte kant. De maximale helling die je eigenlijk kan gebruiken is 3% dat betekend 100 cm horizontaal = 3 cm omhoog of omlaag. Tussen de sporen zou je in H0 minimaal 9 cm moeten hebben, liefst meer om nog je hand er tussen te kunnen doen.

groet ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 December 2008, 09:32:17 »
Inderdaad die twee rode sporen rechts, die lijken nog steeds te stijl. Reken die nog eens na.
Verder lijkt het me een uitdagender baanplan dan je eerste versie.

Gr.
Eirc
Gr.
Eric

Jacobw

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2008, 10:19:47 »
bedankt voor jullie reactie's ik heb nu wel rekening gehouden met de helling alleen heb dit misschien niet helemaal duidelijk in de tekening in gebracht, want de baan aan de rechterzijde (muurzijde) die gaat al geleidelijk omhoog dit samen met de wisselbaan er naast en in de bocht in de rechter binnenhoek gaat de baan ook heel geleidelijk omhoog ik heb hier ongeveer een lengte van 1.50 tot 2 meter voor gerekend dus dat mag geen probleem meer zijn.

Jacob

Sander

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 December 2008, 11:01:15 »
1,5 tot 2 meter?

minimaal 8 cm stijging nodig, 8 cm op 2 meter is 4 cm per meter is een percentage van 4%....dat zou wel kunnen voor sommige locs maar niet voor allemaal. Uit ervaring weet ik dat dat op den duur frustratie oplevert omdat niet alle treinen overal kunnen rijden.

Ik zou je dan nogmaals vragen om nog even terug te gaan naar de tekentafel. Misschien vervelend, maar wederom uit eigen ervaring: het tekenen van mijn vorige baanplan heeft mij 9 maand gekost en was een flinke bevalling  ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 December 2008, 11:31:19 »
Jacob,

Die baan rechts langs de muur en dan bovenlangs is hetr probleem niet. Daar kun je een perfecte helling met een flauwe hoek bouwen.
Het gaat om de twee rode sporen die van links komen en waarvan de binnenste weer terug gaat onde die twee sporen door en de nader naar het "Groot station". Daar ga je gegarandeerd problemen krijgen. 2 meter is veel te weinig. Zoals ik al eerder schreef moet je een voldoende vrije ruimte hebben om je trein te kunnen laten rijden. Verder moet je rekening houden met de dikte van je onderbouw en dikte van de rails en evt. dempingslaag. Dan ga je het echt niet redden met 1.5-2 m stijging.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Pieter Bregman

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 December 2008, 11:40:31 »
Hallo Jacob,
Ondanks dat je ruimte beperkt is, is het misschien aan te raden om een klimspiraal te gebruiken, zodat je het hoogte verschil kunt overwinnen.
Er is al eerder gezegd, dat een stijging van 3% maximaal is, anders zouden de treinen moeilijkheden hebben om omhoog te rijden en omgekeerd, race-ed de trein dan naar beneden.
Greetz
Pieter

Jacobw

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 24 December 2008, 13:04:19 »
Oke oke, ik heb het baanplan enigzins aangepast zodat de uit-/ingang van de tunnel verplaatst is en de helling in de rechterbinnnenhoek dus weer iets minder steil is geworden. Volgens mijn berekening is de lengte van de helling nu bijna 3 meter dus dit zou moeten kunnen.

of klik hier voor de grotere versie;

http://members.home.nl/hjjwildeboer/spoorplan%20nieuw%20aangepast.jpg

Graag ontvang ik jullie reacties hier natuurlijk weer op, want ik heb hier tot nu toe al veel aan gehad.

Jacob