Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: bezetmelden en terugmelden.......  (gelezen 12729 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #30 Gepost op: 09 januari 2009, 22:28:25 »
Hallo Bert,

Kijk ook eens op deze website: http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_1.htm over de stroomdetectieprint die jij hebt aangeschaft. Er staat daar een handleiding die je kan downloaden en ook heelveel uitleg met plaatjes hoe het spul aan te sluiten op een IB.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #31 Gepost op: 09 januari 2009, 23:45:04 »
Ronald, zou je zo vriendelijk willen zijn Bert naar de juiste site te verwijzen, dus naar het product wat hij heeft aangeschaft.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #32 Gepost op: 09 januari 2009, 23:48:54 »
hoi wim,

heb het kabeltje ondertussen binnen...dus nu aansluiten aan het Tc.
en dan hoe sluit die decoder nu aan op het baantje....???

ik lees ook hier en daar over stroomdectie...maar dat zat toch ingebakken in die decoder van jouw?

ik rij n-spoor van fleischmann..(zit namelijk ook verschil tussen 2 rail en 3 rail)

alvast bedankt...

groeten,
bert


Beste Bert, heb je de handleiding dan al eens gelezen?
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16BS.htm

Dus eigenlijk heb je iets gekocht waarvan je niet eens zeker weet of het werkt, en al helemaal niet weet hoe het werkt.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2009, 23:55:50 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #33 Gepost op: 10 januari 2009, 10:05:52 »
Ik denk dat Bert zich eens moet gaan verdiepen in het principe van digitaal rijden, welke componenten je allemaal nodig hebt en hoe gebruik je ze (net als velen ooit deden, waaronder ook ik) want nu heeft hij een aantal dingen aangeschaft waarmee hij zich eigenlijk geen raad weet. Ook is te merken dat ook Bert niet de moeite neemt om eerst de gebruiksaanwijzingen te lezen (net als ik ooit). Dit wordt zo een moeizaam verhaal, denk ik. Alle begin is moeilijk, maar er zijn onderwerpen (topics) genoeg in dit forum om goed op weg te komen dacht ik zo.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

bert31

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
    • http://www.everyoneweb.com/nspoor/
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #34 Gepost op: 10 januari 2009, 12:11:59 »
tjonge tjonge tjonge,

is zo moeilijk om iemand die het begin staat van het digitaal rijden eens op weg te helpen...schijnt dus heel moeilijk te zijn...en als je dus forums leest geven ze allemaal een verschillend antwoord....
maar als jullie mij niet willen helpen.....oke mij best...
mij zie je niet meer hier op deze site !!!!
als jullie niet eens de moeite nemen om iemand te helpen waar forums dus voor zijn....

tot nooit meer ziens.....
stelletje@#$%^&*(

bert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2009, 12:18:43 »
Ja, dat is heel lastig als je van mening bent dat we hier alles van A tot Z moeten uitleggen. Dan weten wij ook niet precies waar te beginnen. Zo'n forum werkt perfect als je je eerst zelf in de materie verdiept en dan gericht vragen stelt over zaken die je onduidelijk zijn. Zo zijn er hier al veel op weg geholpen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2009, 12:29:01 »
Beste Bert, op je eigen website heb je een tekening gemaakt met de aansluiting van de bezetmeldpunten.
Dus aldus wat is nu nog je probleem dan?? Misschien dat het tijd wordt om datgene te doen wat je daar zelf getekend hebt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

EricV

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2009, 12:34:01 »
Nou ja... misschien een kleine nuance: het valt mij, als 'herintreder', ook op dat er af en toe een beetje kort door de bocht wordt gereageerd op de vragen van echte beginners.
Komt waarschijnlijk omdat er ook vaak naar de (min of meer) bekende weg wordt gevraagd, en dat inderdaad veel van de gezochte antwoorden ergens op het forum al wel eens aan de orde zijn gekomen.

Ik ben zelf redelijk technisch van aard (al zeg ik het zelf), desondanks heeft het me best wel veel zoeken gekost om de overstap naar digitaal te maken. Er is nu eenmaal zoveel info dat je inderdaad soms door de bomen het bos niet meer ziet. Ik kan me voorstellen dat een technische 'newbee' last heeft om de weg te vinden.

Laat onverlet dat het forum genoeg mogelijkheden heeft om hulp te krijgen en uitleg te vinden, daar is niks mis mee. Maar soms zijn de toelichtingen (ook die op de websites) geschreven door de goed ingewijden, met een uitgebreide kennis van zaken. En dan is het ook weer lastig om 'af te dalen' naar het niveau van de leek.

Mijn eigen ervaring is dat je veel handleidingen een paar keer moet lezen (en dingen als instellen van adressen en Cv's gewoon moet proberen!) om je weg te vinden. Zoals Wim inmiddels aangeeft :)

Eric

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2009, 12:39:33 »
Beste Bert, (als je nog wilt kijken in het forum). Het was beslist niet mijn bedoeling neerbuigend tegen jou te doen. Alle begin is moeilijk, dat weet ik maar al te goed maar als je iets aanschaft en je weet niet hoe je er mee aan moet, zul je toch eens een gebruiksaanwijzing moeten lezen. Daarin staat alles wat je wilt weten. Doe je dit niet en je sluit eens iets verkeerd aan omdat je de gebruiksaanwijzing niet leest of niet begrijpt door de gebruikte termen, gaat er toch een keertje iets fout. Begin met de basis en als je dat een beetje doorhebt kun je, wat Wim al aangaf, het geleerde in praktijk brengen op jouw eigen baan als proefmodel met het aansluiten van de melders. Zonder de basis te kennen wordt het echt niets. De antwoorden lijken misschien wel soms kort door de bocht maar als vraagsteller moet je je beseffen dat wij op afstand niet kunnen zien wat iemand nu eigenlijk bedoeld met een te korte vraag met te weinig informatie om verder te kunnen helpen.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

EricV

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #39 Gepost op: 10 januari 2009, 12:41:32 »
Zie... het valt allemaal reuze mee! Effe doorbijten dus.

Anne W

  • Gast
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2009, 23:21:12 »
Beste Bert,

Alhoewel ik niet met Koploper rijdt, kan ik je wel zeggen dat het principe van "waar leg ik de terugmelders in de diverse blokken" niet zo veel anders is per systeem.

Ik geef je 4 opties:

zoek iemand op die reeds met een identiek systeem rijdt, maak een afspraak en ga kijken.

ga naar de beurs in Houten in februari en gan naar de Raptor demo baan, daar kun je perfect de terugmelders/blokindeling zien

ga naar de modelspoorwinkel in Sas van Gent, zij hebben een vaste geautomatiseerde demobaan

kom een keer bij mij kijken (omgeving Den Bosch)

Groet, Anne W

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #41 Gepost op: 10 januari 2009, 23:23:20 »
Nou ja dan heb ik nog wel een optie:

Ga naar Rail en ga bij BNLS kijken, ik denk/hoop voor je dat Karst daar weer staat met zijn pendel-koploper-sein-aki-ahob-multimaus-op-kaal-hout demonstratie ;D

Dan zie je een goed betaalbare oplossing voor aansturing van je baan.

Gr. Remco.

Toev.

De ahob, sorry, ik wist niet dat die al zover was ;D
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2009, 23:25:22 door Remco »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #42 Gepost op: 10 januari 2009, 23:24:45 »
Je vergeet de AHOB  :-X

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #43 Gepost op: 10 januari 2009, 23:27:45 »

ga naar de beurs in Houten in februari en gan naar de Raptor demo baan, daar kun je perfect de terugmelders/blokindeling zien

Anne W, Bert heeft al een perfect digital systeem.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: bezetmelden en terugmelden.......
« Reactie #44 Gepost op: 10 januari 2009, 23:32:25 »
Ik geef je 4 opties:

zoek iemand op die reeds met een identiek systeem rijdt, maak een afspraak en ga kijken.

ga naar de beurs in Houten in februari en gan naar de Raptor demo baan, daar kun je perfect de terugmelders/blokindeling zien

ga naar de modelspoorwinkel in Sas van Gent, zij hebben een vaste geautomatiseerde demobaan

kom een keer bij mij kijken (omgeving Den Bosch)

Groet, Anne W

Zijn er feitelijk maar 2:
- zoek iemand op die reeds met een identiek systeem rijdt, maak een afspraak en ga kijken.
- bekijk de R..... eens.

En gezien je de ingrediënten voor optie 1 reeds hebt, misschien een optie voor je om eens bij een ander met soortgelijke besturing 'in de keuken' te kijken.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.